Въздухът по кръстовищата в София е наситен с отровен газ, установи изследване на AirBG

Стефан Димитров (вдясно) и част от екипа на AirBG, извършил изследването на въздуха в София за азотен двуокис

© Надежда Чипева, Капитал

Стефан Димитров (вдясно) и част от екипа на AirBG, извършил изследването на въздуха в София за азотен двуокис



Силно замърсяване с отровния газ азотен двуокис на оживените кръстовища и булеварди в София регистрира изследване на въздуха от юли до септември. То бе проведено от екип на гражданския проект AirBG, който измерва качеството на въздуха с 1000 станции в цялата страна. Резултатите от него бяха оповестени от екипа, провел изследването.


То е проведено на 30 места в столицата по немска методика с дифузионни тръби, прикачени към пътните знаци. Пробите са изпратени в сертифицирана лаборатория в Швейцария, която сега предостави получените резултати.


Орлов мост е най-замърсен и с азотен двуокис




На Орлов мост наличието на азотен двуокис във въздуха е 77.9 мг/куб.м средно за месец септември, в чиято първа половина автомобилното движение все още не е интензивно. Максимално допустимата норма е 40 мг/куб.м.


Над нормата са и стойностите на този газ по бул. "Драган Цанков", по бул. "Сливница" и по оживените кръстовища – между 50 и 60 мг/куб.м, обяви ръководителят на проекта AirBG Стефан Димитров.


На 20 от общо 30 измервани места в София стойностите на опасния газ са в горните граници на нормата. Това също е опасно за здравето при по-продължителен престой там.


Единствено в големите жилищни комплекси, далеч от автомобилния трафик, стойностите на този газ във въздуха са били безопасни, показало изследването на AirBG.


Орлов мост

© Юлия Лазарова

Орлов мост


Опасният газ е най-концентриран във въздуха до един метър над земята


"Досега измервахме предимно фините прахови частици, а сегашните високи стойности на този газ са в отпускарските месеци, когато София е полупразен град. Трябва да се знае, че азотният двуокис се стеле по земята и концентрацията му е по-висока до един метър височина. Това е въздухът, който дишат децата ни", предупреди Димитров.


Немско проучване сочи дизеловите коли като основен замърсител


В представянето на резултатите от изследването участва и Хана Рейн от института Deutsche Umvelthilfe. Тя работи в отдела за контрол на замърсяването на въздуха. Дизеловите автомобили са причинители на 75% от замърсяването на въздуха с азотен двуокис, установило тяхното проучване с дифузионни тръби в 270 точки на Германия.


"В нашия институт измерихме 140 вида дизелови коли, включително и нови. Оказа се, че единствено последната версия на Евро 6 – Евро 6 м, отговаря на изискванията. Само последният модел катализатори наистина помага реално за намаляване на вредните емисии", обяви Рейн.


Според Петър Киров, инженер по двигатели с вътрешно горене, който участва в изследването на AirBG, бензиновият двигател излъчва 30% по-малко азотен двуокис от дизеловия.


Кашлица и дразнене в очите са част от симптомите


Всяка година 75 000 души в Европа умират от болести, причинени от замърсен въздух, обяви д-р Александър Симидчиев, пулмолог от сдружение "Въздух за здраве". Бронхити, астма и дори смърт причинява постоянното вдишване на високи концентрации на този газ във въздуха.


"Симптомите от вдишания азотен двуокис са дразнене в очите или в носа, в дихателната система, усещане за по-трудно дишане или кашлица", каза той. Преди няколко месеца д-р Симидчиев е направил съвместно проучване с "Бърза помощ", което показало, че в дни с по-висока замърсеност на въздуха в София рязко се увеличава и работата на спешните лекарски екипи.


"Не се разхождайте и не спортувайте в близост до автомобилния трафик, дори да сте в градина или парк! Избягвайте местата, където има задръствания от коли – там има много от опасния газ", призова Стефан Димитров. На шофьорите той препоръча да не отварят прозорците на колите си в задръствания и да пътуват в ненатоварените часове на деня.


Димитров заяви, че през зимните месеци във въздуха ще се прибавят и вредните емисии от битовото отопление на печки, съчетано с честата температурна инверсия в Софийското поле. Тя действа като похлупак и не позволява смяна на въздушните пластове, обясни той. Накрая той посъветва софиянци да се запознаят с конкретните мерки, които предлагат в програмите си кандидатите за кмет на София за решаване на този жизненоважен проблем, и да предпочетат най-подходящата според тях.

Коментари (84)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на paralelepiped
    paralelepiped
    Рейтинг: 415 Неутрално

    Излъгаха ни с дизела. Голяма напаст се оказа. По улиците вече не може да се диша нормално. След години ще напълним онкологиите, ако не се вземат своевременни мерки.

  2. 2 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3171 Неутрално

    "Въздухът по кръстовищата в София е наситен с отровния азотен двуокис, установи изследване на AirBG"

    До много от тези кръстовища в непосредствена близост има дворове на детски градини и детски площадки, където децата от малки се тровят от мръсния въздух. На архитекти и градостроители това не прави впечатление.

  3. 3 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 555 Неутрално

    И това при положение че юли и август София е почти празна.Какъв ли е въздухът след 15 септември.

  4. 4 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4167 Неутрално

    В момента отгоре ясно се вижда, че въздухът над основните кръстовища - Орлов Мост, Евлоги Георгиев/Драган Цанков, Сточна гара и пр. - е сиво-кафяв; какво е на самите кръстовища, мога само да гадая.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  5. 5 Профил на mbt34598035
    mbt34598035
    Рейтинг: 352 Гневно

    № 2 и № 3 - Вие сте абсолютно прави! Аз потвърждавам този ужас, който е в София. И, ако мога да изкажа мнение, имам чувството, че това идеята - е да се махаме оттук, за да спасим децата и себе си. Но, както винаги питам - кого ще управляват тогава управляващите ни?!

  6. 6 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5244 Неутрално

    Общината не е предприела реални мерки

  7. 7 Профил на lynyrds
    lynyrds
    Рейтинг: 540 Неутрално

    Сакън....соросоидна неправителствена организация саботира евтините дизели за разбирачите.. същите тия обясняват как хората унищожавали природата , как ще изпукаме от климатични промени и жеги преди да дойде ледниковия период...
    Дишайте с пълни гърди , това са затоплистки лъжи...
    А... и тая Грета...враг на тръмпоидната новоселяндурска селищна система - наказание като вещиците в средновековието.

  8. 8 Профил на perro
    perro
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    "Въздухът по кръстовищата в София е наситен с отровния азотен двуокис, установи изследване на AirBG"
    Е, с какво да е наситен на кръстовище въздъх, бе маамустара? С кислород? С метан? С аромат на теменужки? То бива глупости, ама тая тъпотия счупи тъпомера...

    perro -si yankees - no
  9. 9 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 1692 Неутрално

    Е добър ден. NOX е отвратителен и идва от турбото на новите дизели.

  10. 10 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    Отдавна го говоря че не само СО2 и SO2 са проблемни, азотните и амонячните съединения също. Но се плямпа че имало сероочистки, СО2 филтри, а за азота се мълчи като бит пееснас.

  11. 11 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3635 Неутрално

    Аз предлагам да изберем Фандъчето. Тя ще разпореди проверка, ще изгледа строго в някое интервю и ще заплаши с глоба.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  12. 12 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1477 Разстроено

    № 2 и № 3 - Вие сте абсолютно прави! Аз потвърждавам този ужас, който е в София. И, ако мога да изкажа мнение, имам чувството, че това идеята - е да се махаме оттук, за да спасим децата и себе си. Но, както винаги питам - кого ще управляват тогава управляващите ни?!
    —цитат от коментар 5 на mbt34598035


    Навремето имаше приказка, че в България щели да останат само цигани и митничари.
    Ако я осъвременим, ще се получи: цигани и политици.

  13. 13 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2599 Неутрално

    Екоталибани-соросоиди клатят педерастката стабилност!!!

    Обичам да грухтя и плюскам.
  14. 14 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1752 Неутрално

    Аз предлагам да изберем Фандъчето. Тя ще разпореди проверка, ще изгледа строго в някое интервю и ще заплаши с глоба.
    —цитат от коментар 11 на Darth Plagueis


    Ще направи билетчето за транспорта 5 лв. защото е поръчала нови автобуси.

  15. 15 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4167 Неутрално

    До коментар [#13] от "Свинчуга":

    "Екоталибани-соросоиди клатят педерастката стабилност!!!"

    Не знам кой какво клати, но София е СТОЛИЧНИЯТ ГРАД С НАЙ-МРЪСЕН ВЪЗДУХ В ЕВРОПА.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  16. 16 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8452 Неутрално

    А какъв ли ще е въздухът през зимата?

  17. 17 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3281 Весело

    Ей сега ще подразня населението......
    Какво се бутате в тази София, като не и харесвате въздуха? Аз ходя на Витоша два пъти годишно, но в София гледам да не влизам.
    Има ли един, дето да напише - Аз направих това..... Всички чакат да ги "оправят", пък после се смеят на шматките, гласували за Сакса. И Сидеров да изберете, няма да ви очисти въздуха. Ако ви наложат забрани, пак вие ще ревете оттук до Парагвай.
    А човек може да живее в Криводол или Първомай. Защо в София?
    Давайте минусите.

    Еретик
  18. 18 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1180 Весело

    споко, след изборите въздохо чесе оправи...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  19. 19 Профил на mbt34598035
    mbt34598035
    Рейтинг: 352 Неутрално

    Ей сега ще подразня населението...... Какво се бутате в тази София, като не и харесвате въздуха? Аз ходя на Витоша два пъти годишно, но в София гледам да не влизам. Има ли един, дето да напише - Аз направих това..... Всички чакат да ги "оправят", пък после се смеят на шматките, гласували за Сакса. И Сидеров да изберете, няма да ви очисти въздуха. Ако ви наложат забрани, пак вие ще ревете оттук до Парагвай. А човек може да живее в Криводол или Първомай. Защо в София?Давайте минусите.
    —цитат от коментар 17 на Костадин Иванов


    Здравейте, г-н Иванов! Мисля, че Вие не дразните с Вашето мнение, просто изказвате една мисъл, която, като че ли е в много от нас. Аз съм от София и в предпенсионна възраст /едната ми баба е родена на ул. Зайчар в София /намира се между бул. Ал. Стамболийски и сегашния бул. Т. Александров/, а другата ми баба е боянчанка, от Бояна/. Моето детство е минало в т. нар. стара софийска махала Коньовица. И нямам "село", както се казваше преди. Но това беше преди "105" години. Времената се промениха. За огромно съжаление на всички нас, "хлябът" в България се концентрира в няколко големи и що-годе прилично развиващи се икономически градове. И младите хора /пък и не само те/ започнаха да търсят препитание в тях. И съм с дълбокото убеждение, че не средностатистическите хора сме виновни за това, а едни други. За това и София се пренасели с хора и коли /и то главно втора употреба и дизелови/. Аз няма да Ви "дам" минус, но, може би, трябва да осъвременим реалностите.

  20. 20 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2204 Неутрално

    "Въздухът по кръстовищата в София е наситен с отровния азотен двуокис, установи изследване на AirBG"До много от тези кръстовища в непосредствена близост има дворове на детски градини и детски площадки, където децата от малки се тровят от мръсния въздух. На архитекти и градостроители това не прави впечатление.
    —цитат от коментар 2 на tacheaux


    Защо никой не гледа истината в очите - да се спрат таралясниците , особено тези на дизел , който може да слезе от автомобила си и да използва градския транспорт , който в последните години е редовен и за повечето от нас удобен . Метрото е един от вариантите. И не ми говорете , чее с таралясни ви е по-ефтино и бързо , както се опитват за внушават някои среди , особено от левия спектър , както и някои "демократи"! Картата за цялата градска мрежа - трамвай , тролей , автобуси за вътрешни и извънградски линии , метро срува само 360 лв за 1 година - по 1 лв на ден!
    Архитектите и строителите не могат да строят ясли и детски градини на Церни връх например , където няма АЗОТЕН ДИОКСИД и всякакви други боклуци , които сами ние си ПРОИЗВЕЖДАМЕ . Дори МАЯ МАНОЛОВА не би могла да премахне замърсяването.

  21. 21 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1145 Разстроено

    Изтровихме се, ей...
    Няма решение.
    За нас де, децата може да се окажат по-умни.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  22. 22 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1849 Неутрално

    Не се втелявайте. В една малка стая като се съберат 4-5 човека, въздухът също става отровен. Къв е извода - или се разредете или увеличете пространството. Може и да си забраните да дишате или да не ползвате транспорт, но тогава ще трябва да мислете за друго. За съжаление дори и "експертите" имат акъл най-много до втората логическа брънка...

  23. 23 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1849 Неутрално

    А вероятността плешото с червените чепици на син фон да кара пушещ дизел също е голяма.

  24. 24 Профил на yph43590585
    yph43590585
    Рейтинг: 60 Неутрално

    Мисля, че трябва да дадат правомощия на КАТ, да спират коли от движение, които замърсяват ОЧЕВИДНО... Предполагам всеки един от вас е виждал стари дизели, които оставят след тях черна димна завеса...
    Другата адекварна мярка би била, да се дигне драстично данъка, защото в момента точно старите замъсяващи коли, под 101 коня плащат данък 20-30лв.

  25. 25 Профил на GreenBush
    GreenBush
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Това е долна клевета целяща да омаскари невероятната, неповторимата и единсвена учитиленица по руски другарката Фандъкова за "блестящото" и управление на София за псолдените 10 години.

  26. 26 Профил на mbt34598035
    mbt34598035
    Рейтинг: 352 Неутрално

    Мисля, че трябва да дадат правомощия на КАТ, да спират коли от движение, които замърсяват ОЧЕВИДНО... Предполагам всеки един от вас е виждал стари дизели, които оставят след тях черна димна завеса...Другата адекварна мярка би била, да се дигне драстично данъка, защото в момента точно старите замъсяващи коли, под 101 коня плащат данък 20-30лв.
    —цитат от коментар 24 на yph43590585


    Изразявам пълно съгласие с Вас! И, ако мога да добавя - много хора живеят, работят и карат колите с не-софийска регистрация ежедневно в София, а плащат данъците си в други населени места. Би било редно да има установени правила, да заплащат данъците си тук. /Извинете ме, сега се усещам, че говоря глупости - какви правила, какви "пет лева"./

  27. 27 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2176 Неутрално

    До коментар [#26] от "mbt34598035":

    Ами то това се решава елементарно. Градска винетка, струваща 200-500лв. на година (примерно). Без нея кат те хванат в рамките на града - глоба.

    Който плаща данък МПС в София му се отпуска безплатно.

    И всичко се отрегулира без сложни правила.

  28. 28 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3281 Весело

    До коментар [#19] от "mbt34598035":

    "За огромно съжаление на всички нас, "хлябът" в България се концентрира в няколко големи и що-годе прилично развиващи се икономически градове. И младите хора /пък и не само те/ започнаха да търсят препитание в тях. И съм с дълбокото убеждение, че не средностатистическите хора сме виновни за това, а едни други"
    ============
    Така е.
    Имам усещането, че дори не икономическите фактори са най-важни при избора на терен за нов завод, а въпросът какво ще прави там съпругата на шефа. Защото наличността на МОЛ е животоспасяваща.

    Еретик
  29. 29 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2176 Неутрално

    До коментар [#24] от "yph43590585":

    Знаеш ли кое е смешното? Че най-дъртите и пушещи дизели замърсяват с въпросния газ по-малко от новите дизели.

    Правилото е следното - за да работи ефективно дизела (да харчи малко и да върви много), трябва да гори с висока температура. Колкото е по-ефективно изгарянето (при по-висока температура), толкова повече окиси се отделят.

    Поради тази причина точно гръмна скандала Дизелгейт. Новите дизели са икономични и мощни едновременно. Отделят по-малко парникови газове (диоксиди)... поради по-ефективното изгаряне.

    Обаче на тоя свят абсолютно правилно решение няма, това доведе до по-висока концентраця на окисите, които са 100% непосредствена отрова, за разлика от набедените парниковите газове, които можеш да поглъщаш без никакви последствия.

    И така днешните дизели отделят по-малко CO2, но повече CO, SO, NO...

    И така до евро 6.5+... където уж бил решен проблема посредством карбамида...(адблу).... ама какво ще изникне на по-късен етап предстои да видим.

  30. 30 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2176 Неутрално

    Дневник, дайте линк към изследването!

  31. 31 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1862 Неутрално

    Излъгаха ни с дизела. Голяма напаст се оказа. По улиците вече не може да се диша нормално. След години ще напълним онкологиите, ако не се вземат своевременни мерки.
    —цитат от коментар 1 на paralelepiped


    Глупости..

    Първо .. що мълчите за ВЕИ горивата на Ковачки - РДФ, които колкото с по-висока температура изгартрят, толкова повеяе азотни окиси произвеждат?

    Второ - има съвсем проста система.. що се не прави, а се чака повсеместната електрокаризация?

    https://www.dieselnet.com/news/2019/02adac.php

    https://www.youtube.com/watch?v=ioBPRObnIf8

    Нито е скъпа, нито е сложна, ако я въведем, то 50% от емисиите са на светофарите .. значи елементарно можем да ги намалим!

    https://www.youtube.com/watch?v=VJSEQaxAh4c

    https://www.youtube.com/watch?v=LTcYHeM90UY

    https://www.youtube.com/watch?v=CZ_YspCTZKY

    Ама зелени .. иди им обяснявай ..

  32. 32 Профил на mbt34598035
    mbt34598035
    Рейтинг: 352 Неутрално

    До коментар [#26] от "mbt34598035":Ами то това се решава елементарно. Градска винетка, струваща 200-500лв. на година (примерно). Без нея кат те хванат в рамките на града - глоба.Който плаща данък МПС в София му се отпуска безплатно.И всичко се отрегулира без сложни правила.
    —цитат от коментар 27 на niakoi_si


    Като че ли сте прав! Както е сега със Зелената зона в София. Тъй като ние попадаме в нея, по адресна регистрация, която трябва да съвпада с регистрацията на съответното МПС, се издава винетка /след представяне и на документ за платен данък в общината по местоживеене/ и проблемът е решен. Така, че, вероятно това може да се приложи и по Вашето, според мен, изключително разумно предложение. Ама, дали на софийските общинари това би им минало през "изключителния" ум?!

  33. 33 Профил на faeton.
    faeton.
    Рейтинг: 3688 Неутрално

    И в почивните дни дизелови автомобили задръстват кръстовищата!
    Почти няма разлика.
    Въпросът с дизелите бе търпи отлагане, а никой управник дори не го повдига!
    Нито мераклиите за кметове!

  34. 34 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2176 Неутрално

    До коментар [#33] от "faeton.":

    Въпроса със всички автомобили не търпи отлагане. И бензина мята азотен оксид. Вярно по-малко, но не много по-малко. Т.е. един дизел е равен на 1.5 бензина и пак си на същото ниво на мръсотии.

    То затова и на Евро6 бензините също има филтъра за ФПЧ и катализатор за азотните окиси.... ама само на най-новите.

  35. 35 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2850 Неутрално

    Говорете с Даца Фандупкова. Тя ги разбира нещата, ще сложи измервателни станции и това ще реши проблема.
    О, или, чакай. Не гласувайте за тая посредствена учителка по руски, пионка на ГЕРБ и ДжиПи Груп.
    И ще трябва да се изселим извън София

  36. 36 Профил на aglika.nenova
    aglika.nenova
    Рейтинг: 14 Неутрално

    Сами сме си виновни - масово караме твърде стари коли, защото такива можем да си купим.
    Все още не се е родил политикът, който да ще самоубие като забрани старите коли, защото повечето хора възприемат колата като привилегия, а не като средство за придвижване, което е възможно и да не можеш да си позволиш.

  37. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  38. 38 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3590 Неутрално

    Единствено в големите жилищни комплекси, далеч от автомобилния трафик, стойностите на този газ във въздуха са били безопасни
    ______________
    Б*аси лъжата с презастрояването на междублокови пространства на всякъде изходните артерии на кварталите са си тапи с работещи коли на място, да не говорим какво е около училищата и детските градини!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  39. 39 Профил на iceto_
    iceto_
    Рейтинг: 370 Неутрално

    До коментар [#29] от "niakoi_si":

    само да допълня, че карбамида го има и при Евро 5, но в един момент системата става много скъпа за поддръжка и за това е пълно с обяви за премехването и

  40. 40 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 491 Неутрално

    До коментар [#1] от "paralelepiped":

    Абсолютно вярно. Ако човек застане на малка квартална уличка и започне да брои тракащите и пушещи "трактори" ще осъзнае, че 90% от колите вече са дизели.

    Чудя се на хората, които се хващат на тази въдица, че да караш дизел било по-изгодно. Търгуваш със здравето на околоните, своето здраве и здравето на децата си.

  41. 41 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3590 Неутрално

    До коментар [#36] от "aglika.nenova":
    Ай ся аз като гледам си се карат предимно нови коли старите пенсионерите си ги държат пред блоковете и им плащат данъците прилежно! Също така много от старите коли са на газ която не отделя NO2!
    Най много NO2 се отделя :
    1. От старите таралясници на строителната мафия които строт метрото и новите жилищни сгради в ловния парк.
    2.Излитащите самолети от Летище София които на всяко излитане оставят по 5-10тона изголели токсини.

    Видимо от многото NO2, масово умират короните на дърветата в Ловния Парк,Борисова Градина и Южен парк следствие на киселинен дъъж който се образува от NO2 !
    Сега вече знаеш!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  42. 42 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Замърсяването по бул. Руски сме го мерили през 90-те години в Химическия факултет на СУ. Всеки сантиметър по-далеч от трафика е важен. Пробовземане през 50 сантиметра във височина и отдалечаване от бордюра. Това за единия метър е вярно и е установено от американци още през 60-те на 20-ти век.

  43. 43 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3590 Неутрално

    "Въздухът по кръстовищата в София е наситен с отровния азотен двуокис, установи изследване на AirBG"До много от тези кръстовища в непосредствена близост има дворове на детски градини и детски площадки, където децата от малки се тровят от мръсния въздух. На архитекти и градостроители това не прави впечатление.
    —цитат от коментар 2 на tacheaux


    Една майка като си заведе в мола детето и го държи за 5 минути на паркинга инхалира повече токсини от колко цял ден в детската градина на двора!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  44. 44 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3590 Неутрално

    "Въздухът по кръстовищата в София е наситен с отровния азотен двуокис, установи изследване на AirBG"До много от тези кръстовища в непосредствена близост има дворове на детски градини и детски площадки, където децата от малки се тровят от мръсния въздух. На архитекти и градостроители това не прави впечатление.
    —цитат от коментар 2 на tacheaux


    Една майка като си заведе в мола детето и го държи за 5 минути на паркинга инхалира повече токсини от колко цял ден в детската градина на двора!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  45. 45 Профил на gesand
    gesand
    Рейтинг: 444 Неутрално

    Така е тука - прах през зимата, азотен диоксид през лятото. Никаква изненада за който е наясно какви са източниците на замърсяване в градовете.

    На следващ етап няма да е лошо да измерят и озона, защото той е вторичен и където има азотни оксиди през деня, обикновено има и озон. А той в някои отношения има дори по-опасни ефекти, особено много уврежда листата на растенията.

    And all that jazz!
  46. 46 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 1250 Неутрално

    Изпитвам големи съмнения към изследвания на "специалисти", които дори не знаят правилните названия на химическите съединения, по конвенция, която страната ни е ратифицирала преди повече от 20г.

  47. 47 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1488 Неутрално

    А защо не бяха развити двигателите на метан или пропан-бутан?

  48. 48 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 370 Неутрално

    До коментар [#32] от "mbt34598035":

    Не е добра идеята, защото реципрочно всички други градове и села ще въведат винетки и си представете, колко ще струва едно пътуване до морето на софиянци...
    Със самолет ще е в пъти по-евтино.

    Освен това всички лизингови автомобили са със софийска регистрация, а не всички са в София. Те да си искат обратно данъка от Софийска община, че да си платят градските/селските винетки ли?

  49. 49 Профил на ynx53574781
    ynx53574781
    Рейтинг: 318 Неутрално

    Ами слезте от колите си! Всеки ден вървя по натоварен булевард между 8 и 9 сутрнита и гледам колите, които едва се движдат. 9 от 10 коли са с по един човек вътре. Никой не може да ме убеди, че всички тези хора нямат алтернативен градски транспорт. Имат, но е по-лесно да киснат в задръстване 40 мин и да си цъкат на телефона, а после да се оплакват, че имало много трафик. Все едно не разбират, че всъщност те самите са трафика и че хората от 200 метра задръстване се събират в 1 автобус.

  50. 50 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1862 Неутрално

    До коментар [#1] от "paralelepiped":Абсолютно вярно. Ако човек застане на малка квартална уличка и започне да брои тракащите и пушещи "трактори" ще осъзнае, че 90% от колите вече са дизели.Чудя се на хората, които се хващат на тази въдица, че да караш дизел било по-изгодно. Търгуваш със здравето на околоните, своето здраве и здравето на децата си.
    —цитат от коментар 40 на subsonic


    Май ви лъснаха лъжите ..

    Шпигел публикува изследване за емисиите при дизел и бензин и се оказа, че частиците , за които оревахте орталъка са при дизела по-големи и се задържат от дихателните пътища , а при бензин са нано-частици и макар и да са по-малки като грамаж , се филтрират по-трудно от ДПФ системите на двигателите, а като са по-малки не се задържат от дихателните пътища..

  51. 51 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 865 Неутрално

    Само да питам тук експертите, какво разбирате под: "ОТРОВЕН ГАЗ"??? Да почнем от автора и да минем към всезнаещите пописващи? Що не мрат хора по кръстовищата? Или на спокойно вечер у дома? Поне малко критична мисъл?
    Неневиждам таралясниците и техните горди собственици, но основна вина има тъпата ДЪРЖАВА, открай време, не само ГЕРБ, дето допуска изобщо тези гробници. Уви, никога никой няма да види изборна победа, ако им посегне... А там далеч, директно те свалят от возилото, мачкат го в гробницата, и си плащаш като поп за това... Мечтииии.

    roo
  52. 52 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3635 Неутрално

    До коментар [#46] от "ivanpopov":

    Разбира се. Ако го наречем двуокис, вместо диоксид, това коренно променя всичко.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  53. 53 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#24] от "yph43590585":

    Черната димна завеса при дизелите е по-безопасна от БЯЛАТА ДИМНА ЗАВЕСА при ДИЗЕЛИТЕ, които пристигнаха в България в последните години, изхвърлени от Западна Европа и радушно приети у нас. Не се вижда оправия от това зло, вероятно по-вредно от цигарите.

  54. 54 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    До коментар [#26] от "mbt34598035":

    При децентрализация сте прав, колега, но у нас е централизирано управление - София плаща (стари данни), 11.8%-та от всички данъци, а харчи 97%-та. Ако София нямаше тази и други привилегии още запазени от комунизма - сега щеше да е 300-320 хиляди максимум. Всеки с комунистическо мислене иска у СофЕто - с протекция за по-високи доходи и повече благини, като при партийните секретари на БКП, затова и столицата се задръсти с ганьовци и андрешковци.

  55. 55 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    До коментар [#40] от "subsonic":

    Дизелите вървят без пари на старо в Германия - голям данък и ограничения къде да карат.

  56. 56 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 1385 Неутрално

    Без драматично многократно вдигане на данъците на старите дизела няма да стане. Не видях такава точка в нито една предизборна програма обаче.

  57. 57 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1340 Весело

    До коментар [#26] от "mbt34598035":Ами то това се решава елементарно. Градска винетка, струваща 200-500лв. на година (примерно). Без нея кат те хванат в рамките на града - глоба.Който плаща данък МПС в София му се отпуска безплатно.И всичко се отрегулира без сложни правила.
    —цитат от коментар 27 на niakoi_si


    Мухахах, много умно!
    А ти, горди ми софиянецо, смяташ ли колко винетки ще трябва да си купиш за да посетиш родните си села, а?

    Знанието е сила, информацията - власт
  58. 58 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1340 Весело

    До коментар [#46] от "ivanpopov":Разбира се. Ако го наречем двуокис, вместо диоксид, това коренно променя всичко.
    —цитат от коментар 52 на Darth Plagueis


    Не, само показва разликата между специалист и дрънкало.

    Знанието е сила, информацията - власт
  59. 59 Профил на satanail13
    satanail13
    Рейтинг: 984 Любопитно

    > Немско проучване сочи дизеловите коли като основен замърсител
    Ми това са немски автомобили..

    Марс е изконна Американска територия!
  60. 60 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2562 Весело

    Вървете си на село тогава

  61. 61 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2562 Неутрално

    До коментар [#46] от "ivanpopov":

    На български се казва двуокис и това е диоксид на гръцки

  62. 62 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2562 Неутрално

    До коментар [#46] от "ivanpopov":

    Няма конвенции за езика. Има славянска терминология.

  63. 63 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    До коментар [#51] от "babyroo":

    Колега, аз като химик да Ви питам - правите ли разлика между отровен и смъртоносно отровен?

  64. 64 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2176 Неутрално

    До коментар [#57] от "pag":

    Ще плащам, що да не плащам? Ще има дневни винетки, като си ходя на село, снасям там едни 20 кинта и съм готов. И ти селянино, като посещаваш София, ще имаш право на дневни винетки...

    Естествено всичко това е в сферата на пожеланията, знам, че за Ганьо да плаща за ламаринения курник е кощунство, той е по-важен от насъщния...

  65. 65 Профил на Симо
    Симо
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    Докато законите и контрола за катализаторите и емисиите са калпави - няма да има промяна. От закона трябва да се почне и след това да се следи неговото прилагане. Масово колите са без катализатори и без филтри за финни частици.

    http://www.youtube.com/watch?v=QuBy3BzCXwg
  66. 66 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Платено паркиране до околовръстното, на двойни цени спрямо днешните, годишен стикер на тройни спрямо днешните, за втора кола на същия адрес или собственик на десеторни цени, зверски контрол на място в зоните, зверски контрол при издаване на годишните стикери - това е единственото решение. Сами си го причинихме, сега трябва да платим скъпо за да оправим щетите от автомобилното ни подивяване.

    Ниските цени на зоните са проблем. Местните виждат, че има места в новопоявилата се зона и почват да я пълнят самите те. Защото (дните са грубо изчислени - празници, "жестове" от общината ...):
    Синя зона на година:
    Първа кола =150лв/300дни=50 стотинки на ден;
    Втора кола =300лв/300дни=1 лв. на ден;
    Зелена зона на година:
    Първа кола =100лв/240дни=42 стотинки на ден;
    Втора кола =200лв/240дни=83 стотинки на ден.

    Кафе от машина – 50 стотинки.

  67. 67 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#63] от "Deaddark":
    Такава разлика няма! Зависи само от дозата - като лекар ви го казвам...

    roo
  68. 68 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 865 Неутрално

    Ако много държите да се направите на страшилище - използвайте ТОКСИЧЕН!!!

    roo
  69. 69 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 865 Неутрално

    Колкото и да ми досажда, малко просвещение за народа:
    1. Отрови - примесени в ниски концентрации във въздуха водят до смърт - циановодород, въглероден оксид.
    2. Токсични - като примеси във въздуха водят до вреда, но не смърт - азотен и серен диоксид - например.
    3. Безвредни, като примеси - въглероден диоксид, азот.
    Обърнете внимание: ако ви поставят главичката в азот или въглероден диоксид, ще умрете за минути, но не защото са отровни, а защото ви липсва кислород!!!

    roo
  70. 70 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 1250 Неутрално

    До коментар [#46] от "ivanpopov":На български се казва двуокис и това е диоксид на гръцки
    —цитат от коментар 61 на Славейко


    До коментар [#46] от "ivanpopov":Няма конвенции за езика. Има славянска терминология.
    —цитат от коментар 62 на Славейко


    Уважавам славяните (дори създателят на периодичната система Димитрий Менделеев се счита за такъв). Но България е приела да спазва стандартите и препоръките на UPAC. За това оксид, а не окис. За неспециалист, получил образование по татово време, едва ли има особено значение. Но за някой, дето се пише "експерт", е смешно да се ползва термин от края на предишното хилядолетие.

  71. 71 Профил на yph43590585
    yph43590585
    Рейтинг: 60 Неутрално

    До коментар [#29] от "niakoi_si":

    Съгласен съм с техническата обосновка, но да не забравяме, че тя важи при напълно изрядно МПС - т.е. всичките катализатори, ДПФ-и и т.н. са си на мястото и функционират. Да, ама на бълващите чернилка дизелаци им липсват ДПФ-ите примерно, което променя отделяните химически елементи и става спорно, кой замърсява повече. :)

  72. 72 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6867 Неутрално

    Черни облаци се сгъстяват над собствениците на дизелови автомобили

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  73. 73 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2562 Неутрално

    До коментар [#70] от "ivanpopov":

    Езикът е език, не може да се пипа с конвенции.

  74. 74 Профил на grigoo
    grigoo
    Рейтинг: 720 Неутрално

    От 3 години разправям че улиците ЦЕЛОГОДИШНОсмърдят на нафта, това е геноцид, общината не предприема абсолютно никакви мерки! Най-малкото е поетапно да се забраняват дизелите от евро3 веднага нагоре през 2-3 години, и масови проверки за наличие на дпф и катализатор, при липса сваляне на номерата и 1000лева глоба. Писна ми да ме тровят селяндурите с нафтовите си дръгливи кочини.

  75. 75 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1862 Неутрално

    До коментар [#29] от "niakoi_si":Съгласен съм с техническата обосновка, но да не забравяме, че тя важи при напълно изрядно МПС - т.е. всичките катализатори, ДПФ-и и т.н. са си на мястото и функционират. Да, ама на бълващите чернилка дизелаци им липсват ДПФ-ите примерно, което променя отделяните химически елементи и става спорно, кой замърсява повече. :)
    —цитат от коментар 71 на yph43590585


    Въобще не е спорно - бензинът замърсява повече , дизелът по-малко!
    То много сложно...

    Нали споменах Шпигел?

    https://www.spiegel.de/plus/audi-bmw-daimler-porsche-vw-absprachen-offenbar-auch-bei-benzinmotoren-a-00000000-0002-0001-0000-000158500346

    Там е на немски и с абонамент, та ей ви и преразказано на руски:

    свежая публикация от 20 июля в уважаемом немецком журнале «Шпигеле» говорит о том, что бензиновые движки не только не лучше, но даже гораздо опаснее творений Рудольфа Дизеля.

    И вот почему.
    ....
    Экологи продавили идею, что выбросы в атмосферу надо планомерно снижать каждый год. При этом речь идет не просто о выбросах, по определению вредных для человека, а за компанию и о неизбежных типа СО2, потому что они «вредны для климата». ..

    Однако такой режим сгорания неизбежно оставляет в сухом остатке мельчайшие частицы несгоревшей гадости. Модное название гадости — нанопыль (или тонкая пыль), более привычное — сажа (то есть несгоревшие частицы углерода).Инженеры закатили глаза к небу и стали издеваться над хорошими моторами. ..

    Общественность усвоила, что сажей воняют именно дизели. И что именно поэтому на них устанавливают специальные фильтры ..
    ..На фоне этого шума никто не заикался о том, что особого вреда от этой сажи с ее довольно крупными частицами, в общем-то, нет… А вот та невидимая глазом гадость, которую изрыгают выхлопные трубы бензиновых ДВС с прямым впрыском топлива, не случайно называется нанопылью. Частицы менее 5 мкм не отфильтровываются в верхних дыхательных путях, а потому опасны для легких. ..

  76. 76 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1862 Неутрално

    От 3 години разправям че улиците ЦЕЛОГОДИШНОсмърдят на нафта, това е геноцид, общината не предприема абсолютно никакви мерки! Най-малкото е поетапно да се забраняват дизелите от евро3 веднага нагоре през 2-3 години, и масови проверки за наличие на дпф и катализатор, при липса сваляне на номерата и 1000лева глоба. Писна ми да ме тровят селяндурите с нафтовите си дръгливи кочини.
    —цитат от коментар 74 на grigoo


    Стига нафта!

    Всичко да е на ВЕИ горива в ТЕЦовете на Ковачки ..
    А от ТЕЦ - ще зареждаме Тесла!

  77. 77 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1862 Неутрално

    До коментар [#33] от "faeton.":Въпроса със всички автомобили не търпи отлагане. И бензина мята азотен оксид. Вярно по-малко, но не много по-малко
    —цитат от коментар 34 на niakoi_si


    А ако произвеждаме електро в ТЕЦ?
    И с енергията задвижваме "Тесла"?
    Не е ли тогава азотният окис най-много/на километър?

    Така че, какво пищим все против..?

    Ей за азотния окис:

    https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/abgas-diesel-fahrverbote/abgasnorm/test-euro-6d-temp/

  78. 78 Профил на grigoo
    grigoo
    Рейтинг: 720 Неутрално

    До коментар [#75] от "simChо":

    АХАХАХХАХА ти аутист ли си ко, как по-точно бензиновите коли замърсяват повече от нафтовите кочини, като първо по принцип при идеални условия - чисто нови, дизеловите двигатели замърсяват в пъти повече, второ, старите бензинови коли в България поне 60-70% от тях са на газ или метан и замърсяването вече става стотици пъти по-малко от същите нафтови кочини. Да не говорим, че е и по-евтино, само мега тъпите прости селяндури карат дизелови дърти коли.

  79. 79 Профил на grigoo
    grigoo
    Рейтинг: 720 Неутрално

    До коментар [#77] от "simChо":

    Да, ти си пълен аутист.

  80. 80 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1862 Неутрално

    До коментар [#77] от "simChо":Да, ти си пълен аутист.
    —цитат от коментар 79 на grigoo


    За такива малоумни идиоти като тебе съм дал линкове..
    Да намерите някой да ви обясни..

  81. 81 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1628 Неутрално

    София е СТОЛИЧНИЯТ ГРАД С НАЙ-МРЪСЕН ВЪЗДУХ В ЕВРОПА.
    —цитат от коментар 15 на Norman Granz

    Източник?

    Не се майтапя - съвсем сериозно питам.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  82. 82 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1862 Неутрално

    До коментар [#75] от "simChо":АХАХАХХАХА ти аутист ли си ко, как по-точно бензиновите коли замърсяват повече .
    —цитат от коментар 78 на grigoo


    Що има такива недомасленици?
    Ми има линкове бе..

  83. 83 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 1862 Неутрално

    До коментар [#29] от "niakoi_si":Съгласен съм с техническата обосновка, но да не забравяме, че тя важи при напълно изрядно МПС - т.е. всичките катализатори, ДПФ-и и т.н. са си на мястото и функционират. Да, ама на бълващите чернилка дизелаци им липсват ДПФ-ите примерно, което променя отделяните химически елементи и става спорно, кой замърсява повече. :)
    —цитат от коментар 71 на yph43590585


    В смисъл "повече"?
    От бензина частиците са по-малки на големина .. и според много медицински специалисти са много по-опасни..
    Както и частиците от ВЕИ горивата с 0% СО2 - пелети, дърва, РДФ са по-малки и не се задържат от горните дихателни пътища на човек..

    Та така..

  84. 84 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 370 Неутрално

    До коментар [#79] от "grigoo":

    Може и да не е аутист (или с други душевни проблеми), но е трол със съгурност. Не пропуска да се облекчи на статия за Тесла. Явно, както и да замеси Тесла в коя да е статия за автомобили...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK