Валентин ЦЕРОВСКИ: Поемам отговорността за концесията на магистрала "Тракия"

Договорът за магистрала "Тракия" ще бъде подписан тази седмица. Парламентарната анкетна комисия за целесъобразността на решението на правителството за отдаването за 35 години на пътя на концесия без търг или конкурс заседава спешно късно в петък след подписка сред членовете й. Срокът на комисията вече изтече, но тя не излезе с доклад. Депутатът от ДСБ Васил Маринчев предложи комисията да продължи да работи още месец, за да може да се запознае с концесионния договор. Маринчев бе подкрепен от колегите си от СДС и "Коалиция за България", които също настояват да се запознаят с документа. От СДС обявиха, че ще поискат оставката на министъра на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски. Той заяви, че удължаване на срока на комисията е невъзможно, защото нарушава правилника за дейността на парламента. Церовски обеща на депутатите да им предостави договора след подписването му, ако това не нарушава закона.

Разговорът с него започна в с. Беленци, близо до Луковит, където той откри водопровод в петък, и завърши в събота в кабинета му.

-------------


B: Г-н Церовски, защо магистралата беше дадена без търг или конкурс на консорциума от португалски компании и държавните "Автомагистрали" и "Техноекспортстрой"?

- Това беше направено според Закона за концесиите. През ноември 1998 г. Конституционният съд се произнесе, че получаването на концесия от държавни предприятия без търг или конкурс не нарушава конституцията. Има становища на видни юристи, които подкрепят процедурата. Очакваме и решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) дали представянето на концесията без търг или конкурс представлява държавна помощ и дали тя е допустима. Едно от условията за влизане в сила на договора е положителното решение на КЗК. Комисията трябва да се произнесе след това и по самия договор. "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали" поискаха концесията и като техен принципал не мога да им откажа. Проектът ще се реализира по модела на публично-частно партньорство.

Как се е стигнало до избора на португалските МСФ, "Лена" и "Сомаг" в консорциума? Церовски обяснява, че са предложени преди две години от "Техноекспортстрой", с която са работили на обекти в чужбина.Той казва, че други компании не са проявили интерес, никой не е предложил бързо финансиране без държавни гаранции. Министърът смята, че пътищата ни не са качествени, защото строителите печелят търговете с ниски цени. Подчертава, че инфраструктурата трябва да се финансира от частни инвестиции, а средствата от европейските фондове да се насочат към пътищата между малките селища.

Министърът отказва да коментира твърдението на депутата от ДСБ Иван Иванов, че една от португалските компании - "Сомаг", е собственост на испанската "Сакир Валихермозо", като 35% от акциите са на приносител. В това Иванов вижда връзката на премиера Сакскобургготски с консорциума. "Измислици", отговаря Церовски. Посочва, че португалските компании са депозирали нужните документи за процедурата, но не уточнява какви са те. "Заради говоренето на самозвани политици банките, които ще финансират магистралата, поискаха в договора да има текст, че ако България излезе от валутния борд, държавата ще поеме риска."

B: Ще допуснете ли "Прозрачност без граници" да проследи процедурата?

- При условие че са независими. Искрено се съмнявам, че г-н Огнян Минчев, който представлява организацията в България, е независим. Вече изпратих отговор с подобен текст до централата на организацията в Германия.

B: Как ще коментирате твърденията на "Прозрачност без граници", че с договора арогантно се заобикаля законът и лично се облагодетелстват висши държавни служители?

- Твърденията са нещо много хубаво, но има компетентни органи, които ги доказват. Никога не бих си позволил да направя нещо извън закона, като член на правителството поемам отговорността за подписването на договора. С него имаме увереността, че след пет години ще имаме магистрала.

B: Какво остава да се уточни с концесионерите?

- Правят се технически уточнения по текстовете от договора на български и английски. Исканията на българската страна бяха приети след два месеца преговори. Решението да се подпише договорът беше взето миналия вторник. Дотогава никой не можеше да твърди, че договор ще има. Това, че ще го подпишем, не означава, че той автоматично започва да се изпълнява. Предстоят около три месеца за преговори между концесионера и финансиращите банки за подписване на кредитното споразумение.

Освен КЗК Евростат също трябва да даде положително становище. Европейската инвестиционна банка трябва да даде съгласие за включване на двете отсечки, финансирани от нея, в концесията. Ако не бъдат изпълнени тези три условия, договорът просто няма да влезе в сила.

Яростните противници на концесията са колегите от СДС и ДСБ, които би трябвало всячески да стимулират привличането на частен капитал. Надявам се след подписването да започне професионален дебат и в него да не участват самозвани политици, а експерти, които ще оценят параметрите по договора.

B: Докога държавата ще плаща на концесионера за по-ниския от прогнозния трафик?

- Плащанията ще продължат до 2014 г. и ще преминат през бюджета на министерството. Годишно ще се плащат не повече от 30 млн. евро, като през последната година плащането ще е 764 хил. евро. От 2014 г. концесионерът ще започне да връща на държавата направените плащания, които ще бъдат възстановени до 2020-2021 г. От 2023 г. ще започне изплащането на концесионното възнаграждение, при което държавата ще прибира 60% печалба. От други данъци държавата ще получи около 700 млн. евро като ДДС за целия период ще е около 3.6 млрд. евро.

B: Какво ще стане, ако прогнозите се окажат неверни и трафикът остане под прогнозния от 25 650?

- Прогнозният трафик е най-деликатната материя. Проблемът е кой прогнозен трафик приема финансиращата банка за достоверен. Финансиращата банка "Банку Санту спириту" прие за достоверен анализа на британската Faber maunesll. Засега тя няма грешна прогноза при реализираните проекти. Надявам се прогнозите да са обективни.

Банките смятат, че рискът трябва да бъде заложен в началото на периода.

А ако концесионерът не изпълнява задълженията си? Церовски обяснява, че неустойките за забавяне на строителството от три до шест месеца са от 10 хил. евро до 80 хил. евро на ден. Казва, че договорът може да бъде прекратен и държавата да продаде концесията на друг инвеститор. Освен това концесионерът е задължен да поддържа солидна банкова гаранция. Според министъра държавата прибира активите на консорциума и придобива вече построеното.

B: Колко ще струва километър ново строителство?

- Цената няма да надвиши 2.7 млн. евро. Това е най-ниската цена в сравнение с Ирландия, Унгария и Чехия. С последните анекси на лот 1 с българската компания Пи Ес Ай, която строи отсечката Оризово-Бургас от магистралата, цената бе 1.2 млн. евро, но в момента доближава 2 млн. евро, а в края на проекта ще достигне 2.2-2.5 млн. евро. Това е цената без пътни възли и инсталирани съоръжения за пътни такси. Трябва да се вземе експертно решение за оградите на построената отсечка, защото предаденият обект не отговоря на евростандартите. Ако приемем отсечката така, трябва да се демонтират оградите и концесионерът да постави нови.

Мисля си дали не е по-добре тези няколко милиона евро да не ги жертваме напразно и затова съм готов да подпиша допълнителен анекс.

B: Какви ще са пътните такси и как концесионерът ще ги променя?

- Заложени са базисните суми от 2.5 евроцента на километър за леките автомобили, като таксата достига до 12.5 евроцента според категорията на превозните средства. Тол-системата ще започне да функционира от ноември 2007 г., като крайният срок за завършване на магистралата е 2009 г. Във формулата за изчислението й участват инфлацията и БВП. Промяната в таксите ще се одобрява от правителството.

B: Това означава, че големите камиони ще поемат тежестта?

- Да, така е. Камионите над 12 т няма да плащат и ще пътуват с винетка. Затова обаче концесионерът ще бъде компенсиран чрез средствата, събрани от винетките, но само при доказан трафик на такива камиони.

Какво ще стане с концесията след приватизация на "Автомагистрали" и "Техноекспортстрой"? Церовски само отбелязва, че след построяването на "Тракия" цената на всяка една от двете държавни компании ще е поне 380 млн. евро.

Каква е защитата, ако концесионерът поиска повече заради възникващи проблеми. Според Церовски непредвидените разходи са 5 на сто от цената на проекта. Проектът за първата отсечка може да достигне най-много 620 млн. евро.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK