Димитър Митовски: Проектозаконът за медиите е писан без пазарно мислене

Независимите продуценти сме минимум десет процента от българското медийно пространство по закон и трябва да се съобразяват с нас, казва председателят на Асоциацията на независимите продуценти

---------------

Димитър Митовски е завършил художествено училище и режисура във ВИТИЗ. През 1992 г. става един от основателите на първата продуцентска къща у нас "СИА адвъртайзинг", която в момента прави едни от най-популярните телевизионни предавания в българския ефир. Той е председател на Асоциацията на независимите продуценти, регистрирана през октомври миналата година. Организацията повдигна въпроса за статута на външните продуценти, който не е регламентиран в проекта за нов медиен закон.


В:Как Асоциацията на независимите продуценти оценява проекта за нов медиен закон?

- Ние сме твърдо убедени, че закон трябва да има. Въпросът е какъв трябва да бъде той и как ние присъстваме в него. За нас е унизително да няма раздел "Външен продуцент". В момента сме включени в допълнителните разпоредби на проектозакона - само три точки регламентират работата ни и по-точно това какво не трябва да правим.

В:И какво ви се забранява?

- Нямаме право да имаме дялово участие в електронна медия, както и медията няма право да има дял от нас. Забранява се да имаме повече от две продукции в една и съща медия, което за мен е много странно. В изискването липсва пазарно мислене - това е все едно да забраниш на една фабрика да има повече от две производства. През последните десет години, през които в България се появиха външни продуценти, се насажда мнението, че сме крадци, които източват неправомерно пари от телевизията. Депутатите имат комплекс към корупцията, явно затова е записан този текст. Може би презумпцията е, че ако имаш повече от две продукции в една телевизия, значи си давал рушвет. Глупаво е, така законодателите само ни карат да откриваме по няколко фирми и пак имаме по повече от две предавания.

В:Каква е целта на вашата асоциация?

- Независимите продуценти от доста време се мъчим да се организираме и неформално имаме асоциация отпреди три или четири години, но през октомври 2002 година официално се регистрирахме. В тази асоциация има нещо феноменално - членуващите в нея сме в остра конкуренция. Но този пазар у нас тепърва ще се създава и ще се опитаме да го регулираме и да създадем правила в него. По цял свят има такива асоциации и в момента преговаряме да се включим в някоя европейска структура, която да ни посочи правилната посока. Откакто сме регистрирани, не сме се афиширали, защото нямаше нужда. Сега дойде моментът да кажем, че независимите продуценти запълваме най-малко десет процента от българското медийно пространство и по закон и трябва да се съобразяват с нас.

В: Кои са основните пречки за развитието на продуцентския бизнес?

- Първо, трябва да се каже, че реален пазар в момента няма, защото има само две национални телевизии, от които едната е обществена, а другата частна. Обществената медия е много слаба и с тромав мениджмънт. А и статутът й още не е изяснен - дали трябва да се подчинява на пазарните принципи и да се бори за предавания с висок рейтинг, които да привличат повече реклама, или да обслужва някакви други интереси. Оказва се, че има само една частна телевизия, която няма конкуренция, тоест тя може и да не плаща за външни продукции. Ние ще имаме силни позиции на този пазар, когато има реална нужда от нас и от програми, които да се конкурират. "Нова телевизия", която засега е регионална в много параметри изпреварва другите две големи телевизии, защото има по-ясен и агресивен пазарен принцип.

В: Държавната телевизия "по-обществена" или "по-търговска" трябва да е?

- Трудно ми е да взема отношение. Една медия трябва да се развива, така тя ще е по-обществена в моментите, когато това е нужно, и по-търговска отново когато е нужно. Не е възможно някой да се бие в гърдите и да казва, че прави обществена медия, ако няма пари и бюджетът не ти стига да си плащаш разходите. Телевизия може да е сто процента обществена само ако не се финансира изцяло от държавата и рекламата не я интересува.

В:Вашата асоциация ще предложи ли на депутатите конкретни текстове, които евентуално да бъдат заложени в закона между първо и второ четене?

- Свързахме се с вносителите на закона и е хубаво, че от тяхна страна има положително отношение към нашите проблеми.

В: Вашият бизнес е пряко свързан с рекламния пазар. Как оценявате неговото състояние?

- Рекламният пазар се развива и всяка година обемите на паричните потоци в него стават по-големи. Но проблемът е как се разпределят те. Досега в БНТ имаше рестрикции и в праймтайма не можеше да има повече от пет минути реклама. Това означава, че в най-гледаното време външна продукция не може да има, защото тя ще е губеща. Така нашите предавания отиват в други часови пояси, където могат и да са печеливши, но само ако не са скъпи като производство. В Би Ти Ви ситуацията е коренно различна. Там отива по-големият поток от реклама, но те имат едно скъпо шоу - "Шоуто на Слави Трифонов", което е програмен лидер, а всички останали са нискобюджетни продукции, в които не се инвестира. А и повечето предавания в Би Ти Ви са копродукции, защото се използва студиото, техническите възможности и част от екипа на телевизията. Това не е лошо, но не трябва да влиза в минималните десет процента за външни продукции в медиите. Защото, реално погледнато, парите за техническо оборудване остават в телевизиите, а те трябва да идват при нас, за да можем да реинвестираме и да се развиваме.

В: Как виждате развитието на продуцентския бизнес у нас в средносрочен план?

- Всичко зависи от това какъв закон ще бъде приет и дали той ще се спазва. Много е важно и какви регулационни органи ще бъдат избрани и принципът, по който те ще регулират медийния пазар. Много ми се иска да дам оптимистична прогноза за нещата, но не зная дали ще е реалистично, ако го направя. За българския зрител и за българската култура е важно да има качествени български предавания, които да носят послания. При всички случаи това е по-добре, отколкото да ни заливат със сапунени опери от Латинска Америка и с треторазредни американски екшъни.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK