Да ходиш по чорапи из града - идеи за София

Да ходиш по чорапи из града - идеи за София

© Юлия Лазарова



"Дневник" публикува в три части - идеи за София, обобщени от Юлиан Попов.


Тези засега 136 мерки са родени в разговори във фейсбук групата "Идеите за София", но те не са нито напълно представителни за позициите на участниците в тази група, нито са изчерпателна картина за всичко онова, което може да се направи в София. Идеите включват и неща, обсъждани извън групата на различни други форуми.


Събирайки идеите за София, специално подбрах някои, които са противоречиви или непопулярни, поради което кандидатите естествено ще ги избягнат.




Някои идеи са вече добре разработени и представени в предизборните програми или в изявленията на отделни кандидати за изборите на 27 октомври 2019. Други не. Идеите не са пряко свързани с изборите и ще продължат да се развиват и след тях. Документът не клони нито наляво, нито надясно, нито към някой конкретен кандидат или политическа група. Идеите са представени накратко, в стила на разговорен конспект. Документът е отворен и всякакви допълнения и коментари само ще го обогатят.


Нека уточня два съвсем легитимни въпроса: власт и пари.


Имат ли кметът или общинските съветници властта да реализират всяка една мярка? Не, нямат. Някои мерки зависят от националното законодателство, други от волята на институции, които не са подвластни на общината. Кметът обаче не е чиновник, който изпълнява инструкции, а политическа фигура, която трябва и да се бори от името на гражданите за неща, които са отвъд кметската власт. Затова текстът включва мерки, които вероятно ще предизвикат реакция "ама законът не ми позволява". Ами промени го.


Вторият важен въпрос е съобразени ли са тези идеи с бюджета на общината? Това е въпрос, който опоненти и избиратели трябва да задават постоянно и настоятелно, дори агресивно, на всеки кандидат. Програма, която не е бюджетирана, не е програма, а меморандум за намерения. Мерките, изброени тук, не са изчислени спрямо бюджета на общината, но са финансово реалистични, а някои са доходоносни. Това уверение, разбира се, не е достатъчно, за да превърне този текст в програма. И така:


А. Първа част


Как да се движим? Здравословно, с лекота


1. Платено паркиране в цяла София. Или поне навсякъде, където има недостиг на места за паркиране. Ще видите, че платеното паркиране ще предизвика чудо. Както стана чудо, когато беше въведено в центъра на София, макар че не искаме да си спомняме какво беше.


2. Нискоемисионни зони. Центърът и други чувствителни части на града ще се превърнат в нискоемисионни зони. В тях няма да се допускат коли под Евро 4, стари дизели, по-едри дизелови превозни средства. Постепенно режимът ще се затяга.


3. Платени зони. В комбинация с нискоемисионните зони. Влизането в центъра и други уязвими места ще се плаща. Може и да се въведе такса другоселец. Не изпадайте в антикомунистическа паника. Със съвременните дигитални технологии схемата може да се направи справедлива, разбираема, да бъде подкрепена от всички, а таксите да са адекватни на целта. Правото на свободно придвижване не е право на безплатно разкарване на кола и безплатно паркиране където ти падне.


4. Зелени магистрали. Ще изградим цялостна система от зелени магистрали, които ще пресичат лъчево София и ще я свързват с два зелени ринга. По тях ще се движат пешеходци, велосипедисти, тротинетки, инвалидни колички, детски колички и ще има много зеленина. Ама много. Китайските градинари ще работят по този въпрос. Голяма част от тази инфраструктура съществува.


5. Пълна електрификация на обществения транспорт до 2030. Това не е трудно, 50% от пътуванията в София са вече на ток. Електротранспортът е чист, по-чист от газ, евтин и тих. За сравнение с други горива да не говорим. Той отваря и пътя към по-висока енергийна сигурност на града.


6. Интегриран план за градска мобилност. Ама истински интегриран, с всички превозни средства, вело- и пешеходни маршрути, микромобилност.


7. Единен билет за градския транспорт, за всички возила, електронен, с опция да се използва директно мобилен телефон или дебитна/кредитна карта. Очевидно.


8. Велосипеди в градския транспорт. Да, градският транспорт ще бъде пригоден да вози велосипеди.


9. Електрически таксита. От 2021 година всички новорегистрирани таксита ще са електрически. От 2025 година всички таксита в града ще бъдат електрически. Естествено ще изградим и зареждаща инфраструктура.


10. Автономен електробус. До 2022 година ще направим един маршрут с автономен електробус, без шофьор. Да се учим и свикваме.


11. Междуградска електромобилна инфраструктура. София ще се договори с градове като Сандански, Солун, Пловдив, Скопие, Стара Загора, Букурещ, Белград, Варна и други за създаване на зареждаща инфраструктура за електромобили между градовете.


12. Бърз автобус между двата терминала на летището. Електрически, разбира се. През 5 минути и без да чакаме концесията.


13. Разрешаваме UBER. Ще се борим упорито срещу всички законови и лобистки пречки. Ще допуснем и други подобни компании, но при условие че осигуряват услуги за подобряване на градската среда - велосипеди, тротинетки, други мерки за въздуха. Само електрически UBER, разбира се.


14. Маршрутките ще бъдат преосмислени с изцяло нов план, съобразен с развитието на градския транспорт. Ще отнемем лицензите на ненужните. Също ще бъдат електрифицирани. Всички.


15. Регулация на каруците. Не, не забрана. Няма причина конските каруци да бъдат забранявани. Те могат да се регулират и развиват. Но регулацията и контролът ще са строги.


16. Платен достъп до Витоша. Качването с кола на Витоша ще се плаща. Впоследствие и до други планински дестинации. Таксата ще зависи от натовареността. Приходите ще се използват за облагородяване на достъпа до планината.


Да дишаме


Не всичко, което вдишваме, успяваме да издишаме


1. Дизел. Ще забраним дизелови двигатели в София от 2030 и двигатели с вътрешно горене от 2040.


2. Стари коли. Ще забраним коли стандарт Евро 1-4 от 2025. После ще затягаме ограничението.


3. Дизелови автобуси, вън от София. Ще забраним движението на дизелови автобуси в центъра на София от 2022.


4. Без нови дизелови автобуси. Незабавно забраняваме закупуване на дизелови автобуси за градския транспорт. Подобна забрана на практика съществува, просто не е достатъчно категорично и явно заявена.


5. София без въглища. Забрана на въглища за битово отопление от 2022. Каквито и да било въглища. Това е отрова.


6. Без мокри дърва. Забрана на продажба на мокри дърва. Правителството работи върху такава забрана, тя може да влезе и по-рано.


7. Ракетни печки в ромските махали. Ще проведем и подкрепим обучения за това как се изгражда ракетна печка. Тази инициатива няма да замести другите мерки срещу енергийната бедност, горенето на нерегламентирани отпадъци, за енергийна ефективност и други, но ще бъде опит да се намали замърсяването на въздуха от определени квартали на София. Схемата ще е отворена и за други участници.


8. Соларно отопление. Ще подкрепим внедряването на соларно отопление в ромските махали. Три пилотни проекта, да видим как работи.


9. Саниране. Ще разгърнем широка програма за повишаване на енергийната ефективност на сградите. В дългосрочен план енергийната ефективност е основната мярка, която ще доведе до подобряване на въздуха на София.


10. Болници и въздух. Ще ангажираме градските болници с проблемите на въздуха. София има пет общински болници. Те трябва да се включат в борбата с мръсния въздух. Персоналът ще бъде обучен, а в помещенията ще разположим нагледни информационни материали. Около общинските болници ще въведем нискоемисионни и ултраниско емисионни зони и ще ги превърнем в еталони за добър въздушен микроклимат.


11. Нискобюджетни монитори. Всички училища и болници ще бъдат снабдени с нискобюджетни монитори за въздуха в тясно сътрудничество с Airbg и други граждански инициативи.


12. RESET стандарт. Ще въведем RESET стандарт за всички обществени сгради, включително молове, големи магазини, гари и други. Това ще рече, че ще следим здравното въздействие на средата в тези сгради. Ние прекарваме 95% от времето си на закрито, не навън.


Да е чисто


Да можеш да ходиш и по чорапи навън


1. Колите вън от тревата. Това е мярка, която може да влезе почти във всеки раздел на всяка една кметска програма. Забраната за влизане в тревни площи ще е категорична, санкциите строги и тежки. Така ще намалим наполовина, че и повече мръсотията по улиците. Не, няма първо да строим големи паркинги, а едва после да вадим колите от тревата. Първо забрана и регулация, после строежи. В крайна сметка може да се окаже, че нямаме нужда от нови паркинг. Ще видим.


2. Тежки санкции за автори на графити. Никаква толерантност, никакви разговори за това кои графити са художествени, кои не са. На десет драскачи може да бъде хванем един, санкцията ще е за десет. Надяваме се Гражданите да помогнат. И WhatsApp.


3. Борба с гълъбите. Няма да ги избиваме, но ще ограничим присъствието им с хуманни методи. Гълъбите трябва да престанат да са масово присъствие по площади, исторически сгради, заведения.


4. Чисти коли. Ще глобяваме мръсните коли, ще изградим екологично съобразени автомивки на места, където шумът им няма да дразни. Спирачният прах е сериозен замърсител на въздуха. Освен това колите разнасят мръсотия из града. Трябва да ги мием редовно.


5. Ще мием улиците, но не по график, а по необходимост. Миенето ще зависи от цапането, но първо ще намалим цапането, а после ще решим колко да мием. Затова първо ще извадим колите от тревата.


6. Край на строителната мръсотия. Ще налагаме строги санкции на строители, които замърсяват града и не мият старателно техниката, която напуска обектите им. WhatsApp номер за нарушения.


7. Ще насърчим гражданското докладване на всяка форма на замърсяване на градската среда чрез групата Гражданите и други инициативи. И WhatsApp, разбира се.


8. Сериозни глоби за непочистен сняг. Всяка сграда трябва да си почиства снега, както го правят служителите на швейцарското посолство в София. Ако трябва, ще ги ангажираме да ни научат. Учениците и децата в детските градини трябва да са първи в почистването на снега.


Четете утре втора част на идеите.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    Като прочетох как бакшишите ще оставят газта и ще станат електрички и спрях да чета.
    Научна фантастика като цяло.
    Добре започва, но после са се олели.

  2. 2 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1921 Любопитно

    И коя политическа сила застава зад тези идеи?

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  3. 3 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1921 Неутрално

    Защото, както е съвсем ясно, без политическа воля и подкрепа си остава просто списък с добри пожелания ...

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    1. Платено паркиране в цяла София. Или поне навсякъде, където има недостиг на места за паркиране. Ще видите, че платеното паркиране ще предизвика чудо. Както стана чудо, когато беше въведено в центъра на София, макар че не искаме да си спомняме какво беше.
    __________
    Чудото е ако някаква пара от милионите на ден оборот на шуробаднащина мобилност на "С" влизат в Общината!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    2. Тежки санкции за автори на графити.
    ___________
    Гледам ,че шуробаджанаките фирми внасят все повече и все по-устойчиви спрейове за графини и дале либерастийските телевизии викат "художници" на графити да давят интервюта и да ги представят като много "арт"! А па баджанашки фирми взимат пара от СО да ги чистят!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  6. 6 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    Може и да се въведе такса другоселец.
    _________
    Може!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  7. 7 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3930 Неутрално


    7. Ще насърчим гражданското докладване на всяка форма на замърсяване на градската среда чрез групата Гражданите и други инициативи. И WhatsApp, разбира се.
    ___________
    Столичния инспекторат не излиза ли да види какво става по кварталите?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  8. 8 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1484 Неутрално

    "Мерките, изброени тук, не са изчислени спрямо бюджета на общината, но са финансово реалистични, а някои са доходоносни. Това уверение, разбира се, не е достатъчно, за да превърне този текст в програма."

    Т.е. празни приказки, които биха стрували стотици милиарди.
    Има и смислени неща, но фантазиите преобладават решително.

    Знанието е сила, информацията - власт
  9. 9 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    Сериозни глоби за непочистен сняг. Всяка сграда трябва да си почиства снега, както го правят служителите на швейцарското посолство в София.
    _________________
    Да не вземат да научат и мириканското посолство ,че там остана една от последните пързалки за деца в София около заградената им територия в Южния Парк!



    Libertarianism is just anarchy for rich people
  10. 10 Профил на Milko Stoyanov
    Milko Stoyanov
    Рейтинг: 539 Разстроено

    Коктейл от реалистични, утопични и абсурдни идеи. Първите все пак са болшинство. Има и чудесни такива (които Фандъкова незнайно защо не е повдигала) - като ТЕЖКИ САНЦИИ за ГРАФИТИ ДРАСКАНИЦИТЕ, обезобразили София. Хвани 1, накажи го за 10. Чудесно!
    Без дизел в бъдещето, такса "другоселец" (има я например в САЩ, където на определени места можеш да паркираш, само ако живееш в съответната община), ГЛОБИ за строители, които цапат (масова практика на мръсни и кални камиони, размазващи по цялата улица около обекта...)
    Има и АБСУРДИ - като "ще развиваме" конските каруци, вместо да ги забраним?! КОЕ ще им развиеш?! Екосъзнанието на циганите ли? Първо, те цапат (с фъшкии), второ - постоянна заплаха са за ПТП, трето - нещастните хърбави кони, бити с камшик, трябва да привлекат най-после вниманието на ЗАЩИТНИЦИТЕ НА ЖИВОТНИТЕ! И в нито един европейски град НЯМА мръсни каруци (без файтоните в центъра на Виена и т.н., които са туристическа атракция).

  11. 11 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    "Мерките, изброени тук, не са изчислени спрямо бюджета на общината, но са финансово реалистични, а някои са доходоносни. Това уверение, разбира се, не е достатъчно, за да превърне този текст в програма."Т.е. празни приказки, които биха стрували стотици милиарди.Има и смислени неща, но фантазиите преобладават решително.
    —цитат от коментар 8 на pag


    Става въпрос за бюджет който догодина ще наближи 2млрд. , за такива пари няма празни приказки, всичко се усвоява за това и трескаво правят договори за години напред!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  12. 12 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1630 Неутрално

    Хей, комсомолец!
    Май за пари става дума в началото!
    Градска мобилност е безотчетно предприятие на "наши хора"! Къде са парите, с които ни дерат от появяването им?
    Ресет на въздуха в помещенията, защото 95% живеем на закрито – влизал ли си в класните стаи на учениците, претъпкани в малки стаи по 30 ученика, без молекула кислород????? Кой ще построи нови училища???
    За платеното влизане от другите градове – ами едно по-строго "жителство" от Бай ти Тошо времето 🤣🤣🤣. Как ще го заобичат хората от провинцията.
    В мегаполисите се хвърлят стотинки в касичките при преминаване на тунел, мост и т.н., но хората имат повече стотинки от нас!
    Електрическия градски транспорт, чист и ...90 децибела шум от двигателите на трамваите. Вчера го измерих на двадесетицата, защото ми се видя подлудяващ! Знам, има далеч по-безшумни, но в едни други ширини.
    Елестрически коли си накупиха "зърнарите" от Добруджа!
    Въобще може да си говорим от точка към следващата, но ако се опне софийският кмет плюс съвета да харчи чисто и чистно нашите данъци и помощи от ЕС защо ще се главоболят да изпълняват тези точки и нищо да не остане за тях?
    М?
    СНС е една дойна крава, даваща много мляко, а доячите са още повече!

    Мога да взаимствам от фантастичната литература в изобилие идеи!
    Идеалистично-утопично напъване, което можем да преместим 22 век, ако не и в следващия.
    Може и трябва да се работи за промяна на столицата, но стъпка по стъпка, без фантазии и напъване, не че идеите са лоши!

  13. 13 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1252 Весело

    рано или късно... колкото и да врякат, да си раздират ризите, да леят кал и помия, да дезинформират и саботират комунистическо-милицюйнерските подлоги на путьо рушняшки всичко това и много повече добри и хубави неща за града ще се случат...
    а онея ще отидат на бунището на историята :)

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  14. 14 Профил на ivangabrovo
    ivangabrovo
    Рейтинг: 604 Неутрално

    Всичкото е хубаво.
    Ама трябва да се появи някой като проф. Ал. Цанков и да организира подходящите хора.
    Невероятно е, нали? Съгласен съм.

  15. 15 Профил на ndb
    ndb
    Рейтинг: 807 Весело

    аФтора е прекалил с халюциногените, ама яко... или се е упражнявал в жанра псай-фай ъпсурдизъм - браво получило му се е :)

    Преди да се замислиш дали правиш нещата правилно, се замисли дали правиш правилните неща!
  16. 16 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1925 Неутрално

    Чилякът живее в Лондон и от там дава акъл. Два брата-ренегата, беше казал някой.

  17. 17 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 451 Неутрално

    Това трябва да стане ВЕДНАГА:

    1. Платено паркиране в цяла София.
    16. Платен достъп до Витоша.

    Още по т.1:
    1. Контрол и наказание на тарикатщините (отворен преден капак например)
    2. Зоните трябва да са денонощни.
    3. Ниските цени на зоните са проблем. Това на което съм свидетел от години: местните виждат, че има места в новопоявилата се зона и почват да я пълнят самите те. Защото (дните са грубо изчислени - празници, "жестове" от общината ...):
    Синя зона на година:
    Първа кола =150лв/300дни=50 стотинки на ден;
    Втора кола =300лв/300дни=1 лв. на ден;
    Зелена зона на година:
    Първа кола =100лв/240дни=42 стотинки на ден;
    Втора кола =200лв/240дни=83 стотинки на ден.

    Кафе от машина – 50 стотинки.

    4. Измамите при вадене на стикер трябва да се прекратят.

    Това в момента е една агония... това в момента е автомобилно оскотяване.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK