Проектът за ремонт пред Централна гара: Колите под земята, а баровете по покривите

Централна гара

© Велко Ангелов

Централна гара



Голямо парково пространство, търговски, жилищни, офисни и културни сгради с обществено достъпни покриви, на някои от които да има барове и ресторанти. Автомобилите пък ще се движат под земята, откъдето ще преминава булевард "Княгиня Мария Луиза". Така изглежда площадът пред Централната железопътна гара и околните терени в проекта на проектантското студио "А и А архитекти", класиран на първо място в конкурса на Европейските архитектурни награди "Визар" за 2018 г.


Победителят в конкурса е избран от международно жури, в които влизат архитекти, историци и културолози - арх. Данте Бенини, Хенриет Вамберг от екипа на датския архитект Ян Геел, Мартин Аарц (Холандия), арх. Анета Булнат (Австрия), Тиери Опикофер (Швейцария), Карл-Ерик Норман (Швеция), проф. Ивайло Знеполски и арх. Бойко Кадинов.


Проектът на "А и А архитекти", както и на класираните на второ и трето място - на архитектите от АДА на Иво Панталеев и студио "Десет", са за преимущество на пешеходците и велосипедистите над автомобилите, повече публични пространства и зелени площи.


Едно място, което не се използва




Цялостното преобразяване на площада е необходимо, защото въпреки направения пред 3 години ремонт магазините пустеят, пешеходците избягват да преминават оттам транзит. Теренът срещу гарата пък е общинска собственост и желанието на главния архитект на София Здравко Здравков е той да бъде развиван като атракционна зона. Здравков беше планирал и пространството зад гарата като едно от местата без ограничение на височината на застрояване, което в крайна сметка не се случи.


Той обаче е на мнение, че пространството трябва да бъде развивано заради добрата си транспортна обезпеченост, като по думите му там "само самолети няма".


Тепърва обаче ще се търсят начини за реализацията на избрания проект. Общината е единствено собственик на терените, но за предвиденото застрояване - хотели, офиси и жилища, ще са необходими частни инвестиции.


Да има хора денонощно


Архитектите от "А и А", основано от Ангел Захариев и Асен Милев, предлагат автомобилите да се движат на подземното ниво, където в момента са подлезите, а подземното пространство на ротондата да стане стоянка за таксита. Надземните пространства да се превърнат в парк, като да има връзка с близките градини "Алжир" и "Майчин дом".


Строителството да бъде премерено с разнообразни функции, така че зоната да бъде обитавана денонощно. Така от "А и А" предлагат офисни, жилищни, търговски и културни сгради - концертна зала, зала за събития, а покривите на сградите да са с публичен достъп и да бъдат озеленени.


Пространството зад жп гарата също трябва да намери своето ново приложение според конкурса. Според класирания на първо място проект там трябва да има площи за развитие на градско земеделие и други индустрии, а жп заводът да е културен център. Над линиите пък трябва да се изградят пешеходни и велосипедни връзки.


От архитектурното бюро са създадени проектите за "Бизнес парк София", "Музейко" (отличена като сграда на годината за 2015 г.), комплекса "Резиденшъл парк София" и 126-метровата "Капитал форт" и строящата се в съседство 202-метрова "Скай форт".

Коментари (46)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4700 Гневно

    КОЛКО пъти ще го ремонтират и колко пари ще откраднат ?!?!?!?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на today
    today
    Рейтинг: 976 Неутрално

    Ами да, какво пречи на 3 години да се прави ремонт, какво са няколко милиона, няколко десетки вероятно, за всеки ремонт.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  3. 3 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1162 Неутрално

    Много е важно да не развалите пикалищата, щото няма да мирише на гара.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2681 Неутрално

    Ами да, какво пречи на 3 години да се прави ремонт, какво са няколко милиона, няколко десетки вероятно, за всеки ремонт.
    —цитат от коментар 2 на today

    ГЕРБ тази година още не са започнали Цариградско , което е обезпокоително, оставят го за десерт през зимата!
    Иначе на кой му пука за централната гара? Висшите гербери разполагат със служебни коли и самолети!



    Libertarianism is just anarchy for rich people
  6. 6 Профил на 1_april
    1_april
    Рейтинг: 1204 Весело

    "Тепърва обаче ще се търсят начини за реализацията на избрания проект."
    Как?
    Нима буйо, не е готов да опраска проектчето за месец-два? Края на месеца надува фанфарите за прецедателството и както оправи западните балкани, така и ще оправи веднага гарата.
    Еми , тва си му е мечта още от времето, когато банкянската теснолинейка, го стварваше там, на девета глуха, с филия мас и бухалка в ръце....

  7. 7 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1274 Неутрално

    Гащите на мафиянски не ги ли закърпиха и изпраха или и тях ги завлякоха!

  8. 8 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 645 Гневно

    И за какво беше ремонтирано пространството около ротондата, като сега ще го правят на паркинг?
    Тези реконструкции да не станат като лудата идея за увеличаване на пешеходната зона в центъра с общо сто-двеста линейни метра, в резултат на което се натовариха малките улици в центъра с движението, което поема колите, движещи се от и към бул. Стамболийски, задръстванията станаха колосални, а отделяните изгорели газове от изчакващите автомобили, увеличиха нивото на вредните емиси в пъти, не говорим за шума и клаксоните на изнервени шофьори. Вместо колите да се изтеглят нормално и бързо по бул. Стамболийски и бул. Тодор Александров, сега пушлявят и задръстват Лавеле, Княз Борис І, Алабин и другите улици наоколо. Да не говорим за изхода от Софийската митрополия, който направиха през Ларгото и сега колите бодро трошат плочките около Св. Неделя, които стават интересни за преминаване, когато завали.

  9. 9 Профил на onemanband
    onemanband
    Рейтинг: 1299 Любопитно

    Проектът за ремонт пред Централна гара: Колите под земята, а баровете по покривите
    *******************************************************************************************************************

    ...Ами наркоманите и просяците, къде?

    Кажи ми ,КОЙ ти плаща Гранта, та да ти кажа какво си...
  10. 10 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4124 Неутрално

    Крайно нефункционалните омунистически грандомански строежи за нищо не стават.

  11. 11 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Надявам се да се случи, че там контингента е много притеснителен. А в София, за жалост, има доста малко покривни заведения. Със сигурност бих ходил до гарата след работа за 1-2 коктейла в озеленен бар на покрива, особено щом и колите ще са под земята.

  12. 12 Профил на Адекватно мислещ
    Адекватно мислещ
    Рейтинг: 274 Неутрално

    До коментар [#8] от "ikar_01":

    Да, не е нормално. Не е нормално да карате колите си в центъра. Слезте от шибаните си коли просто и готово - няма задръствания. В центъра въобще няма място за коли, нито по Лавеле, нито по Княз Борис, нито по Алабин. Както е в нормалните европейски градове - паркираш извън центъра и ползваш градския транспорт в него. И ако искате да карате вътре, плащате солидна цена.

  13. 13 Профил на okok
    okok
    Рейтинг: 221 Разстроено

    Пак се хвърлят милиони за София и Бойко пак ще разправя, колко много правил за България. Ама България не е само София...

  14. 14 Профил на nodamncat
    nodamncat
    Рейтинг: 484 Неутрално

    Както и да го направят, там винаги ще е кочина заради профила на хората, които пътуват с влак до София, което пък е резултат от трагичноте услуги на БДЖ. Ако оправят железопътния транспорт, така че повече хора пътуват с влак вместо с автобус, положението там няма да е толкова зле. Но дори и в западна Европа, където влаковете са на светлинни години от тук, гарите са притегателен център за всякаква паплач. Та мисълта ми е, че идеята мястото да стане “хип” звучи добре, но на практика едва ли ще се случи.

  15. 15 Профил на clint_eastwood
    clint_eastwood
    Рейтинг: 1179 Неутрално

    КОЛКО пъти ще го ремонтират и колко пари ще откраднат ?!?!?!?
    —цитат от коментар 1 на КМЕТ В СЯНКА


    Ще се ремонтира пространството пред гарата, а досега ремонтираха самата гара. Преди 10-15 години, мисля при Софиянски, ремонтираха пак пред гарата, но резултатът е отчайващ.

    Като епидемиолози по инфекциозни болести и учени в областта на общественото здраве имаме сериозни опасения относно вредното въздействие върху физическото и психическото здраве на населението, в резултат на преобладаващите политики наложени във връзка с COVID-19: https://gbdeclaration.org/great-barrington-declaration-bulgarian/
  16. 16 Профил на clint_eastwood
    clint_eastwood
    Рейтинг: 1179 Неутрално

    Както и да го направят, там винаги ще е кочина заради профила на хората, които пътуват с влак до София, което пък е резултат от трагичноте услуги на БДЖ.
    —цитат от коментар 14 на nodamncat


    Прав си, че БДЖ са ужас, но аз не съм виждал нормална гара през живота си. Франция, Германия, Италия - винаги е пълно с наркомани и просяци.

    Като епидемиолози по инфекциозни болести и учени в областта на общественото здраве имаме сериозни опасения относно вредното въздействие върху физическото и психическото здраве на населението, в резултат на преобладаващите политики наложени във връзка с COVID-19: https://gbdeclaration.org/great-barrington-declaration-bulgarian/
  17. 17 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    Както и да го направят, там винаги ще е кочина заради профила на хората, които пътуват с влак до София, което пък е резултат от трагичноте услуги на БДЖ. Ако оправят железопътния транспорт, така че повече хора пътуват с влак вместо с автобус, положението там няма да е толкова зле. Но дори и в западна Европа, където влаковете са на светлинни години от тук, гарите са притегателен център за всякаква паплач. Та мисълта ми е, че идеята мястото да стане “хип” звучи добре, но на практика едва ли ще се случи.
    —цитат от коментар 14 на nodamncat

    Виенската централна гара, която я откриха преди няколко години, засега се "справя" добре.
    Но и аз се замислих - кой ползва в момента гарата - хора, на които железопътния транспорт е за предпочитане по финансови причини като пенсионери, студенти и бедни хора, както и на такива, на които им е удобен. Та в този ред на мисли едва ли потокът е толкова платежоспособен, че да предизвика появата на магазини, барове и т.н. Според мен единствения шанс е БДЖ коренно да си подобри качеството на услугата и съответно да привлече по-платежоспособни клиенти, но все си мисля, че те ще са само транзит. Поради близостта на Лъвов мост и целия крими контингент барабар с емигрантите, едва ли гарата ще може да стане притегателен център за излизане вечер...

  18. 18 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 645 Неутрално

    До коментар [#12] от "Адекватно мислещ":

    А къде да живеем и да си държим колите? Или трябва да се изнесем нанякъде, за да бъде по-удобно на останалите обитатели на София да се движат из центъра?

  19. 19 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3773 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Правилно.
    Баровете са космически насочени.
    Колите, в нощите:
    да се предпазват от недобросъвестно пикающи
    граждани

    "Проектът за ремонт пред Централна гара:
    Колите под земята, а баровете по покривите"

  20. 20 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1912 Неутрално

    До коментар [#18] от "ikar_01":

    Колата е лукс. Ако искате да имате автомобил и да го ползвате в големия град трабва да можете да си позволите този лукс. И повишаване на цената на ползване на автомобил е единствения начин за огранизаване на трафика в големите градове. Никога, никъде и по никакъв друг начин не са успели да понамалят трафика. Така че дали вие конкретно ще имате автомобил и дали ще го ползвате редовно си е е ваш личен проблем. ПРоблема на обществото е да направи това достатъзно склъпо за да може да си го позволят достатъчно малко хора така че да успеят да се поберат в наличното пространство.

  21. 21 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Конкурсът се проведе на високо ниво, имаше интересни предложения, дано замисленото стане реалност

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  22. 22 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3773 Неутрално

    секи 4ти км

    Got it right ;)
    Back to the Nature!

    Joy... Suburban skyes всевечни.

    Пешеходно да откриеш:
    - Кой съм аз?
    - Не съм от тия.

    До коментар [#18] от "ikar_01":
    До коментар [#12] от "Адекватно мислещ":

    А къде да живеем и да си държим колите?

    Или трябва да се изнесем нанякъде, за да бъде по-удобно на останалите обитатели на София да се движат из центъра?

  23. 23 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3773 Неутрално

    CENTRAL WWW UNION

    Първа грижа на коя да е световна столица е физиологически да облекчи гражданите.

    Ще рече с хигиеничен И безплатен:
    WC, Restroom, Toilet, Клозет(room), Писоар или др. Официално место
    за облекчаване

    "Проектът за ремонт пред Централна гара:
    Колите под земята, а баровете по покривите"

  24. 24 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4700 Неутрално

    До коментар [#15] от "clint_eastwood":

    В грешка си.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  25. 25 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7272 Неутрално

    На 3 години, генерални ремонти. А проблемът е в това, че все по-малко хора пътуват с БДЖ.

  26. 26 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1595 Весело

    БДЖ е пред фалит, но това няма значение.
    Придворният архитект ще лапне проектче.
    Това е важното

  27. 27 Профил на spaceman
    spaceman
    Рейтинг: 318 Неутрално

    Ще има ли зала за дишане на лепило?

  28. 28 Профил на evpetra
    evpetra
    Рейтинг: 1146 Неутрално

    До коментар [#14] от "nodamncat":

    "Ако оправят железопътния транспорт, така че повече хора пътуват с влак вместо с автобус, положението там няма да е толкова зле."

    Нали и автобусите са там, там е централната автогара.

  29. 29 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 347 Неутрално

    Що не си върнете отново гащите на софиянеца.

  30. 30 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 553 Неутрално

    Много е важно да не развалите пикалищата, щото няма да мирише на гара.
    —цитат от коментар 3 на 442


    Ами няма как да не мирише, като си на зор и нямаш стотинки или левче как да се стискаш

  31. 31 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 813 Неутрално

    Добре е, ще най-накрая някой се сети, че пешеходците се движат хоризонтално, а не по подлези. Лошото е, че сме.най-богатата страна и на 3-4 години префасонираме разни обекти. Кражба да има

  32. 32 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 813 Неутрално

    До коментар [#22] от "dnevnikar":

    Като няма къде да си държиш таралясника си купуваш или маемаш гараж, парко-място и т.н. ако не можеш е проато - няма да омаш кола.

  33. 33 Профил на ИванКар
    ИванКар
    Рейтинг: 274 Неутрално

    Съсипаха я от ремонти, брей! И продължават, което значи, че има едни пари за прибиране!

  34. 34 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 676 Неутрално

    Моделът Софиянски ряпа да яде!
    Провинцията много да внимава за кого ще гласува, но ГЕРБ за провинцията и 5% от бюджета няма да отдели! Всичко за столицата!

  35. 35 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 2991 Неутрално

    На 3 години, генерални ремонти. А проблемът е в това, че все по-малко хора пътуват с БДЖ.
    —цитат от коментар 25 на Роси


    Самата железница, като инженерно съоръжение е скъпо струващо, неповратливо и неефективно за малките разстояния в България предприятие.
    Един автобус днес можеш да го пратиш за Бургас, а утре за Рилския манастир, докато за да стигне до тези места един влак ще трябват линии, гари, поддръжка и всичко това остава на едно място. Ще го използваш едва когато има пратка за съответното място и то тя трябва да е достатъчно голяма.
    От тук и самото запустяване на гарата.
    Трябва да има до гарата някакво друго, обществено значимо, заведение с което да се оживи мястото.
    Никой няма да отиде на бар на гарата, освен ако не му се налага да пътува с влак, а пътниците за влаковете стават все по-малко.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  36. 36 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1912 Неутрално

    До коментар [#34] от "historama":

    Що не пробвате да го кажете това на всички градове и селца които живнаха покрай транспортните проекти задвижени от ГЕРБ ?. Дори чугунените комунисти от северозапада им увяраха главите и дойдоха на жълтите павета да искат пътища от ББ.

  37. 37 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#35] от "Храбър":

    Белгия и Холандия са страни с много по-малка територия от нашата, и имат чудеснен жп транспорт. Разстояние от 200, 300, 400 км са много добри за влакови композиции, не е необходимо те да са с по 20, 30 вагона. Като погледнеш у нас нито има пътна мрежа, нито жп (има я, ама по модел отпреди 70 години). В замяна на това ГЕРБ непрекъснато ремонтират нещо в София, и то все в центъра, на 2-3 години ремонт и ремонт. Повечето форумисти обвиняваме централна власт, но има едни депутати избрани с гласове от провинцията! За тях какво да кажем?

  38. 38 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#34] от "historama":Що не пробвате да го кажете това на всички градове и селца които живнаха покрай транспортните проекти задвижени от ГЕРБ ?. Дори чугунените комунисти от северозапада им увяраха главите и дойдоха на жълтите павета да искат пътища от ББ.
    —цитат от коментар 36 на m17


    Живнали?
    Живнали, въпреки ГЕРБ, най-вече благодарение на европейските програми, макар че много голяма част от евросупсидиите се изсипват в София, а 80% от агросубсидиите отиват за угояване на тлъстите житари.
    Френд, България е в ЕС от 2007г., ГЕРБ са почти несменяеми от 2009г. За 12 години вишеградската четворка настигнаха и надминаха Португалия, някои и Гърция, а ние дишаме праха на Румъния. Къде ли щеше да е България ако на първата редица бяха малко по-нормални люде?

  39. 39 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Никога няма да стане така, както са го решили!!!Това означава да затворят района около гарата за поне 10 години, като ги знаем с какви темпове работят при ремонти и строежи, фирмите близки до ГЕРБ!

  40. 40 Профил на Адекватно мислещ
    Адекватно мислещ
    Рейтинг: 274 Неутрално

    До коментар [#18] от "ikar_01":

    Не се прави на тригодишен, напълно наясно си, че има достатъчно място за коли в центъра, ако там шофират редовно само живущите! Има място и за паркиране, и за шофиране! Тук говорим за останалите над един милион шофьори в София, всеки от които иска да си джитка из центъра както му е кеф!

  41. 41 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 889 Неутрално

    До коментар [#14] от "nodamncat":

    Ебати глупостите си написал. Какво общо има профила на пътуващите с влак с клоаката Централна гара? Това, че ушевите си затварят очите за проститутките, сводниците, наркоманите и крадците не е вина на пътуващите. С БДЖ пътуват пенсионери, студенти, хора които работят в София, такива които нямат автобусен транспорт до София. Аз например рядко пътувам извън София, но когато го правя предпочитам влака пред автобуса, но не заради по-евтиния билет, а защото ми харесва самото пътуване с влак. Въпреки лошите услуги на БДЖ.

  42. 42 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1912 Неутрално

    До коментар [#38] от "historama":

    Ех ако беше баба мъжка. Ако пенсионерите не гласуваха за миналото си, ако северозапада не беше населен с червени чугуни, ако Станишев не беше крадлив, ако Костов не беше социаопат, ако Радан не беше некадърник, ако ББ не беше простак, ....
    Само ще ви напомня че в политиката е точно като на пазара - взимаш най-доброто от наличните боклуци. И няма никакъв смисъл да се правиш на ощипана госпожица щото *бане ще има със сигурност, въпроса е да има и кеф.

  43. 43 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1912 Неутрално

    До коментар [#40] от "Адекватно мислещ":

    И с какво живущите в центура да имат повече права да шофират в центъра от всички други български граждани ?. Инфраструктурата там е изградена с парите на всички софиянци и данъкоплатци.

  44. 44 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 922 Неутрално

    Както и да го направят, там винаги ще е кочина заради профила на хората, които пътуват с влак до София, което пък е резултат от трагичноте услуги на БДЖ. Ако оправят железопътния транспорт, така че повече хора пътуват с влак вместо с автобус, положението там няма да е толкова зле. Но дори и в западна Европа, където влаковете са на светлинни години от тук, гарите са притегателен център за всякаква паплач. Та мисълта ми е, че идеята мястото да стане “хип” звучи добре, но на практика едва ли ще се случи.
    —цитат от коментар 14 на nodamncat


    ДА гарите винаги се обзавеждат с бездомници и така е от памтивека,затова и стара София е там близо до гара-та.Особенно след войните ,безжците и гладорията в началото на века.

  45. 45 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 1819 Неутрално

    На проект всичко изглежда добре, но действителността е, че досега колкото и ремонти да са правени досега тоя район си е все мизерия.

  46. 46 Профил на mayer
    mayer
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#18] от "ikar_01":

    Колите се оставят в периферията, а после се върви пеша, с такси или транспорт, или се влиза с такса в центъра. Така е нормално. Аз жшвея в центъра и нямам кола, защото не съм луд. Ползвам таксита или гр. транспорт. Амо не могат селянште да не са с евтините си трошки за по 2 хиляди и да не тровят въздуха. Смятат че това е престижно. Жалки са





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK