Кънчо Филипов: "Брикел" не е единственият замърсител на Гълъбово

Преди седмица кметът на Гълъбово Николай Тонев обяви, че въздухът над града е замърсен от "Брикел". Според него източникът на замърсяването е т. нар. черно езеро, където компанията изсипва остатъците от горенето на въглищата. Тонев съобщи, че ще съди предприятието за щети от 1 млрд. лв.

"Брикел" е създаден чрез вливане на брикетната фабрика в ТЕЦ "Марица-изток 1". Намира на 5 километра от града и на 45 километра от Стара Загора. През юли компанията "Калиста 2004" купи "Брикел" на търг, обявен от Агенцията за приватизация, като плати 29.2 млн. лв. "Калиста 2004" е собственост на 22-годишната Ивелина Цветкова. Консултант по сделката е Христо Ковачки.

Във вторник енергийният министър Милко Ковачев заяви, че нова централа може да бъде изградена или на площадката на "Брикел", или на ТЕЦ "Марица-изток 3".


В: Как се стигна до обгазяването на Гълъбово от "Брикел" преди повече от седмица?

- Не става дума за обгазяване, а за запрашаване. То е заложено още в проекта за създаването на централата преди повече от 40 години, защото не са предвидени съоръжения за намаляване на замърсяването. Сгуроотвалът (мястото, където се изхвърля сгурията - бел. ред.) е изграден в близост до Гълъбово, не са монтирани филтри на котлите. Замърсяването е било много по-голямо през времето, когато централата е работила с пълна мощност от 500 мВт.

Например през 1973 г., когато е произведено най-голямото количеството ел. енергия, замърсяването е значително - само изхвърления в атмосферата прах е 27 103 т. В резултат на редица осъществени технически мероприятия и модернизации след 1998 г. максималното количество изхвърлен в атмосферата прах при работа на пълна мощност е 2 754 т., т.е. имаме намаление на емисиите на прах над 90%.

В действителност емисиите са много по-ниски, тъй като дружеството работи на пълна мощност не повече от пет-шест месеца в годината. Епизодичното запрашаване идва от неработещата секция на сгуроотвала, което е заложено още при проектирането на ТЕЦ "Марица-изток 1".

В: Какви мерки трябва да бъдат предприети за спиране на запрашаването?

- През годините са прилагани различни методи за намаляване на запрашаването - монтирани са електрофилтри на котлите, част от сушилните пещи, а впоследствие и целия сушилен цех и част 300 мВт са изведени от експлоатация. Запечатани и залесени са двете секции от сгуроотвала, които вече не са в експлоатация. Извършвани са химически запечатки с различни материали и тампониране с инертни материали на работещите подсекции на сгуроотвала. През 2003 година направихме химическа запечатка на 400 дка с лепило С-200.

Всички тези мерки имат няколкомесечен ефект. През 2000-2001 г. е извършено залесяване на сгуроотвала, за да създаде ветрозащитен пояс.

В: Защо проблемът със запрашаването възниква, след като "Брикел" стана частна?

- Приватизацията няма отношение. Проблемът със запрашаването идва от неработещата част от сгруоотвала при скорост на вятъра по-голям от 5m/s. Изброените мерки не решават напълно проблемите, но допринасят да не се превишават пределно допустимите концентрации на прах. Много трудно е обаче да се стигне до окончателно решение. Експерти предлагат след извършени експерименти да се покрие сгуроотвалът с геотекстил и да изгради оросителна система.

В: Как ще коментирате изявленията на кмета на Гълъбово Николай Тонев, че ще заведе иск за 1 млрд. лв. срещу "Брикел"?

- Явно, че кметът иска да привлече вниманието на новите собственици на компанията. Не мога да коментирам доколко твърденията на общината са основателни. Предстои да се изясни доколко претенциите на общината са основателни. Проблемът със запрашаването съществува от години, а сега по различни причини се извежда на преден план. Ние твърдим, че не сме единствените замърсители и в комплекса "Марица-изток" има и други компании, които допринасят затова.

В: Имаше ли все пак запрашаване на Гълъбово?

- Имаме оценки на РИОСВ Стара Загора, както и оценка на влиянието на емисиите върху замърсяването на въздуха в Гълъбово от "Брикел", която беше приета от общинския съвет. Според нея замърсяванията в района на централата намаляват от 1998 г., а получените в единични случаи стойности на концентрация на прах над нормата се дължат на отвявания от сгуроотвала, автомобилен транспорт и отопление с въглища. Въглищният прах се отделя от комините и се отлага в близост до централата. При по- силен вятър съществува опасност от отвяване на частици и сгурия.

Това замърсяване е епизодично до 5-10 пъти годишно и влошава въздуха в район с радиус около 10-15 километра. Концентрациите на серен двуокис са постоянно над нормата заради високото съдържание на сяра във въглищата и липсата на сероочистващи инсталации.

В: Какви инвестиции са необходими, за да се намали постоянно запрашаването?

- Общата сума е около осем милиона лева. "Брикел" кандидатства за финансова помощ пред Министерството на околната среда и водите, но то ни отказа с мотива, че сме търговско дружество. Компанията се намира в изключително трудно финансово положение. Вече е взето решение общината и областта да кандидатстват за финансиране.

В: Как "Брикел" ще отговори на изискванията, поставени при затваряне на глава "Екология" в преговорите с Европейския съюз?

- Оценката за влиянието на емисиите върху замърсяването на Гълъбово сочи като най-сериозен и нерешен проблем изхвърлянето на въглероден двуокис. Този проблем може да се реши единствено с изграждането на сероочистващите инсталации. Поради изчерпването на техническия ресурс ТЕЦ-ът към "Брикел" е включен в програмата на правителството за прилагане на европейската директива за големите горивни инсталации. Това означава, че до края на 2007 г. тя ще работи при нормални параметри, както досега, а от 2008 г. до 2012 г. - сумарно не повече от 20 000 часа. Тези изисквания са включени в приватизационния договор.

Предстои да бъдат решавани стратегически въпроси за развитието на компанията от новите собственици на дружеството, които са въпрос на значителни инвестиции. Всичко това ще се осъществи след провеждане на общото събрание на акционерите и избор на органите за управление на дружеството, което предстои през този месец.

В: Какви са вариантите "Брикел" да продължава да работи?

- Не бих искал да ги коментирам, но една възможност е замяната на горивната база или изграждане на когенерация. Всички те са, разбира се, решение на собствениците и изборът на една от възможностите ще зависи от икономическа целесъобразност.

В: Кои са най-големите пречки пред българските енергийни компании, за да отговорят на европейските екологични изисквания?

- В бъдеще основната част от инвестициите в отрасъла ще бъде насочена към изпълнението на тези изисквания. Спазването на нормите за емисиите на серен двуокис е проблем, който трябва да бъде преодолян от комплекса "Марица-изток".

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK