Все повече, но се ползват в централните квартали: Е-тротинетките засега не превземат София

Все повече, но се ползват в централните квартали: Е-тротинетките засега не превземат София

© Hobo



Броят на е-тротинетките се увеличи почти девет пъти в София за две години, но те все още не стигат до по-крайните квартали. Нарастването им не доведе до предричания от някои хаос по улиците, но забраната за каране по тротоарите не се спазва, а след ползване тротинетки често се захвърлят буквално навсякъде.


Вече над 1300 е-скутери на компаниите Lime, Hobo и Brum се ползват под наем в София, а в началото през август 2019 г. бяха 154. Компаниите обаче са препазливи в плановете си за увеличаване в столицата, а планират услугата в други градове.


Все още не са в ролята на довеждащ транспорт




Плановете, че тротинетките да станат довеждащ транспорт в кварталите до метрото и главните артерии на градския транспорт все още не се получават. "За да станат, трябва да ги има навсякъде. Като ги оставяме често в кварталите - до метростанциите и кръстовищата, хората ще започнат да разчитат на този вид транспорт", препоръча Петко Анчев, оперативен мениджър на американската "Lime" за България, Гърция и Кипър. Най-сериозният пробив извън центъра е в Студентски град, където тротинетките са буквално основен транспорт в посока мол "Парадайз" и втората метролиния, отбеляза той. По този маршрут сега липсва обществен превоз.


Според оценката на Lime София може да "понесе" до 1200 тротинетки.


"Зоната ни на север стига до Централната автогара, на изток - до кв. "Гео Милев", на юг - до мол "Парадайз" и на запад - до "Овча купел", обяснява Йордан Георгиев, ръководител на "Brum".


За конкурентите им от Hobo границите стигат до кв. "Банишора", кв. "Кръстова вада", "Манастирски ливади" и "Борово".


Велоалеите към НДК са най-предпочитани


Най-доброто място за каране на тротинетките са велоалеите, но в София тяхната мрежа е накъсана. Вероятно затова най-предпочитаният маршрут е по бул. "Дондуков" и ул. "Раковски" към НДК и Южния парк, където има обособени велоалеи. Средното пътуване трае 9 минути, което с началната такса струва около 3.50 лева.


Ул. "Шести септември" - стоянка за "двуколесни возила", включително тротинетки, е превзета от автомобил.

Ул. "Шести септември" - стоянка за "двуколесни возила", включително тротинетки, е превзета от автомобил.


За паркирането на тези возила Столичната община обособи близо 200 безплатни стоянки в синя и зелена зона. Гладът за паркоместа в центъра обаче трудно понася този жест и водачите на автомобили не се страхуват да паркират в тях. Контрольорите на Центъра за градска мобилност обаче не ги санкционират, тъй като тези паркоместа като безплатни не са им важни.


Пешеходците са търпеливи към каращите тротинетки, защото новото возило все още се възприема като "една от мерките за по-чист въздух в града", както обяви при старта им кметът Йорданка Фандъкова.


Тротинетките вече стигат до морето


"Ноbo" вече са във Варна и Пловдив, а "Lime" също е в Пловдив като се готви до края на есента да стигне до Варна, Бургас и Габрово. "В Стара Загора има сериозна велоструктура и затова там имаме 200 скутера, в Пловдив са 300", обясни Анчев.


Въпреки разрастването все още не е ясно дали тези возила ще се наложат като улеснение за кратки разстояния или са поредната европейска "мода", която бързо ще отстъпи с появата на следващата "новост".


Тротоарите са абсолютно забранени за каране


Абсолютно е забранено карането по тротоари и в пешеходни зони, напомнят непрекъснато и фирмите.


Позволено е карането по улици и шосета с ограничение до 50 км/ч, а разрешената скорост за тях е до 25 км/ч. Каската е задължителна за непълнолетни водачи, а при каране вечер се изискват светлини и светлоотразители. Забранено е двама души да се возят на една тротинетка, както и говоренето по телефон по време на управлението.


При произшествие клиентите на "Lime" имат застраховка "Гражданска отговорност", обясни Анчев. Тя не е задължителна не само в България, но и в други страни. Във Франция темата дълго се дискутира, но накрая се прие да не е. В Париж глобата за неправилно паркирана тротинетка е 35 евро.


В САЩ всеки може да припечелва от е-тротинетки


В САЩ те са масов транспорт за пътуване до работното място. В Сан Франциско и Лос Анджелис с тях се пътува дори повече километри до работното място. Там някои хора си докарват допълнителен доход от тротинетките. След регистрация всеки гражданин има право вечер да събере изоставени от клиенти тротинетки, да ги зареди през нощта вкъщи и сутринта да ги върне на улицата. За всяка заредена получава 5 долара. Ако намери захвърлено в кофите за смет или в парка возило, което служителите на фирмата не са открили лесно, взема 30 долара.

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4700 Неутрално

    Много често създават напрежение и конфликтни ситуации и по тротоарите и по пътните платна.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 957 Любопитно

    В САЩ може, там нещата просто се случват. При над не може, имаме си регулатор, помещаващ се в Брюксел, който мисли вместо нас. А няма нужда, определено. Всеки има глава на раменете си и се налага да я ползва по предназначение, а не само за равновесие . Талибанът с тротинетка е такъв и с автомобил, а дори и пеш да ходи, пак ще е опасен за останалите...

  3. 3 Профил на Активист
    Активист
    Рейтинг: 1385 Неутрално

    Още не съм пробвал такава. Все още няма необходимите условия, които да правят ползването на тротинетките и колелата безопасен и удобен начин на придвижване в столицата. И освен инфраструктура, имам предвид и манталитет на участниците в движението.

  4. 4 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1480 Весело

    Начи, редактора да вземе да оправи заглавието да не е наобратно. Сигурно го е сторил така, за да наблегне и оправдае изписването на двоеточието, чийто смисъл да привлече читателското внимание, се губи от безличието и неважността, на съобщената информация, направо се е оплел като паток в кълчища. Заглавията по начало нямат джендера и не играят социални роли, та да е удачно да се връткат кат жрици, или жреци, или жроци на либофта.
    Е, мен все пак ме привлече заглавието и си останах с него, няма да чета статията, категорично!

    мурзилка
  5. 5 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 830 Разстроено

    Ако в София (и България изобщо) успеете ДА НАЛОЖИТЕ Е'тротинетките да НЕ СЕ карат по тротоарите/пешеходните пространства-че ви завиждам, искрено😀

    По нашенско си е е*ало 'Мичката 'Пайчина!!!! Тук 'секи сульо и пульо между 12 и 32 му'а 25+ км'ч с тротонетката си по тротоарите и кьоскането в пешеходци е ежедневие. Щото са прекалено евтини (1500 шекела/750 лв-към 30-40 кутии вносни цигари). А тротоарите са равни и развиват максимална скорост за секунди...

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  6. 6 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    "Нарастването им не доведе до предричания от някои хаос по улиците, но забраната за каране по тротоарите не се спазва, а след ползване тротинетки често се захвърлят буквално навсякъде."

    Т.е. хаос има.
    В 1/3 от случаите тези които са ползвали тротонетките ги оставят така, сякаш нарочно искат да преградят тротоарите и да затруднят движението на пешеходците. Не мога да разбера, дали наистина го правят нарочно, или потребителите на тази услуга са си малко глупави.

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4988 Неутрално

    Е-тротинетките не превземат и провинцията

  9. 9 Профил на wwwtoчkacom
    wwwtoчkacom
    Рейтинг: 1500 Неутрално

    цените са решаващ фактор, трябва да станат по-евтини от такситата

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  12. 12 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 617 Неутрално

    До коментар [#10] от "Daria ":

    Аз мисля да си купя електрически велосипед и да си ходя до село,че с обикновен вече ми е зор

  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  14. 14 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 1961 Неутрално

    Навсякъде се въргалят, а хората си карат лични. Нищо чудно - като им видях цените за наем ,щях да падна - с такси излиза по-евтино.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  15. 15 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1480 Неутрално

    До коментар [#7] от "wtq17649538":

    Факт е, че в България не останаха мъже, а само некви задръстеняци, дето карат скъпи коли, щото няма с какво друго да си вдигнат ниското самочувствие. То като е мек скоростният лост, е все тая какво е купето.

    мурзилка
  16. 16 Профил на wtq17649538
    wtq17649538
    Рейтинг: 72 Неутрално

    До коментар [#15] от "Маршалов":

    Не я разбираш тая материя. Мъжете правят онова, което кара жените да им пускат. С обикновена кола по-трудно ще хванеш добро пиче, отколкото с лъскава. Жените със своите вродени инстинкти управляват мъжкото поведение, другото е дървена философия.

  17. 17 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 957 Любопитно

    До коментар [#14] от "schwimmwagen":

    За цените сте прав, високи са, а и не всеки ще иска да кара тротинетка в калабалъка. Засега се ползват предимно от младежи и девойки, возещи се често по двама и захвърлящи ги кой където намери. За глобени такива не съм чувал, то няма и кой да я върши тая работа...

  18. 18 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 1068 Неутрално

    А как да стигнеш до крайните квартали без да рискуваш да станеш донор на органи???

    Евроатлантида
  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  20. 20 Профил на marksman
    marksman
    Рейтинг: 395 Неутрално

    В Бургас , лимонените постоянно стоят като "нарочно поставени по тротоарите да пречат".
    Понеже не съм виждал да ги карат , си мисля , че е някакъв рекламен трик.
    2 зверски потрошени лежащи напреки на тротоара са доста грозна гледка.
    Като цяло грозни / ожулени като бойни машини/ , и доста едрички , според мен ще пречат доста .
    В Бургас се карат доста велосипеди , въпреки новите "вече офроуд " велоалеи.

    ?Ало телевизиите колко мъртви ви трябват за реклама ЕКСКЛУЗИВНО или БУКВАЛНО
  21. 21 Профил на danielv
    danielv
    Рейтинг: 1251 Неутрално

    Малко е стресиращо използването им.

  22. 22 Профил на tulup
    tulup
    Рейтинг: 1138 Весело

    До коментар [#13] от "wtq17649538":

    Логично е в град с над 1 милион души всички, които имат възможност да не се предвиждат заедно с 2 тона желязо със себе си, понеже няма толкова място. За да може крайно нуждаещите се, които имат нужда от луксозна кола за да развият взаимоотношения с отсрещния пол, да стигат в разумно време.

    Не ме търсете преди обяд
  23. 23 Профил на wtq17649538
    wtq17649538
    Рейтинг: 72 Неутрално

    До коментар [#22] от "tulup":

    Хубаво, ама това са шеги тип седенка на смотаняци и онанисти, а истината е, че тия с колите ебат по много и добри пичета, а другите лъскат или хващат некой умнокрасив вълкодав колко да не е без хич.

  24. 24 Профил на voodoo_child
    voodoo_child
    Рейтинг: 1679 Неутрално

    До коментар [#22] от "tulup":да не се предвиждат заедно с 2 тона желязо със себе си

    Съвсем искрено ще споделя с теб, че 3 тона е мнооого по-добре от два.
    И се пише "придвижвам".

  25. 25 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1249 Весело

    ха ха - 3.50 за 9 минути и искате да се ползват масово...
    Give me a break! :):

  26. 26 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 763 Неутрално

    До коментар [#22] от "tulup":

    Колко пък да е логично в град с денивелация най-ниска- най-висока точка поне 150 метра? Пловдив, Стара Загора и Плевен са супер за велосипеди и тртинетки, София е рискова. Аз лично преди години /след като се разминах на косъм от смъртта/ се отказах от велосипеда. С тротинетки и подобни измишльотини въобще не смятам да експериментирам.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK