Повече от половината жители на София са изложени на шум над допустимите нива

Коли, автомобили, трафик

© Цветелина Белутова

Коли, автомобили, трафик



За последните 7 години шумът от автомобили, индустрията, железопътния и въздушния транспорт в София са намалели. Въпреки това повече от половината жители на града са изложени на нива на шум над допустимото, като стойностите са почти еднакви през деня и през нощта.


От доклад на зам.-кмета Йоана Христова, който ще бъде гласуван на заседанието на общинския съвет в четвъртък, се разбира, че мерките за общината за справяне със шумовото замърсяване са дали резултат, като през 2009 г., на него са били изложени 73% от жителите. През 2017 г. процентът е 56%. През нощта (между 23:00 и 07:00 часа) стойностите са подобни - 72% за 2009 г. и 57% през 2017 г. Автомобилите са основният причинител на шум, се казва в доклада.


Мерките, които общината е вземала срещу шума са идентични с тези, които прилага и за ограничаването на замърсителите на въздуха - строителството на метро, ринговите булеварди около града, развитие на велоалеите, обновяване на градския транспорт.




На заседанието в четвъртък общинските съветници ще отчетат резултатите от мерките, ще гласуват актуализирането на "шумовата карта" на София, като с този процес ще започне и създаването на нови мерки за справянето с проблема.


Наредбата се завръща


През следващия месец комисиите на общинския съвет ще започнат да обсъждат наредбата за обществения ред в столицата. Тя беше представена в края на миналата година и стана популярна с предвидените санкции за употреба на алкохол по улици, тротоари, площади, градинки и паркове, което води до нарушаване на обществения ред.


Те беше подложена на обществено обсъждане през октомври, като постъпилите в общината предложения са в обем от 150 страници. От тогава досега те се разглеждат от експерти към общината, които ги съгласуват и преглеждат за съвместимост със законодателството.


Първоначалните текстове предвиждаха и забрана за развиване на търговска дейност след 22 часа в сгради, които са в режим на етажна собственост. Поеха се и ангажименти за въвеждане на регламенти за "дразнители", като ромските сватби, климатиците и хладилниците пред магазините за алкохол и хранителни стоки.

Ключови думи към статията:

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4395 Неутрално

    Защо все още СО не е изработила, задължителната по закон карта на шума и плана за борба с конкретните мерки за всеки замърсен шумово район?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5618 Неутрално

    Ако в града не се чува песента на птичките, значи положението е лошо...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на vtl53383951
    vtl53383951
    Рейтинг: 270 Неутрално

    Напълно очаквано. Всеки си свири с клаксона, въпреки, че е забранено, но както знаем полицията само води статистика!
    ГТП се минава само проформа, пълно е със шумни бараки.
    А за моторите въобще няма да коментирам ...

  4. 4 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 479 Неутрално

    "За последните 7 години шумът от автомобили, индустрията, железопътния и въздушния транспорт в София са намалели."

    ТОВА НЕ ОТГОВАРЯ НА ИСТИНАТА!

  5. 5 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 479 Неутрално

    А за моторите въобще няма да коментирам ...
    —цитат от коментар 3 на vtl53383951
    Точно моторите трябва да се коментират. И АТВ-тата, чието място е на село, извън пътищата, а не в градовете!
    И друго трябва да се коментира - фойерверките след 22 часа. Тъкмо децата ми започнат да заспиват и някой от някъде започва да празнува с фойерверки, а децата скачат в леглата и започват да крещят: "За'я, за'я... Дядо Коледа идва...". Ходи ги успокоявай после...

  6. 6 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 479 Неутрално

    И все се чудя, как да сезирам Валери Симеонов за проблема с фойерверките и спортните ауспуси - засега той се е доказал като единствен способен (и най-вече ИМАЩ ЖЕЛАНИЕ) да се бори с шума и да защитава спокойствието на почиващите. А човек поне нощем има нужда от почивка.

  7. 7 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3831 Неутрално

    Какво става със синята зона във Варна? Кметът на ГЕРБ други проблеми ли има?

  8. 8 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 600 Любопитно

    Със самолетите какво правим? Ново летище, далеч от центъра на столицата? Или поне тотална забрана на вонени самолети да прелитат над София?

    No Pain No Gain
  9. 9 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Със самолетите какво правим? Ново летище, далеч от центъра на столицата? Или поне тотална забрана на вонени самолети да прелитат над София?
    —цитат от коментар 8 на tokkay

    Къде пък прелитат военни самолети? Извън подготовката за разните там празници де.

  10. 10 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 600 Неутрално

    До коментар [#9] от "cristo_n":

    Прелитат отвреме-навреме от транспортните. През деня е поносимо, но нощно време е кошмарно. Тъй като коридорът е точно над главите ни, разликата я усещаме. Веднъж се събудихме цялото семейство, решихме, че блокът се руши. Комшиите на другия ден също се оплакаха.

    No Pain No Gain
  11. 11 Профил на astra_explorer
    astra_explorer
    Рейтинг: 331 Неутрално

    За жителите ясно, ама за навлеците селяндури, които нямат жителство какво е положението не казвате! ;)

  12. 12 Профил на HERMES
    HERMES
    Рейтинг: 682 Неутрално

    Още от времето на Софиянски живеещите на Цариградско шосе в района около хотел Плиска чакаме обещаните шумопоглъщащи стени. Блоковете в района са най-близо до булеварда и затова ни обещаха при първа възможност да ги сложат. Е, 27 години след обещаното - нищо. Даже и не сенадявам някога да стане.

  13. 13 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 217 Любопитно

    Шумът е втория най-голям замърсител на околната среда.
    Уврежда всичко живо и отгоре до долу.

  14. 14 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 653 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Как защо - за да не ни притеснява!

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  15. 15 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    До коментар [#4] от "cristo_n":
    Герб намали шума 😀😀😀

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  16. 16 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 298 Неутрално

    Щеше да е интересен линк към "шумовата карта" на София, за която се споменава в новината.

  17. 17 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 467 Неутрално

    До коментар [#9] от "cristo_n":Прелитат отвреме-навреме от транспортните. През деня е поносимо, но нощно време е кошмарно. Тъй като коридорът е точно над главите ни, разликата я усещаме. Веднъж се събудихме цялото семейство, решихме, че блокът се руши. Комшиите на другия ден също се оплакаха.
    —цитат от коментар 10 на tokkay


    Има решение и то е да се забранят ниските въздушни коридори над града! Да ги накарат всички да обикалят и да захождат през Кремиковци, а не над града. Над Красна Поляна през 5 минути минава самолет, който захожда да кацне. Шумът е доста висок.

  18. 18 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 217 Весело

    Шумът в населените места е проява на туземския манталитет.
    Ако туземецът е невеж, объркан, вечно пиян и комплексиран, той опитва да изпъкне някак си. И как да го направи - вдига шум за да го забележат.
    Както е думата: "един простак да има наоколо и всичко се скапва".
    Освен това държавната политика не се води в насока намаление на шума.
    "Кладата" поглъща всичко.

  19. 19 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    ''За последните 7 години шумът от автомобили, индустрията, железопътния и въздушния транспорт в София са намалели''

    Абсурд!

  20. 20 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    До коментар [#19] от "princess_x":

    Ещо да е абсурд, автопаркът ти е станал значително по-нов, няма трабантчета и москвичи, градският транспорт почти не се движи, какво да вдига шум? Индустрия?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  21. 21 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    До коментар [#20] от "Darth Plagueis":

    Все пак броят на ''новите и безшумни'' автомобили се е увеличил многократно; задръствания стават повече и това ''компенсира'' липсата на индустрия. :)
    Много е важно как и къде се извършват замерванията. Например в Пловдив има една станция за замерване качеството на въздуха, която се намира насред градинката пред бившата Каменица - още с приближаването към нея се усеща съвсем различен, по-свеж въздух. Естествено е, че така ще отчетат по-добро качество на въздуха. Та същото е и с шума.
    Едва, когато човек отиде на място без коли, ще разбере какво значи тишина.

  22. 22 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    До коментар [#20] от "Darth Plagueis":

    Все пак броят на ''новите и безшумни'' автомобили се е увеличил многократно; задръствания стават повече и това ''компенсира'' липсата на индустрия. :)
    Много е важно как и къде се извършват замерванията. Например в Пловдив има една станция за замерване качеството на въздуха, която се намира насред градинката пред бившата Каменица - още с приближаването към нея се усеща съвсем различен, по-свеж въздух. Естествено е, че така ще отчетат по-добро качество на въздуха. Та същото е и с шума.
    Едва, когато човек отиде на място без коли, ще разбере какво значи тишина.

  23. 23 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 2110 Любопитно

    Тая диващина със самолетите захождащи за кацане и набиращи височина току над главите и домовете ни съм я виждала само в Истанбул. Не е ли крайно време да се променят въздушните коридори и този тормоз да престане? Вече дори и нощем прелитат. Значи в Бургас могат да въртят самолетите да се снижават над морето, за да не пречат на хората, обаче в София са пуснали целия самолетен трафик над града.

    Some say the end is near, Some say we'll see Armageddon soon, I certainly hope we will, I sure could use a vacation from this
  24. 24 Профил на Симеон
    Симеон
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Никъде не виждам като мярка намаляване на скоростта по кварталните улици? Най-силният шум идва от търкането на гумите в асфалта, а при висока скорост, този шум е доста по-силен. Живея до главна квартална улица, която си е обикновена двулентова двупосочна улица, но с голям трафик сутрин и вечер и шумът от бързо движещите се коли (с 50-60 кмч., което е абсолютно несъобразено с естеството на улицата). Трябва да се монтират легнали полицаи явно през 50-100 метра, просто българинът е много тъпо животно.

  25. 25 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 600 Неутрално

    До коментар [#17] от "T.M.":

    До коментар [#17] от "T.M.":
    Да, а точно преди моста "Чавдар" представи си какво е. Чувал съм, че тези от високите етажи в ЕПК-тата в "Сухата река" се здрависват с пилотите.

    No Pain No Gain
  26. 26 Профил на patrokalche
    patrokalche
    Рейтинг: 366 Неутрално

    Още едно преимущество на електрически МПСта!

  27. 27 Профил на Matematiks
    Matematiks
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#24] от "Симеон":

    Радвай се, че не живееш близо до ПАВИРАН БУЛЕВАРД ! (Борис три), защото ще плачеш за асфалта, ако ти се случи

  28. 28 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1468 Гневно

    Защо никой не споменава за шума от строителни дейности, които в някои квартали нямат секване години наред?! Наредбата за шума при тяхната дейност е толкова сложна и обтекаема (направих си труд да я изуча), че не знам дали и инспекторите към софийските районни общини могат да я разберат и приложат (не че са се засилили да контролират строителите, де).

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  29. 29 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 639 Неутрално

    Нова порция стъкмистика..хаха.. Я да ми посочат поне 1 от тези 17% при които шумът бил намалял..:-)

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  30. 30 Профил на alexthemaina
    alexthemaina
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Въпреки това 30% от населението се мести там и този тренд си продължава устойчиво! Логика?

  31. 31 Профил на bnm37477327
    bnm37477327
    Рейтинг: 221 Гневно

    Да намалят децибелите на линейките! И да се използва алармата на порции. Ужасно е, а надуването им при движение по полупразни булеварди извън пикови часове е абсолютно неуместно и стресиращо.

  32. 32 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 835 Неутрално

    Презастрояването също увеличава шума в София. На същата площ живеят, работят и се предвижват повече хора.

  33. 33 Профил на Скакауец
    Скакауец
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#2] от "penetrating":

    Чуват се. Между два ряза с ъглошлайфа на съседа отсреща.

    Слушкаш Шорош, папкаш грантове! (Верую на Киселото, миризливо и кресливо, неолиберално-марксистко л@йно ...невник...)
  34. 34 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3254 Неутрално

    Трябва да забранят влизането на тирове в София. Минават през целия квартал Левски по булевард Вазов. Също и през част от Хаджи Димитър.

    Любовта ще спаси света!!!
  35. 35 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3719 Весело

    Жителите на всички останали градове и села в България, въобще не ги интересува шума в София...

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  36. 36 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7831 Неутрално

    А в Шумен колко птички има. Врабчета, косове, гугутки, гълъби. Всяка сутрин ми чукат на прозореца да им хвърля трохи.

  37. 37 Профил на malevv
    malevv
    Рейтинг: 277 Неутрално

    Тия какво мерят, бе. Сигрурно и пари усвояват за писане на глупости. Само един донор на две колела вдига шум колкото самолет.

  38. 38 Профил на metalogy
    metalogy
    Рейтинг: 574 Неутрално

    "Първоначалните текстове предвиждаха и забрана за развиване на търговска дейност след 22 часа в сгради, които са в режим на етажна собственост. Поеха се и ангажименти за въвеждане на регламенти за "дразнители", като ромските сватби, климатиците и хладилниците пред магазините за алкохол и хранителни стоки."
    Нито едно от изброените не би намалило тормоза, ежедневен и еженощен, от транспортните средства. Не стига оживеното движение, трамваи, автобуси, леки и по-тежки автомобили, ами привечер мотористи си стартират състезания (по скорост и по грохот), като не ги е грижа нито за собствения им малоценен живот, нито за чуждия. Съсипия е за нервите, поне за моите.
    А над главата си имам заселен един напълно луд човек. Като съдя по честота и продължителност на работата му с пробивната машина, стените у тях сигурно са като пчелна пита. За това, че този човек все още пробива, вината си е моя и на съседите, които го търпим. Досега, ако се бяхме взели спортно, сигурно щеше да е в лудницата, където му е мястото.

    колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него
  39. 39 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1347 Неутрално

    А над главата си имам заселен един напълно луд човек. Като съдя по честота и продължителност на работата му с пробивната машина, стените у тях сигурно са като пчелна пита. За това, че този човек все още пробива, вината си е моя и на съседите, които го търпим. Досега, ако се бяхме взели спортно, сигурно щеше да е в лудницата, където му е мястото.
    —цитат от коментар 38 на metalogy


    Викайте полицията. Ремонти не могат да се правят без позволението на съседите през почивните дни и след еди-колко-си часа. Прочетете наредбата за шума и го превъзпитайте.

  40. 40 Профил на deep_water
    deep_water
    Рейтинг: 217 Неутрално

    От една страна, на когото не му харесва да си ходи на село сред природата.

  41. 41 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2562 Неутрално

    В големия град е шумно, мръсно и забързано. Ако си млад и с кариера нямаш друг избор. Но всички останали които са се подложили на стрес без причина?

  42. 42 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5618 Весело

    До коментар [#33] от "Скакауец":

    И скандала, който вдига жена му между две бири :) :) :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  43. 43 Профил на waldmeister
    waldmeister
    Рейтинг: 256 Неутрално

    Софийска община отдавна се прави, че има сериозно намерение да решава изначално нерешими задачи. При това, тя сама ги прави нерешими, след което започва с демонстриране на голяма енергия да ги "решава".
    Конкретно, по отношение високите нива на шума и констатирания основен причинител - автомобилите в столицата, горната аналогия е вярна поради следното.
    Общината от една страна прави всичко възможно да превърне града в град на колите - и успява (противно на подхода, препоръчван от един от консултантите й, Ян Геел, с "Градове за хората"), а от друга - да решава проблемите, причинявани от автомобилното движение в града.
    Има явна шизофрения в това поведение на градската управа.
    След като ще правиш града град на колите, по-добре не послъгвай, че си много загрижен за удобното живеене на хората в него.
    Шофирането на кола в града е само привидно едно голямо удобство.
    То всъщност унищожава истински важни удобства за далеч повече жители на града от шофиращите в него.
    Така че, нека общината не дава вид че решава задачата за квадратурата на кръга. По-добре да си преформулира приоритетите и да започне да решава решими задачи.

    waldmeister
  44. 44 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 801 Неутрално

    Значи в Бургас могат да въртят самолетите да се снижават над морето, за да не пречат на хората, обаче в София са пуснали целия самолетен трафик над града.
    —цитат от коментар 23 на Хриси

    Звучи добре, но просто не е вярно. Пистата е насочена точно към Бургас ( северните квартали ) . При излитане може и да правят завой към морето, но при кацане няма как и си минават през целия Славейков и Изгрев.

  45. 45 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    До коментар [#23] от "Хриси":''Тая диващина със самолетите захождащи за кацане и набиращи височина току над главите и домовете ни съм я виждала само в Истанбул.''

    Защото не си живяла в Ричмънд, един от най-богатите райони на Лондон, където всяка минута небето се раздира от преминаващия самолет. Добре че поне Конкордите ги спряха.

  46. 46 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 6727 Любопитно

    По селата няма шум, няма хора, няма прах има много зелено....

  47. 47 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 611 Неутрално

    Статията не споменава какво а шумовата норма в децибели и с колко е превишена.

    Н епише и какви маскимални шумови нива са заложени в новата наредба, както и по -какъв начин ще се измерва подобрението на шумовото замърсяване след въвеждането на наредбата.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK