Нощен градски транспорт, който може да бъде въведен от утре, предлага "Спаси София"

Предложението за 7 нощни линии

© Спаси София

Предложението за 7 нощни линии



Нощен градски транспорт със 7 автобусни линии, които да свързват най-големите квартали на София, като билетът ще струва 2 лева и ще важи 90 минути. Това предлагат от организацията "Спаси София", които днес са внесли в Столичната община над 31 хиляди подписа на граждани в подкрепа на идеята.


Предлаганите линии свързват кварталите "Бояна", "Гоце Делчев", "Студентски град", "Младост", "Дружба", "Враждебна", "Орландовци", "Надежда", "Обеля", "Люлин", "Западен парк" и "Овча купел". По изчисления на "Спаси София" въвеждането на линиите ще струва 4.5 млн. лева годишно на общината, като в тази сума са включени и разходи за заплата на контрольори и служители на Общинска полиция.


Един от мотивите от "Спаси София" да предложат въвеждането на услугата е, че в доклада на датския урбанист Ян Геел за столицата изрично се посочва необходимостта града да има нощен градски транспорт. Другият е, че София и Талин са единствените столици в Европейския съюз, които все още не са въвели услугата.


Откъде накъде




Всички линии ще имат обща спирка при площад "Св. Неделя", където пътниците ще могат да се прекачат от една линия на друга, като използват само един билет. Линиите ще се движат на интервал от 30 минути, като имат за цел да обслужват както хората, които работят през нощта, така и тези, които излизат с цел забавление.


По тази причина линиите обхващат и оформящите се бизнес зони по бул. "Цариградско шосе" и "Бизнес парк София", казва Андрей Зографски от "Спаси София" на пресконференция по-рано днес, на която беше представена идеята.


От организацията са направили проучване, в което са се включили 6500 жители на кварталите "Младост", "Люлин", "Надежда" и "Лозенец". То е показало, че най-търсената дестинация е центърът на града. Предложените от "Спаси София" места за спирки в кварталите са били одобрени от 80% от анкетираните, поясни Борис Бонев от "Спаси София".


Една от линиите ще свърже именно "Младост" и "Люлин", а друга районите по бул. "Цар Борис III" с квартал "Дружба", което повтаря маршрута на трамвайните линии 5 и 20.


Линиите ще водят и го централната железопътна гара и летище София. По думите на Зографски обезпечаването им с нощен градски транспорт е важно. "Само през 2017 г. има ръст от 40% на пътниците на летището, като средно полетите между 23:30 и 5:30 часа са по 20", посочи Зографски. Той отбеляза и че в чешката столица Прага градският транспорт се използва от 40 хил. пътници на вечер.


По думите му нощният градски транспорт в София по предложението на организацията може да се направи още утре, а общата спирка на пл. "Св. Неделя" може да бъде маркирана и оборудвана с табла за една седмица.


По-евтино и по-сигурно


Предложението предвижда качването в автобусите да бъде възможно само през първата врата и след купуване на билет. Превозните документи ще се продават от служител на Центъра за градска мобилност, който ще контролира влизащите.


От "Спаси София" са предвидили и по два мобилни екипа на Общинска полиция и Центъра за градска мобилност, които да се отзовават на сигнали през цялата вечер.


Въвеждането на нощен градски транспорт ще оживи града, което ще го направи и по-безопасен през нощта, посочи Гергин Борисов от организацията. По думите му сега единствената алтернатива за пътуване на по-дълги разстояния в София през нощта освен с личен автомобил е такси. Тази услуга обаче е няколко пъти по-скъпа от предложения от "Спаси София" нощен градски транспорт.

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на osl19549478
    osl19549478
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Страхотна идея, която на всичко отгоре е добре обоснована и разработена.
    Защо обаче няма да се получи?
    1. Няма келепир за никой от СО от цялото това нещо.
    2. Лобито на собствениците на таксиметровите фирми е силно (забележете - не на таксиметровите шофьори).
    3. В СО по принцип са негативно настроени към Спаси София - мислят си, че от организацията "само политизират проблемите на столицата" ?!?!
    4. В СО "работят" основно некадърни търтеи, на които изобщо не им е важно какво е качеството на живот в София за всички жители и гости и дали могат да го подобрят по някакъв начин.

    НЕ НА ЦЕНЗУРАТА ВЪВ ФОРУМА !!! Освен това новият дизайн на Дневник е скапан !!!
  2. 2 Профил на Infernus
    Infernus
    Рейтинг: 498 Неутрално

    До коментар [#1] от "osl19549478":

    В София нещата стават само с протести, като не го приемат и се нарпавят на шушумиги, един протест и всичко е прието в миг. И баце пак ще е обединител и спасител на нацията, той и никой друг! :)

    Дела трябват, а не думи.
  3. 3 Профил на doggy
    doggy
    Рейтинг: 13 Неутрално

    Чудесна обоснована идея! Такива хора според мен имат място в управлението!

  4. 4 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2957 Неутрално

    Ако се въведе, задължително трябва да има пробен период и анализ за брой пътуващи. струва ми се, че е безсмислено, но е добре да се опита.

  5. 5 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1656 Любопитно

    Въпреки, че не съм съгласен с тактиката на "Спаси София" да оревават света за всичко, за доста нередности в София са прави. Но нещо не съм съгласен за въвеждането на нощен градски транспорт и причината е, че преди няколко години беше въведен - 3 линии, които се срещаха при Софийския Университет - и резултата беше пълно фиаско. Освен това "Спаси София" не са показали експертиза по правене на маркетингово проучване или по урбанистика. Освен това тези неща с 20 полета са лъжа - наистина има няколко полета след 23:30, които кацат, но те далеч не са 20. Иначе да - има доста полети около 6 часа, което налага ползването на такси.
    В крайна сметка пък може нощния транспорт да бъде въведен като за начало в петък и събота през нощта, и да се види резултата.

  6. 6 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 592 Неутрално

    Голяма глупост е нощните линии да са различни от дневните! Не вярвам някои да си губи времето да ги разучава ако ще му се налага да ги ползва само от време на време. Предполагам повечето хора въобще няма да забележат, че има нощен транспорт ако той се пусне със странни маршрути.

    "Спаси София" показват желание да правят полезни неща за града но за съжаление са голями некадърници!

  7. 7 Профил на crusible
    crusible
    Рейтинг: 697 Неутрално

    Подкрепям да се опита!

  8. 8 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 827 Неутрално

    До коментар [#5] от "rainbou1":

    Нощният транспорт, който въведоха тогава, беше умишлено некадърно замислен за да се каже "Ето пробвахме. не стана, оставете ни на мира". Така процедират с много неща, с които не им се занимава, например велоалеите.

    Иначе силно се надявам да се случи и според мен ще е по-добре да се въведе система за качване само през шофьора, който да продава и контролира билети. Така ще отпадне нуждата от контрольори.

  9. 9 Профил на hahohehi
    hahohehi
    Рейтинг: 268 Неутрално

    А тези линии ще трябва да се карат от шофьори и ватмани, от които и в момента няма излишък.
    Отделно като трябва да чакаш половин час май ще предпочетеш такси, което не е суперлукс.
    Петък-събота да се пусне пробно, защото в работен ден след 22:00 в ГТ сега е пустуш...

  10. 10 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8305 Неутрално

    До коментар [#3] от "doggy":
    "Един от мотивите от "Спаси София" да предложат въвеждането на услугата е, че в доклада на датския урбанист Ян Геел за столицата изрично се посочва необходимостта града да има нощен градски транспорт."
    Не е идея на управляващите София.

  11. 11 Профил на Boris Krumov - SeoKungFu
    Boris Krumov - SeoKungFu
    Рейтинг: 106 Неутрално

    Че това е norml насекъде, що изобщо се коментира...щото е Великия Град София, който периодично открива колелото ли, баси деда си у дома си !

  12. 12 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Чудесна идея иначе, но само в петък и събота и преди празници.

    Бакшишите обаче сигурно ще завардят Орлов мост...

    Евроатлантида
  13. 13 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 701 Неутрално

    А тези линии ще трябва да се карат от шофьори и ватмани, от които и в момента няма излишък. Отделно като трябва да чакаш половин час май ще предпочетеш такси, което не е суперлукс. Петък-събота да се пусне пробно, защото в работен ден след 22:00 в ГТ сега е пустуш...
    —цитат от коментар 9 на hahohehi


    Много по-добра идея би било да се дадат нощните линии на концесия. Частник много по-добре и рентабилно би могъл да осъществи такъв проект. Предишният опит беше преди избори и обречен на провал, защото през работната седмица няма кой да ги ползва, а много от хората дори не чуха че такава услуга съществува, въпреки това в петък съм се возил в полупълен автобус в 3 и нещо!

    Евроатлантида
  14. 14 Профил на tach0
    tach0
    Рейтинг: 228 Любопитно

    Харесвам и подкрепям "Спаси София". но нещо тук ми убягва явно. Нощният транспорт е лукс от който евентуално ще се възползват няколко хиляди посетители на нощните локали. Защо да го дотира фирма Столичен транспорт, която също е на дотации на общината ( т.е. на всички нас). Защо всички ние да плащаме за евтиния нощен билет на няколкото хиляди наши и чужди любители на нощния живот? Ако пък маркетинговото проучване показва, че този проект може да донесе печалба - да го дадат на частна фирма, защото ръководството на Столичен транспорт всно не желае да се занимава с него!

  15. 15 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3586 Неутрално

    До коментар [#1] от "osl19549478":

    Страхотна идея, която на всичко отгоре е добре обоснована и разработена.....
    —цитат от коментар 1 на osl19549478


    Позволявам си да се усъмня. При посочените данни се оказва, че средно на линия трябва да пътуват по 880 пътници на нощ. Което някак си не ми се вярва да се получи.

  16. 16 Профил на Гергин Борисов
    Гергин Борисов
    Рейтинг: 224 Неутрално

    До коментар [#14] от "tach0":

    Защото има хиляди хора, на които работното им време започва или свършва през нощта и защото сервитьорите в "локалите" не спят в шкафовете под бара.

    Защото ако летиш с кери-он с Уиз ер ще ти е по-приятно да дадеш 2 лв и да отидеш на Летището, вместо да кихнеш 20 на някой таксиджия.

    Защото Фандъкова обяснява, че искала София да е "привлекателна" за ИТ и аутсорсинг бизнесите, а една голяма част от тях работят с нестандартно работно време.

    Защото е абсурд да отидеш на кино в 22:40 и да трябва или да си с шофьор, или да си вземеш такси, защото в 01:10 пред Парадайс градски транспорт няма.

    Да продължавам ли?

    http://spasisofia.org
  17. 17 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 677 Неутрално

    По принцип идеята за часов билет е много добра и би трябвало да е през денонощието, не само през нощта. В момента с един билет може да се пътува през половината град, а между два съседни квартала да трябват два.
    Иначе предложената схема копира концепцията на метрото - всички трасета минават през центъра. Така за да отидеш от Студентски град до Дружба трябва да пътуваш до центъра и обратно - времето сигурно ще е 2,5 до 3 пъти по-дълго.
    Липсват ринговите линии, също както липсва такъв пръстен и в метрото. Но докато за метрото такъв пръстен ще е много скъп и с дълъг срок на изграждане с автобусните линии може да се реализира лесно.

  18. 18 Профил на Kotarak
    Kotarak
    Рейтинг: 654 Неутрално

    Спаси София за кмет!!! Дават добри и адекватни решения!

  19. 19 Профил на bgkurshum
    bgkurshum
    Рейтинг: 674 Неутрално

    По-добре е вместо да се разкарват празни автобуси, да се мият улиците всяка нощ, както е в столиците, които СС дават за пример. А за безопасността нощем да се грижи полицията.

    Никога повече мутри начело на България.
  20. 20 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 4193 Неутрално

    Съзнателно отбягвана информация: картите за цялата градска мрежа ще важат ли през нощта

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  21. 21 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1847 Весело

    убър бейби... наместо тромавата корумпирана община и неккви истерични любители урбан-ентусиасти, един безпристрастен и работлив сървър шесе грижи да има подходящ транспорт за хора, храна и други работи 24/365

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  22. 22 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3586 Неутрално

    До коментар [#16] от "Гергин Борисов":

    Всичко, което казвате не само звучи добре, но си е и така. Но аз забелязвам един малък проблем - рентабилността. Самите автори на идеята казват, че това ще струва на общината 4,5 млн.лв. годишно. При 7 линии това означава по 1760 лв. на линия и на нощ. За да се покрият тези разходи при билет от 2 лв. по всяка линия всяка нощ трябва да пътуват средно по 880 човека. Мислите ли, че в София всяка нощ ще пътуват 6160 души - от изброените от Вас, че и някои други? Аз не съм убеден. Има един напълно измислен трамвай - № 23 от "Дружба 2" до "Гео Милев", който вентилира напред-назад с по няколко души, а до последната спирка в "Дружба 2" най-често и без нито един. Днес гледах по "Граф Игнатиев" тамвай № 12 - вярно, в никакво обедно време, но "краставичките" си пътуваха доста начесто почти празни. Та това ми е безпокойството - да не се окаже, че автобусите ще маршируват празни и след един-два месеца ще зарежем идеята. Не зная дали не би било по-добре да се оставят да работят денонощно само две или три линии, за които със сигурност може да се знае, че ще бъдат достатъчно натоварени.

  23. 23 Профил на Stanko
    Stanko
    Рейтинг: 517 Неутрално

    "София и Талин са единствените столици в Европейския съюз, които все още не са въвели услугата."

    Нормално. Нали по някакви непонятни за аналитичния ум причини държавицата със затихващи функции Естония ни е за пример.

  24. 24 Профил на OCTAVIAN
    OCTAVIAN
    Рейтинг: 394 Неутрално

    Спокойно идеята е неприложима, тъй като балъците да бачкат за по 700-800 лева( колкото е заплащането на шофьорите по норматив) са на привършване. Нови не идват, а на някои стари взе да им просветва, че ги яздят евтино и напускат.

    OCTAVIAN
  25. 25 Профил на oxo_boho
    oxo_boho
    Рейтинг: 226 Весело

    Дажа в провинциален град като Маракеш в Мароко има нощен автобус свързващ летището с центъра.

  26. 26 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 701 Весело

    До коментар [#24] от "OCTAVIAN":

    Спокойно идеята е неприложима, тъй като балъците да бачкат за по 700-800 лева( колкото е заплащането на шофьорите по норматив) са на привършване. Нови не идват, а на някои стари взе да им просветва, че ги яздят евтино и напускат.
    —цитат от коментар 24 на OCTAVIAN


    Не се притеснявай. Трети метродиаметър ще е с автономни мотриси (без машинист), а в някои градове ВЕЧЕ пътуват автономни автобуси. След някои други десетина годин професията шофьор ще иде в историята, а коли ще караме само за удоволствие!

    Евроатлантида
  27. 27 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3730 Неутрално

    До коментар [#22] от "Един препатил":

    Според мен дори влаковете на метрото са прекалено начесто извън пиковите часове. Което си е разхищение на средства. Никъде не ходя в пиков час, но през останалото време почти винаги във влакчетата има дори свободни седалки. Една от терасите ми гледа към надземния тунел между Интерпред и Г. М. Димитров. Пушач съм, но вътре не пуша. Та за една цигара време, дори след 21 часа много често виждам 2 влакчета. Наскоро гледах по някоя ТВ филм за токийското метро. Има специална дръжност "набутвач" - в пиковите часове набутвачите набутват (буквално физически ги натискат) пътниците във власа, за да сезатворят вратите. По тази причина има и вагони само за жени! Токио не е София, но и токийското метро има не 3, а 103 линии!

  28. 28 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3730 Неутрално

    За гр. транспот е многократно по-важно да има инфо кога точно ще пристигне на спирката автобуса / тролейбуса / трамвая / метровлакчето отколкото честотата им. В София това вече го има.

  29. 29 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2125 Неутрално

    Нека се пробва, но само след по-задълбочен анализ.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  30. 30 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 453 Неутрално

    В Прага съм се возил през нощта на трамвай и си беше пълен и мисля, че и в София може да стане. Ако има постоянно кондуктор и в цената на билета се отчете реалната себестойност като заплати, осигуровки, гориво, подмяна на автобуса на всеки 10години и ремонти смятам, че ще е ок. Това, че няма кръгови линии и трябва да се минава през центъра е нормално, защото това все пак е нощен транспорт.

  31. 31 Профил на zlr
    zlr
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Спокойно идеята е неприложима, тъй като балъците да бачкат за по 700-800 лева( колкото е заплащането на шофьорите по норматив) са на привършване. Нови не идват, а на някои стари взе да им просветва, че ги яздят евтино и напускат.
    —цитат от коментар 24 на OCTAVIAN


    нещо не сте в час със заплатите ...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK