"Спаси София": Трябва да се забранят колите по ул. "Цар Шишман"

ул. "Цар Шишман"

© Юлия Лазарова

ул. "Цар Шишман"



Ул. "Цар Шишман" да стане изцяло пешеходна, призова кметът на район "Средец" Трайчо Трайков в петък. Граждани, живеещи на нея, искат спирането на автомобилното движение, заяви той пред главния архитект на София Здравко Здравков. Зам.-кметът по транспорта Кристиян Кръстев коментира, че трябва да се анализира пропускателната способност на съседните улици, където би трябвало да се пренасочи движението. Гражданската организация "Спаси София" и нейният общински съветник Борис Бонев отдавна проучват аргументите за тази промяна.


Планираният ремонт на ул. "Цар Шишман", който предвижда запазване на автомобилното движение, бе отложен от Столичната община за трета поредна година. "Вероятната причина затова е, че общината наскоро разтрогна договора с изпълнителя "Джи Пи груп" с цел да предпази фирмата от неизбежните тежки санкции, защото до няколко дни изтича официалният срок за ремонта, предполага Бонев. Той предлага този маньовър на общината да бъде ползван като повод да се промени проектът за обновяване на улицата.


"До този момент Столичната община предвиждаше да налее няколко милиона лева в бъдещ ремонт на ул. "Цар Шишман", без съществено да промени визията и характеристиките ѝ. Проектът предвижда тесните тротоари, които на много места са под законовия минимум от 1.5 метра, да се запазят, а липсата на зеленина да бъде само символично компенсирана с поставянето на ниска растителност в кашпи. Автомобилното движение и паркиране ще заемат почти цялото налично пространство по улицата", казва Бонев.




Вместо това той предлага радикална промяна на база две проучвания на движението по улицата. През април 2017 г. професионално преброяване показа, че огромната част от преминаващите са пешеходци - цели 74%, докато автомобилите са 25%, а 1.6 %а са велосипедисти. В абсолютни числа за 12-те часа през ул. "Цар Шишман" са преминали 7440 пешеходци, 2544 автомобила и 144 велосипеда.


Въпреки сериозния превес на пешеходците те разполагат с минимален процент от публичното пространство. Едва около 20% от наличната площ е на тяхно разположение под формата на два тесни тротоара, които са осеяни с препятствия - колчета, улични стълбове, ел. табла, шахти. Останалото пространство е заето от преминаващи и паркирали автомобили, посочва проучването на "Спаси София".


Именно на база на тези данни от 2017 г., които са събрани за "Плана за действие" на датския арх. Ян Геел, поръчан от Фандъкова и единодушно приет от Столичния общински съвет, се предвижда ул. "Цар Шишман" да стане пешеходна зона.


Какво показва новото изследване през 2020 г.
.
През февруари 2020 г. е проведено ново транспортно преброяване по същата методология и на същите локации за период от 12 часа. Броят и делът на пешеходците нарастват спрямо 2017 г. - 8082 пешеходци, или 86.3% от цялото движение по улицата. Делът на автомобилите спада осезаемо - 1134 автомобила, или 12.1%. Броят на велосипедите остава непроменен - 150, или 1.6% от движението.


Изводът от двете проучвания е ясен - градският живот през последните години значително се е променил в посока повече пешеходци и по-малко автомобили, които влизат в тази централна част на София. Това не е учудващо, имайки предвид, че по ул. "Цар Шишман" съществуват и продължават да се отварят нови заведения, ресторанти, барове и магазини, които не само привличат повече пешеходен трафик, но и обогатяват културния живот и туристическия продукт на столицата.


Тази тенденция, която от години се наблюдава и във всички европейски градове, със сигурност ще се засили след здравната криза. Затова е наложително да бъдат обособени много повече пешеходни зони, както и зони за споделено придвижване.


Как ще стане пешеходна Улицата с малките магазинчета


Не само данните от преброяванията, но и чисто човешките възприятия за приятна, удобна и безопасна градска среда, наситена с различни дейности, услуги и забележителности, показват, че улицата трябва да бъде пешеходна. Всъщност едва ли ще намерим по-подходяща за целта улица в столицата, смятат от "Спаси София". Затова, възползвайки се от отлагането на нейния ремонт и възложеното препроектиране, от гражданското сдружение настояват да се отразят даденостите на улицата. Ето конкретните им предложения как да стане тя пешеходна, без да предизвика хаос в движението и паркирането в района.


"Вариантите за това са много, като първо може да бъде включен междинен етап от една година, когато улицата ще се затваря за автомобили само през почивните дни. Друг вариант е възможност за паркиране и преминаване на автомобили, но само на живеещите, т.е. притежателите на стикери в същата подзона на синя зона.


Паркоместата трябва да бъдат значително намалени и така ще се отворят повече пространства за пешеходците - най-големият ползвател на тази улица. Живеещите могат да бъдат частично компенсирани, като министерствата в района и Народното събрание бъдат заставени от Столичната община да намалят броя на служебните абонаменти и същите места да бъдат на разположение на живеещите, предлага Бонев.


Бордюрите да се премахнат


Условие за превръщането на ул. "Цар Шишман" в напълно пешеходна или споделена с автомобили на живеещите в района улица е значително да бъде разширена зоната за свободно и безопасно пешеходно движение, което може да се случи чрез елиминиране на бордюрите. Това ще допринесе и за значително подобрение на достъпността за възрастните хора и хората с увреждания.


Без стълбове за уличното осветление - те пречат


Осеяните със стълбове тесни тротоари сериозно затрудняват ходенето пеша. Затова предлагаме изграждане на аксиално осветление, т.е. осветление, което не се поставя на стълбове, а се закача по околните фасади. Това е идеално решение за ул. "Цар Шишман", която е с подходящи за целта габарити. Сега има само 4 дървета по тази улица, затова трябва да се засадят пораснали дръвчета.


Предложението вече е изпратено до Фандъкова


Мотивираното становище е изпратено до кмета Йорданка Фандъкова и ресорните зам.-кметове по строителството и транспорта.


Не бива да се допуска Столичната община да налее поредните милиони левове в проектирания вече ремонт на ул. "Цар Шишман" и така да преповтори сегашната ситуация, която е остаряла и нефункционална. И не на последно място - това е шанс за управляващите общината да поправят редицата грешки, които бяха допуснати при ремонта на ул. "Граф Игнатиев", и да докажат, че София се развива в унисон със световните градоустройствени тенденции, призовават от "Спаси София".


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 630 Неутрално

    Дано някой да ги чуе, да вървиш по тази улица е кошмар, особено привечер

  2. 2 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 1680 Неутрално

    Интересна ще е тази пешеходна улица.
    Защо тези от "Спаси София" направо не дадат предложение за това кои улици в центъра да са пешеходни. И направо всички наведнъж да се обявят за пешеходни. Аз лично в момента нямам личен автомобил, и не ми пука, но хората с коли няма да са много очаровани. Но айде да направим целият център пешеходен.
    А от "Спаси София" да направят и безплатни курсове за
    1. Обучение на правилника за движение.
    2. Основни правила за държане в обществени места в градска среда. Защото така да се каже на някои, че яденето на баничка в рейса и плюенето когато се возиш в автобуса, и говоренето на висок тон, и въобще да се возиш в рейса дрогиран не е културно.

  3. 3 Профил на Барба Ганьос прУфесУр доФтор на нЕУките
    Барба Ганьос прУфесУр доФтор на нЕУките
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Трябва....


    Трябваше обща листа за общ. съветници за да се сложи край на башибозука гербави-шкембарници в управлението на София. Сега Бонев, ти остава да си пишеш във фейса и да се оплакваш, че мнозинството те изключило от някоя комисия.

    Бай Ганьо уби Алеко, Барба Ганьос - Милен!
  4. 4 Профил на Yadada
    Yadada
    Рейтинг: 599 Неутрално

    Ей това не им харесвам на "Спаси София" - ."трябва за се забранят колите по...".

    Защо да "трябва"? Защо тяхното мнение за градоустройството да е винаги единственоото правилно?

    БКП = БСП = СДС = ДПС = НДСВ = ГЕРБ = Мафия! The Revolution Will Not Be Televised
  5. 5 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 670 Неутрално

    Спас е най-точното име за хипстър, затова предложението на Спас ще надделее - колкото и леви да са печалните теменуги, не са по-леви от никой Спас!

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  6. 6 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 1835 Неутрално

    Този път Фандъкова ви изпревари ! Този път няма да има за какво да се ПРОТЕСТИРА , надявам се !
    " 15 май 2020 | Редактор: Антония Чорева 24 3158 Снимка: БТА

    Столичната община планира още една част от улици в центъра на града да станат пешеходни, без автомобили.

    Става дума за част от ул. "Съборна", за което проекта съвсем скоро ще бъде публикуван на сайта на Столична община. Заговори се обаче ул. Шишман също да стане пешеходна заради тесните тротоари с паркирани по тях коли."
    Датата е 15 май 2020 , а не 18 май 2020. Най-после " консенсус ".

  7. 7 Профил на Vasil Angelov
    Vasil Angelov
    Рейтинг: 110 Неутрално

    Подкрепям с две ръце тази инициатива, браво!

  8. 8 Профил на Vasil Angelov
    Vasil Angelov
    Рейтинг: 110 Неутрално

    Ей това не им харесвам на "Спаси София" - ."трябва за се забранят колите по...". Защо да "трябва"? Защо тяхното мнение за градоустройството да е винаги единственоото правилно?
    —цитат от коментар 4 на Yadada


    всъщност... не е така... аргументират се перфектно. Тенденциите в световен мащаб са за разкарване на автомобилите от централните части на всички градове, особено в туристическите зони. Дали няма да ти е кеф после да се разхождаш пеш там, а?

    А колите на живущите там са може би 1/3 от всички, не повече. т.е. не са някакво драматично количество, че да няма къде да се дянат

  9. 9 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7516 Неутрално

    "Ул. "Цар Шишман" да стане изцяло пешеходна"

    Би било много добро решение

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  10. 10 Профил на alehandro77
    alehandro77
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Улицата се казва не просто Цар Шишман, или Шишман. Иначе няма да стане нищо ново...

    Корупцията е новия социализъм! Нямаш връзки, нямаш пари.
  11. 11 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2370 Неутрално

    Превръщането на Шишман в пешеходна щеше да бъде коректно, ако местният кмет го беше заявил в предизборната си платформа. Смятам че Кметицата е най-добре да се въздържа от радикални ремонти в района, на който @ба майката(кеф ти Графа, кеф ти Св. Седмочисленици, кеф ти Славейков).
    Да направят допитване и тези, които живеят в района да си кажат! Няма какво да ми излизат с някакви скъпоплатени проекти, които след като се издънят, всичко остава за сметка на живущите. Премахването на паркоместата предполага да се презонира района в Синя зона, така че да се ползват и други места. Напр., да се ползва паркинга на Стадион Левски в същата зона и да се ограничи ползването му от приходящи навлеци.
    Колкото до кмъета-тромпетист, бивш пропаднал кандидат-президент, може да започне да оправя кенефът заформен от предшественичката му(поредното недоразумение от същата политическа сила) в подлеза пред БСФС премахвайки като начало отвратитрелните цапаници на спортна тема!
    Колкото до Бонев - той няма листа, следователно раборти за някой друг, съзнателно или не.

    I Want To Believe
  12. 12 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    Ама то има и граждани, които по Раковска и Гурко не искат автомобилно движение! Този кмет ако слуша всеки перко, спукана ни е работата.

  13. 13 Профил на Martin Ivanov
    Martin Ivanov
    Рейтинг: 859 Весело

    Този същия Трайчо ли е, дето беше низвергнат от Бащицата?! :) Иначе съм абсолютно за идеята. На шишман има много малки арт места и кафенета. Даскалицата-кметица веднага да се захване с реализирането и, а не да се прави на ни чула ни ввидяла. После да подава оставка!

  14. 14 Профил на Martin Ivanov
    Martin Ivanov
    Рейтинг: 859 Неутрално

    Абсолютно за съм. Да направят целия идеален център пешеходен. За тези с колите не ме интересуват, те ходят с кола да пият кафе само в центъра. Да карат колелета, или да си оставят колите на трупчета в крайните квартали.

  15. 15 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1133 Неутрално

    каква мисъл за нас, пешеходците, като сградата на Московска от толкова години е обитавана от разни типове, дето ги возят на СЛУЖЕБНИ автомобили, а колелото за тях е признак за бедност!

    на Московска мислите са от вида "как да обслужа еди-кой-си ЗА ПАРИ"





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK