Ще има 200 паркинга за е-тротинетки и велосипеди в центъра на София

Ще има 200 паркинга за е-тротинетки и велосипеди в центъра на София

© Велко Ангелов



Избори 2022

Схема от 200 паркоместа за велосипеди и електрически тротинетки е изготвена за центъра на София. Те ще могат да се ползват от всички софиянци и ще са безплатни, обявиха от общинската програма "Зелена София".


Всяка стоянка ще бъде разположена върху едно сегашно паркомясто за кола в синята или зелената зона, като ще бъде обозначена със знак и боядисана, за да е разпознаваема. Тя ще може да побира 10-12 тротинетки и 6 велосипеда.


Подготовката на системата от такива паркоместа в центъра вече предизвика интереса на три компании за даване на велосипеди и главно на електрически тротинетки под наем, обяви Петко Анчев от общинската програма "Зелена София". Тротинетките ще се зареждат през нощта, а рано сутрин – между 6 и 7 ч., ще бъдат предлагани на желаещите да ги наемат почасово. Всеки ще може да включва е-тротинетката чрез телефона си, след като плати. Засега няма огласени варианти на цената за ползване.




Е-тротинетките имат пробег до 25 км с едно зареждане, а скоростта, която могат да развиват е до 20-25 км/ч. Те ще се вземат от една стоянка и после ползвателят ще ги оставя на друга. Затова центърът на града ще е наситен с толкова много паркоместа за е-тротинетки, обясниха от "Зелена София".


"Миналата седмица бяхме във Виена с общински съветници от транспортната комисия и проучихме техния опит", каза Анчев днес пред общинската комисия по околна среда. В австрийската столица вече се дават под наем 7000 е-тротинетки.


До входовете на парковете и градините ще има буферни стоянки за двуколесните возила като по този начин ще се показва, че общината не толерира ползването им в зелените площи. "Забранено е карането на велосипеди и тротинетки, както по тротоарите и в пешеходните зони", напомни Анчев.


Е-тротинетките под наем не би трябвало да се крадат, тъй като ще имат собствен софтуер, който няма да разрешава да се задвижи мотора, смята той, но решение на този проблем ще търсят компаниите, които ще ги дават под наем. През есента на стоянките ще се монтират скоби за заключване на велосипедите. Планира се изграждането на още 40-50 стоянки, но на тротоари, които не се ползват от пешеходци.


На въпрос защо не са предвидени стоянки в по-крайните квартали, Анчев обясни, че сега идеята е да се овладее евентуалния хаос в центъра на града от предстоящото масово навлизане на този начин на придвижване като се наложат ясни правила.

Избори 2022

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK