
© Надежда Чипева, Капитал
На заседанието си в четвъртък Столичният общински съвет ще гласува дали да продължи договорите на частния превозвач "Карат-С" за 15 автобусни линии от градския транспорт в София. В средата на май общинските съветници не приеха искането на зам.-кмета по транспорт Евгени Крусев да бъдат продължени договорите на "Карат-С" за 11 линии.
Причината за искането е, че договорите за линиите ще изтекат поетапно до септември 2018 г., а общинското дружество "Столичен автотранспорт" не разполага с автобуси, които да обслужват линиите.
Предложението на Крусев бе за линии 1, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 14, 123, 204 и 306. Сега освен за тях Столичната община планира да продължи договорите и за линии 69,70, 4 и 114. Вносители на новото искане са общинските съветници Ваня Тагарева (ГЕРБ) и Симеон Славчев (независим). Пред "Дневник" Симеон Славчев обясни, че договорите и на 4-те линии ще изтекат и се предлага те да бъдат продължени сега, за да не се налага внасяне на отделен доклад. Славчев обясни и че линия 114 е закрита, но договорът за нея се продължава, "за да няма юридически конфликт, защото е включена в пакета от договори".
Според вносителите, ако договорите не бъдат продължени, ще трябва по тях да бъдат пуснати автобуси на "Столичен автотранспорт" със средна възраст 30 години, които нямат никаква екологична норма. Същевременно автобусите на "Карат-С" са на 8 години с екологична норма "Евро 1".
Със същите мотиви зам.-кметът по транспорт внесе предложението за продължаване през май, което бе отхвърлено. Година по-рано със същите мотиви бившият зам.-кмет по транспорт Любомир Христов внесе искане за продължаването на договорите на "Карат-С" за 5 автобусни линии. Тогава то бе прието от Столичния общински съвет.
В предложението си Тагарева и Славчев предлагат срок за продължаване "до 2 години" при цена за километър пробег "до 3 лева". В условията на изтичащите договори Столичната община плаща на "Карат-С" по 3.59 лева на километър. Общинското дружество "Столичен автотранспорт" пък получава по 3.05 лева за километър. Пред "Дневник" Ваня Тагарева обясни, че предложението, което внася, е икономически по-изгодно за Столичната община.
Срокът е "до 2 години", защото Столичната община планира да обяви обществена поръчка за нови 30 автобуса, които да бъдат пуснати по линията. "С този срок ние си даваме аванс, за да обявим процедурата и тя да може приключи успешно", каза Тагарева.
Тагарева е избрана за общински съветник от район "Панчарево". По думите й линиите обслужват "трите най-големи села в България" - Лозен, Бистрица и Казичене. "Тези населени места са на най-голямо разстояние от центъра на София и при тях няма алтернатива за друг вид транспорт", каза Тагарева. Според нея "не е допустимо" общинското дружество "Столичен автотранспорт" да поема тези линии със стари автобуси.
Тагарева заяви, че е поела ангажимент пред жители на село Лозен да внесе "доклада, за да не се допуска стари амортизирани автобуси да поемат линиите в район "Панчарево". По думите й това се е случило на общоселското събрание на село Лозен на 11 юни, организирано от гражданско сдружение "Бъдеще за Лозен".
Пред "Дневник" Йордан Ибришимов от "Бъдеще за Лозен" каза, че по време на срещата местните не са обсъждали възможността стари автобуси да заменят тези на "Карат-С" по линия 5, която преминава през Лозен. По думите на Ибришимов този въпрос въобще не е бил поставян по време на срещата. "Ние знаем, че концесията изтича през септември, и това, което искаме, е по линията да бъдат пуснати повече автобуси", каза Ибришимов. По думите му оплакванията на местните са, че автобусите са малко и се движат твърде бавно.
Попитана от "Дневник" Тагарева отговори, че с внесения доклад няма да се допусне влошаване на услугата, а това дали ще бъдат пуснати допълнителни автобуси по линията ще бъде предмет на "допълнителни преговори с администрацията".