Протестиращи поискаха бул. "Дондуков" да бъде с павета и велоалея

Протестиращи поискаха бул. "Дондуков" да бъде с павета и велоалея

© Юлия Лазарова



Близо стотина жители на София се включиха в протест, с който поискаха изграждането на велоалея по булевард "Княз Александър Дондуков". В късния следобед велосипедисти и пешеходци се събраха на площад "Независимост" и тръгнаха по столичния булевард, като крайната им точка бе сградата на Столичната община на улица "Московска".


В неделя започна сериозната реконструкция на бул "Дондуков. Столичната община предложи проект, който предвиждаше след приключването на дейностите, настилката по булеварда да бъде от павета по трамвайните релси и асфалт по пътните платна, като в едно от тях да бъде изградена и велоалея. Няколко дни преди започването на реконструкцията, министърът на културата Боил Банов отхвърли предложението на общината и определи настилката по "Дондуков" да бъде изцяло павирана. Ден по-късно кметът на София Йорданка Фандъкова заяви, че се ще се съобрази изцяло със становището на Министерството на културата.


Преди проектът за бул. "Дондуков" изобщо да бъде обсъждан в министерството, зам.-кметът на София по транспорта Евгени Крусев многократно заявяваше, че "велоалея по павета не става". По-рано днес, по време на заседанието на Столичният общински съвет, Крусев заяви пред журналисти, че се търсят начини велоалеята все пак да бъде разположена върху бъдещата павирана настилка.




В днешното шествие се включиха общински съветници и представители на граждански организации. Искането на протестиращите е по столичният булевард да бъде изградена велоалея, трамвайните релси да бъдат отделени от пътните платна, а спирките да бъдат обособени с перони.


Протестиращи поискаха бул. "Дондуков" да бъде с павета и велоалея

© Юлия Лазарова


Проектът за сериозна реконструкция на бул. "Дондуков" се обсъжда в Столичната община от няколко години, като темата с настилката многократно бе повод за недоволство на гражданите, заради вероятността паветата да бъдат премахнати. Така през 2014 г. Йорданка Фандъкова заяви, че паважът ще остане и няма да бъдат заменяни с асфалт. Две години по-късно Столичната община публикува анкета на сайта си, в която гражданите трябваше да избират между три варианта за настилка - паваж, асфалт или комбинирана, като най-много гласове събра последният вариант.

Ключови думи към статията:

Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1778 Неутрално

    Хора - София за всеки-не го възприемайте буквално

  2. 2 Профил на Infernus
    Infernus
    Рейтинг: 451 Неутрално

    Добре, хайде и без павета. Но алея нека има задължително. Да не говорим че само в държавици като България от третия свят велоалеята е неотлъчно до пътя и изгорелите газове, за справка моля вижте къде са в Амстердам.

    Дела трябват, а не думи.
  3. 3 Профил на Гошко
    Гошко
    Рейтинг: 370 Весело

    Ако паветата бъдат пренаредени талантливо, не само велосипедите, ами и мацките качени на тънки токчета ще могат да се включат в движението по новата улица.

  4. 4 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1538 Неутрално

    До коментар [#2] от "Infernus":Но алея нека има задължително.
    Ами - да. За двама души - колоездачи - алея!
    Те не могат тротоарите да оправят, вие велоалеи искате!

  5. 5 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3794 Неутрално

    Нищо няма да стане с тоя ремонт-централен булевард-основна пътна артерия с павета...Мръсния въздух,праха и шума ще остане.По-добре да го направят като Стамболийски-доста щеле да се ускори трафика и да е по-чисто и по-тихо.Ноооо.НПО-тата не дават.Пенсионерите наоколо-също.Макар,че точно те са основните потърпевши и от шума и от мръсния въздих.И минаващите автомобилисти също...

  6. 6 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    А Шуепс не искате ли?
    Не стига, че оставиха на тежконатоварен булевард павета, ами сега и велоалея?
    Но няма кадърни управници по нашата територия - има само послушковци и бакшишополучатели.
    Като сте толкова отворени - защо не поискате Царя от Ларгото до Ректората пешеходна зона и да оставите Дондуков на мира?

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  7. 7 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    Ако паветата бъдат пренаредени талантливо.....
    —цитат от коментар 3 на batgosho

    Кой паваж е предвиден за такова натоварване - както от трафика на Дондуков.
    Може и има - ама нямате пари да го платите! Само знаете да искате, но ревете, че Данък сгради бил висок. Да не говорим за Такса смет - направо изнемогвате!
    Айде на село - хем няма да имате и алергии!

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  8. 8 Профил на jelezo
    jelezo
    Рейтинг: 455 Неутрално

    Стига с тези павета!
    Нито ще бъдат наредени добре, нито ще се поддържат след това.
    Да се сложи асвалт!

  9. 9 Профил на k7
    k7
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Не знам кой крив кой прав, но заради такива ежедневни протести тип "аз,ти и още двама" се обезсмисли протеста като форма на изразяване на гражданска позиция. Не знам модерно ли стана, но всякакви асоциации по двама души протестират - среу махмурлука и лошото време очаквам скоро да се съберат активисти. Иначе по темата - моето мнение е ,че паветата са автентична част от булеварда и е добре да останат, като бъдат надградени с велоалея.

  10. 10 Профил на k7
    k7
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Не знам кой крив кой прав, но заради такива ежедневни протести тип "аз,ти и още двама" се обезсмисли протеста като форма на изразяване на гражданска позиция. Не знам модерно ли стана, но всякакви асоциации по двама души протестират - среу махмурлука и лошото време очаквам скоро да се съберат активисти. Иначе по темата - моето мнение е ,че паветата са автентична част от булеварда и е добре да останат, като бъдат надградени с велоалея.

  11. 11 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3794 Неутрално

    До коментар [#9] от "k7":

    Тия,протестиращите,това работят.Сега някоя фондацийка ще получи някое проектче и така,докато не изядат парите.После пак ще протестират за нещо.

  12. 12 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2290 Неутрално

    Добре, хайде и без павета. Но алея нека има задължително.
    —цитат от коментар 2 на Infernus


    Съгласен. Но след съответните изследвания: Слагат наблюдение на някоя от съществуващите велоалеи и броят колко велосипедисти минават на денонощие. Паралелно наблюдават същото за булеварда до нея и броят колко пътници /вкл. общественият транспорт/ са минали. После изчисляват степента на използване - пътници на кв.м. за денонощие. Ако се докаже, че велосипедистките са повече се строи безплатна велоалея. Ако се докаже, че са по-малко велосипедистките я построяват със собствени средства, вкл. откупуване на земята и плащане на щетите на останалите пътници които са останали в по-тесен булевард. Съгласни?

    Крайно време е да се направят такива наблюдения за да се види как се харчат/пилеят обществените средства заради едно гръмогласно малцинство.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  13. 13 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    [quote#12:"Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?"][/quote]

    Е как ще преброят - то няма за цяр филосипедист :-) :-) :-) Колкото ги има по Тодор Александров - я мине за деня някой, я не. Но стесниха булеварда и прибраха сума ти пари за една линия боя. А, и смениха 2 пъти светофарите за филосипедистите.
    И колко ненормален трябва да си, за да си навираш активно работещ Бял дроб във аспусите на колите - та хубаво да натъпчеш сажди и окиси дълбоко, дълбоко чак до диафрагмата!

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  14. 14 Профил на 4ove4encence
    4ove4encence
    Рейтинг: 370 Неутрално

    Значи ето го планът: разширяване на зелената зона за паркиране => ограничаване на трафика. Липса на велоалеи => пари за градския транспорт. Въпросът е: кой ще спечели от изграждането на велоалея? :) На Запад не ги разбират нещата.

  15. 15 Профил на 4ove4encence
    4ove4encence
    Рейтинг: 370 Весело

    До коментар [#13] от "skara":

    Трябват пари и за фармацевтите.

  16. 16 Профил на Гошко
    Гошко
    Рейтинг: 370 Весело

    Преди да проходя съм карал тротинетка, на 3 съм яздел прав колело под рамката, наистина не разбирам глезотиите на сегашните колоездачи, какво и е на павираната вело-алея?

  17. 17 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1298 Неутрално

    До коментар [#16] от "batgosho":

    Защо да се друсаш по паветата (които там са от големите) като може просто да се пусне 1 м лента асфалт отстрани? Не е сложно, нали?

    Апокалипсисът апокалиптичен
  18. 18 Профил на radost.petrova
    radost.petrova
    Рейтинг: 265 Неутрално

    Протестът имаше една цел - да върне дебата върху истински важните неща:
    1. Ограничаване на трамвайните линии, така че автомобили да не могат да навлизат там с висока скорост.
    2. Спиркови острови и тротоарни уширения - за да може спирките да са достъпни и безопасни
    3. Велоалея, защото е нужна и защото е предвидена в устройствения план
    4. Благодарение на горните три - успокояване на движението и превръщане на булевард Дондуков в по-непривлекателен за тежък автомобилен трафик.
    5. Постигане на наистина автентичен представителен облик - но не с бутафорни плочници, хлопащи капаци на шахти и не със старите неугледни стълбове.
    Разбира се за да е всичко наред Столична община трябва да свърши още работа.
    Разбира се велосипедистите няма да се натълпят с хиляди веднага след ремонта, защото има още какво да се подобрява в града.
    Разбира се само с физическо ограничаване на джигитството не става - трябва и контрол от правопочесващите се органи.
    Асфалт или павета е удобният капан за принципа "Разделяй и владей" който управляващата пасмина добре владее. И всички паднахме в него. Протеста беше за да излезем от капана. Щото само с едни павета и с един асфалт не се живее.
    Благодарение на неинформирания министър и на хрисимия кмет има реална възможност всички практики за подобряване на безопасността да не могат да се приложат, защото някой не знае как (ма иначе водим война с войната по пътищата ... пушек се дига).
    Протеста е за да напомни че някой се е почесвал поне 5 години покрай този проект, та се налага да го обсъждаме когато багерите вече копаят.
    Протеста е да се напомни че виновни има, че трябва да бъдат наказани и този казус да не се повтаря повече.
    Защото има още големи проекти в София и е ясно че циркът се повтаря отново и отново и все се налага някой "платен" да надига вой щото безплатните са заспали.

  19. 19 Профил на Гошко
    Гошко
    Рейтинг: 370 Весело

    До коментар [#17] от "БМЗ":
    Заради друсането написах, че паветата трябва да бъдат пренаредени талантливо.Между другото, велосипедът е бил измислен преди асфалта.

  20. 20 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 804 Гневно

    До коментар [#18] от "radost.petrova": Няма как да бъдат ограничени релсите, защото не остава място за изпреварване ! Нека КАТ да си вършат работата и няма да се налага на архитекти да им изземват дейността.
    Бул. "Витоша" не прилича на нищо след хвърлените милиони!!! Булевард с единствена лента (лента и половина на места) - селските идеи у големиО град.
    Искайте наказание за тази некадърност, та следващият желаещ да "проектира" да има малко свян!

  21. 21 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    До коментар [#17] от "БМЗ":Заради друсането написах, че паветата трябва да бъдат пренаредени талантливо.Между другото, велосипедът е бил измислен преди асфалта.
    —цитат от коментар 19 на batgosho


    Във грешка си - асфалтова настилка е имало преди велосипеда. Асфалтобетонът е във употреба преди велосипеда - началото на 19 век срещу последна четвърт на 19.

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  22. 22 Профил на FvH
    FvH
    Рейтинг: 649 Неутрално

    Не знам каква културно-историческа стойност имат паветата, но шумът от павирана главна пътна артерия е брутален... Какво пречеше да има асфалт по платната и павета между трамвайните релси?!

    One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
  23. 23 Профил на zakkwylde
    zakkwylde
    Рейтинг: 497 Весело

    За велосипеди по паваж мечтаят само онези, които карат без седалки.

  24. 24 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10028 Неутрално

    Комбинирана - това ми звучи като и вълкът сит, и агнето цяло :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  25. 25 Профил на nutun
    nutun
    Рейтинг: 377 Неутрално

    До коментар [#21] от "skara":
    Не точно така, полагането на асфалт е започнало през 1902 година (измислен е от английският инженер Едгар Холей), преди това е било макадам (като и тази настилка е измислена след велосипеда през 1820 година от Джон Макадам) , докато велосипеда е от 1818 и започва да се използва масово през 70 години на 19 век, като златните години са малко преди да бъде измислен автомобила (около 80 години на 19 век).

  26. 26 Профил на Infernus
    Infernus
    Рейтинг: 451 Неутрално

    До коментар [#12] от "Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?":

    В този ред на мисли ще се окаже че най много хора минават с коли и трябва да махнем и трамвая. Велоалеите няма как да се натоварят от само себе си като нямаш цели лъчове от кварталите до центъра по който да се предвижиш до центъра без да те убие някой! Също така трябва да имат и връзка със обществения транспорт и паркинги за колелета, да ти пратя ли снимка от Амстердам, че на метростанция може да видиш по 1000 колелета паркирани? До метростанцията с колелото и всичко е наред.

    Дела трябват, а не думи.
  27. 27 Профил на Infernus
    Infernus
    Рейтинг: 451 Неутрално

    До коментар [#12] от "Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?":

    П.С. И според мен тия кавали скапаха дизайна и не искат да си го оправят, абе българщина. Да се изхвърлим та се осерем чак по гърба :)

    Дела трябват, а не думи.
  28. 28 Профил на Infernus
    Infernus
    Рейтинг: 451 Неутрално

    До коментар [#13] от "skara":

    Напълно съм съгласен с тебе че Вело алейте трябва да са в малките и по ненатоварени улици, ама кметове, кметици и т.н. няма как да го разберат те се возят с НСО...

    Дела трябват, а не думи.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK