Столичната община планира да замени над 100 трамвая и тролея до 2020 г.

Един от първите 27–годишни трамваи, доставени в София от швейцарският град Базел до 37-годишна мотриса по същата линия

© Велко Ангелов

Един от първите 27–годишни трамваи, доставени в София от швейцарският град Базел до 37-годишна мотриса по същата линия



До 2020 г. 63 стари трамвая и 41 тролейбуса, които в момента се движат по линии в София, да бъдат заменени с нови. Ще бъдат купени и 30 електробуса с 12 зарядни станции за общо 14.7 млн. евро, които да бъдат осигурени с кредит от Европейската банка за възстановяване и развитие. Тoва предвижда програмата на общинското дружество "Столичен електротранспорт" за следващите три години, която ще бъде гласувана на заседанието на Столичния общински съвет в четвъртък.


Две от четирите точки в доклада на общинското дружество, които засягат превозните средства, са почти изпълнени. Първата е за доставката на 28 трамвая от Базел, които са на 37 години. В София вече пристигнаха 12 от швейцарските трамваи, известни като "краставички", като 4 от тях вече се движат по линиите 6, 8 и 12.


Доставката им е част от програмата за сътрудничество между София и Базел, като проектът е на стойност 5.5 млн. лв. От тях швейцарската страна плаща 4.6 млн. лв., а София - останалите 900 хил. лв. Мотрисите са произведени през 1990 г. и са напълно реновирани през 2002 г. Всичките разполагат с видеокамери, а средната им част е нископодова. С "краставичките" се заменят 37-годишните мотриси, някои от които все още се движат в столицата.




Втората почти изпълнена точка от програмата е доставката на 13 нови нископодови трамвая. Обществената поръчка беше обявена през февруари, като прогнозната стойност е 26 млн. евро. Миналата седмица зам.-кметът на София по транспорта Евгени Крусев съобщи, че на търга са се явили два кандидата - "Шкода" и "Песа", като офертите им се разглеждат от комисията.


Тези нови трамваи ще бъдат пуснати по линия номер 5, като старите, които се движат по нея в момента, ще бъдат прехвърлени по линия номер 10. Според "Столичен електротранспорт" това ще позволи бракуването на 23 трамвая, които са 26-годишни и са изминали 450 хил. км.


Предстои да се осигури финансиране по два проекта за доставка на 50 нови трамвая, които ще заменят 41 мотриси. Първото предложение предвижда купуването на 30 нископодови трамвая, като целта е да бъдат заменени 21 стари мотриси на средно 34.5 години. Като алтернативен вариант от "Столичен електротранспорт" предлагат купуването на 10 трамвая втора ръка от Прага, всеки от които ще струва по 40 хил. лв. с включени транспортни разходи.


Чао, чао, икаруси, здравейте, електробуси


Общинското дружество планира да купи и 30 нови единични тролейбуса с капацитет 90 пътници. Те би трябвало да заменят всичките 35 броя икаруси на близо 30 години, както и 6 броя тролейбуси МАН, които ще бъдат бракувани. За този проект също тепърва ще се търси финансиране.


В програмата до 2020 г. на "Столичен електротранспорт" е заложено купуването на 30 електробуса заедно с 12 зарядни станции. Според документа средната цена на един електробус е до 450 хил. евро, а на една зарядна станция - 100 хил. евро. За осъществяването на тази идея дружеството ще кандидатства за заем в размер 14.7 млн. евро от Европейска банка за възстановяване и развитие. Той ще бъде обезпечен, като дружеството ще сключи 10-годишен договор с Центъра за градска мобилност към Столичната община, който вече ще бъде ангажиран с изплащането на 88 млн. лв. за новата тикет система за същия период.


Според проекта 30-те електробуса ще се движат по 2 или 6 автобусни линии, които ще бъдат както крайградски, така и централни. Зарядните станции ще бъдат разположени в крайните спирки. В София пробно се движат 4 електробуса. По думите на Евгени Крусев до края на годината Столичната община ще поръча 20 електробуса, които да започнат да се движат по две линии в София през 2018 г.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK