COVID-19 вече променя и градската среда

COVID-19 вече променя и градската среда

© Цветелина Белутова, Капитал



Поуките от пандемията от COVID-19 за развитието на градоустройството на София и германския град Аахен обсъдиха експерти по градско планиране. Дискусията бе организирана от платформата "Градоскоп" и в нея участваха главният архитект на Столичната община Здравко Здравков, Любо Георгиев, директор на офиса за стратегическо и пространствено планиране "Софияплан" и Фрауке Бургдорф, която отговаря за планирането, мобилността и строителството на 250-хилядния Аахен.


Дискусията е от поредицата #НовотоНормално на платформата и "Дневник" ще публикува и в бъдеще теми и обсъждания, инициирани от "Градоскоп". Представяме най-важните послания от срещата.


Арх. Здравков: Трябва да накараме повече хора да излязат навън




В първата дискусия бяха изведени поуките от пандемията върху градоустройството като арх.Здравков очерта ефекта върху София. "Кризата изключително много повлия на целия строителен сектор в София. Докато през 2019 г. достигнахме доста сериозни нива на броя на строителните разрешения, през 2020 г. имахме спад с около 30%.


Арх.Здравко Здравков

© Надежда Чипева

Арх.Здравко Здравков


Въпреки това строителният сектор се държи изключително стабилно за разлика от всички останали, които са свързани с услугите - затворените търговски обекти, заведенията за хранене, хотелите. Лично за мен посоката, която трябва да развиваме, е да накараме повече хора да излязат навън и да дадем възможност за активности в града. За съжаление намесите, които правим, не срещат голяма подкрепа. Визирам случая с ул. "Съборна", който беше посрещнат от хората с негативизъм. Те не подкрепиха превръщането на една улица в пешеходна", посочи арх. Здравков.


В Ааахен много магазини са празни


"В момента в Аахен имаме много магазини, които са празни и не се използват, както и къщи в плачевно състояние", сподели Фрауке Бургдорф.


Франке Бургдорф

Франке Бургдорф


"Опитваме се да променим тази ситуация и Министерството на градското планиране на Северен Рейн-Вестфалия създаде една голяма програма за субсидии. Така сега разполагаме със средства да наемаме магазини и да дадем възможност на културни организации и на малки бизнеси да ги ползват, защото те реално не биха могли да си позволят да плащат наемите. Преди няколко дни получихме от нашето министерство в Дюселдорф 800 000 евро, за да вземем под наем още помещения.


Важно е какво ще предприемем относно мобилността в COVID условията. Разбираме мобилността като организиране на движението в публичните пространства, а не като адаптиране на пространствата към това движение. Сега мобилността във всички сектори - коли, автобуси и дори велосипеди, намалява и имаме добър шанс да превърнем нашите публични пространства от пространства за колите в пространства за хората.


Аахен е с население от 250 хиляди жители и от тях 60 хиляди са студенти. Някои университети ще продължат дигиталното си обучение и след COVID и това се отразява върху поведението на
младите хора, някои от тях спират да сменят своето местожителство. Това променя изцяло
биографията на нашите градове", посочи Бургдорф.


Любо Георгиев: Цената на зелените пространства в София се вдигна много


Един от проблемите на София е гъстотата на населението. Много градски пространства тук са използвани предимно като инструменти за генериране на печалба от 1990 г. насам, обясни Любо Георгиев.


Арх. Любо Георгиев е директор на "Софпроект" и ръководител на програмата "Визия за София"

© Надежда Чипева, Капитал

Арх. Любо Георгиев е директор на "Софпроект" и ръководител на програмата "Визия за София"


"Има закони и правила, петиции и протести, но начинът, по който са интерпретирани и прилагани законите и по който отговорните институции и инвеститори са реагирали през последните 30 години, е в съответствие с идеята, че собственост означава печалба и че не може да се наруши правото на частните собствениците да си използват имотите. Тази гледна точка е широко споделяна като мнение в нашето общество от десетилетия.


В крайна сметка се вземат предвид само правилата, които защитават използването на частната собственост, предприемачеството, но се пренебрегват другите правила - тези, които определят, че крайната цел е да имаме качествена среда.


София се оказа с пространства, които са оценявани като пренаселени и презастроени, а пандемията само изостри тези проблеми. Няма гледка, няма зеленина, липсва хуманност, няма свободно пространство. COVID-19 ни накара да преосмислим събитията и да разберем това, поне аз така се надявам. Мисля, че цената на зелените пространства се вдигна много в съзнанието на хората и те разбраха, че това е нещо, за което трябва да се грижим, което ни е полезно."


Офисите в Аахен се очаква да са полупразни в бъдеще


"Наблюдаваме една тотална промяна в концепцията за офис работа", споделя още Фрауке Бургдорф. "Някои от най-големите ни работодатели казаха, че очакват и планират след пандемията само 60% от служителите им да се върнат да работят от офиса. Това е интересно и от гледна точка на пазара на недвижими имоти. Освен това обаче означава, че кварталите трябва да имат собствена централна структура, а не да са само зони за нощуване, да имат собствени малки паркове, места за срещи, магазини. И това може да стане реалност, в цяла Германия е такава тенденцията."


"Животът ни изпревари и води към насърчаване на тази мултифункционалност", потвърди и арх. Здравков.


"Създаването на кратки разстояния в градовете няма как да се получи, ако не успеем да направим правилния микс на база на една полицентричност на града. Докато през 1938 г. зелените клинове в София са създадени, за да предпазват от пожари, в момента те ни спасяват и могат да станат острови на здравето. Сега промяната на планирането следва живота."


Общият план на София вече да не е статична карта


"Нашето планиране все още е във формата на пирамида и е със структура от горе надолу", обясни Любо Георгиев. Общият ни устройствен план (ОУП) практически е една статична карта, която определя параметрите за застрояване на територията по отношение на гъстота на населението, височина на сградите, инфраструктура на зелените площи, въз основа на непълни и остарели данни, без възможност да се проследи кумулативния ефект на инвестициите в определена територия.


Различното днес са технологиите, върху които стъпва надеждата за по-добро планиране. Сега се работи с глобални данни, краудсорсинг, GIS, с онлaйн участие. Така можем да развиваме териториален мониторинг като проследяване и анализиране на живо, за да можем да предложим адекватни действия в тази територия. По тази логика искаме да трансформираме градското планиране от една статична карта към по-динамичен и по-гъвкав начин на работа. За да може това, което е позволено или бихме желали да се случи в определен квартал, да зависи от настоящото положение на квартала. Наричаме този процес параметрично планиране. Това е посоката, която търсим за ОУП на София - да се трансформира статичната карта на стената в една платформа за дискусии, основана на данни и на технологична база."


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2665 Неутрално

    Направете Цариградско еднопосочно, да не се заразяват хората, като карат един срещу друг. :-) Всички в градовете, трябва да се движат само в посока по часовниковата стрелка. хахахах :-) Тези що празни приказки са изприказвали!

  2. 2 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2493 Неутрално

    Полицентричност, мултифункционалност, лампички пред Света Неделя. И повече високо строителство в Лозенец -- да не би в града да проникне некоя молекула чист въздух.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  3. 3 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1728 Неутрално

    "За съжаление намесите, които правим, не срещат голяма подкрепа. Визирам случая с ул. "Съборна", който беше посрещнат от хората с негативизъм. Те не подкрепиха превръщането на една улица в пешеходна"

    Бива да се манипулира, но това вече е доста тъпо. Наемателите на магазини и паркиращите на площад Св. Неделя посетители на банките и чалготеките не са "хората", а са една десетхилядна от софиянците, които всеки ден имат път по Съборна.

  4. 4 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5475 Весело

    Да предвидят архитектите повече пунктове за кислород. Действието е двуяко, веднъж е необходим поради замърсения въздух и втори път заради "ковида"

  5. 5 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1760 Неутрално

    До коментар [#3] от "spiegel":

    От София ли сте?
    Как точно това че ул. "Съборна" стана пешеходна помогна на София?

    ДБ=БКП
  6. 6 Профил на georgievb
    georgievb
    Рейтинг: 1297 Весело

    "Сега мобилността във всички сектори - коли, автобуси и дори велосипеди, намалява и имаме добър шанс да превърнем нашите публични пространства от пространства за колите в пространства за хората."

    Аз предлагам изобщо да забраним цивилизацията и пътуванията освен тези пеша и на кон, магаре, муле, камила и т.н. Най-добре е да се върнем някъде към максимум 17 век от нашето развитие. Така всичко отново ще е за хората и на гърба на хората.

  7. 7 Профил на AdMin
    AdMin
    Рейтинг: 297 Весело

    Главният архитект на гр. София, дето дойде от Червен бряг (сигурен съм, че 66% от читателите ще погледнат в Google.com да видят къдей туй) и Директорът на Софпроект - калинка с жълто около устата, ще ми говорят за развитие на градската среда! На София!
    "Различното днес са технологиите, върху които стъпва надеждата за по-добро планиране. Сега се работи с глобални данни, краудсорсинг, GIS, с онлaйн участие. Така можем да развиваме териториален мониторинг като проследяване и анализиране на живо, за да можем да предложим адекватни действия в тази територия. По тази логика искаме да трансформираме градското планиране от една статична карта към по-динамичен и по-гъвкав начин на работа. " - Любо Георгиев.
    Звучи като Лопе-де-вега...

  8. 8 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 2393 Весело

    Тази работа е като " случайните " наводнения , трябва само подходящ министър.......

  9. 9 Профил на bruno__dante
    bruno__dante
    Рейтинг: 1130 Весело

    До коментар [#7] от "AdMin":

    а откъде доди архитект Игнатов
    кандидато на Дебър за кмет на София
    м??

  10. 10 Профил на Ан Он
    Ан Он
    Рейтинг: 2789 Неутрално

    До коментар [#1] от "Stargate":

    > Направете Цариградско еднопосочно, да не се заразяват хората, като карат един срещу друг.

    Еднопосочно, но и да се кара на заден ход. За всеки случай.

    કટાક્ષ
  11. 11 Профил на Йоаникий
    Йоаникий
    Рейтинг: 687 Разстроено

    Пишман архитекти и градоустроители, а всъщност слуги на мутренски интереси. ПРЕзастроиха всичко възможно в пъти над нормите, а сега ми се тюхкат, някой не ги разбирал... Корупцията няма да спре и още безобразия ще има, ама поне да си мълчаха, дай*@$%% маа#$**...

    Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
  12. 12 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5027 Неутрално

    Боже Господи!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  13. 13 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 420 Неутрално

    трябва нов подход.
    по-глобален.
    сега имаме оуп и малки пупове (подробен устройствен план).
    на запад са по-големи пуповете. оуп-а да задава уличните профили,
    тука го няма това, няма го и това за улиците. да се синхронизира със процедуите по
    отчуждаване, които са неандерталски.

  14. 14 Профил на radost.petrova
    radost.petrova
    Рейтинг: 265 Неутрално

    Слаби ракии са тия нашите - все хората им виновни, че не им харесват мерките.
    Ами подгответе се добре, разяснете, обсъждайте и прилагайте! То много лесно да се скриеш зад гърба на майките на деца с температура паркиращи на Съборна и на бизнесо с бижута и маркови дрехи, дето произвеждали 80% от БВП на България.

  15. 15 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 682 Неутрално

    До коментар [#3] от "spiegel":От София ли сте?Как точно това че ул. "Съборна" стана пешеходна помогна на София?
    —цитат от коментар 5 на anonim440


    Много се дразня, когато някой се смята за кореняк софиянец, но ако провери откъде идват ако не родителите му, то баба или дядо, ще се окаже не просто селянин, а истински селяк!Между другото - няма нищо против селяните, а само и единствено срещу простотията и тъпотията.
    Аз не съм от София, но живея тук повече от 25 години и все още не съм срещал софиянец, който да познава и 1/16-та от София.По понятни причини, за някой, като мен, който е сменял не една и две квартири, съм живял почти навсякъде в София - от Студентски град, до Люлин и от Младост до Обеля.И тъй като един голям град предлага и големи възможности - винаги съм се възползвал и продължавам да го правя - в София!Театри, кина, паркове, изложби, концерти или просто разходки в градска среда - смея да твърдя, че познава София много по-добре от почти всички софиянци, защото ежедневно се сблъсквам с хора, колеги, на по 30 години вече, които никога, ама никога през живота си не са ходили на театър, като някои дори не знаят и къде точно се намира Народния театър дори, които са горди, че са софиянци!Няма да споменавам, че имена на улици и места за тях са напълно непознати в София - те просто живеят в жилището на мама и тате, в някой далечен или не чак толкова от центъра квартал и въпреки, че пише в личната карта, че са родом от София, то те са по-малко и от туристи тук, защото последните виждат и обикалят, като научават и за историята и развитието на столицата ни.
    Но - конкретно за Съборна.Всичко там трябва да стане пешеходна зона, като само трамваите трябва да се движат в този район - от Света Неделя, та чак до Попа.И няма смисъл от нещо средно - хем коли, хем пешеходци, както е сега.
    Градът е място за хора, а не за автомобили.Слез от колата и повърви - може и да научиш нещо интересно за София, дори само ако четеш табелите на улиците, нищо, че доста липсват!

  16. 16 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2592 Неутрално

    До коментар [#7] от "AdMin":

    Я ми на напомнете с какво остана в историята един предишен кмет на София, потомствен софиянец и даже с характерно фамилно име, допълнително утвърждаващо софийския му произход ?. Помните ли - продажба на детски градини, заменки на абсолютно всеки свободен парцел, безумна реституция на "ниви" в изградени паркове и за капак - пакетиране на боклуците. Тоя човек успя да продаде дори градските тоалетни !!!

  17. 17 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5027 Неутрално

    До коментар [#16] от "m17":

    Тоалетни по 300 000 парчето поне не е купувал.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  18. 18 Профил на Потребител
    Потребител
    Рейтинг: 14 Любопитно

    В Аахен имат празни помешения и искат да спонсорират малкият бизнес и културтрегерите да наемат помещения като за това са заделили 800 000 евро.
    В София се опитват да направят 1 улица пешеходна за да накарат хората да излязат навън.

    Нямам какво друго да кажа.

  19. 19 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1728 Неутрално

    До коментар [#5] от "anonim440":

    Първо, Съборна така и не стана пешеходна нито за ден заради съпротивата на чалгаджиите и мълчаливия бойкот на гербавото управление на София.

    Второ, да, софиянец съм от 5 поколения и 120 години, но това няма никакво значение. Достатъчно е да обичаш и познаваш града, за да се дразниш от оциганяването на това място, което е замислено като централна точка на градския план и духовен център на столицата и държавата. А сега - коли, чалга и непрестанни ремонти.

  20. 20 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1760 Неутрално

    До коментар [#19] от "spiegel":

    Ами не ви питах дали сте софиянец от 5 поколения, а дали живеете в София.
    И тя ул. "Съборна" и преди да я направят пешеходна си беше съвсем неоживена и коли рядко ходеха по нея.
    Нямаше смисъл от това да е пешеходна. Отделно трудностите за някои там дето искат да отидат с кола. Т. е. това, че стана пешеходна не само не подобри нещата, а ги влоши.
    Що се отнася до чалгата тя няма нищо общо с колите.

    ДБ=БКП
  21. 21 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 420 Неутрално

    До коментар [#20] от "anonim440":

    мноо ти разбира манерката па на тебе
    от кое им и кое няма смисъл.
    аз искам тази част, която сега е пешаходна
    да си остане.

  22. 22 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1728 Неутрално

    До коментар [#20] от "anonim440":

    Ако ти ходеше по Съборна, щеше да знаеш, че никога не е станала пешеходна. Обявена за такава с решение по инициатива на Борис Бонев от Спаси София, но на практика - герберски саботаж, колите продължаваха да си минават по нея, че и през площад Св. Неделя.

    А чалгата има много общо и не само заради заведенията, до които непременно трябва да се отиде с кола. А защото това е герберският стил в управлението на София.

  23. 23 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1760 Неутрално

    До коментар [#22] от "spiegel":

    Това го кажи на номер 21 дето пише глупости.
    То кой в София не ходи до ул. "Съборна"? Тя е в центъра.

    ДБ=БКП
  24. 24 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1760 Неутрално

    До коментар [#22] от "spiegel":

    А за чалгата и с кола и без кола същата работа. Да забранят чалгата в София.

    ДБ=БКП
  25. 25 Профил на Момчил Карабулев
    Момчил Карабулев
    Рейтинг: 1444 Неутрално

    Центърът трябва да е пешеходен. Като искат коли на Съборна магазините да се изнасят на Цариградско, какво толкова има да се обсъжда тук.

  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  27. 27 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 2121 Весело

    Връщай се на село...там средата е същата както преди...работа, работа, работа...

  28. 28 Профил на g.y.okatova
    g.y.okatova
    Рейтинг: 1521 Неутрално

    [quote#15:"Капабланка"][/quote]

    +++++++++++++++++++
    Много точен коментар!

  29. 29 Профил на edin slep
    edin slep
    Рейтинг: 670 Неутрално

    Една от истините е, че България бе една много, много бедна страна, в която притежаването на автомобил и придвижването с него бе белег за просперитет. Вече не е точно така, но манталитета си остана.

    Имам познати, които обичаха да спортуват, да тичат, да карат велосипеди, качвали сме се по планини. След като си купиха първата кола не може да ги накараш и половин километър да минат пеша. Също като леля ми, която отказваше да седне на пейка в парка, за да не си помислели хората, че няма пари за заведение - съвсем истинска случка от малък град.

    То и клиентите на магазините на Съборна са от същия типаж като моята леля - ама как ще върви той, ти знаеш ли колко пари ще даде, за да си купи костюм? Ако може с колата в магазина да влезе - най-добре.

    Има иронични разкази на тази тема от 50-те и 60-те години в САЩ, те хората тази простотия са я преживели преди половин век. И тук ще се оправят нещата с манталитета, ама за внуците на сегашните 30-40 годишни.

    preklara rara
  30. 30 Профил на edin slep
    edin slep
    Рейтинг: 670 Неутрално

    Връщай се на село...там средата е същата както преди...работа, работа, работа...
    —цитат от коментар 27 на BiGman1


    Ти в българско село стъпвал ли си скоро? Един мой вуйчо живее в село, пали колата за да мине към 300 метра до заведението и така правят всички убавци. След това паркират като бербери камилите си в пустинята.

    preklara rara




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK