Иван КОЛЕВ: Имаме амбицията да сме №1 на пазара за детски обувки в България

Иван Колев е роден през 1970 г. в с. Безмер, област Добрич. Той е електронен инженер, завършил е висше образование и по маркетинг и мениджмънт. С производството на обувки е свързан от младини, но започва да се занимава с продажби на продуктите на добричкия завод през 1993 г. Собственото производство обувки на фирмата ”Колев и Колев” започва през 1996 г. В момента фирмата ”Колев и Колев” има осем магазина в София. На 13 март дружеството откри първия си магазин в Пловдив. Предстои създаването на магазини и във Варна, Бургас, Русе, Стара Загора и Велико Търново.

---------------------

B: Господин Колев, защо намаляха специализираните магазини за детски обувки?


- Наистина съществува такъв проблем. В повечето обувни магазини липсва детски щанд. С нашите осем магазина в София и първият, който открихме в Пловдив, даваме един малък пример в тази посока. Не случайно се занимаваме с производство на детски обувки. Работех като търговски директор на фирма и разпространявахме детските обувки на завода в Добрич в София. До 2001 г. разпространявахме само техни обувки. След фалита им се оказа, че у нас няма здрави и качествени детски обувки от естествена кожа. Пред нас имаше два варианта - или да започнем да внасяме, или да се насочим към производство. През 2000 г. финансовият ни ресурс беше ограничен и по-трудно се даваха кредити. Стартирахме с производство на бебешка колекция текстилни пантофи преди прохождане. Короната на колекцията беше класическата бебешка буйка с цип за прохождане. На практика нямаше друг производител, който да я предлага, и ние заехме нишата. Само за миналата година сме продали 20 хил. чифта, което означава, че всяко трето бебе е било обуто с наши обувки. Това беше първото ни производство, за което спечелихме конкурс в Министерството на икономиката. Успоредно с това създадохме и дизайнерско студио, тъй като идеята бе да разработваме собствени модели обувки и да ги възлагаме на производители. Тогава още нямахме голям потенциал за производство. Опитът ни по това в време беше чисто търговски и се чувствахме по-комфортно като търговци, а не като производители. Направихме два или три неуспешни опита. Това, което беше произведено за нас, не отговаряше на нашите критерии и се отказахме от тази схема на работа.

B: Каква е спецификата при производството на обувки за малки деца? Кои са основните критерии, на които те трябва да отговарят?

- Разработваме обувките с помощта на лекари ортопеди. Нашите обувки са направени специално за българския детски крак. Съобразяваме се с всички особености на българското краче и калъпите, които сме разработили, отговарят точно на него. Отделните раси и народи имат свои особености. Например в Италия имат по-дълги и тесни крака, така е и с детските обувки. Италианските обувки, произведени за Италия, обикновено са тесни за българските деца. При китайските обувки въобще не може да се говори за еднозначност, защото се произвеждат по поръчка за цял свят, но също не отговарят на краката на нашите деца.

B: Какви са негативните последици за детския крак при носене на неподходящи обувки?

- Първо, трудно се обуват и тогава родителите купуват по-голям номер. Оттам всички ортопедични изисквания остават под въпрос, краката се изкривяват. Ако се купи по-малка обувка, тя притиска детския крак и го деформира. На децата до 4 години все още костната система не е изградена напълно и е много податлива на деформации. Миналата година извършихме по наша инициатива и за наша сметка безплатни ортопедични прегледи. Използвахме петима от най-известните наши ортопеди, и то от различни школи. Проучихме 20 детски градини и изследвахме около 1000 деца. Открихме плоскостъпие, деформация на краката, гръбначни изкривявания, защото неудобната обувка влияе и върху гръбначния стълб. Над 60% от децата до 6 години имат плоскостъпие, стана ясно от нашето изследване. А за сведение свода на детското краче се изгражда до около 4-годишна възраст.

Част от обувките са с неизяснен произход и без никаква гаранция за използваните материали, както и как са направени. Ние можем да твърдим, базирайки се на това изследване, че част от обувките, които в момента са на пазара, буквално увреждат детския крак. Даваме си обективна сметка, че отговаряме за това детският крак да расте здрав в среда, която го профилактира - анатомична и да не го уврежда.

B: Покриват ли постъпленията от продажби инвестицията в качество?

- Не е тайна, че производството на обувки е скъпо. Първо, самият контрол и консултациите с ортопеди са разходно перо в производството, всички материали са от естествена кожа, а те са и най-скъпите. Не си позволяваме никакви компромиси с качеството на обувките. Разбира се, всичко това оскъпява продажбите. Затова и нашите обувки не са евтини и за огромно съжаление са недостъпни за част от българските деца. Другото, което оскъпява продукцията ни, е, че работим само с материали от Италия и Германия. Купуваме и италиански дизайн за другата посока от нашата дейност - дизайна. За да бъдем актуални, купуваме модели на фирми на съвременно ниво, тоест добрата европейска мода. Актуални сме винаги и за наша радост модата в България навлиза почти мигновено.

B: Към какво сте насочили усилията си през тази година?

- Ние не сме огромно предприятие, но това ни прави доста гъвкави. През това лято ни предстои разширяване и обновяване на производството. Закупените нови машини ще се инсталират и това ще повиши както обема на производство, така и качеството. Сегашният ни капацитет е около 10 хил. чифта месечно, а с новите машини ще се увеличи двойно.

Стремим се да сме водещи в това, което правим. Възродихме буйката, след това я усъвършенствахме до вариант, в който тя напълно отговаря на варианта на обувки за прохождане и предстои още да работим по нейното усъвършенстване вече и в дизайна.

Другата основна насока е създаване на среда вътре в обувката, близка до естествената. Детското краче трябва да се чувства така, сякаш е босо. Имаме разработена стелка, която скоро ще се появи в магазините. Тя е направена от смлени коркови частици, покрита е с естествен текстил и ходенето имитира ходенето бос по трева. Стелката е антибактериална, антишокова и предпазва от изпотяване. Всичко това е доказано със сертификат на лондонска лаборатория. Стелката е формирана с анатомията на българския крак. Конструкцията е наша и ще излезе под името “Натура”. В есенната и зимната колекция ще се появи и линията “Натура”, в която тази стелка е вградена.Такъв продукт се създава за пръв път в България.

B: Казахте, че сте предимно с търговски опит, как сте подбрали производствения си екип?

- Гордея се с нашите специалисти. Дизайнерката ни например е завършила в Санкт Петербург и е с много съвременно мислене. Технолозите са с опит, работили са в бивши държавни предприятия. Изградили сме добър екип от специалисти, а общо във фирмата работят около 90 човека.

B: Къде се намирате на пазара на детски обувки у нас? Китайските обувки ли са най-голямата конкуренция?

- През миналата година реализирахме една не много голяма печалба, но тя неминуемо ще расте, защото са направени всички основни инвестиции и вече е време да берем плодовете. Развихме визията и обслужването в нашите магазини и за всеки един от тях ръстът на продажби за миналата година се увеличи с 30 до 50%. Смятам, че те имат възможност да реализират още веднъж подобен ръст и всеки един е печеливш сам за себе си. Предлагаме схемата на франчайзинг и сме убедени, че нашите партньори също ще печелят.

В Добрич има два производителя на детски обувки, създадени на базата на бившия завод. Те обаче работят предимно за износ и малка част от това, което не са изнесли, излиза на българския пазар. Трудно може да се говори за вътрешна конкуренция. Оценявам пазара на детски обувки около 3 млн. чифта годишно. Ние с нашите 100 хил. чифта годишно имаме 3% пазарен дял. Колегите от Добрич също са с такъв капацитет, така че помежду си трудно можем да се конкурираме. Основната конкуренция, която очакваме в близките години, е навлизането на европейски марки и най-вече изграждане на нови производства, финансирани отвън.

Целенасочено работим за българския потребител и амбицията ни е да сме марка №1 за детски обувки в България. Успоредно с това имаме около 20% годишно износ предимно за Унгария, Молдова, Полша, Германия, САЩ и Великобритания. В Унгария партньорите ни изградиха три магазина и предлагат в тях само наши обувки. Като цяло изграждаме марката тук и смятам, че трябва да сме много силни в страната, за да бъдем конкурентоспособни навън.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK