София ще отдаде спирките на градския транспорт на концесия, кметът очаква обжалвания

София ще отдаде спирките на градския транспорт на концесия, кметът очаква обжалвания

© Надежда Чипева, Капитал



Столичната община ще отдаде 2600 спирки на градския транспорт на концесия. Това решение взеха днес общинските съветници, като това е пети и първи успешен опит за пускането на процедурата в последните години. След гласуването кметът Йорданка Фандъкова изказа мнение, че това е правилното решение за града, но очаква серия от дълги обжалвания - първо на документацията, а след това и по самата процедура. Срокът за концесия е 15 години с опция за удължаване с още 5.


Преди три години общината пусна търг за избор на концесионер, който да разположи стоянки за отдаване на велосипеди под наем в града, върху които да може да се поставят реклами. След поредица от обжалвания сега процедурата е в начален стадий, защото Върховният административен съд отмени избрания изпълнител заради неточности в условията. По тази причина кметът смята, че същият сценарий очаква и концесията за спирките.


По време на гласуването съветници от опозицията посочиха, че в условията и документите за процедурата има редица юридически неточности, включително и становища от министерства, Министерския съвет и Държавна агенция "Национална сигурност", които са от 2013 г. и са направени по старите условия на процедурата.


Когато провалът е мотив




Повечето от спирките на градския транспорт са в лошо състояние, особено тези с навес. Това е основният мотив за концесията, който беше повторен няколко пъти както от Йорданка Фандъкова (която е на път да завърши втори пореден мандат като кмет), така и от съветници от ГЕРБ.


Милка Христова (БСП) на няколко пъти попита какво е състоянието на спирките, колко от тях са в лошо състояние и колко - в добро, защото в документите такива числа липсват. "Едва около 200 от спирките с навес са в добро състояние", отговори уклончиво Зафир Зарков (ГЕРБ).


Според изчисленията за подмяната на всички спирки и поставянето на между 400 и 800 нови навеса - каквато възможност ще даде концесията, ще са необходими 19 млн. лева. Според Николай Стойнев (ГЕРБ) общината не разполага с тези пари.


Смисъла на концесията е, че ще спести този разход за общината. Същевременно днес по предложение на зам.-кмета по финанси събраните 10 млн. лева повече от данъци ще отидат за ремонти и осветление, но тепърва ще се решава за кои обекти. Освен това общината ще плати и 5.2 млн. лева неустойка по извънсъдебно споразумение с фирмата "Юнион Ивкони", собственост на бившия депутат на ГЕРБ и ръководител на партията в Дупница Ивайло Константинов.


По тази причина концесията нямала за цел да носи особено висок приход. Началната концесионна такса в търга за един модул ще е между поне 21 хил. евро, в зависимост от броя навеси, които кандидатът обещае да постави.


Добре, че беше Орешарски


"Радвам се, че групата на ГЕРБ в общината се осланя на становища на правителството на Орешарски", каза иронично Милка Христова (БСП). Според Иво Божков (ДСБ) с процедурата се създават условия за създаване на монопол на външната реклама в София.


Причината е, че върху 400 от спирките ще може да се разполага реклама, както и върху 300 от будките, които ще могат да се разполагат до тях. Освен това един кандидат ще може да участва най-много за два от модулите, което според Божков е напълно достатъчно.


Като допълнение днес общината ще приеме наредба, с която ще се ограничи възможният брой и места за билбордове и други обекти на външната реклама в града. Така местата за реклама по спирките ще са от по-сериозно значение и ще носят по-голям дивидент за концесионерите.

Коментари (43)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 2297 Неутрално

    Лафка??
    На всяка спирка напримерНО.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  2. 2 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2008 Весело

    До коментар [#1] от "aleks ivan":

    И Синя зона за пешеходци. Който се приближи до спирката, да бъде таксуван с паркинг такса.

    България е "крайник с руска гангрена за ампутиране"
  3. 3 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1859 Любопитно

    Имам усещането, че цяла София е отдадена на концесия.
    Сега концесионерът преотдава спирките?

  4. 4 Профил на шемет
    шемет
    Рейтинг: 436 Неутрално

    До коментар [#3] от "PisnaMi":

    Има нещо такова.
    Чудя се за какво ни е общинско управление?

  5. 5 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1749 Весело

    А шезлонги, чадъри, спасител-ки ще трябва ли да осигури концесионера ?

  6. 6 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Благовидният предлог е, че Будките щели да продават билети (!), вестници (на КОЙ?) и пакетирани храни. Че нали билетите отиват в историята бе? В цяла Европа билетите са електронни, в Лондон чекираш просто кредитната си карта, в най-добрия случай по спирките има АВТОМАТИ за билети - за чий са ни ЛАФКИ от миналия век, които да продават билети? Май само вестници ще ни продават...

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  7. 7 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 2297 Неутрално

    До коментар [#4] от "шемет":

    Как какво. СОС-ът е зает само с едно: увеличаване на благосъстоянието си чрез далавери!

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  8. 8 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Пардон, исках да кажа "в най-лошия случай" билети се продават от автомати, обикновено вече са електронни, а тук - 2600 будки - за какво - да пречат на пътниците?

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  9. 9 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 4246 Неутрално

    До коментар [#3] от "PisnaMi":

    Цялата държава е отдадена на концесия, не само София. Това е раят за либерал-болшевиките и пазарни шамани.

    Колкото до очакванията за обжалвания - докога? Целият ни живот минава в обжалвания на съществени проекти и така системно се бави развитието на градовете и на страната ни. ПиснА ми, честно ви казвам!

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  10. 10 Профил на Компетентен
    Компетентен
    Рейтинг: 519 Неутрално

    До коментар [#6] от "gun":

    Че те и вестниците са от миналия век? Кой си купува в днешно време вестници освен пенсионерите?

  11. 11 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 4246 Неутрално

    До коментар [#6] от "gun":

    Тука сме у 20-ийо век. Нямаме бърза работа, така че полека с техническите революции.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  12. 12 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 4246 Неутрално

    До коментар [#10] от "Компетентен":

    Ами те малко ли са? Или Вие тях не ги броите за хора?

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  13. 13 Профил на SaveBG
    SaveBG
    Рейтинг: 1081 Разстроено

    Всички обичат Пеевски.
    Виж само как се грижат за чистия като сълза младеж, който имал само един стар опел и боксониера от 35 квадрата, но с денонощен труд и писане на закони от здрач до зори вече е най-успешният и проспериращ милиардер на Балканите. Очакваме скоро да влезне в учебниците по предприемачество, законотворчество и икономика, за да може всяко дете, което вижда в негово лице обект на подражание да може да попие от неговия опит...

  14. 14 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Ето ви френска спирка с "лафки" от 21 век - автомат за билети, електронно табло, а не лелка на заплата при Пеевски.

    https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjzlM_D0bzcAhUSZ1AKHSBbAbIQjRx6BAgBEAU&url=http ://fr.gowikipedia.org/wiki/Tramway_de_Montpellier&psig=AOvVaw18gX7RT9B5eHQQgHyOO6mS&ust=1532690050046137

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  15. 15 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 1178 Неутрално

    Ще почне мащабно строителство на огромни спирки препречващи тротоарите. Тази на снимката пред Хепи е кофти пример. Тротоара е натоварен, а напречния билборд пречи и на пешеходци и на слизащите от тролея, които се набиват между стените на спирката и се изнизват в индианската нишка от нея. (това е спирката на Раковска при Хепи).

  16. 16 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Нещо линкът не работи, ето друг. А иначе нашите общинари доста пътуват...

    https://www.alamy.com/stock-photo-tram-car-at-toulouse-airport-haute-garonne-occitanie-france-125280207.html

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  17. 17 Профил на serpico
    serpico
    Рейтинг: 844 Гневно

    като знам цената на СИТИ ЛАЙТ-а (рекламните съоръжения по спирките) - това си е направо подарък... То само от рекламите за 1 година ще има стигнат парите за чисто нова и модерна спирка.

    Pure Chewing Satisfaction
  18. 18 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8382 Неутрално

    Тя общината с какво може да се справи, че и с това.

  19. 19 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 2297 Неутрално

    До коментар [#8] от "gun":

    За да продават и цигари цигари, талончета за търкане и прасешки вестници!

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  20. 20 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 623 Неутрално

    В Белград, дето не е в ЕС, всеки КИОСК зарежда електронни карти, ние ще продаваме билети! (Не че киоските на всеки ъгъл в Белград не са на Милошевич младши - един успял млад сърбин...)

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  21. 21 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 855 Неутрално

    Предлагам да дадем на концесия кметскиОт стол на Данчето (язък за убАвото име). Очевидно е, че за нищо не става, завалийката.

  22. 22 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Ето това трябва да има по спирките, лельо Фандъкова, по гарите също, а не намусените г-ци с наболи мустачки.

    https://c8.alamy.com/comp/CBKCKF/automatic-train-ticket-machines-at-waterloo-rail-station-london-england-CBKCKF.jpg

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  23. 23 Профил на Aldi Mitov
    Aldi Mitov
    Рейтинг: 518 Неутрално

    Е нали ги построиха с държавни пари, защо сега на концесия? Някой да облажи на вече построеното...

  24. 24 Профил на reply
    reply
    Рейтинг: 1179 Неутрално

    ЛАКОМИЯТА НА ТИКВИТЕ Е БЕЗГРАНИЧНА,БЕЗСРАМНИЦИ ДОЛНИ

  25. 25 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1827 Весело

    Когато общината не може да се справи се сменя некаърния ресорен служител, а не се дава на концесия на приятелски фирмички ... За един конрумпиран кмет вметвам ...

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  26. 26 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3434 Гневно

    Ще повърна!

    Gunter glieben glauchen globen
  27. 27 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    До коментар [#22] от "gun":

    И евентуално така ще бъде и в София ако успее да завърши процедура за избор на изпълнител. Която се обжалва и рестартира вече 5 години. Което по тези земи не е толкова дълъг период при тема с която се слага ред в една дейност. За сравнение, разширването на булавард Монтевидео се забави 8 години заради обжалвания.

  28. 28 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    До коментар [#21] от "Булаир":

    Клеметския стол се дава след избори. Елатете догодина есента в избирателната ви секция да си кажете мнението на кой да го дадем.

  29. 29 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    До коментар [#23] от "Aldi Mitov":

    Не са държавни а са общински. И са "изградени" десетки оъти щото културните софианци непрекъснато ги унищожават. И точно това е смисъла на концесията - застника да вложи пари, да го смени всичките и да се грижи за тях защото има личен материален интерес.

  30. 30 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    До коментар [#25] от "danvan":

    То ако можеше служителя да се грижи за общинската собственост като за собствена, комунизма нямаше да се провали. Няма на тази зема по-добър собственик от частника и всяка дейност трябва да се извършва от частна фирма. Обшината и държава се грижат да организиара ти да контролират.

  31. 31 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 876 Неутрално

    20 млн лева за 800 спирки с навеси?!!!Вие добре ли сте, бе?!!!

  32. 32 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 623 Неутрално

    До коментар [#30] от "m17

    Тогава защо не направим целия градски транспорт частен? Возили ли сте се в автобус 204 - той е частен..., т.е. концесиониран - и е една от малкото линии със стари автобуси без климатици! Истината е че частникът изсмуква докрай концесията и дава минимума. Иначе не би бил частник. И да - у нас частникът е в единствено число - защото всички знаем КОЙ е той.

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  33. 33 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 876 Неутрално

    До коментар [#22] от "gun":

    Половината народ не може да се оправи с подобни машини.Друго си е да изкараш, че онзи другият не те разбира какво искаш.НЕ че рано или късно това трябва да стане, но дотогава ще мине време и още няколко пъти по 20 млн лева ще се дадат на наши ваши!!

  34. 34 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Въобще смесването на общинско с частно винаги е било извор на корупция и несправедливост. Питам аз виждали ли сте някъде това чудо "СЛУЖЕБЕН абонамент"? Как може паркомясто на общинска улица да се дава под наем на фирма, след като идеята е да се ползва за кратко и от различни хора? И как никой не се е сетил да сезира комисията за дискриминация, че примерно не му дават като физическо лице да си наеме мястото... А ако му дадат, представяте ли си какво ще пише по знаците: Шиши-1 място, Цуци-2 места и т.н. "Абонаментът" е абсолютно беззаконие и е в разрез и с принципа, и с правилата, и с демокрацията. А може би и улиците трябва да дадем на концесия?

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  35. 35 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2350 Неутрално

    До коментар [#9] от "Читател":

    Най-много концесии за най-големи суми са направени при управлението на ОДС. В мрежата има концесионен регистър. Можете да го отворите и разгледате. Царят на концесиите беше Евгени Чачев - човекът председатекстващ едновременно 10 директорски борда покрай министерстването си. Винаги съм се чудел успявал ли е да си вземе всички заплати или са му ги пращали по плщата щото по онова време на малко места се превеждаха по банков път.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  36. 36 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1355 Неутрално

    20 бона за навес, това само в абсурдистан е възможно!

  37. 37 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4139 Неутрално

    До коментар [#27] от "m17":

    Да бе, гадовете, обжалват..

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  38. 38 Профил на debutant
    debutant
    Рейтинг: 552 Неутрално

    Ако приемем че са 400, значи общината плаща по 50 000 лева за навес.

    Вярвам го, защото сега ще даде 54 000 на превозно средство в градския транспорт за електронни билети (въпреки че тук влиза метро, така че сигурно са дори повече). В сравнение Тики във Варна вкара електронни разплащания за по-малко от седмица, като излезе 220 лева на автобус. Фандъка обаче дава над 54 000 лева на автобус.

    Ебаси наглостта в краденето.

  39. 39 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    До коментар [#32] от "gun":

    Е айде стига, омръзна ми всеки да се оправдава че КОЙ му е ср*л в гащите. Има много градове в България където целия или повечето градски транспорт е частен. Например Варна, Пловдив. И във всеки рейс си има кондуктор, влизаш и показваш карта или плаща билет. И няма един гратисчия щото автобуса спира и хората го изхвърлят през вратат. И аз лично подкрепям с две ръце пълна приватизация на автобусните превози. Трамвайте и метрото няма как да станат застни но могат да се концесионирт, както е в Лондон.

  40. 40 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    До коментар [#38] от "debutant":

    Тики може да е вкарал едно мобилно приложение ама в София искаме да го направим културно, като в германяи - машини за продажба на карти с пос терминал, с пари в брой, валидатори, контролни устроиства за кондукторите, обузения и подръжка за 3 години и т.н. И не,няма как да излезе на 220лв.

  41. 41 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    До коментар [#37] от "Darth Plagueis":

    Е ще поживеем, ще дойдат умнкорасивците на власт, ще видим тогава дали ще се кефите на професионалните обжалвачи.

  42. 42 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    До коментар [#34] от "gun":

    Що пишете глупости, няма никакъв проблем да си наемете място. Докажете причина ( например инвалид), плашате си цената и ви слагат табелка с номер. На сфирмените места няма име на фирмата, пише само служебен абонамент. Също винаги имате право да си наемете застно паркомясто или да си купите такова или гараж.

  43. 43 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    До коментар [#32] от "gun":

    Автобус 204 не е концесиониран, той е НАЕТ от общината с договор за извършване на транспортна услуга. А именно общината възлага на търг с конкретни условия и някои го печели. И срещу определена сума на км вози пътниците. Общината продава билетзета, обшината контролира пътниците. Концесия значи частника да управлява и да плаща концесионна такса на собственика. Например паяците в Слънчев Бряг са на концесия. И в резултата там няма незаконно паркиране щото имат силна мотивация. Няма и нито един акт паднал в съда щото внимават за да не пропускат ползи.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK