Борис Бонев, кандидат за кмет: Смъртоносна комбинация от корупция и некомпетентност управлява София


Борис Бонев е първият, който обяви кандидатурата си за кмет в предстоящите местни избори на 27 октомври. Програмата му за развитие на града е представена на 300 страници и е наречена "План за София". Той е един от създателите на гражданската организация "Спаси София", която непрекъснато предлага европейски решения за проблемите на столицата и е най-острият критик на скъпите и некачествени ремонти. Учил е и е работил в Париж, защитил е две магистратури в Сорбоната - по икономика и управление и по иновации. Роден е в София и живее в кв."Лозенец".




Г-н Бонев, кой е най-важният проблем на София, който трябва спешно да се реши?


- Недоброто управление на града, което наричам смъртоносна комбинация от корупция и некомпетентност, завладяла Столичната община и то политическото ръководство. Това води до низ от проблеми и провали, които сполетяват града ни във време, което исторически погледнато е уникално за София. Има достъп до знания, достъп до финансови средства и до технологии, но това досега не е довело до значително подобрение на живота в града. За последните 10 години в София са инвестирани 15 милиарда лева и ако не се крадеше, градът щеше да изглежда по съвсем друг начин.


Вие имате ли виждане накъде да се развива градът?


- Вече 10 години, откакто "Спаси София" съществува, винаги сме казвали, че не е нужно да откриваме топлата вода. Благодарение на контактите, които нашата организация има в Прага, Варшава и Будапеща, се срещаме там не само със сродни организации, но и с администрациите и те са готови да споделят опита си.


Столичната община не се възползва от опита на Виена, Париж, Прага или Варшава, въпреки че идват представители на тези градове, включително по покана на общината. Но обикновено тези срещи преминават в презентация от наша страна – колко много сме свършили и как строим метро. И това се казва на хора от градове с метро от 100 години.


Но метрото не е ли и днес най-перспективният градски транспорт?


- Не е. Строителството му е изключително скъпо, тежка инфраструктура, която се планира с хоризонт 100 години напред. Един метровлак в София има капацитет да превозва 1100 пътници, а за един час при кратък интервал между влаковете говорим за десетки хиляди пътници на час в една посока. Само че София не е толкова голям град, за да има метро навсякъде и до квартали, където пътникопоток реално липсва.


Метрото, повтарям, е изключително скъпа инфраструктура и затова след завършването на Третата метролиния и предвидените отклонения към "Люлин" и "Слатина", развитието му трябва да спре на този етап и да се фокусираме върху изграждането на обособени бързи трамвайни трасета.


Първият ни приоритет е бул. "Тодор Каблешков". Там очакването е трамваят да превозва над 65 000 души на ден, правейки го една от най-натоварените линии в града. Той ще дава чудесна кръгова връзка между квартали, които в момента не са свързани.


Сега е време, в което трамваят преживява своя ренесанс. От 2000 г. досега в над 130 градове по света или за първи път е пусната трамвайна система, или закрита преди години е възстановена. В София, обаче, само се закриват трамвайни трасета – над 10 км за последните години от управлението на Йорданка Фандъкова и това е изключително недалновидна политика.


Датският архитект Ян Геел, когото Фандъкова лично покани да направи анализ на София, сложи на едно от първите места в доклада си препоръката: "Пазете си трамваите! Не повтаряйте грешката, която много градове по света допуснаха да премахнат трамвайната си мрежа! Сега я строят отново и това им струва много пари."


Имате ли решение срещу бурното презастрояване на града?


- Сложен проблем, защото е свързан с неприкосновеността на личната собственост и с естественото желание на хората да инвестират, да се развиват. Но не може да се влошава качеството на живот на жителите на вече изградени квартали.


В "Плана за София" предлагаме концепция за изцяло нов квартал на север между източната тангента и северната скоростна тангента, над кв. Враждебна. Там е общински терен, на който може да се изгради пътна инфраструктура, метростанция, паркинг. Целият имот трябва да бъде парцелиран и да е готов за строителство. След това общината да преговаря с инвеститорите на терени в презастроените квартали на София за размяна на имотите. Имаме методология как да стане това. По този начин първо ще спасим междублоковите пространства, за да има зелени площи там и второ - ще изместим инвестиционния фокус и развитието на София в посока север.


Северна София сега е тотално забравена – квартали като "Хаджи Димитър", "Надежда", Орландовци, "Левски" на практика са оставени на самотек. Преместването на фокуса на север ще балансира развитието на града.


Какво се крие зад бързането на Столичната община в края на мандата да започне процедурата за избор на фирми, които да чистят София през следващите 5 години?


- Ако изтичат сроковете на договорите, няма как общината да не започне процедурите, но е много съмнително в последните месеци на този общински съвет, особено с очакването, че следващият ще е много по-различен. За нас това е опит на мафията да захлеби за последно, защото не е сигурно дали след изборите ще продължи да работи по същия начин.


Тук смъртоносната комбинация от корупция и некомпетентност ще доведе до блокиране на бъдещия общински съвет за справяне с проблемите на чистотата, заради тези договори, които ще бъдат подписани с фирмите-изпълнители сега най-вероятно.


Кои биха били по-опасни като мнозинство в бъдещия общински съвет – ГЕРБ или БСП?


- Винаги, когато трябва да се гласува голяма далавера в Столичния общински съвет тези две партии гласуват заедно. И не само те – и Реформаторският блок с някои изключения, и Патриотите. Има хармония между всички тях, когато става въпрос за далавери, ощетяващи столичаните.


Ние нямаме намерение да се обвързваме с партии, защото сме убедени, че това е правилният начин за водене на местна политика. Ние сме част от тенденция, която е в много градове и на Запад, и на Изток – на граждански организации, които най-добре разбират проблемите на града, боли ги за него и се заемат с управлението. И се справят доста успешно.


Как бихте решили спора за паметника на Съветската армия?


- Това, което смятам да направя, когато стана кмет, е да премахна надписа, защото исторически не е вярно, че Съветската армия ни е освободила. И ще спра до там.


Фокусирането върху досиета, лустрации, паметници и т.н., вместо да се взрем в бъдещето и как да излезем от кочината, в която сме затънали, е губене на гражданска енергия. Да оставим това в бъдеще да го решат и оценят по-умни хора.


Централната баня какво да бъде – музей или баня?


- Трябва да бъде баня. При положение, че София е възникнала на това място, заради термалните извори, ние в ХХI век при толкова възможности за туризъм и за ползване на тази вода – за пиене, за лечение, за отопление дори, да оставяме хиляди литри ежедневно да се изливат в канализацията е безотговорна политика.


Музеят на София може да остане в централната част на банята, но неговото място, според мен е в Царските конюшни, след като се реставрират. И без това основните експонати на музея са каляските на Фердинанд, т.е. по-подходяща сграда едва ли има в София. Така ще се изтегли и туристическият интерес в тази част на столицата.


Как бихте улеснили подхода на софиянци към Витоша?


- В нашия "План за София" сме предвидили няколко автобусни излетни линии до ключови места в планината, както и възстановяване на Княжевския лифт.


За целта фирми като "Витоша ски", трябва да бъдат отстранени от парка. Това може да стане много лесно – фирмата е собственик само на съоръженията на въжените линии, но не и на земята под тях. Ако съоръженията са опасни, една заповед за премахването им би свършила работата този монополист на парк "Витоша" да бъде отстранен.


Как Скопие и Сараево, които са по-бедни общини от София, могат сами да си построят лифтовете, а ние да не можем? Смятам, че Столичната община трябва да възстанови Княжевския лифт и да го експлоатира.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK