Имат ли място велосипедите по софийските паркове и улици, се питат в общината

Имат ли място велосипедите по софийските паркове и улици, се питат в общината

© Николай Дойчинов



Всекидневно в софийските паркове между играещите деца, хората излезли на разходка и седящите на пейките, с висока скорост преминават велосипедисти. Понякога това води до инциденти. След един от тях - през май тази година, когато колоездач блъсна дете в Южния парк и избяга, общината се задейства и започна да търси начин да организира движението с велосипеди в града така, че да е безопасно за всички.


Първо дирекция "Паркове и градини" сложи хоризонтална маркировка при стръмните алеи парка, както и в Борисова градина. След това започна срещи с граждани - велосипедисти, анкети с 200 от посетителите на Южния парк, с Дружеството на майките. Целта бе да разберат мнението им за карането на велосипеди в парковете и да не се забрани напълно карането им в тях.


Освен това от общината са отправяли запитвания до Виена, Лондон и Амдстердам за това как те регулират карането на велосипеди в парковете. Дружеството на майките, не е дало отговор, заради липса на единодушие. Направени са и срещи с различни неправителствени вело организации.




Така търсенето на решение и консенсус продължава, като до днес все още няма ясна визия къде да са велоалеите - дали да са в край парковете, в тях и къде.


След срещите


Събраните мнения показали, че велоалеите нямат място в парковете, защото са транспортни трасета и биха увеличили риска от инциденти. Като най-рискова група са децата между 6 и 12 години, тъй като още не управляват достатъчно добре велосипедите си, а им се кара бързо.


Велоалеите да се обособяват в перифериите на парковете, е друг от изводите. Карането на колело в парка би трябвало да е със съобразена спрямо околните пешеходци скорост - това обаче трудно може да се регулира, защото велосипедите нямат скоростомери и регистрационни номера.


Според отговорите европейски градове изцяло е забранено карането на велосипеди в малките централни градски градини или бивши дворцови паркове и то защото настилките не позволяват. В други градове, където няма официални правила хората сами слизат от велосипедите, преминавайки през градинки и пешеходни пространства.


Според Закона за движение по пътищата, когато няма специално предназначена пътна лента или алея за велосипедите те могат да се движат в крайната дясна лента и ако това не пречи на другите участници в движението. Велосипедистите трябва да са със светлоотразителна жилетка при управлението му извън населените места, през тъмната част на денонощието и при намалена видимост. В противен случай подлежат на глоба от 10 лева.


Велосипедите и плановете на общината


Като допълнение в проекта за обновяване на Генералния план за организация на движението в София се предвиждат редица мерки, с които велосипедният транспорт да се развие. Планира се реконструкция на велоалеите и трасетата, които не отговарят на изискванията за удобство и безопасност, включително разширяването им и отделянето им от от автомобилното и от пешеходното движение.


Предвиждат се още подобрения на опасни кръстовища и пресичания, като например създаване на стоп линия за велосипедисти и друга, която да е за мотори. Към пешеходните пътеки могат да се появят такива за велосипеди.


Мисли се и в посока на създаване на "училищни улици" – временна организация на движението, като по улиците пред входовете на училищата се забранява движението на автомобили в часовете около началото и края на учебните часове. Така биха се създали условия за безопасно паркиране, движение на пешеходци и това биха били места за създаване на стоянки за наемане на велосипеди. Вече втора година общината не може да пусне концесията за тази услуга, макар и да има избран победител в търга. Причината е обжалване на процедурата.


От общината искат улеснят и паркирането на велосипеди, като обособят паркирани за тях до обществени сгради, учебни и детски заведения, културни обекти, спортни обекти, здравни заведения, пазари, жп и авто гари. Ще се водят разговори и със собствениците на търговски и бизнес центрове, офис и жилищни сгради, за да изграждат паркинги за велосипеди.


Възможно е и антипаркинг колчетата да бъдат с дизайн, който да позволява заключване на велосипеди, а автобусите от градския транспорт да бъдат снабдени с "велогардероби".


Тези идеи обаче са все още далеч от реалността, защото обновяването на Генералния план за движение трябваше да бъде приет преди 2 години.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK