Подземни води забавят пускането на третия лъч на метрото

Строителните работи по метростанциите на новото трасе не спират и в момента.

© Надежда Чипева

Строителните работи по метростанциите на новото трасе не спират и в момента.

Пускането на третия лъч на метрото ще се забави поне с два месеца заради избили подземни води по време на строителството. "Много подземни води, такава геология досега не сме имали! Вода изби при строителството на станциите на Орлов мост, при НДК беше ужасно, при "Попа" - също. Въобще навсякъде", обясни днес за "Дневник" инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" АД.


За забавянето съобщи "Капитал", като посочи, че се очаква строителството по осемте метростанции – при Военна академия, НДК, "Попа", Орлов мост, театър "София" и при бул. "Вл. Вазов", да приключи на 5 декември вместо в началото на октомври, както обещаваше кметът Йорданка Фандъкова през август в медиите.


Кметът Йорданка Фандъкова и инж. Стоян Братоев инспектираха заедно трасето на третия метродиаметър в началото на септември.

© Надежда Чипева

Кметът Йорданка Фандъкова и инж. Стоян Братоев инспектираха заедно трасето на третия метродиаметър в началото на септември.




Тунелопробивната машина е стигнала с 4 месеца закъснение до метростанцията при Военна академия поради принудителни спирания за заздравяване на почвите. По план строителството в тези участъци трябваше да приключи през септември. Изпълнителите на проекта от "Джи Пи груп" и "Трейс груп холд" са посочили в договорите си, че ще го завършат за 35 месеца, считано от декември 2015 г.


Причината за 4-месечното закъснение на "къртицата" в този участък е в избилите обилни подземни води. Трасето на третия лъч минава на няколко места в близост до Перловската река. Наложило се е да се изграждат общо 2800 колони, които да укрепят почвите и да се ограничи достъпът на водата до трасето.


"На станцията при НДК ни беше особено трудно, защото 5-6 месеца се борихме с водата. Направиха се сондажи, които да отнемат налягането на водата, за да може да влезе машината. На "Попа" също имаше много подземни води и се направи дренаж, за да се заздрави основата под дънната плоча на станцията, преди да мине машината", обясни инж. Братоев пред "Капитал".


27 февруари 2019 г. "Къртицата" стига до метростанцията при театър "София".

© Надежда Чипева, Капитал

27 февруари 2019 г. "Къртицата" стига до метростанцията при театър "София".


Предстоят тестове на автоматиката


Изпитанията на автоматизираните системи на производителя на метровлаковете - "Сименс", включват синхронизирането на перонните автоматизирани врати, монтирани на станциите. Те са прозрачни прегради, които отделят трасето на метрото от перона, и ще предпазват гражданите от инциденти. При спиране на метровлака вратите му трябва да съвпаднат точно с перонните врати на преградите.


"За първи път се прилага толкова сложна автоматика и всеки обект е различен и затова не можем твърдо да кажем кога ще е готово", обяснява инж. Братоев. По договора със "Сименс" тестовете трябва да са 6 месеца, но никой не може да каже колко дълго ще продължат, защото сроковете имат различна начална дата за всеки обект. "За първия участък срокът е от май, а за другите обекти – от лятото", казва Братоев пред "Капитал". И посочва, че изпитанията на две от станциите вече са приключили, а следващите три ще са готови в следващите няколко месеца.


Подземни води забавят пускането на третия лъч на метрото

© Надежда Чипева


Кога ще бъде пуснат първият участък


Първият участък – от станция "Красно село" до театър "София", който трябваше да бъде пуснат до края на годината според кмета Фандъкова, най-вероятно ще заработи през февруари 2020 г. "До края на ноември ще приключат строителните работи и ще заработи преди началото на пролетта", заяви за "Дневник" инж. Братоев. Той добави, че все пак ще се търсят начини и за пускане по-рано на този участък.


Третият и четвъртият етап на трасето ще се строят до 2025 г.


Вторият етап на новия метродиаметър включва 3.8 км трасе от ул. "Житница" през кв. "Овча купел" до Околовръстния път. По договор той трябва да е готов през март 2020 г., тъй като строителството му започна през юли 2017 г. и срокът за изпълнението е 32 месеца. Стойността му е 101.9 милиона евро, от които 68.5 милиона са осигурени по ОП "Транспорт". Според предишни изявления на Фандъкова и инж. Братоев вторият етап ще е готов "в първата половина на 2020 г.".


За третия етап, който е с три метростанции – от кръстовището на бул. "Вл. Вазов" и ул. "П. Хитов" до жк "Левски Г", до края на годината ще бъде обявена обществената поръчка за изпълнители.


За четвъртия етап – отклонението от третия метролъч при Военна академия в посока кв. "Гео Милев", кв. "Слатина", зала "Арена Армеец" и бул. "Цариградско шосе", търгът ще бъде пуснат през първото тримесечие на 2020 г. Строителството на тези два етапа ще започне след 2021 г. при осигурено финансиране от новия програмен период на ЕК и се очаква да са готови за експлоатация през 2025 г.