Санкциите срещу Русия отлагат ремонта на най-старите влакове на софийското метро

Най-старият модел руски метровлакове (вляво) в депото в кв. "Обеля". Вдясно е същият модел, пристигнал след ремонт..

© Юлия Лазарова

Най-старият модел руски метровлакове (вляво) в депото в кв. "Обеля". Вдясно е същият модел, пристигнал след ремонт..



Основният ремонт на четири от най-старите софийски метровлакове, договорен с руския завод "Метровагонмаш", е отложен за неопределено време, заради наложените от Европейския съюз санкции на Русия, показа проверка на "Дневник". Произведените през 80-те години на миналия век мотриси обаче продължават да се движат, а изправността им се поддържа с резервни части.


"Засега сме купили достатъчно резервни части за тях и в момента ги експлоатираме", обясни проф. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД. Договорът, сключен с руския завод на 6 декември 2018 г. на стойност 65.3 млн. лв без ДДС, предвижда в Русия да се ремонтират 12 метровлака. Осем от тях, модел 81-717/714, вече са модернизирани. Последните четири бяха планирани за 2023 г., но ще останат в София. Да се надяваме, че в следващите години международната обстановка ще се подобри и тогава ще действаме според ситуацията", каза Братоев. Той уточни, че обновяването на един метровлак струва 5.46 млн. лв без ДДС. По договор на руския изпълнител трябва предварително да са платени 20% от цената - 4.36 млн. лв.


От пролетта насам Европейският съюз прие осем пакета със санкции към агресора Русия заради войната в Украйна. В тях е включена и забрана за ремонт на руска техника, която спря и ремонтирането на военните самолети "Миг 29".




Сходни проблеми, макар и в несравнимо по-голям мащаб, има метрото в украинската столица Киев - 80% от подвижния състав е руско производство и повечето метровлакове се нуждаят от модернизация. Няма снабдяване с резервни части след началото на агресията на Русия в Украйна. На 28 ноември Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) подписа меморандум с община Киев, с който признава спешната нужда от инвестиране на 450 млн.евро в модернизирането на метрото, което се ползва и като бомбоубежище от киевчани.


Само София и Будапеща пращат влаковете си в Русия


Повечето страни, които ползват метровлакове руско производство - Полша, Чехия, Румъния, балтийските държави, извършват капиталния ремонт в свои заводи. През 2013 г. кметът Йорданка Фандъкова обяви, че София също изгражда завод за ремонт на подвижния състав на метрото. Той е към депо "Обеля", но се оказа, че капацитетът му не позволява извършването на основни ремонти, а само на поддържащи.


2013 г. Кметът Йорданка Фандъкова, министърът на транспорта Ивайло Московски и Стоян Братоев в Завода за ремонт към столичното метро.

© Юлия Лазарова

2013 г. Кметът Йорданка Фандъкова, министърът на транспорта Ивайло Московски и Стоян Братоев в Завода за ремонт към столичното метро.


Сега единствено Унгария и България изпращат своите мотриси за модернизация в руския "Метровагонмаш", в град Митищи, Подмосковието. Обновяването на старите метровлакове на Будапеща през 2014 г. на стойност 220 млн.евро бе съпътствано със случаи на некачествено изпълнение. Вратите на някои вагони не се отваряха и през лятото на 2017 г. пътниците останаха блокирани вътре при температура от 35 градуса, а руските метровлакове нямат климатик. Аварийните чукове за разбиване на прозорците също се оказали безполезни. Община Будапеща заведе съдебен иск за обезщетение в руски съд, както предвижда договорът. Делото не е приключило.


Обновените влакове ще се движат до 2043 г.


Осемте вече ремонтирани стари метровлакове са в експлоатация и са боядисани в бяло със зелени или виненочервени линии, както са и тези от по-новия модел "Русич" (купени от Столичната община през 2014 г.). Според проф. Братоев мотрисите, които са над 30-годишни, ще могат да се движат поне до 2043 г., защото с капиталния ремонт животът им се е удължил с 20 години.

"Метрополитен" ЕАД притежава общо 168 метровагона, руско производство. Те се движат в композиция от пет или четири вагона по първа и втора метролиния в София. По третата са само "Siemens", австрийско-полско производство, напълно автоматизирани и те бяха купени на цена за един метровлак от 6.5 млн.евро.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK