
© Столична община, НАГ
Главната пешеходна зона на новия кв."Запад". Разрешената височина на сградите е 26 м. Строителството трябва да завърши до 12 години, визуализация.
Над 4000 автомобила може да генерира бъдещият нов квартал "Запад", който ще се построи между "Люлин" и "Обеля". Това ще предизвика допълнителни задръствания по бул. "Сливница" и бул. "Панчо Владигеров", бе опасението на експерти от "Спаси София", изразено пред комисията по транспорт, където бе обсъден проектът.
"7000 души ще живеят в общо 2000 жилища в комплекса. Ние се ангажираме да осигурим по 1.2 паркоместа на апартамент", увери проф.арх.Валери Иванов, един от авторите на проекта. Основно ще има подземни паркинги на две нива, според арх.Лалов и арх.Гайдаров от авторския екип.
По официална статистика в София на 1000 жители се падат 600 автомобила, което значи, че при 7000 жители колите там ще са много повече коли - 4200, опонира Борис Бонев от "Спаси София".
Според проекта основният изход на колите от новия комплекс "Запад" ще е в посока запад, към бул. "Панчо Владигеров". Той сега е натоварен с около 1000 коли на час, а с колите от кв. "Запад" ще стане 1300 коли на час. От там колите ще тръгват към бул. "Сливница" или към "Обелско шосе". Ако колите тръгнат да излизат от квартала в посока изток, те ще влязат в тесните сегашни улички, където буквално ще настъпи блокаж на трафика, прогнозира Андрей Зографски от "Спаси София".
Арх. Борислав Богданов, един от проектантите, увери, че инвеститорът (Христо Чепишев) ще построи и дари на общината 20 000 кв.м инфраструктура в новия квартал - улична мрежа и тротоари. Според транспортния анализ на проектантите само 20 % от колите в квартала ще се ползват за пътуване до работното място. Останалите жители се предполага, че ще ползват близката метростанция по втория метродиаметър, която още не е построена.
Според експертна оценка на Направление "Архитектура и градоустройство" обаче този процент е 50, а според "Спаси София" - дори 80%. Техният аргумент е, че няма да се построи нова метростанция между сегашните "Сливница" и "Обеля" и това ще принуди жителите на новия квартал масово да ползват колите си.
Дали кв. "Запад" ще има своя метростанция?
"Много се залага на бъдещата метростанция, за която няма планове за изграждане, нито осигурено финансиране. Инвеститорът посочва другите две метростанции като възможност, но едната е на 800 м, а втората - на 900 м. Според съвременната урбанистика и транспортно моделиране пешеходната достъпност е 500 м. По-голямо ли е разстоянието, хората използват колите си", заяви Бонев.
Щеше да е хубаво да е построена вече новата метростанция, вметна Зафир Зарков от ГЕРБ. За изграждането й трябват 20 милиона лева и предишен кандидат инвеститор за този терен беше обещал да плати половината за нея. Сега няма такова предложение.
Калоян Паргов от БСП попита каква ще е разгънатата застроена площ на кв."Запад". 220 000 кв.м, беше отговорът. Това означава, че общината ще получи около 1.7-2 милиона лева от издаването на разрешителното за строеж.
Борис Бонев: София е с най-ниска такса за разрешително за строеж в Европа
"В София е най-ниската такса в Европа за издаване на разрешителното за строеж. Тук е 10 лв./кв.м, а в Скопие е 150 лв./кв.м, а в Белград - 400 лв./кв.м. Само изграждането на нова метростанция ще струва близо 20 милиона лева, отделно напречните булеварди и свързващите улици и сумата става далеч по-голяма и няма как да се покрие от таксата за разрешителното", обясни Бонев.
Общинските съветници трябва да си изяснят колко ще струва на общинския бюджет изграждането на нужната инфраструктура за новия квартал. "Ние сега не просто анализираме този проект, а трябва да преценим колко ще струва това на общината", отбеляа Бонев.
Докладът по проекта бе приет от комисията с гласовете на ГЕРБ, "Патриоти за София" и БСП. Борис Бонев гласува против, а "Демократична България" - въздържал се. Предстои проектът да се гледа и на комисия по устройство на територията, където ще се търси решение на спорните въпроси. След това проектът ще влезе за обсъждане на сесия на Столичния общински съвет.
Къде точно се намира бъдещият квартал
Площта, върху която ще се разпростре новият квартал е 103 дка. Теренът е между жп линията София-Банкя край гробищен парк "Бакърена фабрика", като на юг стига до гърба на хипермаркетите "Хит" и "Практикер", а на изток - до ул. "Баба". Кварталът ще има излаз на бул. "Панчо Владигеров". Сега там е голо поле, а в съседство е ромско гето и поради това някои общински съветници споделят тезата, че в този район каквото и да се построи ще е по-добре от сегашното положение.