Идеите за София, въпроси, отговори

Борисовата градина

© Николай Дойчинов

Борисовата градина



"Дневник" публикува в три части идеи за София, родени в разговори във фейсбук групата "Идеите за София". Представени бяха и мнения, обсъждани на други форуми. Всички те бяха обобщени от Юлиан Попов. Сега той отговаря на въпроси за "Идеите за София, които зададоха читатели във форума на "Дневник". Питанията бяха обобщени и допълнени от автора:


Един от първите въпроси, които възникна, беше стои ли някоя политическа сила зад този документ?


- Не. От самото начало дискусиите бяха отворени и видими за всички и идеята беше дебатите да не се обвързват с конкретни политически сили. Много от идеите ще ги видите в различни програми. Някои от тях са очевидни идеи, които широко се обсъждат.




Има ли сред 136-те идеи такива, които отсъстват от предизборните програми?


- Да, това са главно рестриктивни мерки, както и мерки, свързани с глоби и други плащания, от които кандидатите съвсем естествено се пазят, защото се опасяват, че ще им навлекат гняв и отлив на избиратели.


В идеите са включени неща, които не са в компетентността или силата на един кмет или общински съвет. Защо?


- Това не е партиен документ и много от тези идеи биха могли да се реализират без участието или само с периферното участие на местната власт. Други зависят от централни институции. Гражданите и местната власт не бива да се спират пред законодателни или институционални прегради. Законите могат да се променят, пълномощията на институциите - също. Кметът, общинските съветници и гражданите трябва да се борят за тези промени, не да се оправдават с несъвършенства в закона или бездействие на някое министерство.


Много коментари във форума на "Дневник" казват, че тези мерки биха стрували много скъпо.


- По-вероятно е да увеличат приходите. Например значителното разширяване на платената зона за паркиране, глобите за нарушения, таксите за зони с ограничено движение, замяната на физически ограничители (колчета) с контрол и санкции, умната електрификация на градския транспорт и ред други мерки ще осигурят приходи. Други мерки могат да привлекат дарения и доброволен труд, трети ще привлекат външно финансиране. Един нов подход към града ще го направи по-богат.


Друга критика е насочена в обратна посока, всички тези глоби и такси ще наложат тежки разходи на бедния българин?


- Глобите и таксите трябва да са адекватни. Това ще рече, че те трябва да са обвързани със стандартите на живот, приходите, степента на замърсяване и степента на използване на общи активи. Когато си оставите колата на улицата, вие отнемате общо пространство, което принадлежи на всички и се поддържа с пари на данъкоплатеца. Логично е да заплащате за подобно ползване. София обаче остро се нуждае от социална политика, която да помага на хората, които имат критична нужда от подобна помощ.


Някои мерки будят недоумение. Например това, че няма да се забраняват конските каруци.


- Това да не направиш нещо не е мярка, а липса на мярка. Каруците и сега се движат. Въпросът е не просто да ги забраним, а регулираме. Ако те не се вместват в подобна регулация, те ще се забранят от само себе си. Освен това София не е само центърът и "Цариградско шосе". Общината включва 34 села. Това е тема, която трябва да се реши без предразсъдъци. Също се отнася и за някой други, наглед странни идеи.


Идеи има, но няма инфраструктурата, която да ги изпълнява, казва един от читателите, какъв е вашият отговор?


- Смятам, че има инфраструктура, но тя трябва постоянно да се развива. Например София си събира сравнително добре боклука, но трябва постоянно да повишава степента на разделяне и обработка, както и на намаляване на отпадъците. София има вече добре развито метро, но то трябва да се развива. В София може да си паркираш колата с мобилна апликация, но тази апликация трябва да се развива и популяризира или замени с нова. София има богата зелена инфраструктура, но тя трябва да се свърже и разширява. Важно е да ускорим развитието на града и постоянно да подобряваме постигнатото.


Два въпроса от дългия въпросник на читателя olexander за санирането и басейните: "Саниране на парче. Ще забраним санирането на парче и ще уеднаквим фасадите. - Много рестриктивно. Няма да се справите с обществения отпор."


- Много мерки биха предизвикали остра реакция от засегнати граждани. Тук е мястото за лидерство. Необходими са някои трудни и непопулярни мерки, за да се промени градът. Тогава всички ще са доволни. Отначало много хора се сърдеха на платеното паркиране, сега почти всички са доволни и искат да се разшири. Така ще стане със санирането на парче, паркирането в тревата и други недопустими практики.


Колко ще струват на общината басейните и как ще се финансират? За колко време може да се изпълни проектът? Къде ще се изградят басейните, кой ще ги стопанисва и поддържа?


- Изграждането на басейн 25 м във всяка община не е финансово непосилен проект. Подобни проекти могат да се подкрепят частично и от бизнеса, от образователния и спортния бюджет. Те имат и приходи, които естествено не могат да покрият пълната инвестиция. Спортните съоръжения обаче са крайно необходими на града. Те имат значителен позитивен ефект върху качеството на живот, но също и намаляват разходите за здравеопазване. В крайна сметка софиянци трябва да спортуват и да се научат да плуват.


Друг въпрос: Доколкото разбрах, се предлагат революционни промени във всички насоки освен една - как да променим хората. Така изложената концепция ми дава идеята, че трябва да взривим града и да го построим отново.


- Ние изменяме средата, но и средата променя нас. Когато санирате една сграда, вие променяте поведението на хората. Поведението и средата вървят ръка за ръка.


Преди да се предлагат подобни идеи, не е зле да чуем как смятат да развият бизнеса, че да има повече постъпления в бюджета.


- Бизнесът се развива добре в София. Въпросът е как да го въвлечем повече в решението на градските проблеми. Тук наистина е необходима много работа. Бизнесът има интерес от развитието на градската среда, защото по-добрата среда се отразява добре на приходите и на продуктивността, както и на привличането на талант. Чист въздух, добри училища, бърз обществен транспорт правят града по-привлекателен за капризни таланти.


Какво предстои оттук нататък за "Идеите за София"?


- Идеите са разговор. Не са програма. Този разговор е отворен, той ще продължи. Но ще продължи като разговор, в който всеки може да участва, в който всеки може да се вслушва. И всеки може да подхване по свой начин в своя среда. Ако питате за организация от какъвто и да било вид, няма да има.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    Ако умуваш дали да гласуваш за Манолова или Фандъкова е все едно да се чудиш как да се самоубиеш - удавяне или обесване!
    За съжаление - много още не са го разбрали, а много и никога няма да го осъзнаят!

  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10028 Неутрално

    Красива снимка....

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на WWW
    WWW
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Юлиан Попов.

    Кои тоя човек от Лондон, дето ръси мозък по всеки въпрос?
    КОи го е оторизирал да влияе на хората в БГ?

    На избори ходил ли е?
    КОлко шроцента е спечелил?

    Кои го финансира?

  4. 4 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1392 Весело

    Ето това ме кефи особено много: "Отначало много хора се сърдеха на платеното паркиране, сега почти всички са доволни и искат да се разшири."

    Очвеидно г-н Ю. попов е прихванал от английското чувство за хумор, браво, одобрявам.........

    Знанието е сила, информацията - власт
  5. 5 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 860 Неутрално

    Този поданик на Нейно Величество от несофийски тип е извънмерно досаден. Хем неумен, хем неуморен. Та чак и британското си потомство лансира в досадни проекти. Що не преплуват семейно Пасифика, та по далеч от горкото БГ...

    roo
  6. 6 Профил на psihodesen
    psihodesen
    Рейтинг: 250 Неутрално

    Никога не забравяйте, че Юлиян Попов, освен посредствен "анализатор" и всичколог е брат на дългогодишния шеф на "Отворено Общество" в България - Стефан Попов!

  7. 7 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 414 Неутрално

    Естествено, че платеното паркиране трябва да се разшири, стикерът по местодомуване да е на тройна цена(от 100/150 лв на 400/600лв) спрямо сегашните за първа кола и петорна цена спрямо сегашните за втора кола (от 200/300лв на 1000/1500лв), за останалите (от 1/2 лв/час на 3/5лв/час).

    Това е единствената мярка за намаляване на трафика на лични МПС.

    Ниските цени на зоните са проблем. Това на което съм свидетел от години: местните виждат, че има места в новопоявилата се зона и почват да я пълнят самите те. Защото (дните са грубо изчислени - празници, "жестове" от общината ...):
    Синя зона на година:
    Първа кола =150лв/300дни=50 стотинки на ден;
    Втора кола =300лв/300дни=1 лв. на ден;
    Зелена зона на година:
    Първа кола =100лв/240дни=42 стотинки на ден;
    Втора кола =200лв/240дни=83 стотинки на ден.

    Кафе от машина – 50 стотинки.

    И жесток контрол на място срещу тарикатщини и жесток контрол при издаване на стикери!

  8. 8 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1971 Неутрално

    ""Саниране на парче. Ще забраним санирането на парче и ще уеднаквим фасадите. - Много рестриктивно. Няма да се справите с обществения отпор."

    Ами то, ако питаме "гражданите" всички ще искат по-малки данъци, ще искат да няма зони за паркиране, глоби и прочее и всеки е готов да се обиди, ако не стане неговата - затова сме на този хал.
    Истината е, че наистина трябват хора с лидерски качества, които да спечелят привърженици, да разбутат блатото и да са готови да се конфронтират с откровените противници. Докато няма или не си изберем такива, дотогава ще подсмърчаме и ще се жалим, че нещата не стават или стават бавно, но с лошо качество, а за сметка на това ни излизат скъпо.

  9. 9 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3906 Неутрално

    " - Глобите и таксите трябва да са адекватни. Това ще рече, че те трябва да са обвързани със стандартите на живот, приходите, степента на замърсяване и степента на използване на общи активи. Когато си оставите колата на улицата, вие отнемате общо пространство, което принадлежи на всички и се поддържа с пари на данъкоплатеца."

    Това общо пространство е строено и поддържано с парите на всички, включително и с моите ! Когато си оставям колата на улицата, имам право на това, точно както с общите части на една кооперация - всеки може да ползва нейната инфраструктура, а паяка и скобите са просто начин не да бъда уважен за усилията, които съм положил за обществото, колкото наказан за това, че съм ги направил под " благороден претекст" ! просто на общините им трябват лек и бърз начин за събиране на доходи и този е един от тях ! Разбира се, понякога и в някои зони е необходимо да има подобни мерки, но далеч не навсякъде !





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK