Електрическите тротинетки на София - начин на употреба

Електрическите тротинетки на София - начин на употреба

© Надежда Чипева, Капитал



Първите електрически тротинетки вече се движат по улиците на София. Те могат да се вземат от специалните паркоместа в центъра и човек да се придвижи с тях. Наемането става като се изтегли приложение от "Гугъл Плей" или "Апстор" и се направи регистрация.


Всеки желаещ над 18 години може да отключи тротинетката, която чака на някое от паркоместата, чрез QR код и струва 1.50 лв. Още по 30 ст. се плаща за всяка минута ползване на е-тротинетката. Тя се оставя на друго паркомясто по избор на ползвателя. Плащането може да се извърши чрез кредитна карта или PayPal. Максималното разстояние, което може да измине скутера след зареждане, е около 25-30 км. По настояване на кмета на София Йорданка Фандъкова максималната скорост е ограничена до 20 км/ч.


След публикуването на тези първи данни, читатели на "Дневник" зададоха много въпроси за новата услуга. На тях отговаря Елица Панайотова от общинския проект "Зелена София".




Къде имат право да се движат тротинетките?


Тротинетките могат да се движат само там, където е разрешено и за велосипедите – по велоалеите и по определен клас улици (но не и по бул. "Цариградско шосе", по Околовръстното или по магистралите). Когато официално бъдат приравнени тротинетките с велосипедите, този регламент ще важи и за тях. Промените в Закона за движение по пътищата и подзаконовите документи. се подготвят в момента от Агенцията за безопасност на движението и есента ще бъдат внесени за гласуване в Народното събрание.


Забранено е тротинетките да се карат по тротоарите и извън велоалеите, когато са по тротоарите– записали сме го и в изискванията към операторите. Те се движат с много по-висока скорост от пешеходците и това е много опасно. Трябва да не влизат в никакъв конфликт с пешеходците и да е максимално подредено ползването им, доколкото е възможно.


Как ще се разбира, че ползвателят не е малолетен?


В апликацията на ползващите услугата за споделени тротинетки, човек трябва да се регистрира – на колко е години, да има лична карта и кредитна карта, с която плаща. Така автоматично става ясно, че той има навършени 18 години. Няма как обаче да се разбере дали е пиян, това остава като негова отговорност и риск.


Как след като е ползвал тротинетката, гражданинът ще бъде принуден да я остави на паркомясто, а не да я захвърли някъде?


Само когато тротинетката се остави на обозначено място, се изключва "броячът на таксиметъра". Ако ползвателят я остави другаде, броячът продължава да трупа сметка. Това е единственият начин за контрол на безразборното изоставяне и хвърляне.


Не е ли прекалено висока цената - излиза близо лев за 1 км?


Първата компания, която сега предлага тази услуга, казва, че това са най-ниските цени, които са тук в България. Надявам се, когато навлязат и другите оператори, че ще има конкуренция, която ще регулира този пазар и ще намали цената на услугата. В момента още 3 български и 4 чуждестранни компании се подготвят да предложат същата услуга в София.


Нашата надежда е тротинетките да станат предимно довеждащ транспорт, а не основен. Идеята е в бъдеще те да се ползват главно в кварталите и с тях да се осъществява връзка до градски транспорт, до метро и обратно.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK