Теодора Кирилова: Критериите за СЕМТ-овете са завишени

Русенската фирма “Брани 90” е създадена през 1990 г. Неин собственик е Божидар Антонов. Дружеството, в което работят 20 души, се занимава основно с международен транспорт по шосе. Теодора Кирилова е управител на отдел “Транспорт” в компанията.

- - - - - - -

B: Каква е дейността на компанията?


- Основният ни предмет на дейност е транспортът. Освен него обаче развиваме и други направления. Имаме две бензиностанции, пункт за технически прегледи, паркинг. Автомобилният ни парк е от 14 превозни средства, от които два камиона са със сертификат Евро 3. Това означава, че тези превозни средства са сертифицирани според изискванията на Европейския съюз. Този документ се полага на нови и сигурни автомобили, а нашите са на една година. Взели сме ги на лизинг, осигурили сме им сериозно натоварване.

B: Какви са изискванията, за да работи този автомобилен парк в България и в Европа?

- Както ви е известно, при нас действат т.нар. СЕМТ-разрешителни. Това са многократни и многостранни разрешителни за международен превоз на товари по шосе, предоставени от Европейската конференция на министрите на транспорта за работа на българските превозвачи. Министерството на транспорта и съобщенията, което ги издава, през тази година промени изискванията за 2005 г. за разпределението им и нашата фирма вече не отговаря на тях. За тази година един от критериите беше да разполагаш с два автомобила със сертификат Евро 3, а за догодина минималният брой вече е три камиона да имат този документ.

Простичко казано, ако притежаваш СЕМТ, имаш работа и пари, ако обаче нямаш такова разрешително - нямаш и останалото. За България се отпускат определен брой такива документи, които се разпределят между превозвачите.

B: Какви са критериите, за да кандидатствате за тях?

- Министърът на транспорта издава заповед, в която са описани изискванията. За следващата година те са много завишени според мен, защото не ми е изгодно например да закупя още един камион с документ Евро 3. Ако единият от тях работи, за другите два остава да работят по стария изпитан метод с разрешителните. Да, но разрешителни няма или се изчерпват много бързо. При това, въпреки че има бюро в Русе, в повечето случаи трябва да се отиде до София за тях.

За Турция например, доколкото знам, бяха отпуснати около 4000 броя, а вече няма разрешителни и до края на годината няма да има нови. Това означава, че няма да се извършват превози, а ще могат да работят само превозвачи със СЕМТ-ове, а тях за съжаление ги получават само определени фирми. Нашата фирма мога да кажа, че е от средния бизнес, защото два камиона с Евро 3, струват 200 хил. евро, но въпреки това няма да имаме достъп до СЕМТ.

Според мен се получава така, че Министерството на транспорта и съобщенията защитава определени интереси. Дори да не е така, е логично да си го мисля. Мога да кажа, че проблемите за превозвачите от нашата категория са доста. Всяка година има разпределение на СЕМТ разрешителни и всяка година има завишение на критериите. Съгласни сме, че паркът трябва да се обновява, но това не може да стане едновременно и веднага.

B: Търсили ли сте някаква форма на обединение със своите колеги, които срещат аналогични проблеми?

- Може да се направи обединение, но не е желателно, поне аз не бих се включила. Мисля, че всеки сериозен превозвач, който държи на името си не би го направил, защото се появява, от друга страна, АЕБТРИ, която е гарант на ТИР-системата в България. Там сме заложили доста пари като гаранция за ТИР-карнетите. Ако работя с мой колега и той ползва моя лиценз, но не извърши превоза в срок или извърши някаква злоупотреба с ТИР-карнетите, отговорността я поемам аз. Освен това фирмите спедитори в страните - членки на Европейския съюз, не ги ползват и съответно не владеят достатъчно добре технологията по оформянето им.

При влизането на страната ни в ЕС ТИР-карнетите ще отпаднат. Тогава за нас като превозвачи ще има и финансово облекчение по отношение на застраховките. Най-малко ще отпадне гражданската отговорност. В момента за 14 камиона фирмата ни плаща по около 200 лева гражданска отговорност, което не е малка сума.

B: Как виждате ролята на държавата в подкрепа на бранша?

- Подкрепа няма. Средната класа и хората, които създават работни места и се опитват да закрепят икономиката, тъй като плащат данъците си в България, мисля, че не срещат подкрепа. Или ако има такава, тя е само на думи. Реалностите са, че не ни се дава шанс за работа, след като не можем да отговорим на повишаващите се критерии. За получаване на СЕМТ-разрешителни колегите със сертификат Евро 2 или “по-зелен и сигурен автомобил” трябва да имат четири такива камиона, но това са по-стари автомобили и превозите с тях са евтини. Един автомобил с Евро 2 струва 20-25 хиляди евро. За камиони с Евро 3, стойността на един от които е 100 хиляди евро, се искат вече три такива автомобила за допускане до разпределение за СЕМТ. Интересът наистина е голям, тъй като е по-евтино да се работи със СЕМТ. Миналата година този документ струваше 1500 лева, докато един комплект еднократни разрешителни е с цена 100-120 лева. Това значи, че десет курса, които се правят за около два месеца, с еднократни разрешителни струват 1200 лева, а срещу 1500 лева със СЕМТ се работи цяла година.

През 2005 г. ще се разпределят над 1000 СЕМТ, като 134 от тях са за автомобили със сертификат Евро 2. Това е страхотно, но за съжаление по-малките фирми ще отпаднат.

B: Какви са впечатленията ви от работата с контрагентите ви?

- Проблем в работата ни с български фирми е това, че те не плащат. Всъщност държавата позволява на пазара да има некоректни търговци. Мога да дам списък колко фирми не са ми платили например за износ, и то не защото не са взели парите от клиентите си, а просто не искат да го направят. Казват - съдете ни. За сметка на това дори румънците са страшно коректни. Да не говорим, че в Европа се спазват всички срокове. Контактувам с фирми, с които се чувам само по телефона и ако те решат да не платят 4-5 хиляди евро, аз няма да дам 10 хиляди, за да ги съдя. С тях обаче става така, че два дни след падежа парите са при мен. За чуждите компании е обидна дори самата дума некоректен.

Не знам кой трябва да промени ситуацията у нас, но определено бизнесът се спъва с тази междуфирмена задлъжнялост. Предпочитам да не работя с български фирми, тъй като дори и при изгодна цена, нямам гаранция, че ще я получа.

B: В каква конкурентна среда работите и как се справяте с международните изисквания за превоз на товари по шосе?

- Превозвачите у нас са около 4000. Пазарът е голям, вярно, че повечето автомобили са стари и не отговарят на изискванията, но наистина проблемът е, че само големите компании получават достъп до СЕМТ. Смело мога да кажа, че “Брани 90” ще оцелее и след 2007 г.

Развиваме и съпътстващи дейности освен транспортната, което подпомага покриването на разходите. В работата ни като превозвачи на международно ниво се изисква познаване на европейското законодателство, традициите и особеностите на всяка страна, до която пътуват камионите ни. Например, при положение че доставките трябва да се извършат в срок, е наложително да се съобразим с факта кога определена държава има национален празник, какви са забраните на територията й и т.н. Във фирмата с тези неща се занимавам аз, а шофьорите ни са изключително компетентни в боравенето с документацията. Тъй като сме българи, нашите документи се гледат под лупа в чужбина и затова трябва да сме изрядни. Истината е, че заради някакъв пропуск на един французин например няма да му бъде създаден проблем, но може би заради имиджа на България това не се отнася за нас.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK