
© Надежда Чипева, Капитал
Ремонтът на столичната улица "Граф Игнатиев" започна на 7 май и според прогнозите на кмета Йорданка Фандъкова трябваше да приключи до 1 октомври. Месец по-късно районът около централната софийска улица не дава вид, че ще стане използваем тази година. И докато минувачите сякаш започнаха да свикват с всекидневната игра на "тука има, тука няма" със загражденията, то за бизнеса, блокиран вече половин година и без перспектива за скорошно отваряне на улицата, ситуацията става все по-сложна, а обмисляните от общината мерки може да се окажат безнадеждно закъснели.
Ще продължи ... докато продължи
По проект цялостният ремонт на улица "Граф Игнатиев", градинката пред църквата "Св. Седмочисленици" и прилежащата й част от ул. "Цар Шишман" ще продължи 300 дни - до края на март догодина, с разчет зоните да бъдат затваряни и отваряни една след друга, за да се намалят максимално затрудненията за софиянци. Ремонтът е част от проект за възстановяване на центъра на София за 24 млн. лв, осигурени по оперативната програма "Региони в растеж", а изпълнител е "Джи Пи груп".
Според графика за дейностите, публикуван на сайта на район "Средец", работата в най-рано затворения участък - "Алабин", "Граф Игнатиев" - площад "Гарибалди", трябваше да приключи на 19 юли. Срокът за площад "Славейков" беше 28 юли, за "Св. Седмочисленици" - 1 октомври, а най-късната дата за работа по отделните зони на "Граф Игнатиев" беше 3 октомври. Информационните табели на спирките на градския транспорт твърдяха, че трамваите № 10, 12 и 18 няма да вървят по улицата до полунощ на 1 октомври.
Оттогава минаха близо 40 дни, но обсадата продължава, а работниците вдигат рамене на питанията на минувачите кога ще приключи работата. Още през лятото от общината предупредиха, че ще има забавяне на работите заради дъждовните месеци юни и юли. Тогава кметът Фандъкова прогнозира, че трамваите ще тръгнат отново в края на октомври, а малко по-късно отмести крайния срок за ноември с аргумента: "Спазването на сроковете е изключително важно, но за мен най-важно е качеството".
Сякаш като потвърждение, че краят на ремонта не се вижда скоро, днес общината обяви, че пуска специален телефон, на който жителите на София да подават сигнали за проблеми предизвикани от ремонта на улицата.
Бизнесът да се оправя
© Надежда Чипева, Капитал
"Заради ремонтните дейности магазинът временно не работи. Заповядайте отново на 22 октомври", пишеше цяло лято на вратата на един от дългогодишните магазини по ул. "Граф Игнатиев".
В сходна ситуация се оказа голяма част от бизнеса, който държи помещения по ключовата столична улица - затвориха дори заведения от вериги за бързо хранене, които се радват на популярност и постоянна клиентела. Много от помещенията осъмнаха още в началото на есента с обяви, че търсят нови наематели, показа проверка на "Дневник". Собственици на търговски обекти се оплакаха от липса на информация (включително за това кога ще бъде затворена за разкопаване улицата пред входа им), от затруднения с доставките и др.
Създателят на веригата аптеки "Ремедиум" Николай Костов, който има няколко магазина в района, коментира пред "Дневник", че загубите му от май са за милиони левове и че всеки от обектите има между 30-35% спад в оборота.
"Оборотите ни са по-малко от половината, под една трета...От толкова много магазини по "Граф Игнатиев" и капани само 10 работим", казва Николай Йорданов, собственик на ресторанта "Мамма миа" (на ул. "Цар Иван Шишман", срещу градината "Св. Седмочисленици") пред сайта Столица.bg. В интервюто, споделяно десетки пъти в социалните мрежи в последните дни, Йорданов посочва, че затворената улица се отразява във всякакъв аспект на бизнеса му - по-малко клиенти стигат до заведението, няма вода и чиниите се носят за миене навън. А персоналът в момента е повече от необходимия, но ако бъде съкратен, после няма да се върне.
И Костов, и Йорданов отбелязват, че макар и строителната фирма да блокира цялата улица, реалните ремонтни дейности са се извършвали само в някои участъци и то не постоянно. Същото наблюдение споделя пред "Капитал" Ясен Панов, собственик на магазина за луксозни стоки "The Gourmet House" на ул. "Иван Шишман", близо до ъгъла с "Граф Игнатиев". Пред изданието той казва, че през лятото, когато денят е най-дълъг работниците си тръгвали в 17 часа, като не работили и в събота и неделя. "През ноември, когато сроковете са изпуснати, пък се палят лампи и се работи до късно".
Днес - на седмия месец от началото на ремонта, председателят на групата на ГЕРБ Малина Едрева заяви пред журналисти, че наистина до момента "собствениците на търговски обекти са общували единствено със строителя", но подчерта, че до ръководството на общината не са достигали сигнали за появилите се проблеми. Тя уточни, че е инициирала разговори с представители на бизнеса, след като разбрала за трудностите им. Едрева обяви и официален разговор днес между представители на общината и собственици на търговски обекти по улицата, на който да бъдат изслушани исканията им и да се потърси законов начин за обезщетение.
Досега по думите на собствениците за обезщетения не е ставало дума. Столичната община има опит с подобен род искания - през 2009 г. тя изплати обезщетение от близо 2 млн. лв. на Младежката кооперация "Ялта" заради блокираните обекти в подлеза на Софийския университет по време на строежа на метрото.
Кой е виновен
© Надежда Чипева, Капитал
Въпросът кой е виновен за липсата на комуникация между общината и бизнеса придоби и политически оттенък, след като от ГЕРБ прехвърлиха отговорността директно на районния кмет на "Средец" Мария Ачкова от ДСБ, избрана с листата на "Реформаторския блок".
В отговор на днешен фейсбук статус на зам.-председателя на ДСБ Радан Кънев, че случващото се "не е случайна грешка", а "обмислена, макар и рядко тъпа PR и корупционна стратегия, насочена към местните избори 2019", лидерът на общинарите от ГЕРБ Малина Едрева заявява, че отговорността за информирането на гражданите и бизнеса за ремонта и сроковете е на районния кмет, който трябва да подава сигнали, ако има проблеми. "И не, не ми казвайте, че няма как - информирам Ви, че кметът на района или негов представител присъстват задължително на седмичните оперативки, провеждани от кмета г-жа Фандъкова", допълва тя.
От екипа на Мария Ачкова казаха за "Дневник", че Столичната община не им е предоставяла информация за ремонта освен първоначалния график на дейностите, публикуван на сайта на община "Средец". До районната община обаче не е достигала информация за постоянните промени в графика и закъсненията, допълниха оттам, като отбелязват, че съдействат в процеса по информиране на гражданите, всеки път, когато имат възможност. През октомври в публично разпространена позиция Ачкова критикува подхода на Столична община към ремонта и каза, че той няма да оправдае очакванията на гражданите.