
© Надежда Чипева, Капитал
Стефан Димитров (вдясно) и част от екипа на AirBG, извършил изследването на въздуха в София за азотен двуокис
Силно замърсяване с отровния газ азотен двуокис на оживените кръстовища и булеварди в София регистрира изследване на въздуха от юли до септември. То бе проведено от екип на гражданския проект AirBG, който измерва качеството на въздуха с 1000 станции в цялата страна. Резултатите от него бяха оповестени от екипа, провел изследването.
То е проведено на 30 места в столицата по немска методика с дифузионни тръби, прикачени към пътните знаци. Пробите са изпратени в сертифицирана лаборатория в Швейцария, която сега предостави получените резултати.
Орлов мост е най-замърсен и с азотен двуокис
На Орлов мост наличието на азотен двуокис във въздуха е 77.9 мг/куб.м средно за месец септември, в чиято първа половина автомобилното движение все още не е интензивно. Максимално допустимата норма е 40 мг/куб.м.
Над нормата са и стойностите на този газ по бул. "Драган Цанков", по бул. "Сливница" и по оживените кръстовища – между 50 и 60 мг/куб.м, обяви ръководителят на проекта AirBG Стефан Димитров.
На 20 от общо 30 измервани места в София стойностите на опасния газ са в горните граници на нормата. Това също е опасно за здравето при по-продължителен престой там.
Единствено в големите жилищни комплекси, далеч от автомобилния трафик, стойностите на този газ във въздуха са били безопасни, показало изследването на AirBG.
© Юлия Лазарова Орлов мост
Опасният газ е най-концентриран във въздуха до един метър над земята
"Досега измервахме предимно фините прахови частици, а сегашните високи стойности на този газ са в отпускарските месеци, когато София е полупразен град. Трябва да се знае, че азотният двуокис се стеле по земята и концентрацията му е по-висока до един метър височина. Това е въздухът, който дишат децата ни", предупреди Димитров.
Немско проучване сочи дизеловите коли като основен замърсител
В представянето на резултатите от изследването участва и Хана Рейн от института Deutsche Umvelthilfe. Тя работи в отдела за контрол на замърсяването на въздуха. Дизеловите автомобили са причинители на 75% от замърсяването на въздуха с азотен двуокис, установило тяхното проучване с дифузионни тръби в 270 точки на Германия.
"В нашия институт измерихме 140 вида дизелови коли, включително и нови. Оказа се, че единствено последната версия на Евро 6 – Евро 6 м, отговаря на изискванията. Само последният модел катализатори наистина помага реално за намаляване на вредните емисии", обяви Рейн.
Според Петър Киров, инженер по двигатели с вътрешно горене, който участва в изследването на AirBG, бензиновият двигател излъчва 30% по-малко азотен двуокис от дизеловия.
Кашлица и дразнене в очите са част от симптомите
Всяка година 75 000 души в Европа умират от болести, причинени от замърсен въздух, обяви д-р Александър Симидчиев, пулмолог от сдружение "Въздух за здраве". Бронхити, астма и дори смърт причинява постоянното вдишване на високи концентрации на този газ във въздуха.
"Симптомите от вдишания азотен двуокис са дразнене в очите или в носа, в дихателната система, усещане за по-трудно дишане или кашлица", каза той. Преди няколко месеца д-р Симидчиев е направил съвместно проучване с "Бърза помощ", което показало, че в дни с по-висока замърсеност на въздуха в София рязко се увеличава и работата на спешните лекарски екипи.
"Не се разхождайте и не спортувайте в близост до автомобилния трафик, дори да сте в градина или парк! Избягвайте местата, където има задръствания от коли – там има много от опасния газ", призова Стефан Димитров. На шофьорите той препоръча да не отварят прозорците на колите си в задръствания и да пътуват в ненатоварените часове на деня.
Димитров заяви, че през зимните месеци във въздуха ще се прибавят и вредните емисии от битовото отопление на печки, съчетано с честата температурна инверсия в Софийското поле. Тя действа като похлупак и не позволява смяна на въздушните пластове, обясни той. Накрая той посъветва софиянци да се запознаят с конкретните мерки, които предлагат в програмите си кандидатите за кмет на София за решаване на този жизненоважен проблем, и да предпочетат най-подходящата според тях.
paralelepiped
Рейтинг: 453 НеутралноИзлъгаха ни с дизела. Голяма напаст се оказа. По улиците вече не може да се диша нормално. След години ще напълним онкологиите, ако не се вземат своевременни мерки.
tacheaux
Рейтинг: 3973 Неутрално"Въздухът по кръстовищата в София е наситен с отровния азотен двуокис, установи изследване на AirBG"
До много от тези кръстовища в непосредствена близост има дворове на детски градини и детски площадки, където децата от малки се тровят от мръсния въздух. На архитекти и градостроители това не прави впечатление.
lout66
Рейтинг: 911 НеутралноИ това при положение че юли и август София е почти празна.Какъв ли е въздухът след 15 септември.
Norman Granz
Рейтинг: 2831 НеутралноВ момента отгоре ясно се вижда, че въздухът над основните кръстовища - Орлов Мост, Евлоги Георгиев/Драган Цанков, Сточна гара и пр. - е сиво-кафяв; какво е на самите кръстовища, мога само да гадая.
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.mbt34598035
Рейтинг: 267 Гневно№ 2 и № 3 - Вие сте абсолютно прави! Аз потвърждавам този ужас, който е в София. И, ако мога да изкажа мнение, имам чувството, че това идеята - е да се махаме оттук, за да спасим децата и себе си. Но, както винаги питам - кого ще управляват тогава управляващите ни?!
pet_fire
Рейтинг: 5293 НеутралноОбщината не е предприела реални мерки
lynyrds
Рейтинг: 508 НеутралноСакън....соросоидна неправителствена организация саботира евтините дизели за разбирачите.. същите тия обясняват как хората унищожавали природата , как ще изпукаме от климатични промени и жеги преди да дойде ледниковия период...
Дишайте с пълни гърди , това са затоплистки лъжи...
А... и тая Грета...враг на тръмпоидната новоселяндурска селищна система - наказание като вещиците в средновековието.
perro
Рейтинг: 1085 Неутрално"Въздухът по кръстовищата в София е наситен с отровния азотен двуокис, установи изследване на AirBG"
perro -si yankees - noЕ, с какво да е наситен на кръстовище въздъх, бе маамустара? С кислород? С метан? С аромат на теменужки? То бива глупости, ама тая тъпотия счупи тъпомера...
karatista
Рейтинг: 2755 НеутралноЕ добър ден. NOX е отвратителен и идва от турбото на новите дизели.
Deaddark
Рейтинг: 2612 НеутралноОтдавна го говоря че не само СО2 и SO2 са проблемни, азотните и амонячните съединения също. Но се плямпа че имало сероочистки, СО2 филтри, а за азота се мълчи като бит пееснас.
Darth Plagueis
Рейтинг: 1419 НеутралноАз предлагам да изберем Фандъчето. Тя ще разпореди проверка, ще изгледа строго в някое интервю и ще заплаши с глоба.
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКPisnaMi
Рейтинг: 1606 РазстроеноНавремето имаше приказка, че в България щели да останат само цигани и митничари.
Ако я осъвременим, ще се получи: цигани и политици.
Свинчуга
Рейтинг: 1815 НеутралноЕкоталибани-соросоиди клатят педерастката стабилност!!!
Обичам да грухтя и плюскам.ju.li
Рейтинг: 1119 НеутралноЩе направи билетчето за транспорта 5 лв. защото е поръчала нови автобуси.
Norman Granz
Рейтинг: 2831 НеутралноДо коментар [#13] от "Свинчуга":
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ."Екоталибани-соросоиди клатят педерастката стабилност!!!"
Не знам кой какво клати, но София е СТОЛИЧНИЯТ ГРАД С НАЙ-МРЪСЕН ВЪЗДУХ В ЕВРОПА.
Роси
Рейтинг: 7562 НеутралноА какъв ли ще е въздухът през зимата?
Костадин Иванов
Рейтинг: 2887 ВеселоЕй сега ще подразня населението......
ЕретикКакво се бутате в тази София, като не и харесвате въздуха? Аз ходя на Витоша два пъти годишно, но в София гледам да не влизам.
Има ли един, дето да напише - Аз направих това..... Всички чакат да ги "оправят", пък после се смеят на шматките, гласували за Сакса. И Сидеров да изберете, няма да ви очисти въздуха. Ако ви наложат забрани, пак вие ще ревете оттук до Парагвай.
А човек може да живее в Криводол или Първомай. Защо в София?
Давайте минусите.
tucker case
Рейтинг: 968 Веселоспоко, след изборите въздохо чесе оправи...
Now what's a few miles between the beauty and the beast...mbt34598035
Рейтинг: 267 НеутралноЗдравейте, г-н Иванов! Мисля, че Вие не дразните с Вашето мнение, просто изказвате една мисъл, която, като че ли е в много от нас. Аз съм от София и в предпенсионна възраст /едната ми баба е родена на ул. Зайчар в София /намира се между бул. Ал. Стамболийски и сегашния бул. Т. Александров/, а другата ми баба е боянчанка, от Бояна/. Моето детство е минало в т. нар. стара софийска махала Коньовица. И нямам "село", както се казваше преди. Но това беше преди "105" години. Времената се промениха. За огромно съжаление на всички нас, "хлябът" в България се концентрира в няколко големи и що-годе прилично развиващи се икономически градове. И младите хора /пък и не само те/ започнаха да търсят препитание в тях. И съм с дълбокото убеждение, че не средностатистическите хора сме виновни за това, а едни други. За това и София се пренасели с хора и коли /и то главно втора употреба и дизелови/. Аз няма да Ви "дам" минус, но, може би, трябва да осъвременим реалностите.
doroteus
Рейтинг: 686 НеутралноЗащо никой не гледа истината в очите - да се спрат таралясниците , особено тези на дизел , който може да слезе от автомобила си и да използва градския транспорт , който в последните години е редовен и за повечето от нас удобен . Метрото е един от вариантите. И не ми говорете , чее с таралясни ви е по-ефтино и бързо , както се опитват за внушават някои среди , особено от левия спектър , както и някои "демократи"! Картата за цялата градска мрежа - трамвай , тролей , автобуси за вътрешни и извънградски линии , метро срува само 360 лв за 1 година - по 1 лв на ден!
Архитектите и строителите не могат да строят ясли и детски градини на Церни връх например , където няма АЗОТЕН ДИОКСИД и всякакви други боклуци , които сами ние си ПРОИЗВЕЖДАМЕ . Дори МАЯ МАНОЛОВА не би могла да премахне замърсяването.
pariah
Рейтинг: 1300 РазстроеноИзтровихме се, ей...
- A witty saying proves nothing. VoltaireНяма решение.
За нас де, децата може да се окажат по-умни.
Хи-хи
Рейтинг: 1554 НеутралноНе се втелявайте. В една малка стая като се съберат 4-5 човека, въздухът също става отровен. Къв е извода - или се разредете или увеличете пространството. Може и да си забраните да дишате или да не ползвате транспорт, но тогава ще трябва да мислете за друго. За съжаление дори и "експертите" имат акъл най-много до втората логическа брънка...
Хи-хи
Рейтинг: 1554 НеутралноА вероятността плешото с червените чепици на син фон да кара пушещ дизел също е голяма.
yph43590585
Рейтинг: 8 НеутралноМисля, че трябва да дадат правомощия на КАТ, да спират коли от движение, които замърсяват ОЧЕВИДНО... Предполагам всеки един от вас е виждал стари дизели, които оставят след тях черна димна завеса...
Другата адекварна мярка би била, да се дигне драстично данъка, защото в момента точно старите замъсяващи коли, под 101 коня плащат данък 20-30лв.
GreenBush
Рейтинг: 274 НеутралноТова е долна клевета целяща да омаскари невероятната, неповторимата и единсвена учитиленица по руски другарката Фандъкова за "блестящото" и управление на София за псолдените 10 години.
mbt34598035
Рейтинг: 267 НеутралноИзразявам пълно съгласие с Вас! И, ако мога да добавя - много хора живеят, работят и карат колите с не-софийска регистрация ежедневно в София, а плащат данъците си в други населени места. Би било редно да има установени правила, да заплащат данъците си тук. /Извинете ме, сега се усещам, че говоря глупости - какви правила, какви "пет лева"./
niakoi_si
Рейтинг: 648 НеутралноДо коментар [#26] от "mbt34598035":
Ами то това се решава елементарно. Градска винетка, струваща 200-500лв. на година (примерно). Без нея кат те хванат в рамките на града - глоба.
Който плаща данък МПС в София му се отпуска безплатно.
И всичко се отрегулира без сложни правила.
Костадин Иванов
Рейтинг: 2887 ВеселоДо коментар [#19] от "mbt34598035":
Еретик"За огромно съжаление на всички нас, "хлябът" в България се концентрира в няколко големи и що-годе прилично развиващи се икономически градове. И младите хора /пък и не само те/ започнаха да търсят препитание в тях. И съм с дълбокото убеждение, че не средностатистическите хора сме виновни за това, а едни други"
============
Така е.
Имам усещането, че дори не икономическите фактори са най-важни при избора на терен за нов завод, а въпросът какво ще прави там съпругата на шефа. Защото наличността на МОЛ е животоспасяваща.
niakoi_si
Рейтинг: 648 НеутралноДо коментар [#24] от "yph43590585":
Знаеш ли кое е смешното? Че най-дъртите и пушещи дизели замърсяват с въпросния газ по-малко от новите дизели.
Правилото е следното - за да работи ефективно дизела (да харчи малко и да върви много), трябва да гори с висока температура. Колкото е по-ефективно изгарянето (при по-висока температура), толкова повече окиси се отделят.
Поради тази причина точно гръмна скандала Дизелгейт. Новите дизели са икономични и мощни едновременно. Отделят по-малко парникови газове (диоксиди)... поради по-ефективното изгаряне.
Обаче на тоя свят абсолютно правилно решение няма, това доведе до по-висока концентраця на окисите, които са 100% непосредствена отрова, за разлика от набедените парниковите газове, които можеш да поглъщаш без никакви последствия.
И така днешните дизели отделят по-малко CO2, но повече CO, SO, NO...
И така до евро 6.5+... където уж бил решен проблема посредством карбамида...(адблу).... ама какво ще изникне на по-късен етап предстои да видим.
niakoi_si
Рейтинг: 648 НеутралноДневник, дайте линк към изследването!
simChо
Рейтинг: 1063 НеутралноГлупости..
Първо .. що мълчите за ВЕИ горивата на Ковачки - РДФ, които колкото с по-висока температура изгартрят, толкова повеяе азотни окиси произвеждат?
Второ - има съвсем проста система.. що се не прави, а се чака повсеместната електрокаризация?
https://www.dieselnet.com/news/2019/02adac.php
https://www.youtube.com/watch?v=ioBPRObnIf8
Нито е скъпа, нито е сложна, ако я въведем, то 50% от емисиите са на светофарите .. значи елементарно можем да ги намалим!
https://www.youtube.com/watch?v=VJSEQaxAh4c
https://www.youtube.com/watch?v=LTcYHeM90UY
https://www.youtube.com/watch?v=CZ_YspCTZKY
Ама зелени .. иди им обяснявай ..
mbt34598035
Рейтинг: 267 НеутралноКато че ли сте прав! Както е сега със Зелената зона в София. Тъй като ние попадаме в нея, по адресна регистрация, която трябва да съвпада с регистрацията на съответното МПС, се издава винетка /след представяне и на документ за платен данък в общината по местоживеене/ и проблемът е решен. Така, че, вероятно това може да се приложи и по Вашето, според мен, изключително разумно предложение. Ама, дали на софийските общинари това би им минало през "изключителния" ум?!
Phaeton.
Рейтинг: 1341 НеутралноИ в почивните дни дизелови автомобили задръстват кръстовищата!
Почти няма разлика.
Въпросът с дизелите бе търпи отлагане, а никой управник дори не го повдига!
Нито мераклиите за кметове!
niakoi_si
Рейтинг: 648 НеутралноДо коментар [#33] от "faeton.":
Въпроса със всички автомобили не търпи отлагане. И бензина мята азотен оксид. Вярно по-малко, но не много по-малко. Т.е. един дизел е равен на 1.5 бензина и пак си на същото ниво на мръсотии.
То затова и на Евро6 бензините също има филтъра за ФПЧ и катализатор за азотните окиси.... ама само на най-новите.
Slick
Рейтинг: 434 НеутралноГоворете с Даца Фандупкова. Тя ги разбира нещата, ще сложи измервателни станции и това ще реши проблема.
О, или, чакай. Не гласувайте за тая посредствена учителка по руски, пионка на ГЕРБ и ДжиПи Груп.
И ще трябва да се изселим извън София
aglika.nenova
Рейтинг: 13 НеутралноСами сме си виновни - масово караме твърде стари коли, защото такива можем да си купим.
Все още не се е родил политикът, който да ще самоубие като забрани старите коли, защото повечето хора възприемат колата като привилегия, а не като средство за придвижване, което е възможно и да не можеш да си позволиш.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2123 НеутралноЕдинствено в големите жилищни комплекси, далеч от автомобилния трафик, стойностите на този газ във въздуха са били безопасни
Libertarianism is just anarchy for rich people______________
Б*аси лъжата с презастрояването на междублокови пространства на всякъде изходните артерии на кварталите са си тапи с работещи коли на място, да не говорим какво е около училищата и детските градини!
iceto_
Рейтинг: 285 НеутралноДо коментар [#29] от "niakoi_si":
само да допълня, че карбамида го има и при Евро 5, но в един момент системата става много скъпа за поддръжка и за това е пълно с обяви за премехването и
subsonic
Рейтинг: 599 НеутралноДо коментар [#1] от "paralelepiped":
Абсолютно вярно. Ако човек застане на малка квартална уличка и започне да брои тракащите и пушещи "трактори" ще осъзнае, че 90% от колите вече са дизели.
Чудя се на хората, които се хващат на тази въдица, че да караш дизел било по-изгодно. Търгуваш със здравето на околоните, своето здраве и здравето на децата си.
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2123 НеутралноДо коментар [#36] от "aglika.nenova":
Libertarianism is just anarchy for rich peopleАй ся аз като гледам си се карат предимно нови коли старите пенсионерите си ги държат пред блоковете и им плащат данъците прилежно! Също така много от старите коли са на газ която не отделя NO2!
Най много NO2 се отделя :
1. От старите таралясници на строителната мафия които строт метрото и новите жилищни сгради в ловния парк.
2.Излитащите самолети от Летище София които на всяко излитане оставят по 5-10тона изголели токсини.
Видимо от многото NO2, масово умират короните на дърветата в Ловния Парк,Борисова Градина и Южен парк следствие на киселинен дъъж който се образува от NO2 !
Сега вече знаеш!
borkar
Рейтинг: 280 НеутралноЗамърсяването по бул. Руски сме го мерили през 90-те години в Химическия факултет на СУ. Всеки сантиметър по-далеч от трафика е важен. Пробовземане през 50 сантиметра във височина и отдалечаване от бордюра. Това за единия метър е вярно и е установено от американци още през 60-те на 20-ти век.
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2123 НеутралноЕдна майка като си заведе в мола детето и го държи за 5 минути на паркинга инхалира повече токсини от колко цял ден в детската градина на двора!
Libertarianism is just anarchy for rich people
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2123 НеутралноЕдна майка като си заведе в мола детето и го държи за 5 минути на паркинга инхалира повече токсини от колко цял ден в детската градина на двора!
Libertarianism is just anarchy for rich people
gesand
Рейтинг: 295 НеутралноТака е тука - прах през зимата, азотен диоксид през лятото. Никаква изненада за който е наясно какви са източниците на замърсяване в градовете.
And all that jazz!На следващ етап няма да е лошо да измерят и озона, защото той е вторичен и където има азотни оксиди през деня, обикновено има и озон. А той в някои отношения има дори по-опасни ефекти, особено много уврежда листата на растенията.
ivanpopov
Рейтинг: 2440 НеутралноИзпитвам големи съмнения към изследвания на "специалисти", които дори не знаят правилните названия на химическите съединения, по конвенция, която страната ни е ратифицирала преди повече от 20г.
Лео
Рейтинг: 1097 НеутралноА защо не бяха развити двигателите на метан или пропан-бутан?
tie_interceptor
Рейтинг: 388 НеутралноДо коментар [#32] от "mbt34598035":
Не е добра идеята, защото реципрочно всички други градове и села ще въведат винетки и си представете, колко ще струва едно пътуване до морето на софиянци...
Със самолет ще е в пъти по-евтино.
Освен това всички лизингови автомобили са със софийска регистрация, а не всички са в София. Те да си искат обратно данъка от Софийска община, че да си платят градските/селските винетки ли?
ynx53574781
Рейтинг: 274 НеутралноАми слезте от колите си! Всеки ден вървя по натоварен булевард между 8 и 9 сутрнита и гледам колите, които едва се движдат. 9 от 10 коли са с по един човек вътре. Никой не може да ме убеди, че всички тези хора нямат алтернативен градски транспорт. Имат, но е по-лесно да киснат в задръстване 40 мин и да си цъкат на телефона, а после да се оплакват, че имало много трафик. Все едно не разбират, че всъщност те самите са трафика и че хората от 200 метра задръстване се събират в 1 автобус.
simChо
Рейтинг: 1063 НеутралноМай ви лъснаха лъжите ..
Шпигел публикува изследване за емисиите при дизел и бензин и се оказа, че частиците , за които оревахте орталъка са при дизела по-големи и се задържат от дихателните пътища , а при бензин са нано-частици и макар и да са по-малки като грамаж , се филтрират по-трудно от ДПФ системите на двигателите, а като са по-малки не се задържат от дихателните пътища..
babyroo
Рейтинг: 274 НеутралноСамо да питам тук експертите, какво разбирате под: "ОТРОВЕН ГАЗ"??? Да почнем от автора и да минем към всезнаещите пописващи? Що не мрат хора по кръстовищата? Или на спокойно вечер у дома? Поне малко критична мисъл?
rooНеневиждам таралясниците и техните горди собственици, но основна вина има тъпата ДЪРЖАВА, открай време, не само ГЕРБ, дето допуска изобщо тези гробници. Уви, никога никой няма да види изборна победа, ако им посегне... А там далеч, директно те свалят от возилото, мачкат го в гробницата, и си плащаш като поп за това... Мечтииии.
Darth Plagueis
Рейтинг: 1419 НеутралноДо коментар [#46] от "ivanpopov":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКРазбира се. Ако го наречем двуокис, вместо диоксид, това коренно променя всичко.
The Island
Рейтинг: 289 НеутралноДо коментар [#24] от "yph43590585":
Черната димна завеса при дизелите е по-безопасна от БЯЛАТА ДИМНА ЗАВЕСА при ДИЗЕЛИТЕ, които пристигнаха в България в последните години, изхвърлени от Западна Европа и радушно приети у нас. Не се вижда оправия от това зло, вероятно по-вредно от цигарите.
Deaddark
Рейтинг: 2612 НеутралноДо коментар [#26] от "mbt34598035":
При децентрализация сте прав, колега, но у нас е централизирано управление - София плаща (стари данни), 11.8%-та от всички данъци, а харчи 97%-та. Ако София нямаше тази и други привилегии още запазени от комунизма - сега щеше да е 300-320 хиляди максимум. Всеки с комунистическо мислене иска у СофЕто - с протекция за по-високи доходи и повече благини, като при партийните секретари на БКП, затова и столицата се задръсти с ганьовци и андрешковци.
Deaddark
Рейтинг: 2612 НеутралноДо коментар [#40] от "subsonic":
Дизелите вървят без пари на старо в Германия - голям данък и ограничения къде да карат.
boevbisser
Рейтинг: 3096 НеутралноБез драматично многократно вдигане на данъците на старите дизела няма да стане. Не видях такава точка в нито една предизборна програма обаче.
pag
Рейтинг: 1120 ВеселоМухахах, много умно!
А ти, горди ми софиянецо, смяташ ли колко винетки ще трябва да си купиш за да посетиш родните си села, а?
Знанието е сила, информацията - власт
pag
Рейтинг: 1120 ВеселоНе, само показва разликата между специалист и дрънкало. Знанието е сила, информацията - власт
satanail13
Рейтинг: 714 Любопитно> Немско проучване сочи дизеловите коли като основен замърсител
Марс е изконна Американска територия!Ми това са немски автомобили..
Славейко
Рейтинг: 1256 ВеселоВървете си на село тогава
Славейко
Рейтинг: 1256 НеутралноДо коментар [#46] от "ivanpopov":
На български се казва двуокис и това е диоксид на гръцки
Славейко
Рейтинг: 1256 НеутралноДо коментар [#46] от "ivanpopov":
Няма конвенции за езика. Има славянска терминология.
Deaddark
Рейтинг: 2612 НеутралноДо коментар [#51] от "babyroo":
Колега, аз като химик да Ви питам - правите ли разлика между отровен и смъртоносно отровен?
niakoi_si
Рейтинг: 648 НеутралноДо коментар [#57] от "pag":
Ще плащам, що да не плащам? Ще има дневни винетки, като си ходя на село, снасям там едни 20 кинта и съм готов. И ти селянино, като посещаваш София, ще имаш право на дневни винетки...
Естествено всичко това е в сферата на пожеланията, знам, че за Ганьо да плаща за ламаринения курник е кощунство, той е по-важен от насъщния...
Симо
Рейтинг: 1031 НеутралноДокато законите и контрола за катализаторите и емисиите са калпави - няма да има промяна. От закона трябва да се почне и след това да се следи неговото прилагане. Масово колите са без катализатори и без филтри за финни частици.
borkar
Рейтинг: 280 НеутралноПлатено паркиране до околовръстното, на двойни цени спрямо днешните, годишен стикер на тройни спрямо днешните, за втора кола на същия адрес или собственик на десеторни цени, зверски контрол на място в зоните, зверски контрол при издаване на годишните стикери - това е единственото решение. Сами си го причинихме, сега трябва да платим скъпо за да оправим щетите от автомобилното ни подивяване.
Ниските цени на зоните са проблем. Местните виждат, че има места в новопоявилата се зона и почват да я пълнят самите те. Защото (дните са грубо изчислени - празници, "жестове" от общината ...):
Синя зона на година:
Първа кола =150лв/300дни=50 стотинки на ден;
Втора кола =300лв/300дни=1 лв. на ден;
Зелена зона на година:
Първа кола =100лв/240дни=42 стотинки на ден;
Втора кола =200лв/240дни=83 стотинки на ден.
Кафе от машина – 50 стотинки.
babyroo
Рейтинг: 274 НеутралноДо коментар [#63] от "Deaddark":
rooТакава разлика няма! Зависи само от дозата - като лекар ви го казвам...
babyroo
Рейтинг: 274 НеутралноАко много държите да се направите на страшилище - използвайте ТОКСИЧЕН!!!
roobabyroo
Рейтинг: 274 НеутралноКолкото и да ми досажда, малко просвещение за народа:
roo1. Отрови - примесени в ниски концентрации във въздуха водят до смърт - циановодород, въглероден оксид.
2. Токсични - като примеси във въздуха водят до вреда, но не смърт - азотен и серен диоксид - например.
3. Безвредни, като примеси - въглероден диоксид, азот.
Обърнете внимание: ако ви поставят главичката в азот или въглероден диоксид, ще умрете за минути, но не защото са отровни, а защото ви липсва кислород!!!
ivanpopov
Рейтинг: 2440 НеутралноУважавам славяните (дори създателят на периодичната система Димитрий Менделеев се счита за такъв). Но България е приела да спазва стандартите и препоръките на UPAC. За това оксид, а не окис. За неспециалист, получил образование по татово време, едва ли има особено значение. Но за някой, дето се пише "експерт", е смешно да се ползва термин от края на предишното хилядолетие.
yph43590585
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#29] от "niakoi_si":
Съгласен съм с техническата обосновка, но да не забравяме, че тя важи при напълно изрядно МПС - т.е. всичките катализатори, ДПФ-и и т.н. са си на мястото и функционират. Да, ама на бълващите чернилка дизелаци им липсват ДПФ-ите примерно, което променя отделяните химически елементи и става спорно, кой замърсява повече. :)
neut
Рейтинг: 1409 НеутралноЧерни облаци се сгъстяват над собствениците на дизелови автомобили
In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the restСлавейко
Рейтинг: 1256 НеутралноДо коментар [#70] от "ivanpopov":
Езикът е език, не може да се пипа с конвенции.
grigoo
Рейтинг: 625 НеутралноОт 3 години разправям че улиците ЦЕЛОГОДИШНОсмърдят на нафта, това е геноцид, общината не предприема абсолютно никакви мерки! Най-малкото е поетапно да се забраняват дизелите от евро3 веднага нагоре през 2-3 години, и масови проверки за наличие на дпф и катализатор, при липса сваляне на номерата и 1000лева глоба. Писна ми да ме тровят селяндурите с нафтовите си дръгливи кочини.
simChо
Рейтинг: 1063 НеутралноВъобще не е спорно - бензинът замърсява повече , дизелът по-малко!
То много сложно...
Нали споменах Шпигел?
https://www.spiegel.de/plus/audi-bmw-daimler-porsche-vw-absprachen-offenbar-auch-bei-benzinmotoren-a-00000000-0002-0001-0000-000158500346
Там е на немски и с абонамент, та ей ви и преразказано на руски:
свежая публикация от 20 июля в уважаемом немецком журнале «Шпигеле» говорит о том, что бензиновые движки не только не лучше, но даже гораздо опаснее творений Рудольфа Дизеля.
И вот почему.
....
Экологи продавили идею, что выбросы в атмосферу надо планомерно снижать каждый год. При этом речь идет не просто о выбросах, по определению вредных для человека, а за компанию и о неизбежных типа СО2, потому что они «вредны для климата». ..
Однако такой режим сгорания неизбежно оставляет в сухом остатке мельчайшие частицы несгоревшей гадости. Модное название гадости — нанопыль (или тонкая пыль), более привычное — сажа (то есть несгоревшие частицы углерода).Инженеры закатили глаза к небу и стали издеваться над хорошими моторами. ..
Общественность усвоила, что сажей воняют именно дизели. И что именно поэтому на них устанавливают специальные фильтры ..
..На фоне этого шума никто не заикался о том, что особого вреда от этой сажи с ее довольно крупными частицами, в общем-то, нет… А вот та невидимая глазом гадость, которую изрыгают выхлопные трубы бензиновых ДВС с прямым впрыском топлива, не случайно называется нанопылью. Частицы менее 5 мкм не отфильтровываются в верхних дыхательных путях, а потому опасны для легких. ..
simChо
Рейтинг: 1063 НеутралноСтига нафта!
Всичко да е на ВЕИ горива в ТЕЦовете на Ковачки ..
А от ТЕЦ - ще зареждаме Тесла!
simChо
Рейтинг: 1063 НеутралноА ако произвеждаме електро в ТЕЦ?
И с енергията задвижваме "Тесла"?
Не е ли тогава азотният окис най-много/на километър?
Така че, какво пищим все против..?
Ей за азотния окис:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/abgas-diesel-fahrverbote/abgasnorm/test-euro-6d-temp/
grigoo
Рейтинг: 625 НеутралноДо коментар [#75] от "simChо":
АХАХАХХАХА ти аутист ли си ко, как по-точно бензиновите коли замърсяват повече от нафтовите кочини, като първо по принцип при идеални условия - чисто нови, дизеловите двигатели замърсяват в пъти повече, второ, старите бензинови коли в България поне 60-70% от тях са на газ или метан и замърсяването вече става стотици пъти по-малко от същите нафтови кочини. Да не говорим, че е и по-евтино, само мега тъпите прости селяндури карат дизелови дърти коли.
grigoo
Рейтинг: 625 НеутралноДо коментар [#77] от "simChо":
Да, ти си пълен аутист.
simChо
Рейтинг: 1063 НеутралноЗа такива малоумни идиоти като тебе съм дал линкове..
Да намерите някой да ви обясни..
Николов
Рейтинг: 1211 НеутралноИзточник?
Не се майтапя - съвсем сериозно питам.
“If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
simChо
Рейтинг: 1063 НеутралноЩо има такива недомасленици?
Ми има линкове бе..
simChо
Рейтинг: 1063 НеутралноВ смисъл "повече"?
От бензина частиците са по-малки на големина .. и според много медицински специалисти са много по-опасни..
Както и частиците от ВЕИ горивата с 0% СО2 - пелети, дърва, РДФ са по-малки и не се задържат от горните дихателни пътища на човек..
Та така..
tie_interceptor
Рейтинг: 388 НеутралноДо коментар [#79] от "grigoo":
Може и да не е аутист (или с други душевни проблеми), но е трол със съгурност. Не пропуска да се облекчи на статия за Тесла. Явно, както и да замеси Тесла в коя да е статия за автомобили...