София трябва да се раздели с концепцията си от 60-те години, за да бъде приятен град за хората

Ян Геел, урбанист

© Анелия Николова

Ян Геел, урбанист



Повече публични пространства с условия за разходки и водене на здравословен начин на живот и по-малко място за автомобили. Към това трябва да се стреми София според датският урбанист Ян Геел, който днес представи доклада на неговия екип столицата.


Геел и екипът му започнаха работата си в София през март по покана на Столичната община и главният архитект Здравко Здравков. Изготвеният доклад е разделен на 4 теми с препоръки и насоки към Столичната община, за да може София да бъде приятен град за живеене.


Според Геел това, че в София пешеходните пространства са малко, а същевременно автомобилите блокират града, се дължи на архитектурният модернизъм от 1960 г. По думите му тогава грижата за хората била пренебрегната за сметка на сградите и автомобилите. "В тези години на практика не знаехме нищо за качеството на живот в градовете", каза Геел, като посочи, че подобни проблеми има и в много други градове по света.




Урбанистът каза, че е запознат с дискусиите за небостъргачите в София. Според него те не са решение, а проблем и не бива да се строят. "Небостргачите са мързеливото решение на проблема с плътността на застрояване. Просто другите възможности искат много повече работа", каза той.


Повече от всичко, освен автомобили


Според доклада столицата трябва да развие своя идентичност, начините на придвижване, обществения и културния живот, а свободните пространства трябва да са повече. Екипът на Геел посочва, че София трябва да се възползва от близостта на планините като бъдат подобрени визуалните и физическите връзки с тях и да използва повече минералните води.


Трябва да бъде изградена мрежа от пешеходни улици и велоалеи, за да може жителите на града да се насладят на архитектурата в центъра и археологическото наследство. Подобрение за пешеходното придвижване трябва да бъде направено и покрай големите булеварди в столицата, като за пример бе даде "Тодор Александров", където на места тротоарите са твърде тесни. На много места липсват и удобни трасета за пресичането им, а броят на подлезите и надлезите да бъде по-малък. Автомобилите пък трябва да бъдат отклонени от центъра.


Необходимо е и да бъдат въведени указания как могат да изглеждат елементите в публичните пространства, от фасадите до кофите за боклук и осветителните тела. Глобите за паркиране върху тротоарите трябва да са повече, а колчетата, разположени по тях да са по-малко. Времето за изчакване на светофарите трябва да е по-кратко.


Как стигнахме до тук


Според Ян Геел София има едни и същи проблеми като повечето големи градове в света, сред които са Токио, Мелбърн, Москва, Копенхаген и Ню Йорк. Най-общо това са малкото пешеходни пространства и големия брой автомобили. Според Геел това се дължи на зародилият се през 1960 г. модернизъм, който "каза довиждане на грижата за хората", а фокусът се е изместил върху сградите. Малко след това се появило и "нашествието на автомобилите"


"Тогава ни учеха, че един жилищен квартал трябва да изглежда добре, ако го погледнем от високо", каза Геел, като отбеляза, че този модел напълно е пренебрегнал пространствата между сградите, които се ползват от хората. Урбанистът разказа и че, когато бил студент един от преподаватели му казал "Добрият квартал е този, които изглежда добре, ако го погледнеш от магистралата".


Същевременно според Геел тогава никой не си е давал сметка, че дори най-малката постройка оказва влияние върху качеството на живот, което е важното за града и неговите жители.


Положението в градовете се влошило, когато навлезли автомобилите и изведнъж градското планиране пренебрегнало още повече човешкия мащаб. При планирането 50-60 километра разстояние за пътуване се е смятало за нормално, защото е съвсем възможно за автомобилите. И така автомобилите окупирали центровете на градовете вместо хората.


Обратният процес обаче не е толкова труден за изпълнение, колкото изглежда, казва Геел. За пример урабнистът посочи площад "Таймс скуеър" в Ню Йорк, по чиято промяна са работили той и неговият екип. Дълги години "Таймс скуеър" бе по-скоро изключително натоварено кръстовище, с малко място за хората, отколкото площад. През 2013 г. екипът на Геел започва работата си по пространството и днес то има по-големи пешеходни зони, кафенета, по-малко автомобили, което по думите на Геел до прави чудесно място, за да се насладиш на града.


"Когато чу какво сме направили в Ню Йорк, ми се обади кметът на Москва и поиска да направим същото и там", каза Геел и посочи града като поредния успешно освободен от коли и върнат на жителите му.

Ключови думи към статията:

Коментари (103)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3291 Неутрално


    "Не става само с ядене, трябва и акъл".

  2. 2 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 607 Неутрално

    От къде го изкопаха този?

  3. 3 Профил на OOPS
    OOPS
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Нищо не каза за все по-разпадащите се паметници на културата, каквито има не само в София. Каква е рецептата? Да им се наслаждаваме на красотата докато паднат, или да се съборят принудително. Вариантът с възстановяването отпада, няма да го бъде, то се видя.

  4. 4 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3409 Неутрално

    Нищо не каза за все по-разпадащите се паметници на културата, каквито има не само в София. Каква е рецептата? Да им се наслаждаваме на красотата докато паднат, или да се съборят принудително. Вариантът с възстановяването отпада, няма да го бъде, то се видя.
    —цитат от коментар 3 на OOPS


    има и четвърти вариант!
    Да се подържат.

  5. 5 Профил на globetrotter
    globetrotter
    Рейтинг: 432 Неутрално

    "Трябва да бъде изградена мрежа от пешеходни улици и велоалеи"

    Светотатство!

  6. 6 Профил на bastaa
    bastaa
    Рейтинг: 427 Неутрално

    Струва ми се, че говори по инерция и е пълен абсурд да сравнява комунистическото градско планиране с европейскито или американското от 1960. Тук никакви автомобили не са предвиждани, а и се чакаше по 10 години за 1. София се напълни след 89г с коли, но никой не е проектирал нито улици, нито паркинги за тях. Нещо, което няма нищо общо с градовете, за които говори.

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  8. 8 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 770 Весело

    В къщата на обесения тоз крещи "Въже с примка, клуп и греда...". Всички нормални хора са наясно, че автомобилите унищожават града ни (и не само него). Но бавничко, трудничко и со малко кютек трябва да се набие в главите на мат'риала, че му е нужен въздух за дишане, градинка за децата му, пейчица за шкембето му и тротоар, по който да раздвижи морни телеса, белким не се маноса на 35 годишна възраст. Но... трудно ще е.

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  9. 9 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 380 Неутрално

    До коментар [#8] от "moriarti":

    Трудно е... но е постижимо.

  10. 10 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8060 Неутрално

    Бе ние с комунизма не можем да се разделим 30 години, той какви ги говори.

  11. 11 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 770 Неутрално

    До коментар [#9] от "borkar":

    Да. Така е. Прав сте. Не трябва да губим надежда и да спираме да си търсим правата. Пораженческото мислене (Никогиш няма са опрайми. Ний сми бахти държавата. Сички краднат и нищо ни съ прай...) само показва, че ни е страх да се опитаме (да се борим) да направим нещата както трябва. Надявам се все повече хора да искат да живеят нормално и да го правят, въпреки многото трудности.

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  12. 12 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 2467 Неутрално

    Човекът е напипал точно проблемите на столицата

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  13. 13 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 168 Неутрално

    София се селянизира и профанизира тотално. Масово говорят на диалект. Напълни се с агресивни селяни, които като дойдат в София първото нещо е да си купят някакъв джип на старо, след това си наемат апартамент в Люлин - 10 и стават големата работа. Карат джиповете по центъра по един вандалски начин за да ги видят всички, нали до вчера само козите и кравите са ги гледали. Ами жените - носят се в стил "намаани селянки" и си мислят, че са открили топлата вода. Ужас. Даже наскоро видях едни да си тупат килимите пред един един блок. Боже, боже...Влезеш в някой магазин и някакъв мякащ субект започва да ти говори на "ти" като че ли се знаете от 20 години.
    Има и друго - по центъра неприятно впечатление прави това, че някакви циганьорки дошли от майната си ходят със забрадки. Мазни, черни, с нахални муцуни. Крайно време е властта да предприеме мерки, защото тия миризливци ще ни се качат на главите.
    А тоя от Дания що си вре носа там, където не му е работа ? Дошъл вчера, а днес знае каква да е София. Тоя какво знае за миналото на София ? Че това си беше един действително зелен град, много често се миеха улиците с вода, беше спокойно, сравнително малко хора имаше, а и малко автомобили. Че даже и такива спални като Люлин и Младост ги нямаше. Спокойна работа. С изключение на Жоро Павето и случая с оная откачалка дето разстреля 10 виетнамци в едно общежитие, нямаше фрапиращи случаи на престъпност.

  14. 14 Профил на johndoe1908
    johndoe1908
    Рейтинг: 229 Весело

    До коментар [#13] от "krf54523578":

    Ще кажеш ли кога в София не се е говорело на диалект? Шопският говор за книжовен български ли минава?

  15. 15 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 770 Весело

    До коментар [#13] от "krf54523578":

    Ти да беши видял Софията иляду сеймстотин шийсе и диветъ... Разкош! Идни баири, идни уфсе рупат тривъта, крави мляскат и газоотделят, овчерити друсат оро, моми им носат бъклици с водъ и им бришат потнити чила... Идилия съща, майна. Що тъй са прийбаа нищъта?!?

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  16. 16 Профил на jjg48525047
    jjg48525047
    Рейтинг: 211 Неутрално

    Заминавай си обратно, Ян Геел

  17. 17 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#8] от "moriarti":

    Оплакваш се от автомобили и гласуваш за Фандъчка...
    Милиционерската шизофрения е потресаваща...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  18. 18 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3179 Неутрално

    UNITED EU UNION

    За МОЧАщ монументум ли намеква #кой?

    "София трябва да се раздели с концепцията си от 60-те години,
    за да бъде приятен град за хората"

  19. 20 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 770 Весело

    До коментар [#14] от "johndoe1908":

    Това е мнението на типичния "кореняк софиянец" (първо поколение в София, второ поколение с образование след 4-ти клас и трето поколение с обувки). Той вече е закотвен в "центъра на просветата" и мрази сичкото михлюзин, дека дохожда от селЪта. Не ще да работи нищо, което е по-долу от заместник-министър (минимум), но мрази и плюе по обслужващия персонал в закусвалните "щото са селяндури" и твърди, че му взимали хляба. Изтъква значимостта си, обявявайки на всеослушание (през 5 минути), че той/тя не е какъв да е, а е софиянец и настоява немедлено да се върне софийското жителство и масовите разстрели.

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  20. 21 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 206 Весело

    Колите са предимно дизел чист и типично германски шлеп !

    Долу рушистите и фашистите
  21. 22 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 668 Неутрално

    София се селянизира, факт. Селяните не подлежат на цивилизоване, факт. Днес минавам по Левски покрай градината срещу СУ, където има 1-2 "кафенета" и, разбира се, някакъв селяндур с регистрация КН си боднал комби трошката на тротоара.

    Ян Геел е страхотен професионалист, но е оценяван и слушан в цивилизовани страни. Изненадан съм, че и Русия явно спада към тях, щом промяната в Москва е негово дело. Изненадан, понеже мисля, че руснаците са почти същите селяни като българите, ама явно са по-добре. В България, страната на кретените, няма кой да чуе датчанина, пък и ще развалят рахата на селяндурите, като този с бричката на тротоара от началото на поста ми.

  22. 23 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 900 Неутрално

    Тоя урбанист от Дания си губи времето. Който въведе подобни промени ще загуби изборите, което автоматично прави идеята неприложима за СО.

  23. 24 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 770 Весело

    До коментар [#17] от "Darth Plagueis":

    Ми да гласувам за Софиянски тогаз? При него конните файтони преобладаваха, гаче ли. И НИКМИ набираше сила и злост за грандиозните си проекти. Що, Тонка, си толкоз добър и умен ти?!?

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  24. 25
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  25. 26 Профил на _plamen_
    _plamen_
    Рейтинг: 726 Неутрално

    блабла, общи приказки. Личи си, че не е минавал по уличките от стара София и пространствата между блокчетата.

    Winora forever
  26. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  27. 28 Профил на Mark
    Mark
    Рейтинг: 376 Неутрално

    Това няма как да стане. Тази държава се населява от компири и се управлява от компири. Не може да се очаква компирът да се надскочи.

  28. 29 Профил на бАрни
    бАрни
    Рейтинг: 553 Любопитно

    Значи тая къртичина дупка наречена "метро" не ни трябва а велоалей ?

  29. 30 Профил на jjg48525047
    jjg48525047
    Рейтинг: 211 Неутрално

    В България има закони - ЗУЗСО, ЗУТ . Те решават това. Върви на майната си , Ян Геел

  30. 31
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  31. 32 Профил на globetrotter
    globetrotter
    Рейтинг: 432 Неутрално

    До коментар [#25] от "reply":

    Добре, че си ти, че да обясниш, че без коли в центъра не може.

    И добре, че в Любляна не са като тебе, че да направят това: "TRANSPORT
    The city centre, which was once the domain of cars and buses, is now mostly dedicated to pedestrians and cyclists." http://www.greenljubljana.com

  32. 33 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 8 Любопитно

    Веселин Николов
    —цитат от коментар 31 на Моа Преател Тайпи


    Ана Благова

    Ян Геел, урбанист: Личният автомобил заминава в историята

    http://www.dnevnik.bg/intervju/2016/10/13/2843512_ian_geel_urbanist_lichniiat_avtomobil_zaminava_v/


    13:45, 13 окт 16, 45637

    #НиКой не е по-голам от Бахура!
  33. 34 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 8 Любопитно

    Ян Геел е страхотен професионалист
    —цитат от коментар 22 на m_todorov


    Не му личи, не и от текстчетата в Дневник.

    #НиКой не е по-голам от Бахура!
  34. 35 Профил на le_bigmac
    le_bigmac
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Тва и аз можех да им го кажа. Безплатно!

  35. 36 Профил на amh21579466
    amh21579466
    Рейтинг: 405 Неутрално

    Проблемът с планирането на урбанизираните райони около автомобилите действително започва от 60-те години в САЩ и Западна Европа, но ми се струва, че за София господинът си говори просто по инерция, без задълбочени исторически познания. Дори и в отдалечените от центъра квартали, винаги е имало локални магазини, училища и детски градини, до които може да се стигне пеша за разумно време. В САЩ без кола си просто умрял, защото в жилищните райони няма друго освен стотици къщи.

    Проблемът на София е точно обратния, че никога инфраструктурата не е била планирана за толкова много автомобили.

  36. 37 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#24] от "moriarti":

    Софянски беше тоя, дето Баце запази всичките му заместници, влезе във всичките му далавери и ги увеличи стократно ли? Ми не знам, щом те влече.. Със сигурност Фандъчка може да спори по некадърност по управление на града с бай Тошо, дето ви е символ.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  37. 38 Профил на Европеец
    Европеец
    Рейтинг: 505 Неутрално

    София е пренаселена !
    Няма логика при население на България към момента от 6 мил., 2 мил. да живеят в един град - това прави 30% от населението на държавата да живее в един град. Тази пропорция е пагубна за България !
    Много от проблемите на София ще се решат след разселване на придошлите хора.
    Държава с бъдеще не се прави само от един град.

    "Освен това мисля, че Картаген(Русия) трябва да се разруши." Marcus Porcius Cato Censorius
  38. 39 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#23] от "Индиана":

    Точно така. Гейл се занимава с такова планиране от 1965. От 1985 е променил Мелбърн и казва, че голяма заслуга да се случат нещата имала и градската управа. След "чудото" Мелбърн е получил предложение за Сидни.
    Тук нещата са малко по-специфични и заслугите по-партийни. Главните архитекти са партийно договорени, издават се разрешителни за строежи на сгради в зелени площи - детски площадки и паркинги.
    Всеки следващ спазва "приемственост на добрите практики" и продължава с добавянето на атрактивни модели към града.

  39. 40
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  40. 41 Профил на Живко Якимов
    Живко Якимов
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Няколко неща. Първо, докладът е плод на обстойно проучване на съществуващата инфраструктура и трафик през март. Това включва и измерване на потока от автомобили, пешеходци и велосипедисти на ключови места в центъра.

    Второ, докладът обхваща далеч не само трафика, ами и цялостната градска среда, включително зелени площи, паметници на културата, обществен транспорт, възможности за културен живот. Може би много хора ще се изненадат, но Ян Геел всъщност има доста добро мнение за потензиала на София като добър град за живеене.

    Последно, има конкретни препоръки, както краткосрочни, така и дългосрочни такива. Някои със сигурност ще прозвучат като светотатство на пръв прочит, но във всички има логика, макар че доста решения изискват отсъпление на автомобилите пред всички останали.

    Ето пълният текст на доклада (на български):
    https://www.sofia-agk.com/FileBrowser/File?path=Sofia_Jan %20Gehl_small.pdf

    Към всички, които направят труда да го прочетат - промяна е възможна, стига да има желание, и зависи единствено от нас.

    Насилието е последното средство на некомпетентния.
  41. 42 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#38] от "Европеец":

    Да бе, 5 млн. живеят в града. Стига глупости. София няма дори 1.5 млн, при това през деня. Тия мантри с голямата пренаселеност идват от безкадърно управление, а не от реален проблем.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  42. 43 Профил на 1_april
    1_april
    Рейтинг: 1411 Весело

    Жал ми е за тези нещастници от Токио, Мелбърн, Копенхаген и Ню Йорк!!!

    Като си помисля какви проблеми имат само: почти като в.... София.....

  43. 44
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  44. 45 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 8 Любопитно

    https://www.sofia-agk.com/FileBrowser/File?path=Sofia_Jan %20Gehl_small.pdf
    —цитат от коментар 41 на Живко Якимов



    баси , тфа ма линкна камту http://www.dnevnik.bg/gradska_sreda/2017/10/04/3053834_sofiia_triabva_da_se_razdeli_s_koncepciiata_si_ot/

    дансам хакнут ? ? ?

    #НиКой не е по-голам от Бахура!
  45. 46 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 8 Любопитно

    До коментар [#41] от "Живко Якимов":

    Ас и другу са чудем, зажто нема https://www.sofia-agk.com/FileBrowser/File?path=Sofia_Jan %20Gehl_bik.pdf

    #НиКой не е по-голам от Бахура!
  46. 47 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2405 Любопитно

    Цитат:
    """... Според Геел това, че в София пешеходните пространства са малко, а същевременно автомобилите блокират града, се дължи на архитектурният модернизъм от 1960 г. По думите му тогава грижата за хората била пренебрегната за сметка на сградите и автомобилите. ..."""
    - = - = - = -
    Не съм съгласен с Геел и ще Ви дам пример с тогава изградения жк Лагера !
    Става въпрос за пространството между сп.Хиподрума, която до 56-та НЕ съществуваше,до сп.Берон на 5-цата (Хипдрума все още си бе наистина хиподрум и неговото изграждане започна 61/62-ра!), а от сп.Берон до Кр.село бе ДОБРУДЖАНСКИЯ квартал изцяло от дворчета с едно фамилни къщи на бежанци след ПСВ!
    Та в тозсаи период Лагера бе предимно и основно само населен САМО от пешеходци! Какви автомобили по това време бе джанъм!?
    Та в началото на 60-те имаше само ЕДИН тв и то в кварталния ОФ-клуб , а леките коли надали имаше и 5 броя! ! !
    Едната бе моя ФВ 1 200-костенурка с д.к.№ Сф 75-11 който купих на старо 1964-та!
    вЪТРЕ КВАРТАЛНИТЕ УЛИЧКИ БЯХА ПЛАНИРАНИ ЗА КАРУЦИТЕ , КОИТО НИ РАЗКАРВАХА ДЪРВА И КЮМУР ЗА ОГРЕВ!
    А мини сега по тези павирани улички с коловози от леките коли ! Че ги направиха и еднопосочни !
    - = - = -
    Друго е идиотското!
    Всички НОВИ ж.комплекси са изградени върху нивите на софийските шопи, т.е. В ПОЛЕТО !, но вертикалната планировка (улиците) , макар и на празно място, са невероятно идиотски планирани ! ! !
    И Дружба,и Младост, и Люлин и всички останали ж.к. - в никой не е било планирано за сегашния наплив от леки коли!
    За центъра пък да не говорим !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  47. 48 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 1525 Неутрално

    Датски... Намерили кого да питат
    При това пенсионер. Защо не го питат дали някога е водил деца на детска градина и на училище с градски транспорт

  48. 49 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 8 Любопитно

    До коментар [#41] от "Живко Якимов":

    а, мерсаж, намереф гу.

    https://www.sofia-agk.com/FileBrowser/File?path=Sofia_Jan %20Gehl_small.pdf

    дей пруучваниту?

    #НиКой не е по-голам от Бахура!
  49. 50 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#48] от "cristo_n":

    Нали? Некадърник!

    ПП А що трябва да се водят деца на градина с градски транспорт?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  50. 51 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 971 Неутрално

    Ех, каква общинска наглост!!
    На урбанисто са пропуснали да му кажат, че презастрояването по градинки и междублокови пространства е дело на общината от около 20 год.
    Няма как 2-3 десетилетия да набутваш блок до блок в квартали които са планирани за съвсем друг брой жители, без пътища, училища, детски градини и паркове и сега да няма проблем.

  51. 52 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 472 Неутрално

    Тва със сигурност е най-грозната столица в Европа. Прилича на един голям щандт на МкДоналдс.

    I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.
  52. 53 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 1525 Неутрално

    До коментар [#50] от "Darth Plagueis":

    Защото трябвало да се откажем от автомобилите

  53. 54 Профил на Европеец
    Европеец
    Рейтинг: 505 Неутрално

    До коментар [#42] от "Darth Plagueis":

    НСИ и официалната статистика отчита неспиращо нарастване на населението на София и същевременно обезлюдяване на обширни части от България, а ти се опитваш да оборваш тези факти ...
    18 хилядният Средец от 1878 година се е превърнал днес в поне 1.8 мил. град в резултат на "засмукване" населението на обширни части от България. Да омаловажаваме това и да се опитваме да решаваме проблемите с пренаселването на София с нови инвестиции за сметка на останалата територия на държавата е равносилно да се опитваме за затрием България.

    "Освен това мисля, че Картаген(Русия) трябва да се разруши." Marcus Porcius Cato Censorius
  54. 55 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#54] от "Европеец":

    Я ги дай тия факти, щото именно НСИ дава други факти. И не намесвай времена от преди столетия.
    Какво пренаселване, какви нови инвестиции видя?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  55. 56 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2346 Неутрално

    А циганските каруци планирани ли са в новата коцепция, както и найлоновите пушални на кафенетата, а разбитите тротоари и рушащите се занемарени стари къщи и кооперации ? А това, чу улиците не се мият ? Защото цялата тази "концепция" ми звучи като на гол корем-чифте пищови.

  56. 57 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1216 Неутрално

    За огромно мое съжаление, освен разумни коментари, видях тук и дежурните "баш столичани". Единият твърди, че в София живели 2 млн. души и били твърде много. Плаче ми се за жителите на градове като Ню Йорк, Москва и Истанбул, където живеят 8 милиона и отгоре, сигурно там се гърчат хората, пък незнайно защо не мрънкат толкова? В сравнение с тях София е един квартал, дори по-малък по население от Манхатън. Друг пък щял да разселва жителите на София из страната. Нека уважаемият "столичанин" първи да даде челен пример и да се изнесе в Ямбол, примерно. Да, ама не. Той иска той да остане, а другите да изселва - типично мислене на човек от времето на комунизма и "жителството". Трети му пречели колите с регистрация извън София - аз пък съм забелязал, че те са не повече от 5-10 %. На всеки светофар 19 от 20 коли са със софийска регистрация. Във всяка окупирана от коли градинка се срещат само софийски коли. Но е много по-удобно да обвиниш другите за собствената си селяндурщина, барем измиеш срама от челото...

    Нека не бъркаме посоката. Решението на проблема не е количеството, а качеството. София може да поеме и 3 милиона, ако има правилно управление. Например евтин градски транспорт, повече велоалеи и солени, ама солени глоби за автомобилните нарушители. Например близо до дома ми има един тесен тротоар, на който всяка вечер паркират колите си местни жители. Трябва да вървиш по улицата. А само на 100 метра има паркинг. Но защо бай шопа да се мори да ходи пеш 100 метра, щом може колата да е до дирника му? Ако на такива им се слагат солени глоби - по 100 лв на всяко нарушение, скоро колите на София ще намалеят наполовина.

    Градският транспорт е другият проблем. Ако имаше модерен ГТ с евтин превоз и удобна схема, всичко щеше да е наред и хората нямаше да използват само колите си. Но няма. Трамваи, тролеи и автобуси са бавни, амортизирани, разбити и отвратителни. Чакането на спирката често минава разумната граница от 10-15 минути, заради което не желаят да закъсняват да работа и си купуват кола. А качат ли се в трамвая, ги намазват с билетче 1.60 само едно пътуване. Ами ако трябва да се прикачват 2-3 автобуса, значи ли, че трябва за едно пътуване да си купиш 3 билета или общо 4.80 лв, и да бичиш 40 минути чакане по спирките? С тези пари спокойно ще заредиш 5 литра газ на колата и ще караш цяла седмица. Без удобен, бърз и евтин градски транспорт колите в София няма да намалеят. Но Фъндъчката реши, че вместо да намали цената билета, тя го увеличи с цели 60 %, без да е мотивирано с нищо увеличение - нито качеството на услугата се е подобрило, нито автопаркът. И с парите от билетчетата на пътниците в градския транспорт Фъндъчката реши да ремонтира улици и булеварди, за да им е удобно на колите. С една дума - майната им на голтаците в счупените трамваи, ние ще строим пътища за скъпите ни граждани с автомобилите.

    Ами, така няма са се реши проблемът. Данчанинът Геел го е казал много добре. Но кой да го чуе?

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  57. 58 Профил на Martina
    Martina
    Рейтинг: 476 Неутрално

    До коментар [#14] от "johndoe1908":Това е мнението на типичния "кореняк софиянец" (първо поколение в София, второ поколение с образование след 4-ти клас и трето поколение с обувки). Той вече е закотвен в "центъра на просветата" и мрази сичкото михлюзин, дека дохожда от селЪта. Не ще да работи нищо, което е по-долу от заместник-министър (минимум), но мрази и плюе по обслужващия персонал в закусвалните "щото са селяндури" и твърди, че му взимали хляба. Изтъква значимостта си, обявявайки на всеослушание (през 5 минути), че той/тя не е какъв да е, а е софиянец и настоява немедлено да се върне софийското жителство и масовите разстрели.
    —цитат от коментар 20 на moriarti


    Мориарти, ти си велик! Бравос, майна! :)

    Mt
  58. 59 Профил на Martina
    Martina
    Рейтинг: 476 Неутрално

    Извинения - горното се отнася за johndoe1908! Бравос пак! Но и Мориарти е велик! :)

    Mt
  59. 60 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 456 Неутрално

    в софия има няколко възлови кръстовища, които трябва да се направят на 2 нива (дали подземно или надземно, дело техники). и трябва да се направят платени подземни паркинги и който иска кола да си наема място там. и да се разкарат велосипедистите, щото това е нагло племе като селяните с пушещите джипки. велосипеди да карат децата по парковете. който иска кола, при регистрацията да даде бележка, че има свое паркомясто. и още няколко прости неща и въпросът е решен. проблемът е, че повечето хора няма да искат да платят €20к евра за подземен гараж. но и за това има оправия. стига да има желание.

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  60. 61 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1871 Неутрално

    Трябва да бъде изградена мрежа от пешеходни улици и велоалеи, за да може жителите на града да се насладят на архитектурата в центъра и археологическото наследство.
    Нда! Наслаждават се чужденците, провинциалистите. Софиянци живеят в града. Искат транспорт и магазини. Хайлазите винаги ще намерят къде да се мотаят.
    Какво не е предвидено? Че българите ще изкупят бракувените трошки на Западна Европа и на 2 млн население ще циркулират 1 млн автомобили.

  61. 62
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  62. 63
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  63. 64 Профил на futurika
    futurika
    Рейтинг: 656 Разстроено

    За мен София е безнадеждна. С унищожаването на характерните стари сгради като Къщата на ягодите, и на много от зелените й площи, тя ще загуби окончателно характера си . За съжаление, на много възлови места си личи мутренско-парвенюшката "естетика" , обладала цялата ни страна.

  64. 65 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3409 Неутрално

    ...Всички нормални хора са наясно, че автомобилите унищожават града ни (и не само него). Но бавничко, трудничко и со малко кютек трябва да се набие в главите на мат'риала, че му е нужен въздух за дишане, градинка за децата му.....
    —цитат от коментар 8 на moriarti

    Ще те коригирам, но матрЯлът не се натиска за небостъргачи и блокове в градинките. Нито за квартали в Морската градина на Варна, и хотели по плажовете.
    Това са все бизнес начинания на червените комунистически мутри с руска закваска.

  65. 66 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3342 Неутрално

    Тези неща ги говоря от годин. виждам как почвате да проумявате и да поумнявате.
    Това е добро начало.
    Има решения но те не са по силите на сегашното управление на СО.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  66. 67 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3342 Неутрално

    До коментар [#65] от "historama":

    на които ГЕРБ услужливо разрешават всичко в нарушение на законите.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  67. 68 Профил на Хакуна Матата !
    Хакуна Матата !
    Рейтинг: 1023 Неутрално

    До коментар [#65] от "historama":

    Ти още ли делиш бизнеса на цветове :)

    Stupid people make me sick
  68. 69 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2229 Неутрално



    сегашна София имала концепта, който е бил модерен през 1960-те години

  69. 70 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2229 Неутрално

    егашна София имала концепта, който е бил модерен през 1960-те години. Това е искал да каже човекът, но мн. хора във форума изглежда не го горазбрали.

  70. 71 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2229 Неутрално

    значи ако кажат, че сегашен футболист с дълга коса се носи в стил Марио Кемпес, това означава, че той сега изглежда, като футболист от 1980-те години.

  71. 72 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 649 Неутрално

    А проблемът с циганските каруци как стои?

  72. 73 Профил на WOI
    WOI
    Рейтинг: 1214 Неутрално

    До коментар [#6] от "bastaa":

    Струва ми се, че говори по инерция и е пълен абсурд да сравнява комунистическото градско планиране с европейскито или американското от 1960.
    —цитат от коментар 6 на bastaa


    Той не твърди, че градското планиране в България през 1960 г. е било същото като европейското или американското през 1960 г., а че то е такова днес - и упорито отказва да се оттласне...

    “Better racy and sexy than racist and sexist!”
  73. 74 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2229 Неутрално

    Някой ако сутрин си пали автомобила с бутане, по датски се казва: "Стил на привеждане на мотора в експлоатация от преди 120 години"

  74. 75 Профил на Георги Симеонов
    Георги Симеонов
    Рейтинг: 477 Неутрално

    ПО ЛОГИКАТА НА ТОЯ В ЦЕНТЪРА ХОРАТА ТРЯБВА ДА СПРАТ ДА ЖИВЕЯТ ЗА ДА ИМА МЯСТО ДА СЕ РАЗХОЖДАЛ МИЛИЯ КОГАТО ДОЙДЕЛ ТУКА , ПИСНА МИ ОТ ОЛИГОФРЕНИ , СОФИЯ Е ЖИВ ГРАД ВСЕ ОЩЕ И КАТО ТАКЪВ ИМА НУЖДА ОТ ТРАНСПОРТ ,СЛЕД КАТО ОБЩЕСТВЕНИЯТ НЕ СЕ СПРАВЯ И МИ Е ТРИ ПЪТИ ПО СКЪПО ДА ОТИДАО С РЕЙС И МЕТРО ДО ЩЕНТЪРА ЩЕ СИ Я ПОЛЗУВАМ ЧАСТНАТА СИ КОЛА, ЛЕВЧЕ НА ОТИВАНЕ И ЛЕВЧЕ НАОБРАТНО , С ОБЩИСТВЕНИЯ Е ТРИ И ДВАЙСЕ НА ОТИВАНЕ И ТРИ И ДВАЙСЕ НА ВРЪЩАНЕ А И Е ПЪЛНО С ГРАТИСЧИИ И ГЕПАЧИ ОТ ОНИЯ ШОКАРИТЕТНИТЕИЗБИРАТЕЛИ НА БОГА СЛЪНЦЕ , КОИТО АКО НЕ ВИ ОБЕРАТ Е ТВЪРДЕ ВЕРОЯТНО ДА ВИ ПООТУПАТ ЕЙ ТАКА ЗА НИЩО
    —цитат от коментар 25 на reply


    Да, хората в центъра на Амстердам и Копенхаген не живеят. Сериозно? Кой е казал, че трябва да се забрани да ползваш автомобил в центъра без да се оправи обществения транспорт? Много е просто да се оправи всичко стига да има умни управляващи с визия и воля за промяна. Дава се приоритет на градския транспорт с интегрирана система за плащане в зависимост от разстоянието, а не броя на прекачванията, създава се мрежа от велоалеи с буферни паркинги и паркинги за велосипеди близо до станциите на метрото, организира се и се оскъпява платената зона за паркиране. След което, ако можеш да си позволиш да се придвижваш с автомобил, никой не те спира. Но за всички ще стане по-добре и по приятно да живеят в центъра. Гаранция, че града ще стане много по-жив отколкото е сега, защото живота е в хората, не в купчините желязо, завладяли всеки сантиметър от улици и тротоари.

  75. 76 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3342 Весело

    До коментар [#74] от "Ф.Нинов":

    ако живееш и спиш с жена какво казват ???

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  76. 77 Профил на DEV
    DEV
    Рейтинг: 292 Неутрално

    Лошото е че нищо ново не ни каза човека.
    Колите къде да отидат? Да се изпарят ли?
    'Що никой не дава това решение?
    Колко квартала имат предвидену гаражи?
    Може би най много са в центъра, но там повече от 1/2 не са такива.
    Панелите/ЕПК кварталите са без и имат паркинги пред тях колкото за едноетажна сграда.
    И резултата колите върху тротоарите, пешеходците се борят за място върху платното за движение. И това не е само с изцяло жилищните части. Сутрин минавайки по една улица където е видимо, че няма коли на живущи, се сблъсквам на тротоара с започващите за паркират (наблизо има различни дейности от които или се нуждаят или ги предоставят водачите), вечерта до около 20ч. същия този тротоар е непроходими от коли.

  77. 78 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2229 Неутрално

    До коментар [#76] от "КМЕТ В СЯНКА":

    когато си изхвърляш боклука през прозореца на датски се казва: "концепт за утилизиране на отпадъци от 18-ти век"

  78. 79 Профил на Европеец
    Европеец
    Рейтинг: 505 Неутрално

    ... видях тук и дежурните "баш столичани". Единият твърди, че в София живели 2 млн. души и били твърде много. Плаче ми се за жителите на градове като Ню Йорк, Москва и Истанбул, където живеят 8 милиона и отгоре, сигурно там се гърчат хората, пък незнайно защо не мрънкат толкова? В сравнение с тях София е един квартал, дори по-малък по население от Манхатън.
    —цитат от коментар 57 на Lou


    Точно от подобно мнение "лъха" здрава комплексарщина - да се правят сравнения между България и многолюдни държави, като САЩ със 300 мил., където Ню Йорк е 8 мил. мегаполис и стои "естествено" и логично, Русия е 145 мил. държава, Москва е 11 мил., Турция с население 80 мил. - Истанбул - 13 мил. , и да се пренебрегва факта, че България (без емигрантите) е към 6 мил. , а София е гарантирано е 1.8 мил. - това прави 30% от населението на държавата ни е събрано механично в един град!
    Дали според теб е логично София "да стане" 8 мил. жители, при 6 мил. България ... ?!

    "Освен това мисля, че Картаген(Русия) трябва да се разруши." Marcus Porcius Cato Censorius
  79. 80 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3342 Весело

    До коментар [#75] от "Георги Симеонов":

    пропускаш паркинги в центъра

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  80. 81 Профил на Matematiks
    Matematiks
    Рейтинг: 312 Неутрално

    До коментар [#19] от "Finland":

    Абсолютно е така, и Любляна е един прекрасен град.

    НО ДА НЕ ЗАБРАВИМ ДА СПОМЕНЕМ, ЧЕ В ЛЮБЛЯНА ИМА ЛЮБЛЯНСКО ЖИТЕЛСТВО КАКТО ИМАШЕ СОФОИЙСКО ПРЕДИ ОНЗИ СЕЛЯНДУР ЗЕЛКАТА ДА ГО ПРЕМАХНЕ!

  81. 82 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1923 Неутрално

    До коментар [#8] от "moriarti":


    В къщата на обесения тоз крещи "Въже с примка, клуп и греда...". Всички нормални хора са наясно, че автомобилите унищожават града ни (и не само него). Но бавничко, трудничко и со малко кютек трябва да се набие в главите на мат'риала, че му е нужен въздух за дишане, градинка за децата му, пейчица за шкембето му и тротоар, по който да раздвижи морни телеса, белким не се маноса на 35 годишна възраст. Но... трудно ще е.
    —цитат от коментар 8 на moriarti


    Много силно подкрепям вашето мнение.
    лошото е, че дори тези, които пдкрепяме подобни мнения, сме склонни да вием като настъпени от парен валяк, като опре до "кютек"-а, под формата на сини/зелени зони, цени за паркиране и т.н.
    Няма в света град, чийто център да е подходящ за това автомобилно нашествие, а страничните квартали също се оказват неподготвени и единствения начин за някаква регулация е финансовия натиск, придружен с подобряване на обществения транспорт - който не е съгласен, да погледне всичките европейски столици и дори може да види как стои въпроса в Токио:).

  82. 83 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 971 Неутрално

    Ако нямаше презастрояване на съществуващите квартали едва ли някой щеше да паркира по градинки и тротоари. Сега, назрява неква малоумно анатемосване на 'автомобилите' всякаш са некви живи същества, а НЕ СЛЕДСТВИЕ от презастояването. Няма как да набуташ блокове между блоковете и между тях още блоково с няколко мола и да очакваш, че тези хора там ще дойдат с парашути и колела?!

  83. 84 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1136 Неутрално

    "...И посочи /Москва/ като поредния освободен от коли град..." Аз ли чета неправилно или не мога да повярвам на написанато. Ами предполагам, че между вас има хора ходили и ходещи до тази столица, коята за мен е символ на неуютен град от всякаква гледна точка. Нещо не се връзва.

  84. 85 Профил на Matematiks
    Matematiks
    Рейтинг: 312 Неутрално

    Така:
    1во- МНОГО Е ЕВТИНО ПРИТЕЖАНИЕТО,карането ,поддържането и паркирането на автомобил.
    2ро - както казва един колега тук- това се толерира от столична община ! на нея не и пука кой къде паркира, освен в зелените зони.
    Е нали казвате, че има безработица и няма пари в общината за нещо си... еми глупци, наемете хора, който да го играят както тези със зелените жилетки на зелената зона. Променете закона за събираемост и започвайте. Във всеки квартал ежедневно с удължено работно време по един човек на всеки 2-3-4 каренца между преките.

    Променете закона! Трябва събираемост - днес 50 лева глоба, след месец 100,след още месец 200, след още месец 400 и след 5 месец - ЧСИ ! Довиждане !

    Айде да видим ако имате такава организация, дали ще има проблем с паркирането. След 6 месеца всички селяндури (вкл и софийски такива) ще са по хрисими от калинки !

  85. 86 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3342 Гневно

    До коментар [#85] от "Matematiks":

    а може ли ПЪРВО да вкарат в затвора архитектите, които разрешаваха сгради БЕЗ паркоместа ??? Както и съответните кметове и кметици !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  86. 87 Профил на Matematiks
    Matematiks
    Рейтинг: 312 Неутрално

    До коментар [#86] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Не , не може. Не и в тази държава, не и с този матрял ....

  87. 88 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3342 Гневно

    До коментар [#87] от "Matematiks":

    а личен пример може ли ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  88. 89 Профил на nage
    nage
    Рейтинг: 543 Неутрално

    всичко много добре, само последното изречение нещо ми се вижда съмнително, че

    Москва била върната на пешеходците :))

  89. 90 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 842 Разстроено

    всичко много добре, само последното изречение нещо ми се вижда съмнително, че Москва била върната на пешеходците :))
    —цитат от коментар 89 на nage


    Абе и аз не вярвах ама:

    https://profit.bg/svezho/nay-golyamata-peshehodna-zona-v-evropa-otkriha-v-moskva/

    Ако поровиш в нета има и снимки. Което естествено ни прави да изглеждаме още по-жалки...

  90. 91 Профил на viva13
    viva13
    Рейтинг: 396 Неутрално

    Бе ние с комунизма не можем да се разделим 30 години, той какви ги говори.
    —цитат от коментар 10 на Роси



    малей,някои хора с комунизма стават и лягат....
    че кое ни е комунистическо, бре душа? Държавата национализира ли нещо, или собствеността на предприятията и земята е държавна, или има само една партия, която изповядва комунистическа идеология, или имаме забрана да пътуваме?
    Ти вечер преди да си легнеш,проверяваш ли да не би лично Путин или някой агент на КГБ да се скрил под леглото?

  91. 92 Профил на amh21579466
    amh21579466
    Рейтинг: 405 Неутрално

    До коментар [#90] от "kapitan_laino":

    То и в Пхенян има много пешеходни зони за маршируващи :-)

    Тази пешеходна утопия, за която мечтаят много либертарианско-вегански фашисти всъщност няма как да се осъществи в гъсто населените агломерации, а само в китните исторически части на някои столици, където въпросните вегани ще могат да си пият био-кафето на спокойствие.

    Всеки, който е имал късмета да лети над Лондон в необлачно време, знае каква е преобладаващата гледка – огромни и тесни лабиринти от къщи за работническата класа, долепени една до друга, а на улицата паркирани Воксхоли и Фордове.

  92. 93 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1452 Весело

    "Когато чу какво сме направили в Ню Йорк, ми се обади кметът на Москва и поиска да направим същото и там", каза Геел и посочи града като поредния успешно освободен от коли и върнат на жителите му.

    Ню Йорк - жертва на "архитектурният модернизъм от 1960 г "?
    Москва - "освободена от автомобили"???
    Мухахахах............

    Знанието е сила, информацията - власт
  93. 94 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 601 Неутрално

    Ако прочетете "доклада" ще видите, че е една празна дупка, без цифри доказващи препоръките на автора. Може да се озаглави " Някой фотографии от София". Препоръки недоказани и пожелателни, които може да напише всеки един средно интелигентен човек. Язък за парите. Дава пример с "Трансформацията на Любляна" от 2008-2012 г. за насърчаване на немоторизирания транспорт, но не казва, че през 2015 г. около 50 % от хората там пътуват с лични автомобили (ЕУРОСТАТ) и само 24% с обществен транспорт. (Ех ГЕЛ, къде е Любляна, къде сме ние, където това съотношение е обратно.)
    И от къде (стр.37) разбра че" нарастват ползвателите на градски транспорт", и какво е автомобилен транспорт (обобщен) 31,4%, и обществен транспорт 37,1%???
    Да върне парите, защото с този материал може да се направи само една хубава изложба.

  94. 95 Профил на БС2003
    БС2003
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Още един, който иска да си напълни джобовете за наша сметка. И за някои от общината ще има тайна комисионна.

  95. 96 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 819 Неутрално

    За да стане приятен ГРАД София трябва да се освободи от.. СЕЛЯНДУРИТЕ!

  96. 97 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    До коментар [#85] от "Matematiks":а може ли ПЪРВО да вкарат в затвора архитектите, които разрешаваха сгради БЕЗ паркоместа ??? Както и съответните кметове и кметици !!!
    —цитат от коментар 86 на КМЕТ В СЯНКА


    не е това. проблемът е, че стуци и софиянски испопромениха
    предназначението на зелените площи, после с нарастването
    на инвестициите през 2000те, нямаше общ градоустройствен план
    и всичко беше на парче, със много завишени показатели. нямаше
    правна рамка, която да заковава по-ниски показатели и така
    всички започнаха на юруш да строят. чак 2007ма 2008а започнаха
    по-строго да гледат паркоместата, а със поправките във ЗУТ
    за 1 апартамент(студио)=1 паркомясто и да е в рамките на имота
    се пооправиха нещата, но те вече бяха изпуснати на по-високо ниво.
    сега надеждата е новия огп 2020та и новото зузсо. нямаше воля
    да се прокарат по-рестриктивни мерки, защото се вземаха огромни подкупи
    за нередовни паркоместа. пешо диков да отговаря на тези въпроси.
    и влади калинов и той.
    големи *******.

  97. 98 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 705 Разстроено

    До коментар [#85] от "Matematiks":а може ли ПЪРВО да вкарат в затвора архитектите, които разрешаваха сгради БЕЗ паркоместа ??? Както и съответните кметове и кметици !!!
    —цитат от коментар 86 на КМЕТ В СЯНКА


    Абе човек, стоежът на сгради без паркоместа в градовете е нещо съвсем нормално навсякъде в Европа. Но последствието е друго: Просто хората които се нанасят в такива сгради знаят, че ще трябва да живеят без автомобил, или да си търсят паркинг другаде. В главите на много българи има някакъв невероятен когнитивен дисонанс: Атомобилът не е задължителен атрибут на всяко живо същество, не е дори и "нормален" спътник на човека. Няма такава логика, ти да си купиш кола и да псуваш, че нямало къде да я паркираш. Напротив, винаги ПРЕДИ да си купиш колата мислиш къде ще я паркираш, и ако няма къде не си купуваш кола и ходиш с общественият транспорт, пеша или с колело. И обратно, ако знаеш, че си върл автомобилист си търсиш жилище с паркинг, и в никакъв случак не си вземаш такова без паркомясто за да псуваш после кмета или филанкишията, че не са ти направили такова.
    Това са най-прости житейски истини важащи във всеки нормален европейски град, но невъобразими за доста сънародници...

  98. 99 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 853 Неутрално

    Ех, каква общинска наглост!!На урбанисто са пропуснали да му кажат, че презастрояването по градинки и междублокови пространства е дело на общината от около 20 год. Няма как 2-3 десетилетия да набутваш блок до блок в квартали които са планирани за съвсем друг брой жители, без пътища, училища, детски градини и паркове и сега да няма проблем.
    —цитат от коментар 51 на ali_ibn_isa


    Това е най-големият проблем! Продължава да няма желание да се каже кои съсипаха столицата с безразборното презастрояване и да се конфискуват стотиците им милиони, с които да се поправят сътворените глупости! Чудят се как да се справят и съчиняват закон за високото строителство... Голяма трагедия. Иначе единственото ми разминаване с вижданията на г-н Геел е за дължината на светофарите, защото сме лоши шофьори и не можем да тръгнем едновременно на зелено, но сега нали ги правят едни умни - дано се получи (макар да проявявам скептицизъм за поне 15 от новоизградените такива)

  99. 100 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 853 Разстроено

    Площ: 600кв.км.; население:800 000; вижте къде са им небостъргачите и сравнявайте. Подсказка - Всички имате достъп до Гугъл, а там има и упътвания как да измервате разстояния! https://bg.wikipedia.org/wiki/ %D0%A1%D0%B0%D0%BD_%D0%A4%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%86%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%BE !
    София е 20 х 12 км, като дори в тази част има слабонаселени райони и ниви (!), а кои точно са 492 кв. км. в Уики - нямам идея, но всичко може да се проверява от компютъра, трябва желание, време и поне малко умствен багаж!!!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK