Любо Георгиев, архитект: Решенията за София трябва да се взимат така, че да няма неприятно изненадани

Любо Георгиев

© Надежда Чипева, Капитал

Любо Георгиев



Любо Георгиев е ръководител на екипа, който ще изработи визията за развитие на София за следващите десетилетия - задача, възложена от Столичния общински съвет. В края на юли той спечели конкурса за нов директор на общинското предприятие "Софпроект", изработило Общия устройствен план на София. Днес задачите на Любо Георгиев са да участва в промяната на начина, по който се планира София, предприятието, което управлява, както и устройствения план на столицата.


Каква е целта на "Визията за София" и как ще бъде постигната?

- Целта е да изградим система за взаимодействие. Първо събираме информация и по тази причина в момента има обществени поръчки за професионални сдружения. Към тях ще прибавим и хора от администрацията, защото те имат и практически познания. Ще включим и неправителствени организации. С времето - и инвеститори.


През есента ще започнем публичните разговори по всяка от темите, на тях ще представим събраната информация. Защото всеки има мнение за всичко, но ние държим да провеждаме разговора върху данни и факти, а не върху мнения. Много хора имат мнения, без да знаят за какво става въпрос.




Изработването на "Визията" има за цел да промени Общия устройствен план (ОУП), от който зависи къде ще се строи. Как ще стане това?


- Планът не е единствената цел. Ние трябва да формулираме заданието, ако говорим проектантски, и от там нататък планът да го изпълни. Основната цел е да постигнем съгласие за това накъде искаме да върви София. Първо трябва да се разберем дали искаме повече инвестиции, компактност на застрояването или искаме баланс със зеленината или нещо съвсем различно, като например да живеем в къщи и да разрушим всички блокове. Всеки би казал, че иска къща с градинка, но какво би значило това, ако го разпределим на цялото население и върху площта на София?


Доколко софиянци имат думата при планирането?


- В момента участието на гражданите е никакво. На обществените обсъждания сега най-често се представят готови проекти, които са много технически. Това повече отблъсква гражданите, отколкото да ги привлича.


Има постоянни противопоставяния - неправителствени организации срещу община, инвеститори срещу граждани, граждани срещу община. Никой на никого не вярва. По тази причина се захванахме да работим по визията за София. Защото в града има много потенциал и знания, които не са в институциите. Глупаво е общината да ги отблъсква, да не ги вижда, когато са добронамерени, разбира се. Искаме да започнем да си партнираме и всички знания и опит да бъдат използвани. Трябва да израснем, ако искаме да имаме по-добро качество на живот.


Ще успеете ли да промените напластените отношения?


- Ще е много трудно. На всеки участник ще покажем ползата от това да се включи, да сподели, да се вслуша, за да промени нещо. Например на Общината трябва да покажем, че има полза да взаимодейства с всички други участници, защото това ще улесни нейната работа. Ще има съмишленици, а не противници.


В този смисъл е много ключово визията да бъде създадена от много участници, но и да бъде реализирана от много участници. Идеята не е да администрацията да започне да я въвежда.


А не допускате ли да изработите "Визия", пък общината да я отхвърля и започва да прави нещо съвсем различно?

- Съмнявам се, че ще може да има такава ситуация. Именно по тази причина въвличаме както общината, така и политиците. Постоянно ще ги каним, ще ги държим информирани. Ще гледаме да ги включваме в процеса, така че и те да не бъдат първо изненадани, когато всичко е готово.


Често давате примери с чуждестранни градове. Някои от тях имали ли с подобен проблем?


- Навсякъде са имали такива проблеми. Говорили сме с колеги от Тел Авив, Виена, Бостън, Копенхаген, Антверпен. Навсякъде се опитват да разрешават проблеми и никъде не им е лесно. Винаги има какво да се подобри в работата на администрацията. Виена, правейки своята "Визия", също подобрява взаимодействието между гражданите и местната власт.


В Тел Авив създават дигитална платформа, през която гражданите дават информация за навиците и начина си на живот в града. Те са като сензори за градската среда.


Един от проблемите в София са автомобилите.


- София не е планирана за толкова автомобили. Трябва да направим така, че да няма нужда от тях.


Как?


- Това става по класическите методи, изобщо не е невъзможно - с много добър градски транспорт, добри възможности за пешеходците, добри възможности за велосипедисти, споделени пътувания.


Освен такситата, всички останали коли се използват от точка А до точка Б и през по-голямата част от времето са паркирани. Всъщност те заемат пространство, а не се използват за придвижване. Мисля, че можем да избегнем това. Ако общината направи така, че използването на колело да е по-удобно, автобусите да са повече и по-начесто, да се въведе нощен градски транспорт. Колата е като ламя - колкото пътища правиш, толкова повече коли ще има.


Как искате да промените "Софпроект"?


- "Софпроект" е направил общия устройствен план. Оттогава е трябвало да следи как се изпълнява планът. Това не е правено, вероятно защото приоритетите на общината са били други. С времето "Софпроект" се е превърнал в проектантско бюро на общината. Това не е е лошо, но за тази цел има друго предприятие - "София проект".


Заради това служителите на "Софпроект" са спрели да събират данни за града и да правят анализи. Липсва практиката да се дават съвети какво и как да се подобри. Очертаването на тенденции - кое е наред и кое не. А това е необходимо.Желанието ми е "Софпроект" да анализира, да прави предложения, да дава различни варианти. След това тези, които са избрани от нас - политиците в общината, да решават, знаейки обаче какви са последствията. Няма перфектно решение, винаги има компромис. Ще се опитаме обаче да ни бъде максимално ясно с какво се прави компромис и какви са последствията. Така и гражданите ще знаят защо кметът или общинските съветници са решили нещо.


За мен най-важното е да не взимаме решения през авторитет и позиция. Например, кметът каза и това е. Напротив,трябва да взимаме решения, които са премислени от хора, които знаят и могат. Точно това е желанието ни - да направим система, която да привлича можещите. За да е ефикасна.

Ключови думи към статията:

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2018 Неутрално

    Никой на никого не вярва. По тази причина се захванахме да работим по визията за София."Не мога да говоря от името на всички българи,ама това - Никой на никого не вярва е май в цяла България не е само в София.Много сме лъгани - от политици - общинари -инвеститори - архитекти -как да вярваме!?

  2. 2 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2405 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    Така е, но да се надяваме, че това ще се промени с времето.

  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 7477 Неутрално

    Софпроект и София проект :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  4. 4 Профил на Antoaneta PETROVA Ardashes
    Antoaneta PETROVA Ardashes
    Рейтинг: 583 Любопитно

    Пъхнаха ни в панелните недоразумения и сега пак наново.Сигурно ще измислят талашитени панели. Ще видим?

    mihala
  5. 5 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    "Колата е като ламя - колкото пътища правиш, толкова повече коли ще има."
    Отнова тази идиотска мантра. Е в момента като нямаме много пътища, защо имаме много автомобили в София ?!? Причината е друга и много проста - притежанието на автомобил е много евтино и всеки цървул си купува по няколко трошки ей така, да си има. И единствения начин да се преодолее това положение не е да престанем да строим пътища и да висим в задръстванията а да направим цената за притежание на автомобил по-висока. Като строго се налагат правилата за паркиране, като целия град е зелен зона, като данъка на стара кола е с пъти по-голям от нова, като строго се следят и налагат правилата за замърсяване и т..н Само така ще може да се постигне баланс между налични автомобили и наличните пътища.

  6. 6 Профил на Dude
    Dude
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Значи ще се окаже, че наистина данните от 2014 , които бяха изнесени от "Спаси София" са последните, просто защото никой не си е правил труда да събира нови.
    А единственият начин да се види една цел дали се изпълнява е тя да е измерима, и някой да следи показателите и.
    Другото не е цел, а мечта,

  7. 7 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    До някъде сте прав. Но доверието между хората е основата на обществото - ако няма поне минимална степен на доверие обществото се разпада до враждуващи групички и нищо позитивно няма как да се случи. Отделно, в нашето обшество конкретно много хора дрънкат пълни глупости просто ей така, да си правят вятър с устата. Пример от последните дни - от сто години се обсъждат защитените зони и конкретно покрай морето но имаше хиляди хора които повярваха че някоя зла външна сила ще забрани земеделието в цяла добруджа.

  8. 8 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 965 Неутрално

    "Много хора имат мнения, без да знаят за какво става въпрос."
    "Първо трябва да се разберем дали искаме повече инвестиции, компактност на застрояването или искаме баланс със зеленината или нещо съвсем различно, като например да живеем в къщи и да разрушим всички блокове. "
    " Защото в града има много потенциал и знания, които не са в институциите. Глупаво е общината да ги отблъсква, да не ги вижда, когато са добронамерени,"
    "Няма перфектно решение, винаги има компромис. Ще се опитаме обаче да ни бъде максимално ясно с какво се прави компромис и какви са последствията. "
    -------------------------------------------------------
    Харесва ми мирогледа му.
    Да видим доколко и докога ще има топки да се придържа към него.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  9. 9 Профил на Antoaneta PETROVA Ardashes
    Antoaneta PETROVA Ardashes
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#7] от "m17":

    За какво доверие говорите,когато се виждат недоносените стъклени небостъргани,засенчващи това, което друг не може да го даде. И за какво развитие може да се говори, когато няма ясна визия за населението на страната и нейното развитие.
    Небостъргачи на плодородна земя. Преди земята на кремиковци произвеждаше, а сега не знаят какво да я правят.Защо не я върнаха на собствениците или да се предложи на аренда на софиянци.Милиони трудещи от цялата страна се стекоха в София,защото няма какво да работят и станаха бюрократи. Да се види населението и неговото развитие по отрасли и съответно пренасочи. Та какво развитие на София ще се прави като не се знае кой какъв е и за какво мечтае.Дали няма да е добре да се копаят пещери за бъдеща война ААААААА!!!

    mihala
  10. 10 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    До коментар [#9] от "Antoaneta Ardashes":

    Стига с тия глупости за "развитие по отрасли и съответно пренасочи". Никой няма право да ме пренасочва защото му е кефнало че трябвало да се прозвежда сода каустик в Добрич например. И никой няма да "планира развитието на населението" защото не е работа на държавата да планира моето лично развитие и намерения.
    Държавата и общината могат и трабва да планират развитието на градската среда въз основа на забелязаните ПАЗАРНИ тенденции в последните години и евентуално да стимулират или затрудняват някакви дейности отобществен интерес. Например да стимулират строжа на небостъргачи само на подходящи с транспорта си места и да затрудняват строежа им на други места. И точно това правят !!!

  11. 11 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    До коментар [#4] от "Antoaneta Ardashes":

    Че кои ви пречи да се върнете в зачуканото село от което сте дошли и да живеете в стогодишна каменна къща от пра-пра-дядо ви ?!?

  12. 12 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2405 Неутрално

    Харесва ми позицията на г-н Георгиев. Имаме напълно идентични виждания за нещата, поне по отношение на ограничаването на автомобилите и даването на предимство на пешеходци, велосипедисти и градски транспорт. Но предполагам и в другите аспекти за развитието на града. Аз съм убеден, че ще направим от София и от другите по-големи и по-малки градове в страната райски кътчета и това е само въпрос на време и то вероятно не чак толкова много, а не на дали ще стане. Иска са единствено воля за промяна, а тя е налице.

  13. 13 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2405 Неутрално

    До коментар [#9] от "Antoaneta Ardashes":

    Така е. Права сте. За много неща в страната ни все още няма ясна визия как ще се развиват във времето, но смятам, че и това предстои да се промени. Без кратко-, средно- и дългосрочно планиране доникъде няма да стигнем, а страната и народът ни имат потенциал, и то немалък такъв.

  14. 14 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1853 Неутрално

    Добри нaмерения имa този човек, но грaдът е ВЕЧЕ тaкa съсипaн, тaковa безобрaзно и безрaзборно строителство, почти винaги срещу интересите нa грaждaните и винaги зa интересите нa определени "бизнесмени"(мaфиоти). Общественосттa нямa думaтa, освен когaто се вдигне нa поредния протест впоследствие, зaщото никой не се е поинтересувaл от мнението и. Глaвният aрхитект Здрaвков и той дойде с уж добрите нaмерения, но и той зaпочнa дa издaвa безумни рaзрешителни зa строеж нa кило, място не остaвa зa дишaне между сгрaдите, зa движение и пaркирaне нa aвтомобилите дa не говорим. Пример - ж.к. Изток.
    Нa кого и кaк дa вярвaме!?

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  15. 15 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 946 Неутрално

    не съм оптимист за тази стратегия - ще бъде нещо общо и шаблонно като 'зелен град с добър транспорт и достъп до Витоша' и ще остане на хартия. по-добре конкретни неща като например:
    1. да се оправят тротоарите в София
    2. да се забрани движението в Центъра освен за градския транспорт и таксита
    3. да се повишат данъците за кола и таксите за паркиране

    Истината ни прави свободни.
  16. 16 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1104 Неутрално

    "Основната цел е да постигнем съгласие за това накъде искаме да върви София."

    Трудна цел, особено като се има предвид, че засега у нас няма много положителен опит от обществени обсъждания.

    От друга страна, някои проблеми (например пренасищането с автомобили) вече се решават успешно на други места по света. Същото се отнася и за височината на сградите. Почти всяка европейска столица има и отделни квартали с къщи, дворове и много зеленина.

    София се нуждае също и от поне няколко нови сгради с модерна архитектура, които да са истински красиви. Например нова опера (акустиката на сегашната не е много наред), или нова централна гара. Интересно е също дали има все още начин да се спаси поне част от амфитеатъра, останал от римско време, дори и ако за тази цел трябва да се жертват намиращите се отгоре му сгради.

  17. 17 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    До коментар [#14] от "Cassi":

    Здравков не раздава рарешителните по усмотрение или целесъобразност а ПО ЗАКОН. И самия Исус Христос да изберем за главен архитект, ще се наложи да подписва същите разрешителни просто защото иначе отказа пада в съда. Отделно главния архитект издава разрешения само за големи обекти, малките са при районните архитекти но и там се работи по закон.
    Така ча ако искаме реална промяна се изискват много усилия и натиск за затваряне на вратичките за злоупотреби. Както бяха спрени заменките от времето на Софиянски.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK