Петер Андерс: Български шофьори ще карат тир сцена през Европа

Преди да започне работа в "Гьоте институт", Петер Андерс е следвал театър и е работил известно време в театъра в Хамбург. Първоначално не му е било лесно да се раздели с творческата атмосфера около сценичния живот. Единствената, но напълно достатъчна причина, подтикнала го да остави театъра, е желанието да замине за по-дълго в чужбина. Първоначалните му притеснения, че длъжността в културния институт предполага сковано битие, се оказват неверни - днес той е щастлив, че се е решил на тази смела и съдбоносна крачка в живота си. Иначе трудно би имал шанса да опознае в дълбочина културите на Африка и Латинска Америка. Или тази на България. Не би срещнал много ценни приятели. Не би говорил португалски и испански, не би започнал да учи български. "Гьоте институт" се оказва нещо повече от работа в културно-образователна институция, оказва се преживяване, по-живо от ежедневната изолация зад стените на един-единствен, капсулиран и непроменящ се театър. Оказва се приключение.

----------------

B: Коя е основната тема в работата на "Гьоте институт" днес?


- Посоката на проектите на "Гьоте" е насочена към съвременните изкуства. Вече не подпомагаме концерти на класическа музика, което е промяна спрямо предишната ни политика.

Основната тема, която постоянно ще се появява в нашия разговор, е темата за номадите, за миграцията. В културната работа на "Гьоте институт" има две отделни направления - популяризиране на германските ценности и контакти с творците от Балканите. Целта ни е да укрепим именно мрежовата работа в региона. Такава голяма мрежа за културни проекти вече е изградена между Германия и Франция и работи много успешно. Имаме и много силни представители в Белград и Скопие. В партньорство с тях осъществяваме един проект, наречен “Номадско училище”. Част от това училище беше и танцовият пърформанс "Болкан трейд марк", който представихме в София. За пръв път този проект е представен в Скопие на "Болкан данс платформ".

B: Какви проекти подготвяте в момента?

- Подготвяме два мащабни проекта, които трябва се случат в началото на лятото. Единият се казва "Мобилни студиа". Става дума за изкуство в общественото пространство. Това е проект по линия на програмата "Култура 2000" от Брюксел. Включва три студиа, които пътуват и като физически студиа и обикалят Латвия, Полша, Унгария, България. Опитваме се да уговорим със Столичната община да ни предостави площад "Батенберг" за изграждане на трите софийски студиа. Обявихме, че набираме проекти от млади творци, които ще бъдат представени в тези студиа. Искаме диалогът за съвременно изкуство да бъде придружен от реални проекти. Ще бъдат поканени най-различни гости, които ще дават интервюта в ток студиото. Ще бъдат поканени хора от общината, политици, имащи отношение към изкуството. После проведените разговори ще бъдат включени в една мрежова платформа, която ще свърже София с останалите градове, участващи в проекта. Искаме да натрупаме база данни от различни места в Европа, които да дадат възможността за сравнение между културните политики на различните страни. Важен е въпросът за социалната роля на изкуството. И до каква степен то има нещо общо с живота. Досега сме избрали петнайсет проекта. Интересното е, че повечето проекти дойдоха от чужбина - Ню Йорк и Париж, от българи, които живеят там. Може би те за момента са по-активни от тукашните.

Вторият проект също има връзка със съвременната идея за номадството. Говорим за един огромен камион - нещо като тир, който ще тръгне от София и ще прекосява Европа, превърнат в сцена. Камионът ще пътува през различни места, с различна публика. Втората спирка ще е Белград, следват Швейцария, Франция, Германия. Шофьорите на моторизираната "сцена" ще са българи. Техните истории започват още отпреди промяната през 1989 г. Ето ви още една метафора на номадството. Тезата е, че тези шофьори на камиони са първите номади в обединена Европа. Преди промените са прекарвали стоки, а днес превозват култура в тези камиони. И двата проекта започват през май.

B: Какво още искате да постигнете в тукашната си работа?

- Бих желал политиците и бизнесмените с отношение към културата да имат повече присъствие в обществото. Искам хората, от които зависи нещо, да осъзнаят важността на съвременните форми на изкуството за бъдещето на вашата страна. Днес спонсорите трудно дават пари за подобни проекти. А съвременното изкуство е шанс за диалог с младите хора, то тематизира и поддържа жив импулса на критичност.

B: Какво правите в свободното си време?

- Обичам да готвя. Вечер, ако нямаме събитие, ходя някъде на концерт, на изложба, на театър. Прибирам се обикновено към 10 часа и макар и късно, започвам да си готвя. Много обичам тайландската кухня.

B: Кой автор можете да препрочитате до безкрай?

- Все още смятам, че Гьоте е един много важен автор, особено за шефа на "Гьоте институт" (смях). Сега сериозно - у Гьоте продължавам да откривам нови неща. И винаги го намирам за учудващо актуален.

B: Музика?

- Напоследък слушам една съвременна немска група, която ще идва на турне в България в края на март. Електронен рок и пънк.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK