В центъра на София ще има две нови пешеходни зони

Архив

© Анелия Николова

Архив



След продължила над 2 часа дискусия Столичният общински съвет (СОС) одобри въвеждане на две нови пешеходни зони в центъра на София - на бул. "Витоша" в участъка между ул. "Алабин" и бул. "Ал. Стамболийски" и на ул. "Георг Вашингтон" между ул. "Пиротска" и ул. "Трапезица".


С друго решение съветниците одобриха въвеждане на ограничение на скоростта до 30 км/ч в пространството между ул. "Алабин", булевардите "Христо Ботев", "Васил Левски", "Цар Освободител" и ул. "Леге".


Предложенията са на зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев. Той бе сериозно критикуван от опозицията заради кратките доклади, с които го обоснова, и липсата на аргументи и анализи към тях. Според съветниците предложенията са необмислени и реализирането им ще доведе до сериозни задръствания по вътрешните квартални улици, например по "Цар Самуил" и "Княз Борис I", които се очаква да поемат трафика след затварянето на участъка от бул. "Витоша". Съветникът от "Реформаторския блок" Борислав Бориславов (СДС) дори препоръча Крусев да бъде изпратен на курс как се пишат доклади. Според него докладът от 1 страница, с който Крусев е внесъл предложението, е прекалено кратък и говори за сериозна неопитност.




Иво Божков, който също е от групата на "Реформаторския блок", но подкрепи доклада, каза, че дългата дискусия показва единствено неуспеха на Столичната община в това да бъдат изградени достатъчно паркинги в центъра на града и градският транспорт да бъде по-привлекателен за гражданите. Според Божков е проблем и това, че строителните разрешения за високи сгради в центъра на София се издават без да са напрвени достътъчно детайлни предварителни анализи за ефектите върху трафика. Той имаше предвид 74-метрова "Сити тауър" на площад "Македония", към която ще бъде възможен достъп с автомобил единствено по улица "Алабин", която може затрудни допълнително трафика в района.


Зам.-кметът отговори, че в района има две линии на метрото, два подземни паркинга и пет трамвайни линии. Въвеждането на пешеходната зона по "Георг Вашингтон" той обоснова с факта, че така щял да се осигури добър и лесен подстъп към Западната порта на Сердика.


Общинските съветници Калоян Паргов, Иван Таков (БСП), Борислав Бориславов и Радослав Абрашев (Реформатовски блок) пък посочиха, че решението за продължаването на пешеходната зона на "Витошка" противоречи на тезата на вносителя и групата на ГЕРБ, че с мярката се цели подобряването на качеството на въздуха.


Според Абрашев затварянето на участъка ще принуди живеещите в района да "обикалят през 4 преки", ще се предизвикат сериозни задръствания и така работещите двигатели на автомобилите ще отделят сериозно количество вредни емисии.


В отговор председателят на общинския съвет Елен Герджиков (ГЕРБ) каза: "Ами просто не използвайте автомобил, Господин Абрашев". Гердижков, както и съветници от ГЕРБ казаха, че с мярката се цели и да се ограничи използването на автомобили в центъра на София, като вместо това жителите на града да се придвижват с градски транспорт.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK