
© Спаси София
Предложението за 7 нощни линии
Нощен градски транспорт със 7 автобусни линии, които да свързват най-големите квартали на София, като билетът ще струва 2 лева и ще важи 90 минути. Това предлагат от организацията "Спаси София", които днес са внесли в Столичната община над 31 хиляди подписа на граждани в подкрепа на идеята.
Предлаганите линии свързват кварталите "Бояна", "Гоце Делчев", "Студентски град", "Младост", "Дружба", "Враждебна", "Орландовци", "Надежда", "Обеля", "Люлин", "Западен парк" и "Овча купел". По изчисления на "Спаси София" въвеждането на линиите ще струва 4.5 млн. лева годишно на общината, като в тази сума са включени и разходи за заплата на контрольори и служители на Общинска полиция.
Един от мотивите от "Спаси София" да предложат въвеждането на услугата е, че в доклада на датския урбанист Ян Геел за столицата изрично се посочва необходимостта града да има нощен градски транспорт. Другият е, че София и Талин са единствените столици в Европейския съюз, които все още не са въвели услугата.
Откъде накъде
Всички линии ще имат обща спирка при площад "Св. Неделя", където пътниците ще могат да се прекачат от една линия на друга, като използват само един билет. Линиите ще се движат на интервал от 30 минути, като имат за цел да обслужват както хората, които работят през нощта, така и тези, които излизат с цел забавление.
По тази причина линиите обхващат и оформящите се бизнес зони по бул. "Цариградско шосе" и "Бизнес парк София", казва Андрей Зографски от "Спаси София" на пресконференция по-рано днес, на която беше представена идеята.
От организацията са направили проучване, в което са се включили 6500 жители на кварталите "Младост", "Люлин", "Надежда" и "Лозенец". То е показало, че най-търсената дестинация е центърът на града. Предложените от "Спаси София" места за спирки в кварталите са били одобрени от 80% от анкетираните, поясни Борис Бонев от "Спаси София".
Една от линиите ще свърже именно "Младост" и "Люлин", а друга районите по бул. "Цар Борис III" с квартал "Дружба", което повтаря маршрута на трамвайните линии 5 и 20.
Линиите ще водят и го централната железопътна гара и летище София. По думите на Зографски обезпечаването им с нощен градски транспорт е важно. "Само през 2017 г. има ръст от 40% на пътниците на летището, като средно полетите между 23:30 и 5:30 часа са по 20", посочи Зографски. Той отбеляза и че в чешката столица Прага градският транспорт се използва от 40 хил. пътници на вечер.
По думите му нощният градски транспорт в София по предложението на организацията може да се направи още утре, а общата спирка на пл. "Св. Неделя" може да бъде маркирана и оборудвана с табла за една седмица.
По-евтино и по-сигурно
Предложението предвижда качването в автобусите да бъде възможно само през първата врата и след купуване на билет. Превозните документи ще се продават от служител на Центъра за градска мобилност, който ще контролира влизащите.
От "Спаси София" са предвидили и по два мобилни екипа на Общинска полиция и Центъра за градска мобилност, които да се отзовават на сигнали през цялата вечер.
Въвеждането на нощен градски транспорт ще оживи града, което ще го направи и по-безопасен през нощта, посочи Гергин Борисов от организацията. По думите му сега единствената алтернатива за пътуване на по-дълги разстояния в София през нощта освен с личен автомобил е такси. Тази услуга обаче е няколко пъти по-скъпа от предложения от "Спаси София" нощен градски транспорт.