
© Столична община
Караме малко бавно, да знаете, ако бързате". С тези думи водачът на синьо бусче по новата линия Д1 посреща качващите се пътници. Почти всички се возят за първи път, макар линията да е открита от половин месец. Тя е довеждащ транспорт от квартали без градски транспорт до големи булеварди с трамвайни и автобусни линии. В случая се обслужват двете части на кв. "Манастирски ливади" - изток и запад, и кв."Павлово". Пет бусчета "Карсан", турско производство, през интервал от 15-20 минути се промушват по тесните улички с паркирани коли и просто няма как да се забързат. Те стигат от началната спирка на бул. "Тодор Каблешков" при ул. "Шарл Шампо" до крайната спирка на трамвай 5 на бул. "Братя Бъкстон" за около 20 минути и после се връщат обратно, но по малко по-различен маршрут.
Линия Д1 умишлено криволичи из улиците, за да е близо до повече живеещи в трите квартала. При избора откъде да минава са участвали активисти на инициативния комитет "Манастирски ливади", казват от общината. Задачата е хората да се отвеждат до основни линии на градския транспорт, защото придвижването до центъра сега е с автомобили. Двете крайни точки на линията са булевардите "Цар Борис III" и "България" (близо до ул. "Тодор Каблешков"), където има трамваи и автобуси. А защо да не стига до метрото, чуди се на глас млад баща с невръстен син и сам си отговаря - за да се прекачваме по няколко пъти.
През 2019 г. кметът Йорданка Фандъкова обяви идеята си за развитие на довеждащия транспорт в София, като главната задача беше да довежда пътници до метрото. По тази причина "Столичен автотранспорт" обяви през 2020 г. поръчка за 52 електробуса. Те трябва да бъдат доставени до края на годината и да обслужат други квартали.
По маршрута на Д1 има поне 15 обособени спирки в едната посока, някои от тях съвпадат с тези на автобусите (виж картата), а пътуващите в екологичните бусчета могат да слязат, където пожелаят - натискат бутон "стоп" и водачът спира. Новата линия Д1 работи само в делнични дни.
© Максим Караджов Спирката на бул."Братя Бъкстон" на временния автобус ТМ5, който замества трамвай 5 до Княжево, е и спирка на сините бусчета по линия Д1.
Пътуването е с познатите превозни документи - карта или билет. "Контрольорът съм аз", усмихнато заявява водачът. Вътре има 12 седящи места, но през повечето време те са празни. Хората още не са чували за новата услуга, нито откъде минава. В пиковите часове хората "не са много", казва водачът.
"Така ще е първите два-три месеца, докато я научим", уверява възрастна жена. В бусчетата се возят предимно хора, които имат време и не бързат - предимно майки с малки деца. Ученици се качват, но след училище и шумно се възхищават на миниатюрния градски транспорт. "Да, возя се и то в една играчка", хвали се ученичка по телефона.
© Дирекция Маршрутът на линия Д1 - в зелено е в посока от "Манастирски ливади-изток" към "Павлово" и бул. "Братя Бъкстон", а с черно - в обратна посока, но по други улици
На всяка седалка са оставени флайери с маршрута на линията и как да се ползва тя "по заявка". Ако се свали мобилното приложение BUSINN гражданите могат предварително да заявят откъде точно да ги вземе бусчето. Как може да се направи заявка вижте във видео в края на текста.
"Чрез заявка от потребителя в мобилното приложение BUSINN се задава възможно най-удобна точка за качване. Мобилното приложение предоставя информация за точно пристигане на електробуса до съответна заявена точка за качване", уточнява методиката Иван Николов, ръководител на дирекция "Транспорт" на Столичната община.
Досега заявки от граждани не са правени, казва водач на едно от бусчетата.
Столичната община купи пет електрически бусчета заедно с шест зарядни станции за 2.493 млн.лева без ДДС. Парите са по европейския проект INNOAIR "Иновативен обществен транспорт, отговарящ на търсенето на потребителите, за по-чист въздух в градска среда" с приоритет подобряване качеството на въздуха".