
© Юлия Лазарова
От Княжевския лифт са останали четири стълба и просека до Копитото
Собственикът на въжените линии на Витоша, "Витоша ски" АД, обяви днес, че е внесъл в Столичната община предложение за подробен устройствен план на Княжевския лифт. Този лифт е произведен през 1962 г. и спира да работи през 1994 г., след тежък инцидент. Собственикът на лифтовете досега отказваше да ги обнови с мотива, че Законът за горите и действащият план за управление на Природен парк "Витоша" му пречат за това.
Защо изведнъж пожелаха да го възстановят?
На 3 февруари общинските съветници от "Демократична България" внесоха в Столичния общински съвет пакет от мерки за улесняване на достъпа на софиянци до Витоша. Една от мерките е кметът Йорданка Фандъкова да предприеме действия, за да осигури възстановяването на Княжевския кабинков лифт и на седалковия Драгалевски лифт.
Фандъкова може да изиска от собственика на двата лифта - "Витоша ски", да ги поправи, каквото право й дава Законът за устройство на територията. Ако "Витоша ски" откаже, кметът може да включи двата лифта в Програмата на Столичната община за придобиване на общинска собственост през 2020 г. Тя ще се разгледа и гласува на утрешната сесия на СОС.
Днес "Витоша ски" изпрати до медиите съобщение, че вече е внесено предложение в общината за възстановяване на Княжевския лифт.
Докъде ще стига лифтът
През 2016 г. "Витоша ски" предлага кабинката Княжево - Копитото да се продължи до малките ски зони над "Златните мостове - Ветровала, Конярника и Офелиите. "Това е нашата идея", заяви тогава Радослав Пеев, завеждащ сектор ски писти във "Витоша ски". Той уточнява, че този лифт е единственият на Витоша, който не е възможно да бъде възстановен в същия си вид.
"Дневник" запита днес изпълнителния директор на "Витоша ски" АД инж. Костадин Костадинов дали сега идеята е същата.
"Този въпрос сега не се обсъжда. Имаме друга визия за там. По този въпрос засега нищо не е уточнено", заяви лаконично той.