Васил Лазаров: До края на лятото "Вилаз" ще открие хипермаркет на 2 хил. кв.м

ЕТ "Вилаз - Васил Лазаров" е създадена през 1992 г. Официален вносител е на PRACTA - Германия , Power plus - Белгия, Focus -Германия, Labor - Холандия, Veто - Холандия, TOKO - Холандия, и др. Има мрежа от магазини - два в София, два в Самоков и по един в Пазарджик, Ботевград и Монтана.

- - - - - - - - - 

В: Г-н Лазаров, миналата година обявихте, че строите нов търговски обект в столичния квартал "Люлин". Плановете ви бяха той да се превърне в търговски център, подобен на тези от веригата "Мосю Бриколаж". Кога предвиждате да е готов и да заработи обектът ви?


- Смятам, че новият търговски обект, който планираме да е изграден от 950 кв.м търговска площ и обща застроена площ 2 хил. кв.м със складови и офис помещения, ще е нещо ново за потребителя. Паркингът към магазина ще обслужва клиентите, които ни посещават с автомобили, а за майките с деца се предвижда детски кът, където могат да си оставят децата, докато правят покупки. Строителството е почти завършено в груб строеж и очакваме в края на това лято супермаркетът да посрещне първите си клиенти.

В: Колко пари ще вложите в обекта си дотогава?

- Обектът е още в строеж и не мога сега да определя какви ще бъдат окончателните разходи, но за изпълнението на строително-монтажните работи досега се вместваме в предварителните изчисления и в няколко от етапите отчитаме по-ниски разходи. Все пак ние сме търговска фирма и имаме опит с договарянето и обезпечаване изпълнението на договорите.

В: Ще отговаря ли обектът ви на европейските стандарти?

- По принцип различията на БДС с европейските стандарти са незначителни. Тези различия, макар и нищожни, пораждат едно много бюрократично отношение на представителите на институциите, които осъществяват контрол. В крайна сметка тези различия са едно основание стоките, произведени по европейски стандарт, да не се приемат като отговарящи на БДС. С цел постигане на по-лесен механизъм за контрол на качеството на стоките мисля, че е по-добре да се изготви закон, който да легитимира напълно европейските стандарти като задължителни. Длъжностните лица по контрола трябва да се задължават да боравят със сертификатите и останалата документация на английски език, така както е във всички европейски страни. Макар че все още не сме членове на ЕС, така ние бихме могли да предотвратим ненужни усложнения, които затрудняват търговската дейност. Вносните стоки имат знак за съответствие с европейските стандарти СЕ, вместо този знак да важи и за нашата страна, по закон се изисква знак Со. Основанието за това решение на законодателя е, че още не сме член на Евросъюза. Швейцария също не е член на ЕС, но не са си измислили някакъв техен знак вместо европейския знак за съответствие, както правим ние. Има все още сфери в бизнеса, където се подхожда на принципа "защо нещо може да бъде лесно, като има възможност да е по-трудно".

В: Какви стоки ще предлагате в новия хипермаркет?

- Предвижваме една доста широка гама от стоки за бита, строителството и градината. Насочваме се към стоки с добро съотношение на качество и цена. Извършваме много сериозно маркетингово проучване на предлаганите стоки от страната и чужбина с цел да бъдем максимално полезни на клиентите.

В: Планирате ли да изграждате верига?

- Засега вниманието ни е ангажирано с този обект. Предстои едно бъдеще за страната, което ще се характеризира с повишен интерес от страна на европейски компании с голям финансов потенциал. Смятам обаче, че местните фирми, макар и с по-ограничени финансови възможности, но благодарение на необходимите за успех чисто човешки качества ще посрещнат достойно настаняването на чуждестранните капитали в страната. В крайна сметка ще спечелят клиентите, защото всяка търговска компания ще има стремеж да ги заинтригува с по-качествена стока.

В: Какъв ръст на продажбите отчетохте за 2003 г. спрямо 2002 г.?

- През изминалата година можем да се похвалим с увеличение на продажбите на едро с около 10%, а по отношение продажбите на дребно за 2003 г. запазихме резултатите от 2002 г. Тези резултати на фона на ограниченото потребление в цялата страна са задоволителни, но с откриването на новия обект тази година се надяваме да увеличим и продажбите на дребно.

В: Какви са плановете за развитие на компанията ви?

- Ние имаме сериозни позиции на пазара предвид качествената стока, която внасяме от чужбина. Нашите клиенти и търговски партньори са доволни и това е основание за оптимистични прогнози за бъдещето. Бизнесът дава добри възможности, когато се развива обмислено и последователно. Не сме привърженици на някакви рискови проекти и големи амбиции. Искаме да реализираме плануваната инвестиция, да видим знак на одобрение от клиентите и тогава да предприемаме следващата стъпка.

В: Появяват ли се значими нови нови конкуренти на пазара, на който работите?

- Процесът на влизане и излизане на пазара е динамичен. Много скоро ще бъде открит още един обект, който е към веригата "Метро". Колегите от тази компания обявиха по медиите, че основно ще работят с български доставчици. Имаме решение, ако бъдем поканени за доставчик на стоки, да се отзовем. Те строят голям хипермаркет на другия край на столицата и смятаме, че обстоятелството, че продаваме сходна стока, няма да е основание да ни разглеждат само като конкуренти.

Най-голямата компания в света от нашия бранш с 42 хипермаркета - немската ОBI, има представител в България, с който сме се срещали. Президентът на тази компания г-н Маус спомена, че засега нашата страна не представлява интерес за неговата компания и за отваряне на хипермаркет ще помислят едва когато средната заплата в страната стане значително по-висока.

Нашата страна не е много атрактивна за външнотърговските фирми. Ограниченият пазар и слабата покупателна способност на населението са основната причина за това.

В: Има ли някакви нови тенденции на пазара, на който работите?

- Хипермаркетите и големите търговски центрове са безспорно едно по-добро място за обслужване на клиентите и са предпочитани пред по-малките магазини. В по-развитите страни има тенденция един нов вид на предлагане и това е електронната търговия. У нас он-лайн търговията вече навлиза успешно и смятам, че ще има успех в един по-дългосрочен план. Засега чрез електронна търговия се предлагат само скъпи стоки, които имат относително по-висока стойност в сравнение с разходите за доставка до клиента. В бъдеще с увеличение на стандарта на хората и с осъзнаване ценността на времето електронните продажби ще стават все по-честа практика.

В: Каква е структурата на пазара, на който работите, и какъв дял смятате, че имате?

- В нашата страна няма точна статистика на годишните резултати на фирмите, така както е в другите европейски страни. Имам данни за пазарите във всички европейски страни, САЩ и Канада, но каква е структурата на нашия пазар с цифри не мога да се ангажирам. Това не означава, че нямаме никаква представа за структурата на пазара и свои изчисления за пазарния ни дял.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK