Доц. Атанас Щерев: Държавата трябва да признае парите "под масата" за здраве

Около 2 млрд. лв. сега се дават на ръка в болниците, поликлиниките и за лекарства, казва зам.-председател ят на парламентарната здравна комисия

Доц. Атанас Щерев: Държавата трябва да признае парите "под масата" за здраве

© Анелия Николова




Здравеопазването се превърна в ахилесовата пета на България преди присъединяването й в ЕС. Отделените от правителството 4.3% от БВП за здраве за 2007 г. обричат системата на хронично недофинансиране, но в същото време тя остава нереформирана и наливането на пари в нея не е ефективно. За проблемите и възможните решения разговаряме с доц. Атанас Щерев, зам.-председател на парламентарната здравна комисия и депутат от НДСВ.


Два месеца преди влизането на България в ЕС и пациентите, и лекарите са недоволни от здравеопазването ни. Само в липсата на пари ли е проблемът?
- Реалностите в здравеопазването в никакъв случай не са добри, въпреки че средствата за сектора се увеличиха от 1 млрд. на 2.3 млрд. за 6 години. Само че всяка година брутният вътрешен продукт се увеличава с 5 - 6%, а публичните средства за здравеопазване остават между 4 - 4.3% от БВП, което е крайно недостатъчно. От друга страна, имаме нерегламентирани плащания предимно за консумативи и лекарства, които не са уредени нито със закон, нито с наредби. Това е ежедневна практика във всяко лечебно заведение, защото никой не може да спре болен, който иска да се лекува с по-добро лекарство или настоява за по-качествена изкуствена става. Има и малък сегмент от тези плащания, които са корупционни. Вземат се пари от пациента срещу обещанието той да бъде лекуван или опериран. Това трупа негативи.


Друг проблем е ниската ефективност на непреструктурираната система с остарял сграден фонд и апаратура. Това също създава неудовлетвореност. Недостатъчното заплащане на медицинските специалисти също води до неудовлетвореност и лошо качество на медицинския труд. Поставям въпроса за възнаграждението на медицинските специалисти особено остро сега, в края на годината, защото от 1 януари 2007 г. ще се случи неминуемо това, което стана, когато се отвори европейският пазар за 10-те страни през 2004 г. Най-добрите специалисти отидоха в западните държави. Там и на нашите лекари и сестри няма да им създават ограничения, както е за неквалифицирания персонал, а ще ги приемат с широко отворени обятия. Точно затова трябва да помислим за едно заплащане за добрите медицински специалисти, което е значително над средното.




В крайна сметка всички са недоволни - тези, които отпускат бюджета, тези, които ръководят здравеопазването, лекарите и пациентите. Явно е, че така не може да продължава.


Министър Гайдарски поиска 5% от БВП за здравеопазване, но финансовият министър не ги отпуска с аргумента, че не може да се наливат пари в непреструктуриран сектор. Има ли управляващото мнозинство визия какво трябва да се направи?
- Гайдарски искаше да се увеличат парите за здравеопазване, но когато се е явил пред Висшия съвет на БСП, бързо са го накарали да се откаже. Там хора, които не разбират от здравеопазване, взимат някакво политическо решение и той трябва да го спазва. Наистина непрекъснато се говори, че трябва да се увеличат средствата до 5% от БВП, но това не е най-същественото. В почти цяла Европа и в почти всички държави в света, които наричаме цивилизовани, се отделят не по-малко от 8% от БВП за здравеопазване. Истината е, че у нас също се дават около 8% от БВП, което е около 4 млрд. лв. Откъде са обаче тези пари?


Разликата с другите страни в ЕС е, че публичните средства, които се отпускат за здравеопазване у нас, са само 4.3% от БВП. Останалите 3.7% българите на практика плащат от джоба си. За сравнение, в Гърция чрез доброволни здравни фондове или директно в болниците се доплащат около 2.7% от тези 8 на сто, останалите 5.3% са публични средства за здравеопазване. В Австрия хората плащат от джоба си не повече от 10% от всички здравни грижи. А българите доплащат на практика около 40%. Това е абсолютно недопустимо за система в преход и точно затова искаме да се увеличават публичните средства за здравеопазване. Ясно е, че при това състояние на икономиката не можем да достигнем 8% от БВП, но все пак не можем и да стоим на последно място в Европа по най-малко публични средства, отделяни за здравеопазване.


Но ако не се увеличат, какъв е изходът - да се узакони доплащането за медицинските услуги ли?
- Още през февруари 2006 г. внесох предложение в парламента да се узакони доплащането в болниците. Обсъдихме законопроекта в комисията по здравеопазване, но стигнахме до заключението, че няма никакви законодателни пречки лечебните заведения сами да въведат изискването, без да се приема специален закон. Но за да стане това, трябва министър Гайдарски или шефът на управителния съвет на здравната каса д-р Емил Райнов да обявят публично, че касата плаща около 60% от стойността на клиничните пътеки.


Това решение е трудно, но има тежки политически моменти, в които трябва да се вземат непопулярни решения, защото последиците от бягството от отговорност са тежки. Искам да подчертая, че не става въпрос за доплащане въобще. Проблемът засяга най-вече хората, които нямат достъп до медицинска помощ, бедните и нуждаещите се граждани. За тях държавата трябва да отдели поне 200 млн. лв., за да им осигури доплащане за медицинските услуги. Останалите могат да се осигуряват в доброволните здравни фондове или да си доплатят в болниците. Процесът обаче трябва да се регламентира.


Има и още нещо - на касата се вменява да изпълнява и политически цели. Когато Министерството на здравеопазването направи един широк пакет от медицински услуги, това е политическо решение, което касата трябва да изпълнява. Когато се знае, че от 6% здравна вноска могат да влязат не повече от 1.1 млрд. лв., а това е крайно недостатъчно и вноската трябва да се увеличи поне на 8%, и когато в тази ситуация се взима политическо решение тя да не се увеличава, касата трябва да го изпълнява. Изходът е да се включат допълнителни финансови източници, като доброволните здравни фондове например.


Как трябва да бъде стимулирано доброволното здравно осигуряване?
- Здравноосигурителните фондове не могат да се стимулират с нареждане или с постановление. Министерството на здравеопазването публикува в Държавен вестник основния пакет, който лекарите трябва да изпълняват и касата да плаща. Той е много широк, социален и аз го подкрепям, но няма финансов ресурс за него. А когато непрекъснато се твърди, че касата плаща всичко, кой ще отиде да се осигурява допълнително? Губи се смисълът. На практика обаче в болниците не всичко е платено и хората доплащат на ръка.
И точно това е един огромен проблем, защото тези около 2 млрд. лв., които се дават на ръка в болниците, бившите поликлиники и за лекарства, се използват неефективно. А когато е ясно, че касата плаща за раждане 400 лв., а цената му в лечебното заведение е 800 лв., останалите 400 лв. човек или трябва да ги плати от джоба си, или да си направи здравна осигуровка в доброволния фонд и да плати много по-малко. Чак тогава доброволните фондове ще тръгнат. Освен това всички дължим данъци, а по закон имаме облекчение до 40 лв. на месец, ако парите са дадени за пенсионно и здравно осигуряване и застраховане.


Законодателят предвижда и други улеснения - до 10% от облагаемия доход се намалява при дарение за лечебни заведения. От 2007 г. пада от 15 на 12% данъкът за социални разходи. Също от догодина до 50% от счетоводната печалба на фирмите се намалява, когато е направена като дарение за фонда за лечение на деца. Това са възможности да се влеят пари в здравеопазването, защото, пак повтарям, източниците за финансиране на лечебните заведения са различни и болезнено необходими.


А кога ще се реформира самата система, кога най-после ще започне приватизацията на болниците?
- Преструктурирането трябва да стане по пазарен, а не по административен път. Имаше предложение да се дадат преференции на лекарите при приватизацията на лечебните заведения. Практиката в Чехия обаче показа, че две години след като медиците купиха здравните заведения, около 95% от тях фалираха. Защото една болница изисква огромни финансови ресурси. Трябва да има свежи пари, трябва да има инвеститори. Кой би приватизирал Александровска болница или лечебните заведения в Стара Загора или Велико Търново? Освен това няма да се намери общински съвет, който да позволи да се приватизира дори най-малката болница. Според мен продажбата дори само на обособени части, за да се изплатят дълговете, е престъпление към хората от съответния регион.
Изходът е в приватизацията на медицинските дейности, като законът позволява това да стане веднага. На лекарите не им трябва сградата, за да правят в нея кафенета или фитнес зали. Те ще си платят наема и консумативите, но цялата дейност оттам нататък ще бъде в техните ръце. Собственикът - общината или държавата, ще трябва да помисли и да помогне, ако е възможно, за апаратурата в лечебното заведение, но дейността в него трябва да бъде приватизирана. В малките населени места лечебното заведение ще извършва еднодневна хирургия, ще се превърне в болница за долекуване или хоспис. Лекарите в малкия град знаят от какво имат нужда хората там, но е необходимо и финансово обезпечение за определени дейности. Когато става дума за някаква сериозна операция, всеки ще отиде в по-големия град.


Как преценявате решението на правителството държавата да плати отново дълговете на болниците?
- Това е дискриминация спрямо частния сектор и антипазарна мярка. Който сее сега подобна политика, утре ще жъне загуби на изборите.

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на kuku
    *****

    Точно затова трябва да помислим за едно заплащане за добрите медицински специалисти, което е значително над средното. -> nali vednaga ste tragnat sluhove che sa korumpirani i t.n. teja koito opredeljat koi e dobar i koi ne e - makar v momenta vaobste malko e sporno dali vaobste ima dobri ili loshi pri 20 godishna demokrazija i shiresta se korupzija v meizinskite univrsiteti!!! (poslednoto ne go tvardja - samo obobstavam chuto ot tuk i tam)

  2. 2 Профил на а
    *****

    Има много спорна репутация.

  3. 3 Профил на todor_kochev
    *****

    отдавна трябваше да му се отнемат лекарските права,а и да бъде малко на *държавна издръжка*.

  4. 4 Профил на киршер
    *****

    То иначе е ясно, че катилите от СДС-то и ДСБ-то( партии с преобладаващо лява маса )никога не могат да вдянат какво им говори Щерев.
    Но за хората с поне малко капацитет е ясно, че точно това е пътя. Докато не се въведе ко-пеймънт, и то не просто символичен, а поне 20% от цената на услугата, здравеопазването няма да се оправи.

  5. 5 Профил на вънкашен
    *****

    Някой /знае се кой/ създаде държавен соц.монопол който се подиграва и с лекари и с пациенти и служи за полу-легитимно източване на милиарди от здравната система с cost-eficiency = -100 000...

  6. 6 Профил на Дупетат
    *****

    120 депутати и 10 леки коли !!
    Това е нужно на България. А колите да са само за представителни нужди. Иначе комунистите, царистите и ДПС-КГБ ще ни окрадат.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK