
© Цветелина Белутова, Капитал
Кметът на София Йорданка Фандъкова е възложила на дирекция "Вътрешен одит" да провери причините за промяна на проекта за ремонта на ул. "Граф Игнатиев", съобщи тя в профила си във "Фейсбук". Съмненията са, че в ремонта се влагат по-евтини материали от тези, заложени в проекта и така фирмата изпълнител ощетява общината, като същевременно промяната им е опорочила избора на фирма. Тези твърдения станаха повод за искане на оставката на зам.-кмета по транспорт Евгени Крусев, което е второ за този месец. В края на деня от "Джи пи груп", които изпълняват ремонта, опровергаха твърденията за ощетяване на общината.
Поводът за исканата оставка на Крусев е репортаж на Би Ти Ви от тази сутрин по сигнал на организацията "Спаси София". В него се казва, че след като общината е подписала договор за 24 млн. лева с изпълнителя на ремонта "Джи Пи груп" е направена малка промяна в проекта - избрани са друг вид виброизолационни подложки. Промяната по закон е несъществена, но има голямо значение за избора на изпълнител в обществената поръчка.
Причината е, че на базата на първоначалния проект в изискванията за търга са посочени конкретни характеристики за подложките. В случая най-съществена е тяхната маса - 5 кг/кв. метър. В търга участват три сдружения и една фирма – "Джи Пи груп". Почти всички предлагат подложки, които спазват критериите в изискванията. Единствено обединението "ПСТ градска среда Зона 2", в което влизат "ПСТ груп", "Пътинженеринг М" и "Нови технологии на България", предлагат подложка с три пъти по-голяма маса - 15.6 кг/ кв. метър. Това е и причината общинската комисия за поръчката да отстрани "ПСТ градска среда Зона 2". Потърсени от "Дневник" от "ПСТ груп" коментираха, че не са обжалвали решението на общинската комисия да дисквалифицира обединението от поръчката, защото са приели мотивите за правилни.
Промени в крачка
Пред "Дневник" директорът на общинското дружество "Столичен електротранспорт" Асен Тасев каза, че в идейния проект на проектанта Румен Борисов заложените подложки са били с тежест от 15.6 кг./кв. метър. Впоследствие Борисов е поискал промяна в условията и е заложил материали с тежест от 5 кг./ кв. метър. Представител на една от фирмите участвали в поръчката посочи, че макар и видът подложки да е бил променен, то заложената технология е предполагала използването на по-тежките материали.
Месец след като общината възлага поръчката на "Джи Пи груп" общинското дружество "Столичен електротранспорт" иска промяна в проекта. Тя е одобрена от експертния съвет по устройство на територията. Според репортажа на Би Ти Ви една от промените е именно във вида на виброизолационните подложки като се одобряват такива с маса от 15 кг./кв. метра - каквито е предложило отстраненото обединение. В протокола от заседанието на съвета не е записано с какъв вид подложки и с какви параметри са записани с промяната на проекта.
"Предаденият ни технически проект имаше явни пропуски в целостта си, както и липсващи решения по част "Конструкции", "Геодезия" и "Отводняване", се казва в позиция на строителната фирма.
В следствие на промяната на подложките проектантът - Румен Борисов, се оттегля. Потърсен от редакцията той не отговаряше на мобилния си телефон.
Заместник-кмет на прицел
Формално възложител на обществената поръчка е зам.-кметът по транспорт Евгени Крусев. Той е подписал и протоколите за отстраняването на кандидата от нея, а след това и промяната в проекта. Това е и причина от "Спаси София" да поискат оставката му. По-късно днес Крусев каза, че за момента не обмисля да подава оставка.
Пред Би Ти Ви той посочи, че промяната е била необходима, защото освен вида подложки е трябвало да се променят и радиусите на релсите, които са били сгрешени и е имало опасност от катастрофи между движещите се трамваи.
В репортажа на телевизията се казва и че предвидените първоначално подложки са по-скъпи от тези, които са избрани с промяната на проекта за ремонта. От фирмата обаче твърдят, че разлика в цените няма. "Цените на различните производители към момента на избора им са идентични. Разликата, ако има такава, е
единствено и само в полза на Възложителя, без това да окаже влияние на качествата на изпълнения релсов път", се казва в позиция на фирмата.
"Процедурата при замяна на материал е подробно описана в Закона за обществените поръчки – изготвят се заменителни таблици и "анализна цена". Цената на новия материал се доказва от изпълнителя и се одобрява от възложителя, Столична община", пише Фандъкова. Кметът допълва и че "общественият интерес е да не бъде платено повече за нещо, което струва по-малко при промяна на материалите, и това е разписано като процедура в договора".
По-рано този месец общински съветници поискаха оставката на Евгени Крусев заради изпълнението на ремонта на "Граф Игнатиев". Тогава той каза, че няма намерение да напуска поста. Ремонтът на улицата предизвика много критики от граждани и съмнения за некачествено изпълнение. Същевременно "Джи Пи груп" се оттегли от спечелени поръчки от държавата и Столичната община, след като в петък премиерът Бойко Борисов поиска фирмата да бъде "извадена" от проекти с държавно и европейско финансиране.
Въпросите по подложката
В сигнала на "Спаси София" се твърди, че подложките, които сега се поставят по улица "Граф Игнатиев" са по-некачествени и от "рециклирана гума". В него се цитира и Румен Борисов, който твърди, че тя няма да изолира вибрациите, заради твърде голямата си "коравина". Именно по-меките и по-леки подложки били в "основната" на неговия проект, променен след подписването на договора с "Джи Пи груп".
В отговор от "Джи Пи груп" пишат, че подложките, които поставят са произведени "от водещия европейски производител "Пандрол", като те са нови, не са рециклирани, а суровината, от която са направени, е "получена вследствие на доказана и утвърдена технология на компанията". Представители на френската компания вече пътуват към България, за да дадат по-голяма яснота, каза днес Евгени Крусев, цитиран от агенция "Фокус".
Същевременно представител на австрийската компанията "Гецнер", която е трябвало да достави по-меките подложки, каза в ефира на Би Ти Ви, че на три пъти са писали до Столичната община защо не са поръчали материалите. Отговор не са получили. Зам.-кметът по транспорта обаче каза, че от общината са отговорили на фирмата на 17 август - малко повече от месец след като са получили третото писмо. "Дневник" поиска отговора от общината, но от там така и не успяха да го изпратят.
Фирмата "Гецнер" официално няма представител в България, потвърдиха от Търговската камара на посолството на Австрия в България. Редакцията изпрати въпроси до офиса в Австрия, на които очаква отговор.