Условие в търга за ремонта на "Граф Игнатиев" е ограничило конкуренцията, смята доставчик на материалите

Условие в търга за ремонта на "Граф Игнатиев" е ограничило конкуренцията, смята доставчик на материалите

© Цветелина Белутова, Капитал



Критерият за теглото на виброизолационната подложка за трамвайното трасе в обществената поръчка за ремонта на "Граф Игнатиев" е ограничил конкуренцията и е свил броя на възможните доставчици на материала. Това се казва в позиция от днес на фирмата "Пандрол", която е доставила подложките, избрани от общината с промяна в проекта. Тя е направена след приключване на процедурата и избирането на "Джи пи груп" за изпълнител.


В процедурата заложените критерии за тежестта отговарят на подложки, произведени от австрийската фирма "Гецнер". В отговор до "Дневник" от фирмата казват, че са подали оферта за доставката, но до днес нямат отговор защо материалите на са поръчани.


Позицията идва ден след репортаж на Би Ти Ви по сигнал на организацията "Спаси София", в който се казва, че поставените подложки на "Пандрол" са неподходящи, защото няма да изолират вибрациите достатъчно добре. Те са различни от предвидените в проекта за ремонта материали, като общината ги е подменила след като е подписала договора за 24 млн. лева с "Джи пи груп". Заради подмяната проектантът – Румен Борисов се е отказал от проекта.




В критериите за поръчката е посочено, че масата на подложките не трябва да надвишава 5 кг./кв. метър. Като според репортажа тези характеристики отговарят на подложки произвеждани от "Гецнер". Този критерии става и повод общинската комисия да отстрани един от участниците в процедурата - обединението "ПСТ градска среда Зона 2", защото обединението предлага подложки с тежест от 15 кг./кв. метър, които отговарят на материалите на "Пандрол" - които общината залага в проекта, след като го променя.


"Подобен критерии (за теглото - бел. ред.), който беше широко отразен по медиите, само ограничава конкуренцията и неизбежно свива броя на възможните доставчици, дори ги ограничава само до един" се казва в позицията на "Пандрол". От фирмата посочват, че при подобни проекти е от значение "жизненият цикъл на системата, като и двете се определят от качеството и издръжливостта на материалите".


Според "Спаси София" промяната в проекта е опорочила процедурата, а общинските съветници от БСП са на мнение, че така е нарушен Закона за обществените поръчки. Според зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев становището на юристите на общината е, че промяната е несъществена и допустима от закона. Същата теза бе защитена днес в ефира на Би Ти Ви от съветникът от ГЕРБ Николай Стойнев. Основанията за промяната в проекта от вчера се проверяват от общинското звено "Вътрешен одит" по искане на кмета на София Йорданка Фандъкова.


От "Спаси София" пишат и че са подали сигнали за нередности в поръчката до Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ), Управляващия орган към МРРБ, Одитиращия орган към Министерството на финансите, Сметната палата, Финансовата инспекция и МВР. От организацията искат и оставката на зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев.


Спорът за подложките и промяната в проекта


Пред "Дневник" авторът на проекта Румен Борисов каза, че в идейния си проект е заложил по-тежките и по-евтини подложки, докато в техническия - тези, които са по-леки и по-скъпи. Причината е, че първо заложил по-твърдата подложка, "защото бързахме и проектът го изискваше, трябваше да сложим някаква подложка". Впоследствие избрал друг материал, защото според него е по-подходящ. "За това имаме изчисления и схеми", каза още Борисов.


Проектантът каза, че от общината сами са определили какви да са изискванията в поръчката на базата на неговия проект. Той каза и че е избирал материалите, а не фирмите, които да ги доставят, като по думите му има "поне 5-6 фирми в Европа", които произвеждат заложените подложки. Направил промяната във вида на подложките защото установил, че по-скъпите ще изолират вибрациите по-добре, защото са по-меки.


След като общината сключва договор с "Джи пи груп" се стига до промяна в проекта. Промяната в проекта след приключване на процедурата от общината и от "Джи пи груп" обясняват, с това, че той е имал много недостатъци.


Според изказвания на зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев е имало грешка в проекта за релсите, като е имало опасност от сблъсъци на трамваи. "Предаденият ни технически проект имаше явни пропуски в целостта си, както и липсващи решения по част "Конструкции", "Геодезия" и "Отводняване", се казва в позиция на строителната фирма от вчера. Проверка на експерти от общинското дружество "Столичен Електротранспорт" показала, че по-меките подложки са неподходящи са избраната технология за поставяне на релси. Пред "Дневник" управителят на дружеството Асен Тасев каза, че Борисов не е представил технически проект, защото той се изработва преди започването на строителството.


"Техническият проект е качен на сайта на общината още през 2016 г." коментира Борисов пред редакцията. Той посочи, че е съгласувал проекта си с главния архитект на София през 2016 г., но не можеше да си спомни тогава кой е заемал поста.


Бившият главен архитект на София Петър Диков напусна поста през февруари 2016 г., след като подаде оставка през ноември 2015 г. До май позицията се заемаше временно от арх. Бойка Къдрева, когато за нов главен архитект беше назначен Здравко Здравков.


По думите на Борисов в проекта му е нямало грешки, като според него има проблеми с настоящото изпълнение. Като пример той посочи, че са запушени "дупките, които бяха предвидени под паветата, за да влиза през тях водата". "Това, че са щели да се блъскат трамваите е спекулация. Те и преди не се блъскаха, аз можех просто да повторя релсите, но дори съм оставил по-голямо разстояние между осите", коментира още проектантът.


Той посочи, че има над 100 проекта за вече построени обекти само в София, а одобрените му са над 350 от 1983 г. до днес. По думите му той е работил по проектите за всички линии на метрото в София, като изцяло е изпълнил релсовия път за линия 2 и участъците от Линия 1 от станция "Сердика" до Летище София и Бизнес парк. "Досега не съм имал проблеми с общината", посочи той.


Попитан Борисов каза, че друг негов проект - за релсовия път по бул. "Овча купел", изпълнен миналата година, също са ползвани подложки на "Пандрол". "Те обаче бяха заложени в заданието на Столичната община", каза той.


Отговорите


Заложените в условията на обществената поръчка подложки е трябвало да бъдат доставени от "Гецнер". Потърсени "Дневник" от фирмата казват, че досега нямат отговор на запитванията си защо не е реализирана поръчката. В студиото на Би Ти Ви Евгени Крусев показа писмо, за което твърдеше, че е отговор на общината от 17 август. Редакцията поиска отговора от общината още вчера, но от там не успяха да го предоставят до момента. "Дневник" не успя да се свърже с пресцентъра, за коментар с извода на "Пандрол", че критерият за тежестта на подложките е ограничил конкуренцията.


От "Гецнер" не отговориха на въпрос на "Дневник" кой е представителят им за България, дали имат такъв и не представиха негов контакт. Попитани изрично от фирмата нито отричат, нито потвърждават информации, че синът на проектанта Румен Борисов е техен представител.


"Някъде четох вчера, че синът ми е неофициален представител на Гецнер, няма такова нещо", каза пред "Дневник" Румен Борисов. Синът на Борисов не отговаря на мобилния си телефон.


"Бяхме искрено изненадани от вчерашната ожесточена атака срещу системата, която доставяме за проекта на ул. "Граф Игнатиев", и особено от коментарите, отнасящи се до техническите показатели и качеството на нашите продукти" се казва в позицията на "Пандрол". От фирмата пишат, че продуктите й са "с най-високо качество" и тези, които са доставили в София са "идентични на тези, които сме доставили и продължаваме да доставяме в много европейски градове, в това число Париж, Брюксел, Мадрид, Лисабон, Флоренция, Варшава".


"В това отношение ние можем категорично да уверим гражданите на София, особено тези, живеещи и работещи на ул. "Граф Игнатиев", и властите, че качеството на техния живот ще бъде сериозно подобрено благодарение на същественото намаляване на вибрациите и следователно и на шума", пишат още от "Пандрол".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    Не какъв вид и качество е виброизолационната подложка ще разследва ОЛАФ, а дали има нарушения! Ще разследва и целият скандал #ДжиПиГейт! И после, кано направи така наречените "корекции", което значи, че няма да плати европейските пари, всичко ще е за сметка на данъкоплатците!

  2. 2 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    Биволъ: Междувременно, въпреки нареждането на Борисов за изваждане на Джи Пи Груп от обществените поръчки, те си подписват нови договори и АОП ги обявява.

    16.10.2018 г. 00601-2018-0001 Община Долна Митрополия Джи Пи Груп АД - София РД-12-113/05.10.2018 г.05.10.2018 г. Предмет на обществената поръчка е: „Реконструкция и закриване на старо общинско депо за отпадъци в землището на гр. Долна Митрополия" 999995.45 BGN

  3. 3 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7898 Неутрално

    Във всички търгове е так, когато искаш да спечели определена фирма. Нищо ново не ни съобщават.

  4. 4 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 1639 Неутрално

    До коментар [#1] от "Наблюдател":
    В репортажа ясно се обясни, че има нарушения. Тия обяснения по-горе са ала-бала, колкото да не си премълчим. Накратко, в търга участват две фирми. Едната е отстранена, защото подложката не отговаря на изискванията за антивибрация. Тя е и по-евтина с 10 евро на м2. Дотук добре. Печели джипката с по-скъпата оферта/подложка. Минава търга, започваме да правим трасето и... о, чудо! Общината променя изискването за подложката и проекта (проектантът затова се отказва) като вече се поставя друга подложка. Ама не каква да е друга, ами тази, дето отстранената фирма е вписала в офертата си.
    Найс, не ли?

    Напомням: Духането може да е насила, но гълтането е доброволно!
  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3574 Неутрално

    Още по-страшни далавери има на този обект. Само изчакайте !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на КА2
    КА2
    Рейтинг: 2590 Неутрално

    Кога ще свърши тази мъка. Някакви междуфирмени надигравания осакати града.Корупцонната възглавница съвсем явно пробужда апетити.

  7. 7 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    Кога ще свърши тази мъка...
    —цитат от коментар 6 на КА2

    До коментар [#6] от "КА2":

    Няма да е скоро, ако се съди по действията на прокуратурата. До сега няма разпитвани или арестувани, освен журналисти, които разследват и изнесоха #ДжиПиГейт

  8. 8 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 2130 Неутрално

    Работата отива на ново разкопаване ;-)
    Но нищо друго не могат да направят от ОЛАФ.
    Битият си е бит, ......
    Ами да се стягаме да плащаме. Че ако излязат и други уйдурми - въобще ще спрат европейските пари за този обект. Та нищо чудно Гафа да си остане във състояние към днешна дата и не се знае колко години ще откара.

    Едно време заради такива тарикатщини на дребно отстраниха гръцките строители от магистрала Егнатия. Направиха я със чужди фирми и строг контрол. Сега не знам какви са им строителствата из Гърция със европейски пари.
    И затова ЕС трябва да е федерация, а не съюз: да си има федерални престъпления и да може да си ги съдят престъпниците на общо основание.
    А не като приятелчето на Гоце - немците си излежаха присъдите, а нашия дори не помириса и арест!

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  9. 9 Профил на КА2
    КА2
    Рейтинг: 2590 Неутрално

    До коментар [#7] от "Наблюдател":


    Гарван гарвану око не вади.

  10. 10 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    Ха така, това ДжиПИ или GP да не е като онова 10 от тефтерчето на Златанов, помлите ли го?
    https://www.facebook.com/bivolnews/posts/2049749195076852?__xts__ [0]=68.ARDqXz-Cj1lXlHzxFNx7astdOyQZ3JDfGXgzDUW0NprhBhCfS0wkE9H8SLDNdmMmLJcaINky8bIWvb9HRf9q-qtFsWyF1puy_FeDLJeXpg8unRGKa36KI_5MpQ5xfyAE12zyzTLsbWvmNgqQJV07JD4THNVpNx8MlhGxwMgjbIKxSzoXY8qUig&__tn__=C-R

  11. 11 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1556 Весело

    политическият плювалник спаси софия, напълнен с рушняшки рубли до капачката на резервоара, фърфори на пълни обороти 🚾

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  12. 12 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1556 Весело

    нема физика, нема инжинерство, нема експертизи... само грачене и врясък, че един материал бил заменен с друг... ми у бузинессо е така, бе плювачи... ако немаш поне 2-3 сорса за секи компонент мое яко да увиснеш...
    ами кво ако недай си боже тея 15 кила на квадратен метър работят по-добре от 5... кво ако да речем поради по-голямата инертност на виброизолацията, в следствие на по-голямата маса, вибрациите предавани на основата отдолу са всъщност по-малки...?
    ама не... те не щат по-добра софия, те искат оставки...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  13. 13 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9430 Неутрално

    Търгът е опорочен и това е очевадно. Не заради типа на подложките, които се сменят впоследствие, а защото заради тях един кандидат е отстранен от търга, както се оказва напълно неоснователно.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  14. 14 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3865 Неутрално

    Тези "условия" в т.н. търгове така са направени,че само "правилните фирми" на "точните хора" да спечелят

  15. 15 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3865 Неутрално

    До коментар [#1] от "Наблюдател":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Винаги така се получава,че в края на краищата всичко да е за сметка на редовите български граждани!

  16. 16 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2615 Неутрално

    Биволъ: 00601-2018-0001 Община Долна Митрополия Джи Пи Груп АД - София РД-12-113/05.10.2018 г.05.10.2018 г. Предмет на обществената поръчка е: „Реконструкция и закриване на старо общинско депо за отпадъци в землището на гр. Долна Митрополия" 999995.45 BGN
    —цитат от коментар 2 на Наблюдател


    Интересно, дали за сумите под 1 млн. лева има различни правила? Сумата е подозрително близко до 1 млн., само 4,55 лв. отдолу.

  17. 18 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1729 Неутрално

    Е стига вече с тази глупост. Всички се юрнаха да защитават интереса на някаква австрийска фирма, които хванали проектанта да сложи в проекта ама точно като тяхния материал, който е 1.5 пъти по-скъп от нормалния. В случая само мога да поздравя общината, че са сменили материала с по-евтин (за многознайковците по-малко ще платим всички и по-малко ще получи изпълнителя).

  18. 19 Профил на galin83
    galin83
    Рейтинг: 353 Неутрално

    Този Граф само ядосва българина. Хариза северна Добруджа на Румънците след освобождението, после кръщаваме емблематична улица в София на него и накрая стана екран за курупцията в страната.

  19. 20 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3322 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Такова ограничение е противно на Конституцията нарушение.
    Там ясно е повелено, че държавата защитава потребители, пазарна среда и конкуренция от монополизъм и др. противници на защитаваното.

    Некои си мислят, че са над държавата и за тех не се отнася.
    Но са в грешка, отнася се.

    Друг въпрос е Гаф Инатиев...
    Защо точно там така се случи?

    Въпрос за исторически и пр. компетентни органи

    "Условие в търга за ремонта на "Граф Игнатиев" е ограничило конкуренцията, смята доставчик на материалите"

  20. 21 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3322 Неутрално

    UNITED EU UNION

    По-дебела е работата в тясната трамвайна улица...

    Империалист, русофил, българофоб, еврофоб, антисемит, противник на Апостола на Свободата Васил Левски... и (много вероятно) фен на ЦСКА

    До коментар [#19] от "galin83":

    Този Граф само ядосва българина. Хариза северна Добруджа на Румънците след освобождението, после кръщаваме емблематична улица в София на него и накрая стана екран за курупцията в страната.

  21. 22 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3322 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Ефтиното е Скъпо Некачество.
    Разбира се, не си чувал.

    А Разликата?
    В чий джоб е "спестеното"?

    Вече се знае:
    В джоба на изпълнителна фирма.

    От там нататък... не се знае.

    До коментар [#18] от "svoboden":

    В случая само мога да поздравя общината,
    че са сменили материала с по-евтин

  22. 23 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3322 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Не.
    Неоснователно отстраняване на кандидат от търг е кофти,
    но много по-важно е Качествено изпълнение за Хиляди граждани
    живущи или работещи край улицата, както и за Хилади други,
    вкл. "туристи" посетители на София.

    По-твърди трамвайни подложки, а и бетон - където не му е мястото,
    означава повече шум и пр. вибрации.

    Шум за живущи и работещи там, и за минувачи.

    Вибрации "твърди" срещу сгради от двете страни на улицата,
    преобладаващо стари сгради.

    Минимум звуков шум и минимум др. вибрации:
    това е реален Приоритет.

    А има и други "технически".

    До коментар [#13] от "penetrating":
    Търгът е опорочен и това е очевадно.

    Не заради типа на подложките, които се сменят впоследствие,
    а защото заради тях един кандидат е отстранен от търга,
    както се оказва напълно неоснователно.

  23. 24 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3322 Неутрално

    ВИИ Маркс имени Лелина

    Планово Начало.
    Планирано от Плановикци.

    До коментар [#15] от "bat_plamen":
    До коментар [#1] от "Наблюдател":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Винаги така се получава,че в края на краищата всичко да е
    за сметка на редовите български граждани!

  24. 25 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3612 Неутрално

    Биволъ: Междувременно, въпреки нареждането на Борисов за изваждане на Джи Пи Груп от обществените поръчки, те си подписват нови договори .....
    —цитат от коментар 2 на Наблюдател


    някой да обясни на биволите, че е имало конкурс, спечелен от определена фирма!

  25. 26 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3612 Неутрално

    По-твърди подложки, по-меки? Все пак ние читателите по всичко ли сме спецове? По-меките може да са по-тихи, но и с по-малък период на експлоатация! Дали първоначално на Графа е имало антишумови подложки?

    По-интересното е какъв е процента на комисионната?

  26. 27 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#26] от "historama":

    до сега нямаше никаква изолация, сега ще има двойна - веднъж между релсите и бетона (плътна, няма директен контакт между релса и бетон) и втора под бетона. При всички положения разликата ще е огромно подобрение спрямо преди. А коя от двете вече е по-добра не знам, просто Пандрол дават гаранция ако използваш системата им в цялост, а не само част от нея. Проектантът обаче или лъже или просто е некадърен. Твърдението му, че преди трамваите се разминавали на завоя е смехотворно - имаше светофар и се чакаха

  27. 28 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9430 Весело

    До коментар [#23] от "dnevnikar":

    Като неглижирате правилата на избор, не можете да осигурите качество на резултата :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  28. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  29. 30 Профил на csx30583975
    csx30583975
    Рейтинг: 166 Неутрално

    Нека да не забравяме, че тази фирма е градила реноме с години и е работила абсолютно безупречно. Все още това е така. Изключително некоректно е всеки в момента да се нахвърля върху Джи Пи Груп и то без очевадна причина. Съгласен съм, че може да се греши, но поне според мен в случая няма грешка

  30. 31 Профил на csx30583975
    csx30583975
    Рейтинг: 166 Разстроено

    Ами то в България какво друго да правим освен да плюем и хулим?! Спаси София са някакви абсолютни въздухари и изобщо не заслужават това медийно внимание, което им се отделя, просто са жалки, това е истината

  31. 32 Профил на ihc04583989
    ihc04583989
    Рейтинг: 96 Неутрално

    Няма ли някой най-после да обясни, че не може група крякащи младежи на заплата в ДСБ (говорим за "Спас София"), които не са преместили торба цимент през живота си, да дават крайни оценки за строежите. Та нали всички искаме да има добра инфраструктура, магистрали и удобни пътища, което започва да се случва в последните години. И хоп, някакви си младежи отиват и правят панаири. И народа им се връзва на всякакви фейк новини...

  32. 33 Профил на csx30583975
    csx30583975
    Рейтинг: 166 Неутрално

    Джи Пи Груп са абсолютно невинни, колкото да ги плюят и прочие. Това мога да кажа. Някой си толерира австрийската фирмичка, която е готова да набута още повече данъкоплатеца за материали и прочие.

  33. 34 Профил на csx30583975
    csx30583975
    Рейтинг: 166 Неутрално

    За Спаси София съм напълно съгласен, че са меко казано самозванци и подклаждат излишно напрежение. Това е просто несериозно!

  34. 35 Профил на csx30583975
    csx30583975
    Рейтинг: 166 Неутрално

    Защо данъкоплатеца трябва да плаща за два пъти по скъпи и съмнително качествени материали, само това ми кажете?! Австрийската фирма иска да ни одере кожичките, това ли заслужаваме?

  35. 36 Профил на csx30583975
    csx30583975
    Рейтинг: 166 Неутрално

    Искам да кажа, че ремонтът изобщо не е толкова некачествен, колкото се изкарва. Джи Пи Груп е сериозна фирма с реноме и история и това не трябва да се забравя

  36. 37 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 1113 Неутрално

    До коментар [#32] от "ihc04583989":

    Специални регистрацийки а? По конкретен повод а? На мен Спаси София ми вършат по-добра работа от общината като тръгвам да пускам жалба.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK