"Визия за София": 70% от гражданите приемат "такса задръстване" като важна мярка

"Визия за София": 70% от гражданите приемат "такса задръстване" като важна мярка

© Юлия Лазарова



Проучване на екип на "Визия за София" е установило кои проблеми на града софиянци приемат за най-важни и неотложни за решаване. Това са развиването на мобилността в града, мерки за чиста околна среда, подобряване на здравеопазването и икономическо развитие, което щади средата и ресурсите.


"Това са сферите, които се открояват като най-приоритетни за гражданите в получената
обратна връзка и изследване на нагласите в рамките на "Визия за София", съобщи днес Любо Георгиев, ръководител на общинския проект.


В другите градове основен проблем е безработицата




За разлика от другите градове в страната, където най-важни са проблемите с намирането на работа, в столицата по-важно е създаването на по-добри условия за здравословен начин на живот, обобщи той.


Арх. Любо Георгиев е директор на "Софпроект" и ръководи общинския проект "Визия за София"

© Надежда Чипева

Арх. Любо Георгиев е директор на "Софпроект" и ръководи общинския проект "Визия за София"


Представителното социологическо проучване е проведено сред софиянци на възраст над 15 години от социологическа агенция "Глобал Метрикс". Освен това гражданите можеха да се включат в работата по "Визия за София" с мнението си в каква посока искат да се развива градът и чрез онлайн игра, постоянна точка за контакт на Ларгото и акции в различни зони на общината.


Посоките за развитие бяха формулирани на основата на близо 3700 бази данни, десетки анализи и изследвания и над 700 експертни срещи и събития с участието на над 10 хил. представители на различни заинтересовани страни.


Софиянци са разделени за синята зона в почивните дни


Противоречиви са мненията на жителите на града за мерки като въвеждането на входна такса за преминаване с автомобил през централна градска част, стесняването на лентите за движение по главните улици, въвеждането на синя зона в неделя и такса задръствания, които имат както своите противници, така и силни привърженици.


Против въвеждането на синя зона в почивните дни (която в момента работи и в събота до 18 ч. - бел. ред.) са 21% от столичани, за 19% това не е голям приоритет, но за 60% тя е важна тема, давайки й оценка над 6 по десетобална скала.


Против въвеждането на входна такса за преминаване през централната градска част са 21%, като слабо приоритетна я определят 29%, а с оценка над 6 я оценяват 50% от интервюираните.


Доста поляризирани са мненията и за въвеждане на такса задръстване. Против са 18%, с ниска приоритетност я определят 11%, но за 70% тази мярка е важна и получава оценки над 6, като 27% й поставят най-високата оценка 10. С нея би се контролирал трафикът в определени периоди на деня, за да няма струпване на много превозни средства в едни и същи пътни артерии на града.


Пълно единомислие за по-добра здравна система


Гражданите на София имат консенсус по отношение на мерките за подобряване здравния статус на населението в посока осигуряване на по-добри условия за работа на медицинските кадри и стимули за професионалното им развитие, обновяване на сградния фонд на здравните заведения, привличане и задържане на млади специалисти в здравните заведения.


Гражданите държат на естетична градска среда


Естетиката и качеството на градската среда също е сред най-важните приоритетни области за жителите на София. Необходимостта от подобряване на външния вид на града има средна оценка от 8.37, което го нарежда сред първите 4 споделени посоки за развитие.


Най-важни според жителите на столицата в това поле са редовната поддръжка и обогатяване на елементите на градската среда - пейки, чешми и др., създаване на комфортна и безопасна пешеходна мрежа, озеленяване на публичните пространства, провеждане на информационни кампании за отговорностите на собствениците към външния вид на сградите.


Дроновете все още плашат


Посоките за развитие на града, които не са оценени като високоприоритетни, са например внедряването на доставки с дронове и създаването на правила за използването на малки летателни апарати (дронове, хувърбордове и подобни).


През септември предстои да излезе и пълният доклад от социологическото проучване, който ще представи и нагласите на гражданите на Столична община към промяна в поведението и начина им на живот, свързана с изпълнението на мерките и целите на "Визия за София".


Предложенията за целите за развитие на столицата ще бъдат представени за първи път на Форум "София: 2050" в понеделник, 2 септември, от 15 часа в Зала 2 на НДК, с излъчване на живо във Facebook страницата на инициативата.

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 731 Неутрално

    Софиянците за тротуари ли са? Искат ли детски градини и паркове? Или са само за такса задръстване. В осрания ви център вече не стъпвам така че по-добре въведете и синя и зелена зона едновременно и денонощно. Може и софийско жителство да въведете, да избяга милион-два и да се приключва

  2. 2 Профил на tosho_toto
    tosho_toto
    Рейтинг: 873 Неутрално

    Глобал Метрикс удариха в земята Кънчо и Андрей по измислена социология.

  3. 3 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 1707 Неутрално

    Тези нареждат столовете по палубата на Титаник

  4. 4 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1403 Неутрално

    Като всичко общинско и това е нефелно. 3 години мъдриха нещо, което може да се пазбере за 15 мин. в препълнен трамвай в час пик.
    И кво ги правим констатациите, а? Квато ви кметицата, така ви и визията - смотана и дълбоко провинциална.

  5. 5 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 512 Неутрално

    Дори да се въведе специална винетка "София" или каквато ще да е такса това няма да оправи инфраструктурата и задръстванията. Хората, които имат работа в София ще си я вършат пак, плащайки нужните такси. Няма да намалее и замърсяването, само ще се усвоят още пари за...нищо.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  6. 6 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2609 Разстроено

    До коментар [#5] от "Халдип Исйолов":


    ........... Хората, които имат работа в София ще си я вършат пак, плащайки нужните такси. ..............
    —цитат от коментар 5 на Халдип Исйолов


    И при всички случаИ
    ще намерят начин как да си ги ''избият''!

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  7. 7 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 512 Неутрално

    До коментар [#6] от "Чардо":

    При всички положения. И аз искам да е като във Виена, Мюнхен или поне Болоня, ама още не може да се изтрие балканската ганьовщина, вкоренен манталитет. Трябват да изтекат още поне 2 поколения преди да се нормализират нещата.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  8. 8 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3381 Неутрално

    Пускат колите да пердашат по жълтите павета между СУ и Булбанк, по "Хр. Ботев" и "Мария Луиза" върху трамайните линии, но за компенсация ще им събират такса преминаване. Това е залъгалка за избирателя, за да могат още 10 години да казват, че "не е завършена тол системата". Много повече работа ще свършат, ако затворят анблок центъра за коли. Всякаква възможност за транзитно преминаване изток-запад и север-юг трябва да бъде премахната. Тогава край с колите в центъра. Никой няма да иска да се забие в знак Т и да се налага да обръща за там, откъдето е влязъл.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  9. 9 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1073 Весело

    визия за софия е нещо много по-професионално и смислено от левашката политическа заигравка спаси софия...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  10. А визия за “да вървят на майка си в п” тката” имат ли тия?
    Най-хубавото нещо в София е Северната тангента.....скоро като стане и пътя до Калотина няма въобще да се налага да си помисля да вляза в тъпото село пълно с панелки......

    Очите ти могат да те излъжат, не им вярвай!
  11. 11 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2503 Неутрално

    До коментар [#8] от "cinik":

    Нали не очакваш нещо подобно от Фандъкова?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  12. 12 Профил на reply
    reply
    Рейтинг: 795 Неутрално

    ТАКСА МУТРА , ПАРИТЕ ЩЕ ОТИВАТ ДИРЕКТНО В ДЖОБОВЕТЕ НА ШОПАРИТЕ БОКО ШИШИ И СОПОЛА , НА ТАЯ ФОРМА НИВГА ДОСЕГА НЕ И Е ПРАВЕНА РИВИЗИЯ

  13. 13 Профил на The HunteR
    The HunteR
    Рейтинг: 401 Неутрално

    Голяма част от проблемът с трафикът е, че почти всеки родител е шофьор на малкото си дете до градина/начално училище, тъй като няма достатъчно места в близост до домът му. Чудите се защо август София е празна - защото градините са със съвсем ограничени места и сборни групи и хората си вземат тогава отпуск, за да гледат децата си.

  14. 14 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1581 Неутрално

    В анкетата са участвали 16 годишни сополанковци, дето ходят на училище със скейтовете или велосипедите, нали?!?
    ДА, ама парите в София ги вадят работещите и МОБИЛНИ хора!
    НЕ ВЯРВАМ някой нормален човек да е гласувал ЗА нова ТАКСА!

    Стига с тия измислени глупости!

    Няма ли поне един предприемач да построи многоетажен паркинг сграда в центъра. Ами ако направят десетина такива?
    Вече рядко идвам в София, като избягвам центъра (то пък един център...), ама наистина не разбирам единия милион малоумници, които дават за една панелка пари, за които ще си купят огромна къща с двор и басейн на 50 км от София....

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  15. 15 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 540 Неутрално

    До коментар [#14] от "Athanatos":

    Като не живееш в София, единствено как да си завреш колата в центъра ли те интерсеува?

  16. 16 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 540 Неутрално

    София е жертва на автомобилно оскотяване и мерките трябва да са брутални! Платено паркиране до околовръстното, тройни цени на зоните, за втора кола на същия собственик или същия адрес стикерът да почва от 1000 лв/ година, зверски контрол на място и свирепи глоби. Инвалидните стикери са 90% фалшиви, брутални глоби за измама в такива случаи.

  17. 17 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4103 Неутрално

    От сегашния градоначалник очакванията са да се пързаля по повърхността на обществените нагласи, а под тази повърхност да си действан необозпокоявано престъпниците - вълка, черепа, Г епи Груп, мастити строителни фирми, дето уреждат " елита" с евтини апартаменти на атрактивни дестинации, да се градят небостъргачи, газейки общественото мнение ( което му се вика да си " за" бизнеса по модерному), а на софиянци пак на повърхността се оставя да си мислят, че имат думата по злободневните теми - задръствания, синя зона, такси преминаване през центъра - това не пречи на схемите, които се вихрят, напротив - отклонява вниманието от " нашите хора" демек добрите и успели бизнесмени....

  18. 18 Профил на Nada Tomba
    Nada Tomba
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Ако спреш да караш, спираш да излизаш и ходиш само до магазина. В страната не се печата нови пари. Ако никой не работи, пари пак ше има, защотото не са горени, но ще са в банката. Всички ше умрат от глад, защоти ще спрат доставките на брашно и газ.

  19. 19 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2563 Неутрално

    До коментар [#5] от "Халдип Исйолов":

    Напротив, като трябва да платят дори малка такса, много хора ще се сетят че май не им е толкова важно или има и други начини да си свършат работата.

  20. 20 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    Може и софийско жителство да въведете, да избяга милион-два и да се приключва
    —цитат от коментар 1 на ceci_


    Амин, дай Боже!

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  21. 21 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3316 Неутрално

    До коментар [#10] от "Rosen Nikolov":
    Извинявай, защо смяташ, че някого интересува къде, защо, как и по коя тамгента ти искаш да влизаш или излизаш? Да ти имам самочувствието!

    Мърфи е оптимист!
  22. 22 Профил на 911
    911
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Много е тъжно, че нормален качествен градски транспорт не е на първо място. Това е решението за колите, паркирането и замърсяването.

    След това ще остане да се разширяват парковете и да се регламентира ползването на велосипеди, тротинетки и т.н нови начини за придвижване, спорт и свободно време.



  23. 23 Профил на grigoo
    grigoo
    Рейтинг: 802 Неутрално

    Аз съм ЗА мощно вдигане на данъците според вредните емисии на колите, постоянни проверки за наличие на катализатори и дпф, и при липса сваляне на номерата и глоба за пункта за ГП. Забрана за влизане в центъра или 10лв такса, зелена зона за целия град. Само така ще се намали броя на колите, замърсяването и задръстванията.

  24. 24 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 1714 Неутрално

    "3700 бази данни, десетки анализи и изследвания и над 700 експертни срещи и събития с участието на над 10 хил. представители на различни заинтересовани страни"
    Яко опашати измишльотини!!!
    А това, което трябва да се прави е стореж на многоетажни паркинги и постепенно премахване на паркираните автомобилите от улиците и особено от тротоарите на града. Пълен идиотизъм е да се пробутват допълнителни такси, под предлож, че така щяла да се подобри градската среда, като половината от площта на улиците е отдадена за паркиране. Както и да въртиш и сучеш, все едно, освен повече пари за паркинги и гаражи, друго нищо няма да се получи.
    И ни трябва тотално озеленяване! Не може в Банкя да искат 40% дървесно озеленяване на територията, а в София да се получава разрешително за строеж, със 100% застрояване на терена. При това в силно урбанизиран квартал, където дори трева не расте.

  25. Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  26. 26 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3316 Неутрално

    До коментар [#25] от "Rosen Nikolov":
    Адски тъпо е хората да се делят на софиянци и провинциалисти и да се джафкат на тази тема. Нито е заслуга, нито е порок някому това, че е роден някъде си. Това, че повече средства отиват в СФ, е така. И че шансовете за работа са несравнимо по-добри, също е така. Това го виждат и много софиянци, които имат очи и уши. А това е равномерно разпределено. Най-тъпото е хората да се поддават на насъскване - столица срещу провинция, работници срещу интелигенция, лекари срещу пациенто и куп други кретении. Това се прави целенасочено, за да могат да си вилнеят безнаказано тези, дето го организират. А ако им играеш по гайдата, не си нищо друго, освен полезният им идиот. Кофти звучи, но е така. Съжалявам.

    Мърфи е оптимист!
  27. 27 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2563 Неутрално

    До коментар [#24] от "ivanpopov":

    Добре де, как си представяте че нови паркинги (евтини или безплатни) ще намалят автомобилите ?. В моя вход имаме семейство дето си има три таралясника при двама шофьори. И защо не, нали си паркират без пари. Таралясниците са евтини, газта е евтина, разходите са ниски, данъка е смешен. Ако имат къде да паркират, сигурно ще си вземат още няколко дори. Отделно тия многоетажни паркинги са скъпи, кой ще плаща - общината ?. Отделно паркирането вътре ще струва доста, ще седят празни !

  28. 28 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2563 Неутрално

    До коментар [#14] от "Athanatos":

    И като си го купим тоя двор и басейн къде ще си пазаруваме, къде ще си пратим 1-2-3 малки деца на детска и училище, къде ще намерим доктор или школа по език за децата. За хора в активна възраст града няма алтернатива. С големи деца - да но до тогава си вързан на пешеходно разстояние от градски транспорт.

  29. 29 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1581 Неутрално

    До коментар [#14] от "Athanatos":Като не живееш в София, единствено как да си завреш колата в центъра ли те интерсеува?
    —цитат от коментар 15 на borkar


    Да.
    А зна теб ти предлагам, като ходиш на море, да си паркираш колата на Джъмбо в Бургас, и от там - с градски транспорт.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  30. 30 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1581 Неутрално

    До коментар [#14] от "Athanatos":И като си го купим тоя двор и басейн къде ще си пазаруваме, къде ще си пратим 1-2-3 малки деца на детска и училище, къде ще намерим доктор или школа по език за децата. За хора в активна възраст града няма алтернатива. С големи деца - да но до тогава си вързан на пешеходно разстояние от градски транспорт.
    —цитат от коментар 28 на m17


    Ти някога излизал ли си извън София?

    Да си пратиш детето на детска градина в село или малък град в стотици пъти по-лесно!
    Като си на 50 км (може да си и по-близо) от големия град, стигаш за 30-40 минути до него и всяка необходима институция.
    Детето ти ще играе в зеления ти двор, ще се цамбурка в личния ти (дори и надуваем да е) басейн и т.н. Ще има истинско детство, а няма да седи затворено в панелката пред компютъра.
    АЗ съм израснал в село, близо до областен град. Ходил съм на всякакви школи и кръжоци (така се казваше едно време). Но през останалото време съм бил на реката, ловил съм жаби, карал съм колело без да има профучаващи покрай мен коли и т.н.

    Вие в София живеете в огромна заблуда!

    П.П. Живях и работих в София известно време... Видял съм му и хубавите, и лошите страни на тоя живот. Претеглих нещата и се махнах.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK