
© Дневник
Мария МУРГИНА
Първата година от европейското членство на България е една от най-сложните за приходната администрация. Сбъдват ли се прогнозите за драстично намаляване на приходите от ДДС заради сменените режими на облагане, работи ли вече новата информационна система и защо клиентите на НАП продължават да имат проблеми с електронните услуги - по тези въпроси разговаряме с директора на агенцията Мария Мургина.
Как стартира единната информационна система на НАП от началото на годината?
- Системата за управление на приходите стартира на 1 януари тази година. За работа в национален мащаб бяха внедрени седем модула, които са сърцевината на системата - централизирано обработване на плащанията, счетоводство на начислената основа, данъчно-осигурителна сметка, контрол на документите, сигурност, централизирана регистрация и обслужване на клиентите.
Резултатите от работата на системата се анализират всеки ден. Продължаваме да работим и се надяваме да няма големи проблеми, които сериозно да затруднят нашите клиенти. Факт е, че има известни трудности. Нещата не станаха така, както ги бяхме предвидили - искаше ни се внедряването да стане по-рано и да имаме повече време, преди да започне данъчно-осигурителната кампания.
За да се анализират и сравняват резултатите от работата на системата в реална среда, сме възприели поетапен и преходен подход, като реално работят и двете информационни системи на НАП (новата и части от старата), както и някои модули от системата на НОИ. Затова искам да благодаря на служителите на НАП, че гарантират плавния преход към новата система в този твърде сложен процес.
Като се има предвид сложността на изгражданата система и за да се избегнат рисковете при нейното внедряване, залагаме на подход, при който след внедряване на основната функционалност поетапно ще се добавя нова. Целта е да гарантираме безпроблемно и надеждно усвояване на възможностите на системата от служителите, като начинът на работа с клиентите се запазва и подобрява.
Ще се спази ли срокът за пускането на втората фаза от проекта - до лятото?
- Втората фаза на проекта предвижда модулите за ревизии, принудително събиране и обжалване да бъдат напълно готови и внедрени през тази година. Вярвам, че всичко ще бъде наред и ще можем да се похвалим с една напълно внедрена и функционираща модерна информационна система.
Докато това стане факт обаче, клиентите на НАП продължават да имат проблеми с електронните услуги на администрацията.
- Действително имаме известни проблеми, защото новият софтуер за управление на приходите не е стабилизиран до степента, която очаквахме. В момента в агенцията се работи с три софтуера - новия и старите на НАП и НОИ. Освен това все още не е прехвърлена цялата база данни от старите в новия софтуер. Но това са проблеми, по които се работи. Те ще бъдат отстранени, без да има последствия за клиентите. Всеки ден получаваме доклади от териториалните дирекции за резултатите от работата на системата и възникващите трудности. Специална работна група с представители на приходната администрация и фирма "Бул" работи за отстраняването им. Благодаря за разбирането на нашите клиенти, както и на служителите на НАП, чиито усилия съдействат за плавния преход към новата система в този твърде сложен процес. Знаем за проблемите и всеки ден работим за отстраняването им. Надявам се много скоро всички да усетят предимствата на новия софтуер.
Защо данъчната кампания започна с проблеми в актуализирания софтуер за изчисляването на данък сгради от общините, а в офисите на НАП не достигаха данъчни декларации?
- Не мога да се съглася, че е имало проблеми с актуализирания софтуер за изготвяне на удостоверенията за данъчни оценки за 2007 г. Той е разработен от експертите на НАП и е предаден на общините още на 27 декември миналата година, като промените в Закона за местните данъци и такси излязоха в Държавен вестник на 22 декември. В него бяха отразени всички изменения, свързани с 20-процентното увеличение на данъчната оценка и проблеми няма.
Нека не забравяме, че от две години НАП не администрира местните данъци и такси. Въпреки това поехме ангажимент тази година отново да изпратим на задължените лица съобщенията за дължим данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци, както и да актуализираме софтуера за изчисляване на данъчните оценки.
Що се отнася до декларациите - да, за съжаление трябва да призная, че имахме известни трудности. Те дойдоха от факта, че данъчните закони бяха обнародвани няколко дни преди края на годината. Фактически беше невъзможно декларациите да се подготвят по-рано и съответно образците да бъдат публикувани. Опитахме се да компенсираме това, като предоставихме възможност на клиентите да разпечатват от интернет страницата на агенцията формулярите още в деня, в който бяха одобрени от министъра на финансите. Данните показват, че до края на януари от нашите офиси са взети 1200 хил. декларации, а са подадени едва 60 хил.
Не закъсня ли разяснителната кампания за бизнеса за новостите в данъчното законодателство в контекста на европейското членство на страната? Например новите фактури за фирмите?
- Задължителните реквизити, които трябва да съдържат фактурите от 1 януари 2007 г., са описани в чл. 114 от Закона за ДДС, а той беше обнародван в Държавен вестник още на 4 август 2006 г.
За да помогнем на нашите клиенти да се ориентират по-лесно в новите изисквания в законодателството, изработихме образец на фактура, който беше публикуван на интернет страницата на НАП. Освен това направихме обществен форум по ДДС съвместно с Министерството на финансите. Заедно с това бяха отпечатани над 100 хил. брошури за новите изисквания по Закона за ДДС, които бяха разпространени в офисите на НАП в цялата страна.
Какво показват данните за събираемостта на данъците - случиха ли се прогнозите за драстично намаляване на приходите от ДДС?
- Приходите по всички други данъци и осигуровки, които събира НАП, за първия месец и половина вървят много добре. ДДС е данъкът, намалените приходи от който за този период не е много коректно да се коментират като тенденция, защото от началото на годината изцяло е променен режимът на облагане и първите два месеца не следва да се сравняват със същия период на миналата година. Половината от вноса вече е вътрешнообщностна доставка и тази част от приходите от ДДС не трябва да се очакват веднага. Досега при внос имаше авансово плащане на ДДС при освобождаването на стоката, а сега данъкът се дължи при продажбата на стоките. Показателен за приходите от ДДС ще е март, когато ще бъдат реализирани стоките, внесени през януари и февруари. Иначе събраното от ДДС за месец и половина от НАП и Агенция "Митници" е около 650 млн. лв., което е със 118 млн. по-малко от същия период на миналата година.
Работи ли вече системата VIES за обмен на данни по ДДС?
- Системата работи без проблем. Вече има запитвания от европейски приходни администрации, както и от нас към тях.
Кои ще са приоритетите в работата на приходната агенция през тази година?
- И през тази година приоритет в работата на агенцията ще бъде подобряване на обслужването на гражданите и фирмите чрез предоставяне на нови услуги и повишаване качеството на нашата работа. Работим за осигуряване на достъп по интернет до личната данъчно-осигурителна сметка, като така клиентите ще могат да проверяват задълженията си. Планираме също да се опростят декларациите и формулярите.
Ще продължи работата по доизграждането на новата информационна система на НАП, което е от изключителна важност, за да можем да отговорим на очакванията на бизнеса и гражданите за по-качествено обслужване. Чрез пълната функционалност на информационната система ще постигнем по-висока ефективност и обмен на служебна информация, без да я изискваме от лицата, което ще им спести време и разходи. Планираме също да развием допълнителни електронни услуги и да въведем електронен обмен на информация с други институции.
Докъде стигна работата по довършителните ремонти на сградата на НАП на бул. "Цариградско шосе" в София?
- Преди две седмици изтече срокът за подаване на предквалификационните предложения от фирмите за довършителните работи. В началото на март трябва да бъде съставен списъкът на компаниите, които ще участват във втората фаза на търга.