Чжан ЖУЙМИН: Западните компании искат бавно развитие, ние искаме бърз растеж

резидент на компанията за битова електроника "Хайер", пред в. "Ханделсблат":

Чжан ЖУЙМИН

© Дневник

Чжан ЖУЙМИН



Чжан Жуймин, син на работници от курортния град Циндао, застава начело на компанията "Хайер" (Haier) през 1984 г. и я прави световен концерн с 50000 служители. Днес 48-годишният самоук предприемач и верен партиен войник е сред най-могъщите мениджъри на света. При Жуймин местната фирма за хладилници започва да произвежда качествена продукция с лиценз на германската "Либхер", по-късно сътрудничеството прекъсва, но остава името "Хайер" по фонетично уподобяване на германската марка на китайски. "Хайер" продава хладилници, перални, климатици, мобилни телефони и преносими компютри в 160 държави, а за 2007 г. очаква оборот от 15 млрд. долара.


"Китайците идват!", треперят европейските фирми. Основателен ли е страхът им?


- Всъщност би трябвало да е обратното, ние, китайците, би трябвало да се страхуваме. В крайна сметка чуждите компании дойдоха в Китай и вече имат силни позиции на нашите пазари. Тъкмо в домакинските уреди те са силно представени. "Сименс" (Siemens) вече отдавна произвежда в страната, и то много успешно. За много чуждестранни концерни Китай беше последната голяма спирка преди завладяването на световните пазари.




Защо Китай се нуждае от глобални марки?


- Западните марки са познати по цял свят, имат глобални доставчици и капиталови потоци и разполагат навсякъде с мощности за развитие и изследване. Не стоят така нещата при китайските фирми. Затова Китай има нужда от силни глобални марки. Не можем да си позволим да бъдем без световни концерни.


Искате да превърнете "Хайер" в световна марка. Мислите ли също и за глобално листване на борсата?


- Не мога да ви кажа много, но се върви в тази посока. Набелязали сме една област в Шанхай и една в Хонконг, те по-късно може би ще се концентрират в Хонконг. Финансовият мегаполис е толкова добър, колкото и другите международни борсови столици, а за нас, китайците, Хонконг е просто по-близък и познат. Затова на първо време залагаме на него. След това обаче искаме да тръгнем и към борсите в САЩ или Европа.


Докъде се е разраснал концернът?


- Ние сме на правилния път, но все още не сме достигнали целта. За да я стигнем, всеки служител трябва още по-силно да се идентифицира с пазарния принцип. Започнахме международната си експанзия преди 10 години и искаме да я завършим през август 2008 г.


През 2008 г.? Извинете, но в Германия например всички знаят "Миле" (Miele) и "Бош" (Bosch), но никой не познава "Хайер"?


- Тъкмо Европа е голямо предизвикателство за "Хайер". Европейският пазар е много ясно разпределен, никой няма да ни пусне просто така. В Италия вече имаме големи продажби, но в Германия все още продаваме твърде малко. В Германия става дума преди всичко за качество и имаме още какво да се научим. Както гласи една китайска поговорка, "Играй шах само с майстора".


Искате ли да се разделите с евтиния имидж на китайските стоки?


- Не искаме веднага да предложим скъпи изящни продукти. И в бъдеще ще продаваме уреди на средни и по-ниски цени. Мисля обаче, че в Германия успехът е възможен само с висококачествени продукти. Смятаме да го постигнем чрез иновации. Защото, ако клиентите в Германия ни приемат, ще бъдем конкурентоспособни навсякъде.


"Хайер" беше първият китайски производител, който изнесе производство в чужбина. Кога ще дойде и фабрика в Германия?


- В момента инвестираме много силно в азиатското пространство, наскоро сключихме ново споразумение за сътрудничество с японския концерн "Санио" (Sanyo). В Европа сме по-слабо активни. Планираме да открием завод и изследователски център в Италия. Но не и в Германия, поне не засега. Разходите там просто са много високи.


Възнамерявате ли да нараствате и чрез придобивки, как би било например с "Миле"?


- Много консултантски компании вече си предложиха услугите. Разговаряхме и с "Миле", но ни отказаха. От производителя на телевизори "Томпсън" (Thompson) също почукаха при нас, преди да го купи китайският концерн "Ти Си Ел" (TCL). Той не пасваше на нашата стратегия. Но принципно смятам корпоративната култура за голям проблем при придобиванията, съществуват големи различия. "Хайер" си има собствената култура, която е трудно да се хармонизира с други.


В какво се изразява разликата?- Ние се развихме много бързо и за няколко години спечелихме широка популярност в Китай. А фирмите в чужбина са израствали години наред и в спокойствие са разработвали пазарните си дялове. Те винаги искат нещата да се правят бавно. Докато ние искаме бързо.


Провалени ли са партньорствата с "Либхер" (Liebherr) и "Оби" (Obi)?


- Германските компании винаги искат много точно да наложат водещите линии, те са много съвестни и задълбочени. Всички служители ангажирано се стремят към корпоративната цел, високо мотивирани и добре образовани са за разлика от Япония и САЩ. Но в Германия компаниите са упорити не само в добрите, но и в по-малко добрите си качества. И в своята мудност Германия също е дисциплинирана. Това за мен е особеност. Германските концерни не могат достатъчно бързо да се напаснат към промените и да реагират гъвкаво. Може би смесица от двете системи би била идеална.


Искахте да закупите "Хувър" (Hoover), но не се получи. Това ли беше обратът?


- Да, първоначално искахме да разпространим нашата марка чрез придобивания в чужбина. Но заради различната корпоративна култура ние се отказахме и се концентрирахме върху собственото си развитие. Изградихме изследователски звена в САЩ, в Европа и Япония. Там, където електродомакинските уреди на конкурентите са познати и имат силни позиции. Задграничният бизнес вече реализира 23% от оборота. Очакваме през тази година общите продажби да достигнат 120 млрд. юана (15 млрд. долара). От тях 4% ще вложим в развитие.


"Хайер" завладя Америка с минихладилник за студенти. Какво планирате още?


- Ние все по-силно се ориентираме към пазара. В селските райони на Китай продаваме перални, в които селяните перяха дрехите си, но миеха и сладките картофи. В началото пръстта задръстваше отходната тръба. Нашата служба за клиентите реагира типично една пералня не може да се използва за това. Но аз казах стойте, нека направим тръба, през която мръсотията ще може да изтича. И вече имахме търговски хит. Други примери: В много региони няма централно водоснабдяване. Така създадохме перална машина, която потребителят сам да пълни с вода, от извора. Пуснахме перални без прах за пране, хладилник, който не бръмчи, и много други.


"Хайер" произвежда и преносими компютри, мобилни телефони и телевизори. Колко важна е черната техника?


- Нашата основна област си остава бялата техника. В момента сме на четвърто място в света, но се стремим да се наредим сред първите три. Произвеждаме черна техника, само защото информационните технологии ще играят все по-важна роля в домакинските уреди.


Изисквате германски стандарти за качество, залагате на американските принципи на успех и рационализирахте фабриките си по японски образец. Какво остана китайско в "Хайер"?


- Китайските компании още са твърде млади, нямаме все още узрял модел на мениджмънт. Затова взехме много от международните компании, в началото от Япония, след това от Европа и по-късно от САЩ. Отвън може би много неща изглеждат привнесени, но в същината си имаме наша китайска корпоративна култура, наша етика и философия на решенията. Работим с идеи, които произлизат от Лао Дзъ и Конфуций. Това са корените ни.


Числи ли се към тях и скромността? Говори се, че печелите много по-малко от мениджърите на Запад?


- Днес при "Хайер" не позицията, а постиженията определят заплатата. По-рано беше обратното. Сега заплащането е уредено по принципите на пазарното стопанство. Аз печеля значително по-малко, защото все още не участвам в капитала на дружеството. Но наскоро решихме мениджмънтът да има възможност да получи акции.


Вярно ли е, че не сте си взели нито ден отпуск?


- В момента не мога да си позволя отпуск. Знам, че това не звучи добре и предполага, че нашият мениджмънт не функционира. Но аз използвам многото си служебни пътувания и за малко отмора. Но тогава не лягам на плажа, а се интересувам от нововъведенията на американските концерни или се занимавам с японската трудова култура.


На 35 години сте били назначен от местното правителство за шеф на "Хайер". Каква беше мечтата ви за професия?


- В училище исках да стана журналист. По-късно много ме интересуваха социалните науки, но тогава дойде културната революция и това спря всичките планове за учене.


Въпреки това останахте верен на комунистическата партия и през 2002 г. бяхте избран за член на ЦК. Как се съчетават капиталистът и комунистът?


- Естествено преди всичко оставам предприемач. Целта на живота ми е да превърна "Хайер" в световноизвестна марка. Това, че съм член на ЦК, показва, че партията отделя много внимание на бизнес развитието. Смятам за правилно, че предприемачите са в партията и в ЦК. Но развитието на "Хайер" винаги е първостепенен приоритет за мен.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Manager
    *****
    Неутрално

    Ami i kitayskia menegement we4e ne e za podceniawane.Inowatiwni i kompleksni re6enia i razbira se globalizacia.(prodajbi w 160 darjawi)Naprawo e top nowina i to4no w desetkata.

  2. 2 Профил на az
    *****
    Неутрално

    da, yavno kitaiskite manageri sa na nivo. yasni i kratki otgovori, vsyaka duma e premerena i na myasto, dosta dalech ot obshtite visokoparni frazi. zashto li ne moga da si spomnya podobno interview s nyakoi balgarski manager... kitaiskite komunisti sa dosta napred v sravnenie s nashite komunisti...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK