Общината и бизнесът не успяват да намерят общ език за обезщетения заради ремонта по "Граф Игнатиев"

Общината и бизнесът не успяват да намерят общ език за обезщетения заради ремонта по "Граф Игнатиев"

© Надежда Чипева, Капитал



Безплатни реклами в трамваите, стълбове с указателни табели и безплатна консултация при рефинансиране на кредити - това са възможностите, които Столичната община обмисля да предложи като вид обезщетение на търговците по ул. "Граф Игнатиев" за щетите, които понесоха от ремонтите на улицата. Според бизнеса обаче мерките са недостатъчни, защото нито ще покрият загубите, нито ще са от полза на тези, които са близо до фалит.


Същевременно общината не приема предложенията, дадени от търговци, които включват безплатно ползване на тротоарно право и освобождаване от такса смет. Не е съгласна и да плати наемите за обектите с обяснение, че няма механизми за това.


Започналият на 7 май ремонт на ул. "Граф Игнатиев" продължава и до днес, като няма точен срок кога ще приключи. Първоначалният срок, който даде кметът на София Йорданка Фандъкова, бе до октомври. През почти цялото време улицата бе блокирана от строителни заграждания и разкопана, което направи достъпа до търговските обекти невъзможен. Така някои стоят затворени от началото на лятото, а други преустановяват дейност временно или за постоянно, като финансовите щети са сериозни.




В общината обаче не знаеха за тези проблеми, защото не получавали сигнали за тях. Това обяснение даде Малина Едрева, председател на групата на ГЕРБ в общинския съвет. Така едва през ноември, след поредица от изяви на търговци в медиите, общински съветници, представители на администрацията и фирмата строител - "Джи пи груп", се срещнаха с бизнеса, за да обсъдят проблемите. Тогава бе поставен и въпросът за обезщетенията. От общината пък обявиха телефон, на който се приемат сигнали за ремонта и заинтересованите могат да получават информация за дейностите.


"Доволен съм от комуникацията с общината, сега определено има много повече информация. По отношение на обезщетенията обаче има много какво да се направи", коментира пред "Дневник" Николай Йорданов, собственик на пицарията "Мамма миа", която се намира на ул. "Цар Иван Шишман", на метри от "Граф Игнатиев".


Реклама срещу фалит


Първото предложение, което общината е подготвила за бизнеса, за да го обезщети, е безплатно поставяне на реклами в трамваите, които се движат по улицата. "Идеята се прие добре при разговорите ни с търговци", каза пред "Дневник" Николай Стойнев, общински съветник и председател на комисията по икономика. По думите му са обсъждани различни варианти за компенсации и ще е необходимо още време преди да се изберат окончателните варианти.


Николай Стойнев на срещата между общината и бизнес

© Юлия Лазарова

Николай Стойнев на срещата между общината и бизнес


Втората идея на общината е по улицата да се поставят табели, на които ще има указания за местоположението на различните търговски обекти по "Граф Игнатиев" и пресичащите я улици.


Друга възможност е Общинският фонд за малки и средни предприятия да предлага безплатни консултации на търговци и посредничество при рефинансиране на банкови кредити. Освен това фондът може да поеме и част от гаранциите при тегленето на нови кредити, уточни Николай Стойнев. Съветникът отбеляза още, че малко от търговските обекти имат нужда от тротоарно право, така че не би било от полза, ако то се предоставя безплатно.


По думите му търговци изказали притеснения, че след ремонта качеството на улица "Граф Игнатиев" ще се подобри, с което ще се повишат категориите на обектите, респективно и данъците. "Това не е вярно, данъците не зависят от публичната среда", каза Стойнев.


Община с въображение


"Уважавам въображението на общината, но трябва да се намерят финансови обезщетения, които ще покрият реалните загуби на бизнеса", коментира пред "Дневник" адвокат Ивана Мурджева, която ще подготви общ съдебен иск срещу общината за пропуснати ползи от страна на търговците. По думите ѝ обезщетението може да е само материално и няма хипотеза, която да предвижда рекламата като друга възможност за компенсация.


Според Мурджева малкият и среден бизнес, какъвто е този по "Граф Игнатиев", няма да има полза от рекламата и това предложение не отговаря на исканията на бизнеса.


На същото мнение е и Николай Йорданов, който признава, че би се възползвал от опцията, но това съвсем няма да е достатъчно. "Особено безполезна ще е рекламата за бизнесите, които вече са фалирали", посочва той.


По същата причина, също толкова неефективно се оказва и посредничеството на Общинския фонд за малки и средни предприятия. Причината е, че банките трудно отпускат кредити на бизнеси, които са на загуба, а именно такива са тези по "Граф Игнатиев".


"Вече има няколко отказа на банки да отпуснат заеми по тази причина", посочи собственикът на "Мамма миа". Същевременно той казва, че и много от търговците не искат да задлъжняват още повече, като изтеглят заеми, за да покрият загубите, причинени от ремонта.


В ситуация, в която банката не е отпуснала кредит, макар и с гаранция от общинския фонд, е Марта Попова, която е собственик на магазин за ръчно изработени предмети на площад "Гарибалди". Попова отваря магазина си през ноември миналата година, като до началото на ремонта бизнесът ѝ "върви изненадващо добре".


От края на пролетта до днес обаче оборотът спада с 3/4. Налага се да уволни единствения си служител и да взима заеми от близки,за да рефинансира кредита, с който е започнала бизнеса. Успява да получи заем, след като непознат се съгласява да ѝ стане поръчител. Наскоро прави опит да изтегли нов заем с гаранция на общинския фонд, с който да покрие настоящите си задължения.


"От банката обаче отказаха, защото нямам положителни финансови показатели", каза Попова.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK