Проект подготвя бул. "Мария Луиза" да стане втора "Витошка"

Предгаровият площад ще е с голям зелен плац, а автомобилите, идващи от надлез "Надежда" към центъра ще завиват по бул. "Хр.Ботев", визуализация.



Бул. "Мария Луиза" в София да стане предимно пешеходен от Централната гара до Лъвов мост, а в следващ етап и до площад "Св. Неделя". Това е една от целите на проекта за обновяване на Предгаровия площад, обсъден на Общинския експертен съвет по устройство на територията към направление "Архитектура и градоустройство".


Идейният проект е на архитектурно студио "А и А Архитекти" с водещи арх. Ангел Захариев и арх. Асен Милев. Те спечелиха конкурса на Столичната община и фондация "Визар" за втори градски център през 2018 г. Проектът бе премиран от жури с председател арх. Данте Белини, защото развива цялостна концепция за оживяване на зоната около Централната гара и предлага решение за пробив с тунели и естакади под и над жп линиите към неусвоените северни територии.


Зелен площад пред Централна гара




Уличните платна на бул. "Мария Луиза" пред гарата ще се свият двойно, като за автомобилното движение ще остане само сегашното северно платно. Южното ще бъде превърнато в озеленено парково пространство за пешеходци.


То ще се развие в посока Лъвов мост. До там автомобили ще се движат само в сегашните локални платна на булеварда. Средата му ще се преобрази в широк линеен парк с пешеходни и велоалеи.


Пешеходни и велоалеи в средата на бул. "Мария Луиза", засега от гарата до Лъвов мост.

Пешеходни и велоалеи в средата на бул. "Мария Луиза", засега от гарата до Лъвов мост.


Трамваят по бул. "Мария Луиза" засега се предвижда да остане в обособено трасе в средата на линейния парк.


Естакада при Сточна гара ще насочва колите северно от Централна гара


Автомобилният поток от надлез "Надежда" по бул. "Мария Луиза" към центъра ще завива по бул. "Хр. Ботев". Трафикът в обратната посока - към "Надежда" и Илиянци ще минава по бъдеща естакада на Сточна гара с пробив на бул. Данаил Николаев" до връзка с бул. "История славянобългарска", който е зад жп гарата.


Пешеходна зона от НДК до Централна гара


Концепцията на обсъждания проект е линейният парк по бул. "Мария Луиза" в първата фаза да стига до Лъвов мост и в по-късен етап да стигне до площад "Св. Неделя". Заложената тенденция е бъдещият "зелен" булевард да се насити с много магазини и заведения и така да се превърне във втора "Витошка", коментираха архитекти, присъствали на обсъждането в Експертния съвет.


Тогава трамваят постепенно ще загуби смисъл, тъй като отдолу върви вторият лъч на метрото и така ще се оформи плавна туристическа пешеходна зона в паркова среда от Централна гара до НДК.


Проектът на студио АиА Архитекти разработва и амбициозната задача за свързване на пространството северно от Централна гара с пробив на ул. "Опълченска" чрез тунел под жп релсите. Така тя ще се свърже с бул. "История славянобългарска".


Целта е най-сетне да се усвоят огромните пустеещи пространства северно от Централна гара. В голямата си част те са общинска собственост и могат да станат поле за сериозни строителни инвестиции.


Подлезите ще се превърнат в паркинги


"Сега хората са под земята - в тъмни и миришещи подлези, а автомобилите се разхождат отгоре в градското пространство, където е мястото на хората. Търсим начин да обърнем този модел, защото градът е за хората, а не за автомобилите", разясни веруюто си арх. Захариев при спечелването на конкурса.


Огромните подземни пространства на Предгаровия площад ще сe превърнат в паркинги, но там в момента има много частни имоти. Предстои Столичната община да преговаря със собствениците им за отчуждаване или замяна, за да се оползотворят пустеещите сега мрачни подлези.


Планира се концертна зала с 2000 места срещу Централна гара


Част от цялостното решение на Предгаровия площад е проектирането на трите квартала южно от него, в посока центъра до Центъра по хематология, между бул. "Мария Луиза" и бул. "Хр.Ботев" Там сега собствеността е смесена – общинска и частна. Столичната община ще търси инвеститор за публично-частно партньорство, който да изгради там отдавна исканата от музикалните среди модерна концертна зала за 2000 души.


Срещу Централна гара общината ще има 80-метрова административна сграда, а до нея ще е концертна зала, също общинска, визуализация.

Срещу Централна гара общината ще има 80-метрова административна сграда, а до нея ще е концертна зала, също общинска, визуализация.


Общината ще има 80-метрова сграда там


В трите квартала се предвижда застрояването да е много плътно – подготвяният план дава 80% застрояване и 20% озеленяване и то покривно. Разрешената височина се предлага да е до 80 м за общинска административна сграда, 45 м – за жилищна сграда и 23.5 м за концертната зала.


Предстои Общинският експертен съвет по устройство на територията, ръководен от главния архитект на София Здравко Здравков, да предложи някои корекции, които да влязат в идейния проект. След това ще има обществено обсъждане и накрая крайният вариант на разработката ще послужи на Столичната община за изготвяне на задание за нов Подробен устройствен план на Предгаровия площад от ул. "Опълченска" до Лъвов мост.


Очаква се в мандата на следващия Столичен общински съвет проектът за Предгаровия площад и бул. "Мария Луиза" да се гласува и да започне реализацията му.

Коментари (136)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 1931 Неутрално

    Строител - Артекс!

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  2. 2 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3095 Неутрално

    Подкрепям проекта. Стига да не затапи автомобилният превоз.

  3. 3 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1964 Неутрално

    Това не е никак лошо. Сега района е доста мизерен. В стария еврейски квартал също могат да се направят доста подобрения и спокойно може да се превърне в нещо като Капана в Пловдив.

    The best way to predict the future is to invent it.
  4. 4 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1892 Любопитно

    Сигурен съм, че проекта е на новия кмет Бориславъ!
    В неговацчест ще пуснат и шпеков салам "Йорданка"!

    Група млади затоплисти чисти океан от глисти,вдъхновени либерали пляскат в езеро педали. BACHO LUD
  5. 5 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3452 Неутрално

    Ах, тези визуализации с деца, играещи с кученца и хора насядали по тревата.
    През гарата специално минава 78, а по тази линия всички автобуси са стари с ауспуси с диаметър 15 см., бълващи кълба дим. Вместо двете коли, трябва да са нарисували по-реалистична картина, какво ни баламосват?

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  6. 6 Профил на Mike Crazy
    Mike Crazy
    Рейтинг: 573 Неутрално

    Строител - Артекс!
    —цитат от коментар 1 на Суджук Герберите


    Баш... некой от многобройните строителни гиганти на умнокрасифците ще да е - я "Лаборатор Гранд Строй", я "ИПИ* Билдинг Инкорпорейтид", я някоя друга мощна строителна структура, естаблишната от великите икономисти, бизнесмяни и най-кадърни и работливи грантаджии на тов. Костав и компания.
    ____________________________________________________________
    * ИПИ - Институт за пазарна икономика"

  7. 7 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2502 Разстроено

    Да оправят малко фасадите по Мария Луиза, не да серат глупост след глупост !!!

  8. 8 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3452 Неутрално

    А Фандъкова унищожи половината централни търговски улици с тези банкови клонове и игрални зали, хипермаркети.

    Да нацвъка целия център с молове и хипермаркети, има още мегдан.

    После, ще иска да харчи парите ни за "съживяване".

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  9. 9 Профил на koliok5
    koliok5
    Рейтинг: 309 Неутрално

    Предизборни лакърдии... Ако искаха да направят естакада на Сточна гара, трябваше пробива от там до Централна гара да е готов още, когато Баце изхвърли милиони за отчуждаване на имоти и... нищо... нищо, ама от сърце..

    Като как точно бул. Ботев ще поеме трафика и на Мария Луиза, като реално е улица с едно платно в посока?

    Включването на Мая Галева в надпреварата за изборите е колкото да осигури още един тъмен 4 годишен период за София под глупавия поглед на Фандупка и кохортата и от гробарски съветници...

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  12. 12 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4294 Любопитно

    Изглежда добре, това място (около софийска Централна ЖП и АГ) определено има нужда от облагородяване.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  13. 13 Профил на Шопов
    Шопов
    Рейтинг: 413 Неутрално

    Това не е никак лошо. Сега района е доста мизерен. В стария еврейски квартал също могат да се направят доста подобрения и спокойно може да се превърне в нещо като Капана в Пловдив.
    —цитат от коментар 3 на EU defender


    "УМЕН" ,
    когато КРАДЕШ ЧУЖДИ ИДЕИ ,
    поне ЦИТИРАЙ НА КОГО СА::

    "Старият еврейски квартал на София има потенциала да се превърне в арт сърцето на столицата. Това показва проучване, оценяващо икономическия профил и перспективите пред района. Мястото е няколко пъти по-голямо от средището на занаятчиите в Пловдив, известно като "Капана" и обединява творци от цялата страна."
    14.10.2018 • от Йоана Миланова

    ПРОВИНЦИЯТА никога няма да ИЗБЯГА от ВАС !

    Every little helps
  14. 14 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 715 Неутрално

    И колко казина и агенции за бързи, необезпечени кредити са проектирани там, на "Мария Луиза"? Американците имат един пустинен град на хазарта Лас Вегас, хазартът в България си има цяла държава, барабар със столицата! Кучетата си лаят, керванът си върви.

  15. 15 Профил на sv3tli0
    sv3tli0
    Рейтинг: 311 Неутрално

    Каквото искат да го правят, само да махнат миризливите катакомби, които посрещат всеки дошъл в града..

  16. 16 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3452 Неутрално

    Гледам, че ремонтират Гара Подуене.
    Там кръстовището беше емблематично за София, разрешиха бензиностанция, не си спомням дали не беше Литекс, преди да стане Шел, и околността заприлича на околовръсното. Между бул. Ситняково и Чурковна, по Мадрид, имаше магазини, имаше хора по улицата, сега е пусто.

    Освен "Мария Луиза" и "Христо Ботев" стана улица почти без никакъв човекопоток.
    Това е политика на общинаат, да поддържаш града жив.
    Представете си какво ще се случи с още 5 мола в центъра и десетина хипермаркета.

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  17. 17 Профил на silverman
    silverman
    Рейтинг: 668 Неутрално

    Проекта е страхотен и може да промени изцяло негативния облик на района, който е в момента!

  18. 18 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1156 Неутрално

    Дай боже.
    Почти в идеалния център - мизерия.
    Проектът е хубав и ще обърне тотално нещата, ако се случи.
    А има потенциал - зоната е златна и развива най после града на север!

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  19. 19 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3452 Неутрално

    Изглежда добре, това място (около софийска Централна ЖП и АГ) определено има нужда от облагородяване.
    —цитат от коментар 12 на Иво


    -------------------
    Те хубаво ще го облагородят, ще дадат някоя обществена поръчка за милиони на някоя тяхна фирма, обаче как "Мария Луиза" ще стане като Витошка?
    Или просто ни залъгват, за да е по-тлъста сумата на ремонта.
    Влакове използват пенсионери и социално слаби, там магазини на Шанел, няма да има.
    Да не говорим колко струваше това бяло платнище пред гарата.


    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  20. 20 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2823 Неутрално

    Изглежда добре, това място (около софийска Централна ЖП и АГ) определено има нужда от облагородяване.
    —цитат от коментар 12 на Иво


    Казва се благоустрояване , а не облагородяване. Двете думи имат различно значение.

  21. 21 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3095 Неутрално

    До коментар [#19] от "hope":

    9% от пътуващите българи ползват БДЖ. Знаеш ли колко се придвижват с автобуси? Само 4%. А и там до Централната гара е и автобусната гара.

  22. 22 Профил на Георги Драганов
    Георги Драганов
    Рейтинг: 224 Неутрално

    Прекрасна новина! Истински ме радва - аз говоря, че точно това трябва да стане от две години, тъй като това ще помогне за туризма в града ни и ще спаси прекрасния исторически център около Женския пазар от упадъка, в който е в момента.

    https://voinaimir.info/2017/09/софия-пешеходна-мария-луиза

    Без бог, без господар!
  23. 23 Профил на Kamenarski
    Kamenarski
    Рейтинг: 1800 Неутрално

    Проекта е добре замислен и изглежда добре, въпросът е какво ще стане на практика...

    НЕ ЦЪКАЙТЕ МИНУСИ НА ТРОЛА! ТЕ ПЕЧЕЛЯТ ДЕНЬГИ И ОТ ТОВА!
  24. 24 Профил на M
    M
    Рейтинг: 350 Неутрално

    Съпругът на външната министърка се вихри тук с този проект :-)

  25. 25 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3601 Неутрално

    До коментар 6 от "Mike Crazy":

    Разбирам, че герберастията е силно притеснена, че кранчетата й могат да пресъхнат.

  26. 26 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4294 Любопитно

    До коментар [#20] от "tacheaux":

    Окей, мерси за поправката.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  27. 27 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1878 Неутрално

    Какъв е този трикрил петохуйник, стърчащ от подлеза? Да не би милионче в сметките на веждито рашидов

    мурзилка
  28. 28 Профил на Кайзер Созе
    Кайзер Созе
    Рейтинг: 53 Весело

    Интересна пешеходна алея ще е Мария Луиза
    Особено с уахабитите от съседните й пресечки, които ще наизлязат

  29. 29 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3601 Неутрално

    В това благоустрояване има една много хубава идея - разширяване на понятието "център" - вече от НДК до гарата. Не вярвам трамваите да изчезнат изцяло, но се очертава едно яко ограничаване на трафика в централната административна част на София. А може би е дошло време точно те (правителствените сгради) да бъдат преместени, а бившият партиен дом да приюти НИМ?

  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  31. 31 Профил на paralelepiped
    paralelepiped
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Прекалено хубаво изглежда и звучи, за да се реализира наистина.
    Може би след 50 години...

  32. 32 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1878 Неутрално

    Понеже сме много богата държава и можем да си позволим да прахосваме пари за такива неща. особено като си заплюем определен район и му правим генерални преустройства и ремонти на всеки няколко години. Изключая намерението за повече озеленяване, нищо от останалото не ми се струва полезно. Е, освен за тия, които ще спечелят пряко кеш от разходването на милионите.

    мурзилка
  33. 33 Профил на clint_eastwood
    clint_eastwood
    Рейтинг: 797 Неутрално

    Хубав проект, изпълнението - едва ли :)

    Хората, на които им липсва соцът, трябва много сериозно да се замислят как щеше да изглежда България днес, ако БКП не бе сдала политическата власт
  34. 34 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1646 Неутрално

    "Тогава трамваят постепенно ще загуби смисъл, тъй като отдолу върви вторият лъч на метрото и така ще се оформи плавна туристическа пешеходна зона в паркова среда от Централна гара до НДК."

    Ето едно идиотско твърдение на хора, които най-вероятно не слизат от колите си и не пътуват нито с метро, нито с трамвай.

  35. 35 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3095 Неутрално

    До коментар [#29] от "historama":

    Преместването на правителствените сгради - примерно някъде по протежение на "Цариградско шосе",ще струва много скъпо.

  36. 36 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1812 Неутрално

    Действително тази част от града, която е почти в центъра се нуждае от промяна и проекта изглежда добре. Е, как ще се реализира е друг въпрос - но вижте какво направиха и продължават да правят около централната гара във Виена и не съм чул, големи жалби от хората в града.

  37. 37 Профил на kcq33617839
    kcq33617839
    Рейтинг: 118 Неутрално

    Е по велика простотия не може да се измисли.

  38. 38 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1878 Неутрално

    До коментар [#29] от "historama":Преместването на правителствените сгради - примерно някъде по протежение на "Цариградско шосе",ще струва много скъпо.
    —цитат от коментар 35 на deaf


    Абсолютно съм съгласен. При положение, че макар и твърде бавно, некадърно като изпълнение и скъпо, електронизирането на достъпа до администрантивните услуги е в крайният етап на изпълнение и вече много от услугите, човек може да си ги поръча през своето електронно устройство. Правителствените и общински служби и в момента си имат сгради и си работят. Всеки един допълнителен разход като желание да бъдат премествани е хвърляне на кеш в от бюджета в личните сметки на тези които имат изгода, като продадат на общината и държавата налична, или построят нова сграда. А какво ще стане с освободените ползувани досега сгради. Ще бъдат продадени(подарени) на държавни цени на хора близки до герп и дпс, да си направят от тях офис сгради, или молове?

    мурзилка
  39. 39 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3601 Неутрално

    Вероятно има и по-смислени проекти на кандидат-кметовете, но точно подобни грандиозни начинания радват гласоподавателя, и го карат да мечтае. От друга страна с подобни начинания може да бъде ангажирано и правителството, и съответно бюджетно финансиране за изпълнителите.
    За разлика от други по-дребни начинания като рехабилитиране на инфраструктурата на това, което аз бих нарекъл "стара София" - страничните улици на централната част заедно с тротоарите, както и изграждане на многоетажни паркинги за приютяване не само на идващите автомобили, но и на живущите в централните райони, където гаражите просто ги няма. А подобни идеи със сигурност ще направят старата част много по-модерна и човешка, а и ще направи старите имоти много по-атрактивни.

  40. 40 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3601 Неутрално

    До коментар [#39] от "historama":

    да добавя - за съжаление подобни идеи няма да могат да привлекат държавни субсидии и финансиране, и ще трябва да разчитат само на общински средства, и вероятно по тази причина не са много популярни.

  41. 41 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3896 Неутрално

    Цялата зона в района покрак канала на бул. Сливница от сточна гара ( че и преди това) до Лъвов мост, а и след него, се нуждае от пълно граодоустройтвено преразглеждане и изграждане като зелена зона, в която сегашните гъсти пушеци дим и изгорели газове се заменят с нещо приемливо за хората, които живеят и се движат в този район. Но този проект ми изглежда повече като предизборенм шум в полза на Фандъкова....

  42. 42 Профил на patrokalche
    patrokalche
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Картинки всеки може да прави!

  43. 43 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    Тоест селско стъргало, без трамвай, с аквариуми-кафета преграждащи тротоарите, без велоалея и с дрисливи плочки.

  44. 44 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10406 Неутрално

    Няма лошо. А трафика пак няма да изчезне...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  45. 45 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3426 Неутрално

    До коментар [#4] от "Платон Фъшкиев":

    Тц...! Проектът е на мъжа на Екатерина Захариева. Ще заработи няколко милиона, за картинки и макети. Какво ще се получи, само Господ знае...! ;)

    Бивш tww09306483.
  46. 46 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3380 Неутрално

    Браво! Ще стане много хубава дълга пешеходна зона! Градовете да са за хората, а не за бучащата и воняща ламарина!

    Мърфи е оптимист!
  47. 47 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3426 Неутрално

    До коментар [#6] от "Mike Crazy":

    Карай...! Няма значение кой е строител. Важното е да има персонални асансьори и псалми за енергийна защита! :)))

    Бивш tww09306483.
  48. 48 Профил на Yadada
    Yadada
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Втората Витошка не беше ли графа? Нещо обаче като се сетим какво беше изпълнението, забравяме да броим?

    БКП = БСП = СДС = ДПС = НДСВ = ГЕРБ = Мафия! The Revolution Will Not Be Televised
  49. 49 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    Визуализацията като цяло ми допада но докато се построи нещо ще има втори и дори трети вариант Та да не бързаме.
    Всъщност не трябва да се повтаря грешката с "Витошка".
    Затварянето и стана причина за изместването на транспортните потоци, до опустяването на центъра на града и днес хората по Ларгото, около ЦУМ и Халите са видимо по-малко от преди. Бул. "Кн. Мария Луиза" се маргинализира още повече. В миналото си беше търговска улица, сега районът е западнал много.
    Има мода по пешеходните зони, много урбанисти залитат по тази мода, но все пак София не е Китен или Нова Загора, а милионен град, при който исторически са се оформили транспортни артерии, квартали, потоци на движение и трябва да се пипа много внимателно.

  50. 50 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    Слес като се предвижда да има велоалеи и трамвай не е вярно че ще стане втора Витошка. витошка е съсипан "булевард".

  51. 51 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 1168 Неутрално

    Така както строят и градят ГЕРБ, ще са нужни поне 50 години нещо от този проект да стане факт.А ако се случи, със сигурност ще е провал, като великите ремонти на Графа, Кристал и Дондуков!
    Някой да не си помисли, че се е случило нещо различно, освен поредно предизборно обещание.Същото, като зеления ринг около София!

  52. 52 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 902 Неутрално

    Дневник според всички карти улицата се нарича Витоша а не витошКа

  53. 53 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1097 Весело

    Понеже Фандъкова се справи толкова добре с Графа, Витошка и Дондуков, нека й дадем ОЩЕ ЕДНА централна софийска улица да овършее.

  54. 54 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    Ах, тези визуализации с деца, играещи с кученца и хора насядали по тревата.
    —цитат от коментар 5 на hope


    То и за Графа имаше едни картинки за чудо и приказ и накрая - грозно, криво и прашясало.

  55. 55 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    "Тогава трамваят постепенно ще загуби смисъл, тъй като отдолу върви вторият лъч на метрото и така ще се оформи плавна туристическа пешеходна зона в паркова среда от Централна гара до НДК."Ето едно идиотско твърдение на хора, които най-вероятно не слизат от колите си и не пътуват нито с метро, нито с трамвай.
    —цитат от коментар 34 на spiegel


    Ако има нещо, което със сигурност ще бъде свършено е унищожаването на трамвайната линия. В това Фандъка е доказала ефективността си.

  56. 56 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 507 Неутрално

    Каквото и както и да им построят, "софиянци" ще го осе*рат.

  57. 57 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3452 Неутрално

    Искат да постелат на строителите...... да облагородят района с обществени средства и после да наблъскат сградите една до друга.

    "Общината ще има 80-метрова сграда там

    В трите квартала се предвижда застрояването да е много плътно – подготвяният план дава 80% застрояване и 20% озеленяване и то покривно. Разрешената височина се предлага да е до 80 м за общинска административна сграда, 45 м – за жилищна сграда и 23.5 м за концертната зала."

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  58. 58 Профил на aralambi
    aralambi
    Рейтинг: 796 Неутрално

    Добре изглежда проектът, но със сигурност няма да стане за един 4-годишен мандат. Но поне да започне, защото районът около гарате е много грозен.


    Какъв е този трикрил петохуйник, стърчащ от подлеза? Да не би милионче в сметките на веждито рашидов
    —цитат от коментар 27 на Маршалов


    Маршалов, този “трикрилен петохуйник” стърчи там от 1975, когато построиха новата Централна гара. Автор е Величко Минеков. Много тъпо беше тогава, че разрушиха старата гара, която повечето тука не помнят. Тя беше вляво от сегашната сграда на гарата, като гледаш към нея. Можеше да бъде запазена и преустроена в музей например.
    http://stara-sofia.com/garata.html

  59. 59 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2783 Неутрално

    Центърът да го затворят за автомобили на първо време

  60. 60 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1980 Неутрално

    "Тогава трамваят постепенно ще загуби смисъл, тъй като отдолу върви вторият лъч на метрото..."

    И така ще прекъснат връзката с Графа, Дондуков, Тотлебен... Идиоти.

    А подобни идеи със сигурност ще направят старата част много по-модерна и човешка...
    —цитат от коментар 39 на historama


    Нищо няма да направят. Мария-Луиза и сега е наситена с магазини, заведения и банки.
    Това, за което си мълчат от общината е, че точно на Лъвов мост е границата между 3 районни управления на СДВР - 2-ро, 3-то и 5-то. В резултат цели 25 години не можаха да изгонят проститутките и джебчиите оттам, защото никое районно не искаше да поеме отговорност. А сега не могат да изгонят безработните имигранти.
    Когато го "облагородят" пак ще бъде същото - границата между 3-то и 5-то РУ минава точно по Мария-Луиза.

    Докато не приемат цялостна концепция за мизерията по райони, а не по булеварди нищо няма да се промени. За справка може да се види "Граф Игнатиев". Него ремонтираха, а по Паренсов, Шишман, Хан Крум и пр. си е все така грозно и разбито.

  61. 61 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Тоест селско стъргало, без трамвай, с аквариуми-кафета преграждащи тротоарите, без велоалея и с дрисливи плочки.
    —цитат от коментар 43 на falkoneti


    В пешеходни зони ВЕЛОАЛЕИ нямат място..!!!!!

    Велоалеята е пространство определено за сравнително бързо предвижване - блеещи пешеходци, деца и възрастни са опасни за себе си и за велосипедистите....

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  62. 62 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 1110 Гневно

    Е по велика простотия не може да се измисли.
    —цитат от коментар 37 на kcq33617839


    Верно. Това се получава, когато столичани в повече /без извинение/ се опитват да решават проблеми на Столицата! Елементарен пример: по класическия маршрут на трамвай № 2 - кв. Орландовци-пл.Журналист, се движи незнайно защо трамвай № 18... Как си представят г-дата архитекти бул. Хр. Ботев да поеме трафика от Надежда към центъра? То преди да намалят броя на платната на надлез Надежда от три на две заради велоалея /поредно безумие, защото по тази велоалея я преминат дневно петдесетина велосипеда,я не!/ се получаваха задръствания, а сега тапата е грандиозна! И целия този трафик се влива в едничкото реално действащо платно на бул. Хр. Ботев!!! И какво следва на кръстовището с бул. Сливница?!

    Друго. Централна ж.п. гара Е предимно пътнически транспортен възел. Тук освен няколко трамвайни линии /напоследък и метро/ има и две автогари за междуградски автобусен транспорт до цяла България и още нещо много важно - десетина автобусни линии, свързващи всички краища на Столицата с ж.п. гарата! Ерго, пешеходна зона пред ж.п. гарата е утопия! Г-да архитекти, вместо да предлагате красиви фантасмагории, напънете си мозъчните гънки за ефективно управление на този пътникопоток! Да де, и в комбинация с решения за автомобилния трафик задачката става бая сложна за хора, навикнали да направят няколко тегела по стъргалото...

    И накрая - тези "комисии" към Общинския съвет и те ще да са съставени от други столичани в повече, които не са в състояние реално да обхванат и проумеят проблемите на Столицата и в частност на ж.п. гарата и предгаровия площад! И още един пример за тяхното управленско безумие: върху основно ремонтирано и обновено заедно с целия булевард Черни връх трамвайно трасе, да пуснеш върху релсите тролей...

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  63. 63 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1832 Неутрално

    Хубави идеи, само да не строят 80-метрови сгради, нека Витоша не бъде закриване, та тя е емблематична за града.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  64. 64 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 719 Весело

    До коментар [#5] от "hope":

    То това е за 2122 година, така че се надяваме до тогава да са пенсионирали старите автобуси...

  65. 65 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 907 Весело

    До коментар [#59] от "arcanum":

    А на бабите и дядовците да раздават безплатни тротинетки, за да се придвижват.

  66. 66 Профил на Milko Stoyanov
    Milko Stoyanov
    Рейтинг: 499 Гневно

    Напудрени с 3D (което после, в реалността, никога не изглежда така!) утопични идеи на полуидиоти... Размислете малко: "плавна туристическа пешеходна зона в паркова среда от Централна гара до НДК"?! Че дори да е перфектна алея - от Централна гара до НДК да ходиш пеша ще се препотиш три пъти... А в дъжда и през зимата? И най-голямата ИДИОТИЯ - "градът е на ХОРАТА, не на АВТОМОБИЛИТЕ"?! Ми то в автомобилите СЕ ВОЗЯТ ХОРА, БЕ ИДИОТ! Това не са два отделни, независими субекта! И караме коли, НЕ за да се возим ей така, за кеф в прекрасна София и да замърсяваме въздуха, а за да ХОДИМ НА РАБОТА (и да ви плащаме данъци), понеже метрото има две пикливи линии, които не покриват сигурно 75% от града.
    Да, районът около Централна гара винаги е бил гаден, но като затвориш "Мария Луиза" - ще задръстиш чудовищно "Хр. Ботев", ще изтласкаш колите в малките улички встрани, от което хората ще откачат... а и цялата тази Утопия ще отнеме ГОДИНИ ДА СЕ ПОСТРОИ (и МИЛИОНИ, КОИТО ДА СЕ ОТКРАДНАТ!) Те за един "Дондуков" и Графа провлачиха ремонта 2 години - САМО ЗА СМЯНА на настилката, та представете си какво ще е РЕМОНТ от Централна гара до Света Неделя... Изселване от центъра, масови протести, анатема на архитектурното бюро, оставка на кмета... И това е меко казано.

  67. 67 Профил на Mark
    Mark
    Рейтинг: 512 Неутрално

    Много хубаво, ама с темпа на развитие на кварталите и градоустройството в столична община, предвиждам че ще е готово за правнуците.

  68. 68 Профил на Ριζοσπάστης
    Ριζοσπάστης
    Рейтинг: 747 Неутрално

    До коментар [#52] от "rdb41527334":

    И РаковскА е РаковскИ

  69. 69 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2502 Неутрално

    До коментар [#8] от "hope":

    Архитектите са за бой. Не за бой, ами за гулаг!

  70. 70 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2502 Неутрално

    До коментар [#68] от "Ριζοσπάστης":

    И Раковско да е, все е същото. На славянски език родовете се сменят бързо и лесно.

  71. 71 Профил на ppj03316395
    ppj03316395
    Рейтинг: 254 Неутрално

    И кой точно ще ходи от гарата до НДК? То по тая логика, да направим пешеходна алея от София до Пловдив, пък да затворим Тракия. Пълен булшит.

    Отделен въпрос, че господата архитектори, дето всичките се изживяват като хора на изкуството, просто не са компетентни да решават транспортни проблеми. За това си има транспортни инженери (повечето от които не се напинят да проектират къщи например).

    По света транспортните потоци се моделират и прогнозират от повече от 80 години. В никоя нормална страна комуникационно решение за такъв важен транспортен възел не би било взето без модел, който да покаже какви ще са ефектите.

  72. 72 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2502 Неутрално

    До коментар [#66] от "Milko Stoyanov":

    В дъжда ще поплуваш, в зимата ще се попребиваш в подлезите. Затова казвам, архитектите - на преквалификация като уйгурите в Синдзян. На тяхно място дори китайски архитекти да вземем, ще се справят по-добре

  73. 73 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2502 Неутрално

    До коментар [#71] от "ppj03316395":

    ЧОЖДЕНЦИТЕ

  74. 74 Профил на Milko Stoyanov
    Milko Stoyanov
    Рейтинг: 499 Гневно

    До коментар [#49] от "Panda":

    Много точно казано - "модерните урбанисти", особено на Запад, много флиртуват с идеите "зелено", "пешеходно", "велоалеи" и това звучи чудесно на хартия и в пипната 3D визуализация. Как обче ще се чусвстват хората от гъсто населения център, които спират на километри от жилищата си, бутат колички с деца или тътрят торби с покупки? А митичните вело и пешеходни алеи през зимата и в дъжда? Колко ефективни ще са като транспортно решение? Точно така, София е 2-милионен град, развил се без стратегическо планиране, претоварен с коли, с тесни улици и ПЪЛНА липса на буферни паркоместа... но подобни проблеми имат и Париж, Лондон, Ню Йорк, Мексико Сити, Чикаго (където съм живял). А там има и по-строги правила, и повече спазване на закона, и ПО-МАЛКО крадене при ремонти... Та... по-леко с футуристичните визии, г-да Архитекти, СПЕЧЕЛИЛИ КОНКУРСА.

  75. 75 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2502 Неутрално

    До коментар [#62] от "ТНТ":

    Затова пък в момента имаме единственото в света - споделено трасе на колоездачи, тротинетари, пешеходци, рейсове и тролеи - по Арсеналски

    Друг парадох: затваряш трамвай, пускаш по същата линия метро. За по-евтино.

  76. 76 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 1110 Весело

    Какъв е този трикрил петохуйник, стърчащ от подлеза? Да не би милионче в сметките на веждито рашидов
    —цитат от коментар 27 на Маршалов


    Това е образец на социзкуството, момко.

    https://www.sofialive.bg/media/library/May-2013/undergara1_1024.jpg

    Изградено беше по времето на построяване на сегашната сграда на Централна гара и според замисъла на авторите символизирала нещо от сорта "София - закрилница"... Ама ти щом питаш, по това време сигурно още си бил в проект... Без лоши чувства, разбира се!

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  77. 77 Профил на chasovnik
    chasovnik
    Рейтинг: 443 Весело

    През 2001 година работех в държавен финансов контрол и проверявах психо-диспансера, още тогава се говореше за естакада, която да направи пробив към 202-ра. Това с десния завой към ул. Хр. Ботев от Надежда е едно малко безумие, поне според мен, защото там е и спирката-остров на трамваите и реално двулентовия път няма да може да поеме трафика. Има и автобусна спирка 1328 "Пл. Централна гара", след която е зелена зона, но не се надявам да я премахнат, защото от там капят $$$$$ към центъра за градска мобилност. Ще се претовари трафика през Триъгълника посока Кауфланд, а горе на Скопие и Щросмаер сутрин около 8.25ч. е ад заради жп бариерата на ул. Кукуш и стават невероятни простотии.

  78. 78 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2502 Неутрално

    До коментар [#76] от "ТНТ":

    В тая връзка "света" "София" с бухала в ръка е редно да се разкара от положението срещу новото народно събрание и там да се сложи статуя на хан Аспарух. Ако искате де, ако искате дръжте си и масонщината

  79. 79 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2502 Неутрално

    До коментар [#77] от "chasovnik":

    То на Кукуш стават много простотии. Защо е изолирано от Надежда? Поне за пешеходци можеше да направят един прелез. Защо е оставено там да се циганизира? После как ще ги гонят тия хора?

  80. 80 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2502 Неутрално

    До коментар [#35] от "deaf":

    Цариградско на три етажа да го направят, пак ще е задръстено!

    Ако няма сграда за нещо - да върви в Разград. Това е бъдещето - вторичен административен център в СИ България. Стига всички се тъпкали в Катастрофия

  81. 81 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2502 Неутрално

    До коментар [#29] от "historama":
    До коментар [#16] от "hope":

    Няма да стане заради бежанците - българите изчезнаха от целия район.
    Трябва да се изгонят арабите от Цар Симеон и изобщо от България

  82. 82 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2502 Неутрално

    До коментар [#29] от "historama":
    До коментар [#3] от "EU defender":

    А вижте същия квартал в Букурещ
    https://bit.ly/35r6e31

  83. 83 Профил на sv3tli0
    sv3tli0
    Рейтинг: 311 Неутрално

    Хубава рисунка, защо обаче вместо да убиват движението не изградат едно подземно ниво за автомобилния трафик, ниво над метрото ?
    Така от горе ще си е пешаходна зона, а отдолу ще си е бърза връзка почети от лъвов мост до надлез надежда...
    Отделно отново на приземно/подземно ниво може да се направи достъп до входовете на гарите и за таксита и прочие които доставят/вземат пристигащи и заминаващи.

  84. 84 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3452 Неутрално

    Защо не направят една анкета, сред посетителите на "облагородения" Женски пазар, дали са доволни?
    Те всъщност станаха с 50% по-малко, пазар няма, има плодове и зеленчуци от борсата и нито един производител.




    До коментар [#21] от "deaf":

    Около Централна жп и автогара трябва да има добра връзка със всички точки на София. Метрото ще ги покрие след 100 години.
    Сега, като настелат булеварда отпред с трева, си представи как стотици хора с куфари и чанти пресичат алейките на парка. Как ли някой ще седне да си разпъне одеялцето на тревата и ще полегне да си почива на чист въздух.

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  85. 85 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    Напудрени с 3D (което после, в реалността, никога не изглежда така!) утопични идеи на полуидиоти... Размислете малко: "плавна туристическа пешеходна зона в паркова среда от Централна гара до НДК"?! Че дори да е перфектна алея - от Централна гара до НДК да ходиш пеша ще се препотиш три пъти... А в дъжда и през зимата? И най-голямата ИДИОТИЯ - "градът е на ХОРАТА, не на АВТОМОБИЛИТЕ"?! Ми то в автомобилите СЕ ВОЗЯТ ХОРА, БЕ ИДИОТ! Това не са два отделни, независими субекта! И караме коли, НЕ за да се возим ей така, за кеф в прекрасна София и да замърсяваме въздуха, а за да ХОДИМ НА РАБОТА (и да ви плащаме данъци), понеже метрото има две пикливи линии, които не покриват сигурно 75% от града.Да, районът около Централна гара винаги е бил гаден, но като затвориш "Мария Луиза" - ще задръстиш чудовищно "Хр. Ботев", ще изтласкаш колите в малките улички встрани, от което хората ще откачат... а и цялата тази Утопия ще отнеме ГОДИНИ ДА СЕ ПОСТРОИ (и МИЛИОНИ, КОИТО ДА СЕ ОТКРАДНАТ!) Те за един "Дондуков" и Графа провлачиха ремонта 2 години - САМО ЗА СМЯНА на настилката, та представете си какво ще е РЕМОНТ от Централна гара до Света Неделя... Изселване от центъра, масови протести, анатема на архитектурното бюро, оставка на кмета... И това е меко казано.
    —цитат от коментар 66 на Milko Stoyanov


    Няма лошо да се препотиш. Ходенето е здраве!

  86. 86 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    Хубава рисунка, защо обаче вместо да убиват движението не изградат едно подземно ниво за автомобилния трафик, ниво над метрото ? Така от горе ще си е пешаходна зона, а отдолу ще си е бърза връзка почети от лъвов мост до надлез надежда...Отделно отново на приземно/подземно ниво може да се направи достъп до входовете на гарите и за таксита и прочие които доставят/вземат пристигащи и заминаващи.
    —цитат от коментар 83 на sv3tli0


    Точно движението трябва да се убие. Иначе в скоро време хората в тази клоака София ще се издушата в тази вмирисана миазма.

  87. 87 Профил на Milko Stoyanov
    Milko Stoyanov
    Рейтинг: 499 Неутрално

    До коментар [#85] от "von_seeckt":

    Така е, аз дори тичам (баскетбол), но като съм с кецчета и екип. Не искам с дрешки, тръгнал на работа или среща с клиент, да измина 5 км пеш... да не говорим, че в едни натоварен ден за ТОВА НЯМА ВРЕМЕ. Това е нереално.

  88. 88 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    До коментар [#85] от "von_seeckt":Така е, аз дори тичам (баскетбол), но като съм с кецчета и екип. Не искам с дрешки, тръгнал на работа или среща с клиент, да измина 5 км пеш... да не говорим, че в едни натоварен ден за ТОВА НЯМА ВРЕМЕ. Това е нереално.
    —цитат от коментар 87 на Milko Stoyanov


    Напълно реално е. Това лято слезнах пеша пт Гоце Делчев до МВР то Мария Луиза някъде за полови час. С такси щеше да е между 15 и 20 минути с оглед задръстванията.

  89. 89 Профил на Milko Stoyanov
    Milko Stoyanov
    Рейтинг: 499 Неутрално

    До коментар [#62] от "ТНТ":

    Много хубаво, точно и логично формулирано! Архитектите се изживяват като творци, вихрят се в 3D, усвояват хонорара от конкурса и после... чао, оправяйте се.

  90. 90 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3452 Неутрално

    А защо впрочем не ни информират колко ще струва проекта?

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  91. 91 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3126 Неутрално

    София ще стане един голям Самоков.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  92. 92 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3452 Неутрално

    До коментар [#62] от "ТНТ":
    До коментар [#75] от "Славейко":

    "Друг парадох: затваряш трамвай, пускаш по същата линия метро. За по-евтино."

    На съвременната икономика много и пречат евтините неща, като трамваите!
    Трябва да са скъпи и да създават повечко работни места.
    Това е като с камерите за превишена скорост. В един град можеш да сложиш 500 кутии и 10 камери, които да са всеки ден в различна кутия. Вместо това купиха 100 камери, които трябва да се охраняват от патрулна кола и двама катаджии.

    По този модел се движим.

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  93. 93 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 1110 Весело

    До коментар [#52] от "rdb41527334":
    До коментар [#68] от "Ριζοσπάστης":

    В стария градски жаргон, запазил се докъм 70-те години на миналия век, имената на някои улици се произнасяха по този начин:

    Раковски - Раковска
    Витоша - Витошка
    Пирот -Пиротска /понякога - Пироцка/, тя и сега е Пиротска
    Алабин - Алабинска

    ама това на "младите лъвове" и на столичани в повече няма как да е известно...

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  94. 94 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 649 Весело

    До коментар [#13] от "Шопов":

    Идеята патентована ли е? Защото е толкова блестяща, та никой друг на този свят не може да се сети за подобна!

  95. 95 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1980 Неутрално

    Напълно реално е. Това лято слезнах пеша пт Гоце Делчев до МВР то Мария Луиза някъде за полови час.
    —цитат от коментар 88 на von_seeckt


    Това лято? Един път в годината?
    Я тръгни да вършиш работа да видим дали можеш всеки ден да си пеша!
    Улиците не са само за активни, здрави хора бе, тъпан! Трябва да са удобни за всички.

  96. 96 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 812 Неутрално

    На първо време да решат проблема с нелегалните емигранти около Лъвов мост и Женския пазар ! Вече района се нарича Малкия Багдад . Там си е по-безопасно да минаваш с кола , отколкото да рискуваш пеша , пък било то и по отремонтиран булевард !

  97. 97 Профил на Кум Лисан
    Кум Лисан
    Рейтинг: 465 Неутрално

    В този район няма много българи останали, аз съм работил там преди 15 години и беше като в Ирак.

    Много хитър
  98. 98 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3601 Неутрално

    Пешеходни зони, улици, зелени площи, велоалеи звучи много хубаво, и за електорат, и за властта с мащабни обществени поръчки.
    И се сетих за известната в цял свят Шан-з-Елизе в Париж, която все още не е пешеходна, и въпреки всичко е фантастична. Защото има много широки тротоари, а и като важна артерия за инфраструктурата на града продължава да функционира. Т.е. и едни хубави широки тротоари, при условия че никой не ги запушва с масички и столове може много да промени атмосферата, без да затормозва трафика.

  99. 99 Профил на Evgeni Damianov
    Evgeni Damianov
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Браво! Визуализациите са чудесни! Вярвам, че реализацията също ще е много добра!

  100. 100 Профил на 06210311
    06210311
    Рейтинг: 361 Неутрално

    До коментар [#19] от "hope":

    Районът около Централна гара и бул. Мария Луиза нагоре към Лъвов мост и Св. Неделя отдавна има нужда от облагородяване и дори съживяване бих казал. Под "втора Витошка" се разбира място, обществена среда приятна за жителите и гостите на града да прекарват някакво свободно време...в разходка, пазаруване и далеч не е нужно там да намерят магазин на Шанел (който между другото не би паснал на Витошка а по-скоро на Съборна, Леге или Калоян) Такъв проек освен всичко друго би бил ключов и в посока развитието, и облагородяването на София в северна посока. Тая работа няма да е лесна, не толкова направата колкото опазването на направеното, но това е посоката и трябва да се започне от някъде.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK