
© Анелия Николова
На представянето на новите газови автобуси днес на площад "Свети Александър Невски" в присъстваха на кметът на София Йорданка Фандъкова, зам.-кметът по транспорт Евгени Крусев, директорът на "Столичен Автотранспорт" Слав Монов. и министърът на транспорта Ивайло Московски.
От утре официално частният превозвач "МТК гроуп" започва поетапно да обслужва 17 линии от градския транспорт в София. Срокът е 8 години, като Столичната община ще плати общо 144 млн. лева.
Днес от Столичната община представиха 40 от общо 60-те автобуса, които ще бъдат пуснати по линиите. Те се движат изцяло на газ, като от общината задължиха "МТК гроуп" да купи именно такива автобуси, при одобряването на споразумението през юли миналата година.
Линиите, които частният превозвач ще обслужва, са от крайградските маршрути - 18, 20, 21/22, 24, 24А, 25, 27, 30, 29, 31, 81, 86, 117, 118, 119, 90. На последното си заседание миналата седмица Столичният общински съвет гласува линиите 23, 26, 28, които бяха включени в споразумението от миналата година, да бъдат заменени с линии 27, 30, 90.
Причината е, че по маршрутите на заменените линии газовите автобуси ще трябва да минават под мост, който води към квартал "Курило" в Нови Искър. Габаритът на новите автобуси обаче е по-голям, което прави преминаването им оттам невъзможно, обясни тогава общинският съветник Карлос Контрера (ВМРО).
Контрера бе и вносител приетото през юли миналата година предложение именно "МТК гроуп" да получи линиите на концесия. Тогава то бе прието с 31 гласа, подкрепено само от групите на ГЕРБ и "Патриоти за София" - ВМРО и Атака. Против бяха само 11 общински съветници - БСП, "Политическа група 5", "Коалиция Сердика" - АБВ и Български социалдемократи, и Иво Божков (ДБС).
Автобусите, които общинарите забравиха...
В момента по линиите, които ще поеме "МТК гроуп", се движат 57 автобуса със средна възраст 20 години, се казва в отговор на Столичната община до "Дневник" от началото на юли. От тях 44 са на възраст между 12 и 19 години, 8 автобуса са произведени през 1989 г. и 5 автобуса са произведени в периода 1978 - 1982 г., се казва още в отговора.
Днес от пресцентъра на Столичната община казаха за "Дневник", че някои от тези автобуси ще бъдат пуснати по други линии, където се движат стари автобуси, а други ще бъдат прибрани в гаражите на "Столичен автотранспорт".
...и продължиха договорите с "Карат-С"
В края на юни Столичният общински съвет прие да продължи договорите на друг частен превозвач - "Карат-С", за 15 линии от градския транспорт за срок от до 2 години при цена 3 лева на километър. По тези линии се движат около 30 автобуса, като договорите на "Карат-С" изтичат поетапно до септември 2018 г. Основният мотив да бъдат продължени договорите е, че в противен случай ще се наложи "Столичен автотранспорт" да пусне по тези 15 линии 37-годишни автобуси, които били пред бракуване. Тогава общински съветници, сред които независимият Войслав Тодоров, казаха, че само след месец "Столичен автотранспорт" ще разполага с автобусите от линиите, които ще поеме "МТК гроуп".
И малко за собствениците...
Собственици на "МТК гроуп" са Велизар Илиев и "Джей Ар инвест" АД, а управител е Росен Илиев. До 2011 г. сред собствениците е бил и Йордан Илиев. По информация на "Капитал" той е първи братовчед на покойните братя основатели на застрахователната компания ВИС-2 Георги и Васил Илиеви.
Сред собствениците на "Джей Ар Инвест" е Валентин Божков, който през 2011 г. по заповед на Ивайло Московски и с одобрението на Бойко Борисов беше назначен за директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". През август 2013 г. Божков и още петима служители на агенцията бяха обвинени в длъжностни и корупционни престъпления при акция на ДАНС, прокуратурата и МВР.
През април "Дневник" поиска изнформация за развитието на разследването по реда на закона за достъп до обществена информация. Отговорът гласеше, че то продължава и по тази причина не може да се даде повече информация.