Стоян Желев: Клиентът не забравя непочтеността

Стоян Желев е роден на 24.10.1960 г., семеен, с четири деца. От създаването през 1992 г. на "София Франс ауто" - официален вносител на Peugeot за България, е изпълнителен директор на фирмата. От 1996 г. е член на управителния съвет на Съюза на вносителите на автомобили в България (СВАБ).

През последните четири години "София Франс ауто" е лидер на пазара на нови автомобили у нас. За първите четири месеца на годината дружеството е продало 949 автомобила, което му отрежда 14.86% пазарен дял. "София Франс ауто" има два търговски и сервизни центъра в София, един експедиционен център и 16 представителства - Пловдив, Бургас, Варна, Велико Търново, Русе, Търговище, Хасково, Добрич, Благоевград, Сливен, Плевен, Пазарджик, Габрово, Стара Загора, Монтана.

В: Миналата година и първите четири месеца на 2004 г. се забелязва едно сериознo съживяване на пазара на нови автомобили у нас. През 2003 г. продажбите се увеличиха с 19.9%, а за четиримесечието на тази с 44 на сто. На какво се дължи това?


- На първо място причината е в увеличената покупателна способност на българина. Другата причина е развитието на най-различни лизингови форми на продажба. Този начин на покупка се предлага от доста време, но през последната година, година и половина се забелязва един бум в тази форма на продажби. Не на последно място причината е в повишената потребителска култура на хората, които осъзнават, че покупката на нов автомобил в крайна сметка е по-изгодна от поддръжката на една кола с изчерпан ресурс.

За съжаление е рано да се каже доколко този ръст е обективен и доколко данните, с които разполагаме за нашия пазар, отговарят на действителното положение. Причината да не вярваме докрай в тези числа е, че данните не идват от регистриращия орган - българската пътна полиция, а само от вносителите на автомобили.

В: В какъв смисъл?

- В смисъл, че данните сега отчитат само броя на продадените от фирмите - членки на съюза ни, автомобили и не отчита новите автомобили, продадени на нашия пазар от други стопански субекти, както и каква точно част от продадените нови автомобили е останала в България след продажбата. В Европа източник на информация за продажбите на даден пазар е полицията. Тя казва колко нови автомобили са били регистрирани за даден период в дадена държава. Нашата полиция засега не предоставя такива данни и ние от Съюза на вносителите на автомобили в България ги събираме, като се допитваме до нашите членове, както и до тези фирми, за които знаем, че имат този предмет на дейност.

В: Като изключим ролята на държавата в повишаването на покупателната способност на населението, правителството подпомогна ли по някакъв начин съживяването на пазара на нови автомобили?

- Държавата предприе редица мерки, които бяха насочени по-скоро за събиране на допълнителни приходи в хазната, отколкото към съживяване на пазара на нови автомобили. Въведената промяна в изчислението на митническата облагаема стойност на употребяваните автомобили отново не отразява стойността на конска сила, при която се внасят новите автомобили. За миналите години средната стойност за една конска сила за всички внесени нови автомобили е била над 240 лв., а след така широко протестираната промяна в ставката на конска сила за употребяваните коли базата за оценка на автомобила като нов започва от 180 лева за конска сила. На практика това е с цели 25% по-ниско от реалната ставка на автомобила като нов, при която той се обмитява. Изравняването на условията за внос между нови и стари автомобили би означавало овехтяването да се изчислява от ставка над 240 лева за конска сила.

В: От доста време СВАБ води диалог с правителствата за необходимите мерки за обновяване на автопарка у нас. Кое е това, което трябва да се приеме спешно като промяна в нормативната уредба, за да тръгне наистина пазарът на нови автомобили и да заработи по европейски правила?

- Основната ни цел никога не е била да тръгне пазарът, защото той ще тръгне само тогава, когато съществува реално, платежоспособно търсене, т.е. когато доходите на хората и фирмите станат такива, че да си позволят масово покупката на нов автомобил. Мерките, за които говорим сега, са по-скоро онези, които трябва да се вземат, за да се спре залитането към безразборен внос на употребявани автомобили в България. Това води не до намаляване на пазара на нови моторни превозни средства, колкото до задръстване на държавата с автомобили с изчерпан технологичен ресурс, чиято поддръжка струва много повече, отколкото може да си позволи онзи потребител, който е дал последните си 1000 лв., за да си купи кола. Това е залог за бъдеща голяма щетимост на пътя, както на хора, така и на други автомобили заради тези неизправни превозни средства. Защото на техните собственици, след като е позволено да си купят евтина кола, защото са много бедни, им се признава правото да не си я поддържат в изправност, защото са много бедни, и оттам нататък им се дават пълните правомощия да я ползват както, където и когато намерят за добре независимо от нейното техническо състояние. Сега няма технически контрол нито върху изправността на основни възли и агрегати, нито на външния вид на автомобилите.

В: Ако приемем, че стандартът "Евро" е някакъв критерий и за модерност на един автомобил, според вас кой е минималният стандарт, който трябва да се въведе като задължителен за покриване за новорегистрираните моторни превозни средства?

- Стандартът "Евро" показва само една малка част от изискванията - за екологичност. Отделяните вредности аз бих ги поставил на последно място в животоспасяващите мерки, които трябва да се вземат. На първо място, трябва да се регистрират изправни автомобили и да се контролира тяхната изправност - работещи спирачки, хлабини по кормилната система, в рамките на позволеното, което не се прави. Цялата система за технически контрол в държавата е със занижени критерии. Въпрос на пари, а не не изправност на автомобила, е минаването на технически преглед. След като автомобилите са изправни, с естетичен външен вид, трябва да се контролират и газовете, които те изпускат. Естествено, че всеки автомобил трябва да отговаря на характеристиките, заложени от производителя. Това, което държавата може и трябва да направи, е да постави изискване към тези моторни превозни средства, които се регистрират за пръв път у нас. Те трябва да отговарят на един стандарт, който утре в Европа ще бъде задължение, и това е "Евро" 3. Подобно изискване Румъния въведе още от 1.01.2002 г.

В: Вече четвърта година "София Франс ауто" е лидер на пазара на нови автомобили в България. Как постигнахте и задържате този добър резултат?

- Ние не работим за това да бъдем първи на пазара. Организираме своята работа и цялостната си дейност с цел нашият клиент да получи това, което сме му обещали при продажбата на автомобила. На второ място усилията ни са насочени към това потенциалният клиент да научи максимално много за моделите, които предлагаме, както и за техните преимущества. Моделите на "Пежо" през последните години непрекъснато се обновяват и са все успешни, тук ние нямаме заслуга. Ние се опитваме да партнираме достойно на тези прекрасни продукти с добра търговска мрежа, която да ги комерсиализира, и лидерски лизингови условия. Стремим се да бъдем почтени с потребителя, което той не забравя, особено ако не си бил почтен. Не на последно място, когато автомобилът има нужда от поддръжка, ние да сме на нужното място, с нужните хора, с нужното оборудване, с необходимите части, за да можем да облекчим максимално живота на нашия клиент.

В: В този смисъл какви са нововъведенията, които улесняват вашите клиенти? Отскоро се предлага услугата "Пежо асистънс"...

- "Пежо асистънс" е услуга, която се предлага от самия производител в цяла Европа. В България "Пежо" е първият производител, доколкото ми е известно, който въвежда такава услуга. Подчертавам това, защото има много услуги "асистънс" на нашия пазар, но те се предлагат от застрахователите. Ние подкрепяме "Пежо" с навременна намеса на нашите сервизи, след като повреденият автомобил бъде репатриран, и предлагаме оборотни автомобили за времето, в което моторното превозно средство се ремонтира.

В: Може ли да се каже, че българският клиент на "Пежо" получава всичко онова, което получават и ползвателите на автомобилите с марката в ЕС например?

- Има много неща, които българският клиент получава по-късно. Едно от тях е двугодишната гаранция без ограничение на пробега, която ще е в сила за автомобилите с дата на регистрация след 1 юни 2004 г. За някои държави в Европа тя беше въведена преди доста време, за други още не е в сила. Нашите клиенти получават тази удължена гаранция при цена на автомобила, много по-ниска от тази в други европейски страни. Има други услуги, като т.нар. "сервизни договори", които в България не се сключват, но които постепенно ще намерят своето приложение у нас. Все пак не бива да забравяме, че както нашите пътища, така и нашите горива и нашите закони изостават от съответните показатели в Европа и не всички услуги, които се предлагат там, може непосредствено и веднага да ги има и в България.

В: След броени дни започва най-големият автосалон у нас - софийският. Какви премиери за българския пазар ще могат да открият почитателите на "Пежо" на щанда на "София Франс ауто"?

- Перлата на нашия щанд ще бъдат моделите 407 и в двата му варианта - седан и SW (комби). Наред с това ще представим и много други популярни и харесвани модели, като купе-кабриолетът на 307, гамата на 206 и 307, богатата лекотоварна гама, която е безспорен хит на българския пазар. Естествено ще има и изненади.

Благодаря ви за това интервю!

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK