София ще отдаде спирките на градския транспорт на концесия, кметът очаква обжалвания

София ще отдаде спирките на градския транспорт на концесия, кметът очаква обжалвания

© Надежда Чипева, Капитал



Столичната община ще отдаде 2600 спирки на градския транспорт на концесия. Това решение взеха днес общинските съветници, като това е пети и първи успешен опит за пускането на процедурата в последните години. След гласуването кметът Йорданка Фандъкова изказа мнение, че това е правилното решение за града, но очаква серия от дълги обжалвания - първо на документацията, а след това и по самата процедура. Срокът за концесия е 15 години с опция за удължаване с още 5.


Преди три години общината пусна търг за избор на концесионер, който да разположи стоянки за отдаване на велосипеди под наем в града, върху които да може да се поставят реклами. След поредица от обжалвания сега процедурата е в начален стадий, защото Върховният административен съд отмени избрания изпълнител заради неточности в условията. По тази причина кметът смята, че същият сценарий очаква и концесията за спирките.


По време на гласуването съветници от опозицията посочиха, че в условията и документите за процедурата има редица юридически неточности, включително и становища от министерства, Министерския съвет и Държавна агенция "Национална сигурност", които са от 2013 г. и са направени по старите условия на процедурата.


Когато провалът е мотив




Повечето от спирките на градския транспорт са в лошо състояние, особено тези с навес. Това е основният мотив за концесията, който беше повторен няколко пъти както от Йорданка Фандъкова (която е на път да завърши втори пореден мандат като кмет), така и от съветници от ГЕРБ.


Милка Христова (БСП) на няколко пъти попита какво е състоянието на спирките, колко от тях са в лошо състояние и колко - в добро, защото в документите такива числа липсват. "Едва около 200 от спирките с навес са в добро състояние", отговори уклончиво Зафир Зарков (ГЕРБ).


Според изчисленията за подмяната на всички спирки и поставянето на между 400 и 800 нови навеса - каквато възможност ще даде концесията, ще са необходими 19 млн. лева. Според Николай Стойнев (ГЕРБ) общината не разполага с тези пари.


Смисъла на концесията е, че ще спести този разход за общината. Същевременно днес по предложение на зам.-кмета по финанси събраните 10 млн. лева повече от данъци ще отидат за ремонти и осветление, но тепърва ще се решава за кои обекти. Освен това общината ще плати и 5.2 млн. лева неустойка по извънсъдебно споразумение с фирмата "Юнион Ивкони", собственост на бившия депутат на ГЕРБ и ръководител на партията в Дупница Ивайло Константинов.


По тази причина концесията нямала за цел да носи особено висок приход. Началната концесионна такса в търга за един модул ще е между поне 21 хил. евро, в зависимост от броя навеси, които кандидатът обещае да постави.


Добре, че беше Орешарски


"Радвам се, че групата на ГЕРБ в общината се осланя на становища на правителството на Орешарски", каза иронично Милка Христова (БСП). Според Иво Божков (ДСБ) с процедурата се създават условия за създаване на монопол на външната реклама в София.


Причината е, че върху 400 от спирките ще може да се разполага реклама, както и върху 300 от будките, които ще могат да се разполагат до тях. Освен това един кандидат ще може да участва най-много за два от модулите, което според Божков е напълно достатъчно.


Като допълнение днес общината ще приеме наредба, с която ще се ограничи възможният брой и места за билбордове и други обекти на външната реклама в града. Така местата за реклама по спирките ще са от по-сериозно значение и ще носят по-голям дивидент за концесионерите.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK