Живеещите на ул. "Иван Вазов" за ремонта: хубав проект, но не е за тази улица

Здравко Здравков

© Надежда Чипева, Капитал

Здравко Здравков


Представена твърде късно, с липса на анализи и не само в разрез с желанията на живеещите на столичната улица "Иван Вазов", но и насочена срещу тях. Така по мненията на различни граждани, присъствали на обсъждането на проекта, може да се обобщи визията на Столичната община за централната улица. Дори председателят на общинския съвет Елен Герджиков, който живее на нея, призна, че не одобрява всички идеи.


От началото на юли улицата е в ремонт, който се изпълнява от "Софийска вода", която подменя стария водопровод. Едва през миналата седмица от общината представиха проект за улицата и поканиха на публично обсъждане. Във вторник вечерта на срещата бяха дошли граждани - живеещи на улицата, главният архитект Здравко Здравков, общинските съветници от ГЕРБ Силвия Христова и Малина Едрева, както и представители на организацията "Спаси София".




Проектът предвижда намаляване на паркоместата със 70%, като след ремонта ще останат едва 19 от сегашните 61. За сметка на това 73% от площта на улицата ще се превърне в пешеходно пространство, като тротоарите се разширят и по тях се разположат пейки и дървета, които на представените визуализации на проекта изглеждат много добре. Нито една от двете идеи обаче не се одобри от мнозинството от присъстващите, като един от тях заключи, че така общината е успяла "да раздели и скара" живеещите.


Споровете по тези предложения засенчиха други основни проблеми на улицата, с които от години е известна - разбити тротоари и пътна настилка, които при всеки дъжд се препълват с вода и затрудняват движението.


Председателят на общинския съвет Елен Герджиков

© Надежда Чипева, Капитал

Председателят на общинския съвет Елен Герджиков


Актьорът Владимир Пенев, който живее на улицата, се опита да представи пред съседите си и други "проблеми, които се правите, че не виждате". Сред тях бяха висящите кабели между сградите и климатиците, които "стърчат от фасадите". Пенев каза и че не иска автомобилите по улицата да са негов проблем и харесва проекта, което го вкара в спор с някои от присъстващите.


Много критики, малко време


Проектът, наречен "предложение" от главния архитект на София Здравко Здравков, е на студио "Плейсмейк". "Студиото разработи и алтернативен вариант на проект на общината за нова визия на бул. "Патриарх Евтимий". По думите на Здравков проектът за улица "Иван Вазов" е в духа на предложенията дадени на общината от екипа на датския архитект Ян Геел - в центъра на столицата да има по-малко автомобили и повече пространство за хората.


Присъстващите бяха недоволни и от факта, че имат само 6 дни, за да изпратят своите предложения. Намерението на "Софийска вода" по думите на Петьо Велев, който е директор "Инженерни и строителни проекти" в дружеството, е да продължи с ремонта в участъка между "6-ти септември" и "Цар Иван Шишман" от началото на октомври.


Според предоставения на "Дневник" от Столична община график на ремонта, който е на стойност 1,5 млн. лева, той трябва да завърши до 31 декември тази година. Дейностите по отсечката между улица "Цар Иван Шишман" и "6-ти септември" трябваше да започнат на 21 септември и да приключат на 10 ноември, но вчера Велев каза, че работа в този участък ще започне в началото на октомври.


Тук според проекта се предвижда стеснение, с което ще се намалят паркоместата, а пътното платно ще заема формата на "шикан" - това е извивка на платното, като част от него се отнема, то се стеснява и с другата част се увеличава тротоара.


Актьорът Владимир Пенев в спор за проекта

© Надежда Чипева, Капитал

Актьорът Владимир Пенев в спор за проекта


"Срокът е изключително кратък, за да може общината да ни наложи този проект", каза един от живеещите на улицата. В отговор Здравков обясни, че тепърва проектът ще се довършва и отново ще бъде представен пред гражданите, като увери, че мненията им ще бъдат взети предвид.


"Без съмнение общината трябва да търпи критики за времето, в което представя проекта", каза Елен Герджиков, но допълни, че в него има добри идеи, които с малки корекции могат да се реализират. Една от тях е местата за паркиране да се премахнат в участъка между улиците "6-ти септември" и "Г.С. Раковски". "Волята на кмета Йорданка Фандъкова е да сме готови с проекта, когато "Софийска вода" приключи работа", отбеляза още Герджиков. Ако се преизчислят сроковете - това би означавало за началото на декември.


По време на представянето главният архитект показваше как в градове като Копенхаген и Ню Йорк натоварени с автомобили улици са превърнати в пешеходни. "Но в Копенхаген първо решават проблема, а не го създават", отвърна му силен глас от другия край на ресторанта, в който се състоя събитието.


София - град за хората?


Основното притеснение бе намаляването на паркоместата. "Когато се вземат някакви решения, трябва да има варианти, а вие ни предлагате една констатация - че местата за паркиране ще са по-малко. Казвате ни "всеки да се спасява както може", каза друг живеещ на улицата. Критиката, отправена към него от съсед, че в района има 3 метростанции и няма нужда от автомобили, предизвика възмущения.


В отговор на въпрос проектантите от "Плейсмейк" казаха, че не е направен транспортен анализ. Той би показал ефектите както за движението на автомобили в центъра, така и накъде ще се насочат автомобилите в търсенето на нови места за паркиране.


Според Борис Бонев от "Спаси София" "никой никога не е гарантирал правото на паркиране в града", но коментарът му не само че не срещна разбиране, а някои от присъстващите го критикуваха, че дори не живее на улицата и няма право на мнение.


Част от реакцията на живущите на улицата

© Анелия Николова

Част от реакцията на живущите на улицата


"Това е един прекрасен, чудесен проект, но не за центъра на София, а за малка улица, в малък град, където всеки има собствен гараж", каза друг от присъстващите. Според него проектът е насочен единствено срещу живеещите на улицата - мнението, което му донесе аплодисменти от повечето дошли да чуят намеренията на общината.


Силвия Чакърова, която е съосновател на "Плейсмейк", отговори, че живеещите на улицата ще могат да паркират в района. В отговор получи недоволен възглас: "Те сега колите са повече от местата".


От общината поставиха и чертеж на проекта в част от ремонтиращата се отсечка. По него още във вторник се появиха надписи "Запазете ни паркоместата. НЕ на дискриминацията на живущите в квартала".


Присъстващите посочиха и друг проблем - и в момента през летните месеци на улицата се събират младежи и туристи, които "пият до късно и трошат бутилки", и изказаха опасения, че с разширяването на пешеходната площ и поставянето на пейки и дървета "Иван Вазов" ще се превърне в предпочитано и "много уютно място за събиране". Нито един от представителите на общината не се нае да коментира това опасение. За сметка на това живеещи в района потвърдиха, че "до 5 сутринта се чува българска, английска, гръцка и всякаква друга реч".


Подобни притеснения от много граждани се чуха и миналата година, когато се проведе общественото обсъждане за ремонта на близката улица "Граф Игнатиев". Тогава живеещите там също се опасяваха, че ако има повече пейки, тя ще се превърне в място за "денонощен купон". Проектът обаче не беше променен.


Изводът от обсъждането беше, че общината тепърва ще се запознае с желанията на гражданите и ще ги вземе предвид. Предстои да се избере и настилка - павета или асфалт. Тази тема също беше засегната за кратко, като съседите на тези, които поискаха павета, им отвърнаха с "А да върнем ли каруците".


След корекциите проектът отново ще бъде представен. Междувременно "Софийска вода" ще завърши ремонта в участъка от бул. "Васил Левски" до ул. "6-ти септември", след което ще асфалтира трасето и ще прекрати ремонтите дейности заради зимата. Кога точно ще започне и завърши и колко ще струва реконструкцията на улицата засега не е ясно.

Информационни табели за ремонта

© Анелия Николова

Информационни табели за ремонта


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK