Арх.Борислав Борисов: Новият план на София остаря, преди да бъде приет

България няма национална устройствена схема, казва директорът на Националния център по териториално развитие

Арх. Борислав Борисов

© Юлия Лазарова

Арх. Борислав Борисов



Преди няколко дни бизнесът поиска на среща с кмета на София Бойко Борисов час по-скоро да бъде приет общият устройствен план на столицата, който вече е внесен в парламента. Проблемът с плановете на големите и средни градове беше обсъждан и от архитектурната гилдия. Общините имат остра нужда от планова основа на териториите си, защото от нея силно зависи цялостната им политика за регионално планиране и кандидатстване пред еврофондовете. В ситуация на липса на планове и масова работа на парче често инвеститорският интерес се налага над обществения. По тези въпроси разговаряме с арх. Борислав Борисов, директор на Националния център по териториално развитие и председател на Сдружението на урбанистите.





Какво става с градоустройствените планове на градовете?


- Много разработки за общи устройствени планове на големите градове, а пък и не само на тях, реално не можаха да постигнат очакваните от обществото резултати. Това важи и за общия устройствен план на столицата. Към момента има забавяне по разработването и приемането на общите устройствени планове на много други градове като Варна и Пловдив. Изключение прави Стара Загора и някои други общини, където в относително кратки срокове бяха разработени и приети общите устройствени планове. Какви са причините за това забавяне?- Много са. От една страна, се забавиха регламентите, произтичащи от планови разработки във връзка с приложението на Закона за регионалното развитие. Визирам националната стратегия за регионално развитие, стратегиите за развитие на шестте района за планиране, както и на областите, които имат пряко отношение към общите устройствени планове на съответните общини. От друга страна, не се разработват и липсват нови документи, регламентирани в Закона за устройство на територията, като националната устройствена схема за цялата територия на страната, устройствените схеми за плановите райони, които да съдържат елементите на устройствена политика за териториите на няколко области и общини.



Защо ги няма, кой трябва да ги направи?


- Логично е да се търси възлагане по държавен път, защото са елемент от държавната политика. За съжаление обаче те не се разработват и отварят празнина във връзка с регламента от общото към частното. Това е едната страна на въпроса. Другата е свързана с това, че опитът по разработването на общи устройствени планове след 10 ноември 1989 г. в условията на пазарна среда и на друг тип планиране не е достатъчно голям. По тази причина методологията, по която често пъти се работи, води до забавяния, обърквания и работа в определена посока, която после се оказва неефективна или направо погрешна.


Например често пъти на общите устройствени планове се гледа методически, едва ли не като на планове, които трябва да дадат постановки за социално-икономическото развитие на съответната община. Така се започват изключително непродуктивни и безконечни дебати за социално-икономическата основа, която да бъде образуващ фактор по отношение на териториалното и устройственото развитие на самата община. Забравя се, че в същността си общият устройствен план представлява площоразпределение със съответните устройствени режими на територията. В него от изключителна важност са границите на отделните зони със съответните им режими и устройствено предназначение.Третият аспект, който трябва да се отбележи, е, че за съжаление традицията в нашата страна на смесване на регионалното и устройственото планиране и инвестиционното проектиране е неефективна. В развитите европейски страни, както и в САЩ и Канада, има ясно разграничаване между тези дейности. У нас все още те се обединяват методически и нормативно, което води до много недостатъци в практиката. Освен това в общините почти не останаха специалисти, които пряко да се занимават с изработването и прилагането на общите устройствени планове.


Казахте, че в последните години държавата не е възлагала изработването на устройствени схеми. Означава ли това, че е абдикирала от задълженията си?


- Националната устройствена схема не е възлагана. По Закона за устройство на територията трябва да имаме такава, но нямаме. Наличието й ще доведе до по-ясна регламентация от гледна точка на политиката на държавата във връзка с разработването на общите устройствени планове. По конкретно като пример мога да дам Черноморието. Ако то имаше обща устройствена схема, до голяма степен тя би могла да допринесе за по-цивилизован подход в тази зона на страната, където се стигна до огромно преуплътняване на съществуващи курортни комплекси като Слънчев бряг, Свети Влас, Равда, Златни пясъци и на други места, където общата оценка на професионалната колегия и на гражданите е негативна.


Предполагам, че проблемът с възлагането на изработването нанационалната устройствена схема е финансов, от една страна. От друга, вероятно има и някакви организационни пречки. В закона няма ли заложен срок кога трябва да стане това?


- Няма такова изискване в Закона за устройство на територията - кога, как и в какъв срок да бъде изработена националната устройствена схема. Ако тя се възложи, изработването й ще отнеме не повече от година-две. Колко средства ще са необходими за нейната направа зависи вече от обхвата на поръчката.В момента Центърът за териториално развитие на колко градове изработва плановете?- На десетки градове и общини в страната. Центърът е наследник на единствения разработен до момента национално-устройствен план, който представлява старият аналог на тези устройствени схеми, за които говорим. Този план е правен преди повече от 30 години и още тогава беше съпроводен с много дебати за и против. В момента почти всички общини имат общи устройствени планове, но проблемът е, че не са актуални.


Има общини, които работят с планове отпреди 30 години.София работи с план отпреди близо 50 години?


- Разликата с плана на София е, че той има десетки актуализации, които са го осъвременили. Твърдението, че планът е от 1961 г., не е вярно. Проблемът е най-голям за общините, които нямат финансов ресурс да си възложат изработването на тези планове. Има и такива общини, на които не само им липсват пари, но и волята, че това ще бъде полезен и необходим документ за общината. От големите градове е одобрен планът на Стара Загора. В момента тече работата по този на Варна, за Бургас предстои възлагане.


Защо толкова дълго се проточи приемането на общия устройствен план на столицата?


- Има известна неустойчивост по разработването и приемането на общия устройствен план на София. Гражданските сдружения, които оспорват плана, твърдят, че процесът на разработване е бил непрозрачен. Целополагането е било погрешно, че той обслужва частни, а не обществени интереси, че в него липсват онези идеи, които го правят план за бъдещето. Твърди се, че новият план узаконява всичко това, което се е случило за последните 15 години. До седмица ще внеса анализ в парламента за плюсовете и минусите от приемането или връщането на плана за преработка. Два са вариантите за бъдещето на общия устройствен план на столицата . Единият е да се приеме и след това да сеактуализира бързо с гаранции, че това ще се случи веднага. Другият вариант, за който се борят гражданските сдружения, е актуализацията за подобряване на плана да се случи преди неговото приемане.


Сдруженията са недоверчиви и не смятат, че могат да бъдат дадени гаранции, че след приемането на плана общината ще има необходимата воля да направи тези подобрения на плана, койтопо закон трябваше да бъде приет през 2001 г., т.е. преди пет години.


Не остаря ли тогава вече този план?


- В известна степен наистина започва да остарява. Пример за това са приетите решения на общинския съвет за метротрасето до летището, които не са отразени в новия план на София. Другият пример е с обходното трасе на бул."Цар Борис ІІІ", които решения също са приети от общинския съвет и експертния съвет на Столичната община, но не са отразени в плана. Трети пример е решението за създаване на парк "Възраждане", а има и много други постановки, които не са отразени в плана, а вече са одобрени от съветниците, или са актуални. Така че, когато един план се забави прекомерно, той морално остарява, преди да бъде приет.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Алеко Константинов
    *****

    Без коментар. Фактите говорят.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK