
© Мария Съботинова, Градът
Площад "Св. Неделя"
Пешеходната зона от площад "Света Неделя" може да достигне до бул. "Тодор Александров", а след това и до улица "Екзарх Йосиф" при Централни хали. Това каза арх. Ясен Кьосев от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), който представи заданието за конкурса за цялостна реконструкция на площада. По думите му заданието дава единствено насоки за проектантите, без да ги ограничава сериозно.
В началото на тази година главният архитект на София Здравков Здравков съобщи, че общината ще организира конкурс, с който да потърси "световно име", което да изработи проект за обновяването на площад "Света Неделя" и превръщането му в пешеходна зона. За целта той възложи на експерти от "Център за научни изследвания и проектиране" към УАСГ да изготвят заданието за конкурса.
По думите на Ясен Кьосев документът предвижда ограничаване на автомобилния трафик, улеснено преминаване и "пребиваване" на пешеходци, както и развитие на велосипедния транспорт. Кьосев отбеляза, че първата стъпка в тази насока вече бе направена, след като Столичният общински съвет прие да продължи пешеходната зона по бул. "Витоша" в участъка от улица "Алабин" до бул. "Александър Стамболийски". Следващите етапи са движението на автомобили да бъде забранено първо до бул. "Тодор Александров", а след това и ул. "Екзарх Йосиф".
Фотогалерия: Археологически находки от античността до XIX век в центъра на София >
Освен тази възможност участниците в конкурса ще трябва да предвидят в проектите си зони за преминаване на автомобили през площада, което било изискване на Националната служба за охрана.
Площад "Св. Неделя" трябва да се развие като "демократично пространство" за свободно преминаване на пешеходци, срещи, "сблъсък и дебат" и "културна размяна", посочи още Ясен Кьосев. За целта от кандидатите ще се очаква да предложат как да изпъкна архитектурните, археологическите и природните ценности в района и се запази визуалната връзка с бул. "Витоша".
Документът е достъпен на сайта на направление "Архитектура и градоустройство" към Столичната община, като жителите на София имат срок от една седмица, за да изпратят своите становища.
Smoke
Рейтинг: 726 ЛюбопитноИ как тогава ще преминават автомобилите от бул.Тодор Александров към бул.Руски? Ще заобикалят по околовръстното ли? Или през кварталните мини-пресечки на бул.Мария Луиза?
tucker case
Рейтинг: 1040 Веселоми ше преминават отдругаде.... никкви коли у центаро... от халите до лъвов мост е един хвърлей място - и там требе да се изчушкат... по стамболийски до ботев... и по дондуков и руски до раковска... даже и до орлов мост - аут от центъра... с кола на село - у градо се возиме на публичен транспорт :)
Now what's a few miles between the beauty and the beast...philipeto
Рейтинг: 338 НеутралноТъпотиите на столична община край нямат...
vassilun
Рейтинг: 4774 НеутралноНяма лошо, но ще се затапят и Т. Александров, и Стамболийски от запад и Руски, и Дондуков от изток. По-правилно според мен е не забрана на автомобили в центъра, а тяхното ограничаване. Платен достъп до идеалния център! Кметицата да отиде до Лондон, за да попита как става!
Един препатил
Рейтинг: 3116 НеутралноНе, зная, че съм леко досаден, но пак ще попитам - като е пешеходна зона какво ще стане с трамваите? Защо в четвърта статия по въпроса сакралните думи "трамваите остават" или "трамваите също се премахват" не се споменават? Имам едно обосновано предположение: Че трамваите от Централна гара по бул. "Мария Луиза" тихомълком ще бъдат премахнати. Ще останат тези, които си движат по бул. "Хр.Ботев". Това е доста логично тъй като трамваите по бул. "Мария Луиза" всъщност дублират метрото. Да, ама защо не се казва? Ами защото веднага възниква въпросът: Защо бе, защо, вашта м..... похарчихте няколко коша пари за ремонта на трамвайните линии от "Алабин" до "Екзарх Йосиф"? А сега ще похачите още толкова да ги премахнете?
geordgeo
Рейтинг: 1316 ВеселоАз съм "за" пешеходни зони и колкото повече, толкова по-добре. А шофьорите на коли, които имат абсолютно неотложна работа по центъра, ще си търсят начина да стигат до местоназначението. Не е нужно всички хора да дишат пушека на разни лъскави возила, в които обикновено се возят хора, които определено нямат нужда от кола...
Пешката
Рейтинг: 1296 ЛюбопитноЕдно тунелно преминаване на булевардите в този район няма да е лошо - имаме вече опит в подземните тунели.
Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.ikar_01
Рейтинг: 1045 НеутралноДо коментар [#1] от "Smoke":
Отново безмислици! Направиха Тодор Александров, за да го затворят за движение, но заровиха и кой знае колко милиона там. Ще правят пешеходна зона и ще обособяват площад Света Неделя като място за културни контакти- То и в момента се осъществяват културни контакти - обикалят група циганки, които гледат на ръка, развалят магия и целиат им "ясновидски арсенал", да не говорим за кучетата, които се разхождат из площата или просто лежат из тревата или по площада.
А относно преминаването, по-точно заобикалянето на Тодор Александров от превозните средства - вероятно общината ще инвестира в транспортни хеликоптери, които да превеждат колите над въпросния участък.
yordanovmg
Рейтинг: 555 НеутралноВажно е НСО да си кара където си знае, другите дгд...
vassilun
Рейтинг: 4774 НеутралноДо коментар [#7] от "Пешката":
Тунел е добро решение, но в центъра на София ще излязат толкова исторически забележителности, че прокопаване на тунел от СУ до Т. Александров ще отнеме 100 години и ще струва повече от тунел под Шипка!
radost.petrova
Рейтинг: 261 Неутрално"...участниците в конкурса ще трябва да предвидят в проектите си зони за преминаване на автомобили през площада, което било изискване на Националната служба за охрана."
Аз си мислех че тия Орешарски ги обучи на всички задни входове в околията, та да нема нужда от черни джибове пред всяка фасада.
FvH
Рейтинг: 1058 НеутралноДо коментар [#5] от "Един препатил":
One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.Доколкото съм чел на други места изрично арх Здравков е казал, че трамваите остават.
pavelski
Рейтинг: 237 НеутралноКакво стана с това Граф Игнатиев също да е само пешеходна и с реконструкция
Веселин Дечев
Рейтинг: 2038 ВеселоАз предлагам цяла София да стане пешеходна зона! Вече нямам ходене до София и това някакси съвпада със моята загриженост за здравето на столичани! :)
В Русия съм! В Русия съм!fec32306340
Рейтинг: 456 НеутралноДо коментар [#1] от "Smoke":
"И как тогава ще преминават автомобилите от бул.Тодор Александров към бул.Руски?"
Остават си както досега, там има подлез за пешеходците.
neut
Рейтинг: 3091 Неутрално"ДА" на пешеходните зони
In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the restcitoyen
Рейтинг: 789 НеутралноВижте пешеходната зона в Белград, поразходете се из нея и почерпете полезен опит от съседите. Близо е до София и си струва.
Fred
Рейтинг: 1447 НеутралноТъпичко ми изглежда, затапва се един съвременен булевард какъвто е Тодор Александров. Защо го строиха ако няма да се използва? Такова решение е възможно само ако движението през Т.Александров и Дондуков мине през подземни тунели но това е безумно скъпо и далеч в бъдещето ако се реши така. Отделно гарантирани археологични трудности, накратко невъзможно.
Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.ДО площад Св.Неделя го разбирам но след това е прекалено. Май някои проектанти искат да пълнят джобовете с проекти за които предварително се знае че са невъзможни.
Fred
Рейтинг: 1447 ВеселоМного си ограничен във вижданията си! Направо резерват, всички софиянци се изселват обратно в родните места а коренното население облечено в народни шопски носии обслужва туристите. Единственият разрешен транспорт ще бъде магарешки каручки за хората и конски каруци да зареждат заведенията. Много природно :) Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
fec32306340
Рейтинг: 456 НеутралноДо коментар [#18] от "Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?":
Нищо не се затапва, има подлез.
Fred
Рейтинг: 1447 НеутралноПодлез за хората не за транспорта. Или ти разбираш пешеходна зона непрекъснато да влизаш и излизаш от подлези? Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
tamada
Рейтинг: 1906 НеутралноПочти нищо не дублират. От Лъвов мост, през Графа и нагоре до Лозенец може само с трамвай. От Опълченска, по Стамболийски, по Графа до Лозенец - само с трамвай. От Халите към Павлово - пак само с трамвай. Най-близките други спирки в тази посока са на разстояние 1 км.
Въобще в центъра има едни 3 кв. км, които са достъпни само с трамвай и кола. Там е фрашкано с институции, театри, магазини, заведения и пр. Поне 5-6 линии минават през тази бъдеща пешеходна зона.
rainbou1
Рейтинг: 1330 ЛюбопитноАз нещо не си представям предложената площ като пешеходна зона - там няма заведения и магазини като на Витошка - хората просто преминават, за да отидат на метрото или оттам където са дошли. Виж Графа си е подходящ за увеличение на пешеходната зона, макар че там поне за момента не може да се направи сериозно заради трамваите.
nik_77.
Рейтинг: 1470 НеутралноАциганските каруци ще имат ли достъп?
nik_77.
Рейтинг: 1470 НеутралноЩом ще имат достъп колите на НСО, достъп трябва да имат и циганските каруци. И те са ВИП.
asenpp
Рейтинг: 466 НеутралноСтамболийски пешеходен? "интересна" идея. При това от "професионалисти"
falkoneti
Рейтинг: 1184 НеутралноПуснете ретро трамвай с обръщало на НДК и Света Неделя. Старата спирка на Витошка и Солунка си е необходима. Може да почва да работи по-късно да не смущава живеещите (те пък 100 години са имали трамвай и коли по булеварда.). Със сегашната си визия на провинициално стъргало "булевард" "Витоша" е срам за София.
radost.petrova
Рейтинг: 261 НеутралноЦялото задание за бъдещата реконструкция на площада е публикувано на страницата на НАГ. Там пише и за трамваите и за булевардите, а има и повече картинки. Ако на някой му се чете, преди да коментира една дописка по едно събитие.
wanderer
Рейтинг: 2342 ЛюбопитноДо коментар [#4] от "vassilun":
"Платен достъп до идеалния център! "
И с колко ще трябва да се увеличат бюджетите на Министерството на отбраната, Президенството, БНБ?
А хотелите, театрите и заведенията в центъра ще се закриват ли? Щото при пожар докато плати пожарната служба виж са изгоряли сите пешеохлюви в пешеходната зона.
И да няма пак комунистически лицемерие - едни с пропуски, а други - кучета ги яли!
wanderer
Рейтинг: 2342 ВеселоДо коментар [#14] от "Веселин Дечев":
"Аз предлагам цяла София да стане пешеходна зона!"
Да, ама трябва първо да се въведе "данък-пешеходец". Защото като се дерегистрират автомобилите от София и секнат приходите от данък-автомобил, парко-търговия и акциз на горивото откъде средства за обгрижване на пеше-архитекти и други "усвоители"?
nik_77.
Рейтинг: 1470 НеутралноТук се изказват практични идеи. След като цяла София стане пешеходна зона да се въведе данък - пешеходец.
Пешката
Рейтинг: 1296 Неутралнои това го има....но все си мисля, че ако успяха да направят тунелите за метрото толкова бързо, може да има теоретична възможност и за шосейни такива... Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
Един препатил
Рейтинг: 3116 НеутралноДо коментар [#22] от "tamada":
Приятелю, не искам освен досаден да изглеждам и заядлив, но все пак ще Ви попитам дали сте идвали в София след като заработи метрото. Когато дойдете от провинцията на Централната ж.п. или автогара може да вземете линия № 2 на метрото до станция "Сердика". Излизайки от нея се озовавате на пл. "Света Неделя". Ако имате среща с главния прокурор Сотир Цацаров без проблем можете да стигнете вдясно до Съдебната палата (входа откъм ул."Алабин"). Или за по-лесно при Гергов в ЦУМ леко вляво (че накъде другаде?). А ако искате, тръгвайки направо може да се срещнете със земляци в Народното събрание (бившия партиен дом), Президентството и Министерския съвет. Никой не Ви пречи щом имате работа по Графа да теглите пеша един тегел по "Витошка" , вляво по "Алабин", след това вдясно по "Граф Игнатиев" през пл. "Гарибалди" и надолу до пл. "Славейков". Ще ви отнеме не повече от 15-тина минути до "Раковски". В момента едва ли ще стигнете по-бързо с трамвай № 12, а и ще се чувствате самотен в зелените трамваи, подарени ни от общината в Базел. Може би ще намерите повече спътници в трамваи №№ 10 и 18, но това е измамно впечатление - то е само защото използват единични мотриси. Ако искате може да продължите с метрото до станция "НДК" и отдам да вземете тролейбус № 9 по бул. "Васил Левски" и вляво по ул. "Раковски". Разбирам, че тролейбусите №№ 1, 2, 5 и 8 към Университета, Паметника Левски, Орлов мост не Ви интересуват. Може да продължите до следващага станция - "Европейски съюз", която е пред хотел "Хемус", след това до станция "Джеймс Баучер" пред "Ню Отани" и последната - "Витоша" при Хладилника. От "Люлин" с линия № 1 на метрото през "Константин Величков" и "Опълченска" стигате до станция "Сердика", там се прехвърляте на линия № 2 и действате както по-горе. За да стигнете от Халите до Павлово нямате никаква работа по "Мария Луиза" и "Витоша". От метростанция "Сердика" излизате в задната част към ул. "Княз Борис" , поемате вляво, пресичате бул. "Стамболийски" (има пешеходен светофар - не натискайте бутоните, те са само камуфлаж) и се качвате на трамвай № 5 на гърба на Съдебната палата, където му е началната спирка открай време.
ibb54533880
Рейтинг: 237 Неутралногост
Трябва изграждането на многоетажни паркинги в близост до метро станциите. Но в центъра трябва непрекъснато да се увеличава пешеходната зона и велоалеите. В градовете трябва транспорта да е електрически, защото е по чисто и по евтино. Тези неща трябва да се направят за да се превърнем в световна туристическа дестинация.