Мирослав МАТЕЕВ: Образованието се обезцени и заради начина, по който се преподава

Трябва да се следи "изходa", за да се настройва качеството на обучението, казва професорът по финанси от Американския университет

Мирослав Матеев

© Анелия Николова

Мирослав Матеев



Проф. Мирослав Матеев преподава корпоративни финанси в Американския университет в България, като доцент е преподавал финанси в Университета за национално и световно стопанство. Печели стипендия за двуседмично обучение в Харвард с акцент нови методи на активно обучение и разработване и преподаване на каузи. След това участва като лектор в същия семинар, а сега и ще преподава един семестър в Харвард.
Има докторска степен по икономически науки от УНСС и магистратура от London Business School. Освен с преподаване се занимава активно и с консултантска дейност в сферите на чуждестранните инвестиции, приватизацията и др. С него разговаряме за проблемите и възможните решения за повишаването на качеството на българското висше образование.


Изхождайки от опита си, какво смятате за модела на българското образование?


- Наскоро излезе информация, че се обмислят сериозни промени във висшето образованиe. Например ректорите да се избират от борд на директорите, да се въведе оценка на изхода, т.е. на база на придобитите знания да се подава обратна връзка на входа за това какъв трябва да бъде учебният план. Имаше и други идеи, например студентите да могат да избират сами курсовете си, което се прави вече в няколко университета на ниво избираеми дисциплини.




Не мисля, че всичко това може бързо да се въведе. Знам, че през петте години, откакто съм в Американския университет, нещата са се подобрили, но консерватизмът и инерцията в системата на образованието са големи.


Част от проблемите са свързани с трудната адаптация на преподавателите към система, в която студентите оценяват всеки курс и определят дали даден преподавател "заслужава" да преподава. Опитахме се да въведем такава оценка в една програма, както се прави в Американския университет, но още след първия опит въпросникът, който подготвихме, беше отхвърлен от преподавателите.


Мотивът им беше, че така се дава възможност студенти, които не са компетентни в дадена област да оценяват професионалните качества и компетенциите на преподавателите. Аз не смятам така. Студентите не оценяват професионалните качества, а метода на преподаване, начина на изпитване и нивото на знания, което преподавателят е успял да изгради в тях.


Ако сравним системата на висше образование у нас с американския модел, ще видим, че те са противоположни. В България студентите често изобщо не ходят на лекции или ходят само на избрани, защото работят. По американския модел студентите не могат да работят, защото са изцяло ангажирани с учебния процес и според мен това е по-добрата система.


Проблем е и застаряващата база от преподаватели. Младите хора трудно и бавно израстват академично. Миналата годинa защитих докторска дисертация и знам колко трудно е един млад човек да пробие в тази сфера на утвърдени академични личности. Получава се една голяма "дупка" между младите, които искат да преподават, особено асистентите, и тези, които вече са професори.


Къде виждате възможностите за промяна?


- Две са посоките. Едната, която вече е в ход е изменение на Закона за висшето образование, който трябва да даде необходимата академична свобода на университетите да прилагат съвременни принципи на интерактивно обучение. Но, от друга страна, това може да стане едва когато самата академична общност осъзнае необходимостта да въведе нови методи на преподаване. Това е процес, свързан с усилия и от двете страни.


За да се подобри обаче качеството на обучението, трябва да се следи много внимателно "изходът". Там човек много добре може да види какви са основните слабости в образователния процес. Има проблем и при "входа" - принципът, че трябва да се обучават максимален брой студенти на държавна поръчка с цел финансова издръжка и независимост на университета, силно ограничава възможността за селективност. А селективността на "входа" дава перспективата, че продуктът на "изхода" ще бъде достатъчно качествен.


Трябва да се въведат въпросници за оценка на качествата на преподавателя и на самия курс. Също така трябва да има текуща оценка под формата на контролни и междинни тестове. Междинните и крайните изпити позволяват във всеки момент да се следят академичните постижения на студента.


Защо според вас тезата, че българското образование е на много високо ниво, дори сравнено със западното се оказа балон?


- Балонът се спука, защото през последните години средното образование беше оставено на заден план. Като че ли силно се влоши базата на преподавателския екип, методите на преподаване, свързани с изучаване на основни дисциплини, т.е. образованието по някакъв начин се обезцени и заради начина, по който се преподава.


В средното образование продължава да се работи по старите традиционни методи - учениците не са активни участници в процеса, а просто механично абсорбиращи знания и умения потребители. Това води до скъсване на връзката между средно и висше образование. Излизат ученици, които когато дойдат в университетите не са подготвени за това, което ги очаква като изключим разбира се, специализираните гимназии.


За съжаление обемът от знания на учениците от общите училища не е достатъчен след това те да бъдат активни участници във висшето образование.


В тази връзка - за или против матурите сте?


- Аз съм "за" матурите, защото те са един начин за оценка на изхода. Системата с някакви текущи контролни и препитвания в час демотивира учениците. Имаме както остаряла учебна база, така и остарял заради метода на преподаване учителски екип, демотивирани ученици. Така че трябва да се променят и методът на преподаването, и стимулите в средното образование.


Широко дискутирана тема напоследък е и финансирането на науката. Може ли и как според вас то да стане по-ефективно?


- Голям проблем е размерът на средствата, които се отпускат от държавния бюджет за наука. Напълно справедливи са исканията на младите учени да се увеличи делът на финансирането общо за образованието. Още преди години дискутирахме въпроса и то не само като дял, но и като начин, по който се разпределят средствата. В момента те са на база броя на студентите. Не смятам, че това е единственият начин, защотото трябва да има конкурентоспособност. Университетите трябва да станат частно-публични дружества, които освен на издръжката на държавния бюджет да разчитат и на привличането на външни средства.


Европейските програми ли имате предвид?


- Привличането на средства по европейските програми не е достатъчно, тъй като е свързано предимно с обмен на студенти и преподаватели. Трябва да се даде възможност на университетите да развиват научно-приложна и практическа дейност, т.е. да имат правото да се държат като малки предприятия, като предприемачи, да създават различни технологични и иновационни продукти, които да продават. И приходите от тези продукти да бъдат използвани в бюджета им.


Държавата все още прекалено много се меси чрез Закона за висшето образование в автономията на университетите. И ситуацията е, че те хем имат автономия , хем зависят от държавната издръжка. В Америка има университети, финансирани наполовината от щата и наполовина от частни субсидии - таксите на студентите, дарения, корпоративни спонсори. При нас няма корпоративни спонсори.


Тази схема обаче не е универсална. Въпросът е сложен, защото един малък университет е много по-гъвкав в набирането на средствата. Докато един голям университет като СУ "Св. Климент Охридски" или УНСС, който изцяло разчита на броя на студентите има много по-малка възможност за маневриране. При всички случаи обаче университетите трябва да са по-активни и преподавателите трябва да са ангажирани със създаването на продукти и научни разработки.


Например в Америка, в Харвард, освен че преподавателите трябва да имат солиден практически опит, трябва всяка година да "внасят" в бюджета на катедрата в рамките на около 100 хил. долара. Това значи тези хора да имат много сериозни научни разработки с държавата, с щата, с корпоративни спонсори.

Коментари (56)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Разочарован
    *****
    Неутрално

    Тоя го познавам - пълен въздухар е. Някаква странна птица-продукт едновременно на соца (ВИИ Карл Маркс) и успял да се нагоди към капиталистическата действителност и дори да излъже работодателите си в Американския, че разбира от нещо.

    За ниското качество на българските университетски преподаватели (вкл. въпросния) има един обективен показател - липсата на каквато и да било изследователска дейност на съвременно нива. Имам предвид главно фундаментална наука. Нямат публикации в големите световни научни списания.

  2. 2 Профил на James Bond
    *****
    Неутрално

    Този е James Bond. И аз го знам.

  3. 3 Профил на fen
    *****
    Неутрално

    Ква малка страна сме, ей. Под всяка статия и интервю се се намира някой който да "го познава" тоя много добре и го набеди за въздухар. Ей така се и създават митовете за мафиоти, за туцрия ке ни нападне всеки момент, за политици, за корупция. Все някой някого уж познава много добре и повечето повярват. Абе, "разочарован", остави го човека к'в бил ами що не стана като него като ти не си въздухар явно. Или поне на половината.

  4. 4 Профил на comment (Разочарован)
    *****
    Неутрално

    Това за публикациите е така (с малки изключения), но си задайте въпроса каква е цената, която се заплаща от университетите или научнните инстутути
    за производството на една публикация в реномирано издание у нас и в Западна Европа, например. Тя е огромна. Положението в БАН е по-добро, но през
    последните 10-15 години се отчитат публикации на хора, които работят в чужбина. Знам хора, които
    тук едва правеха по 1-2 публикации годишно в
    мижави списания, а сега, след като заминаха в чужбина, бълват продукция от 5 до 10 публикации
    годишно в най-реномирани издания. Разликата е очевидна.

  5. 5 Профил на Duman Dimnikov
    *****
    Неутрално

    Реформи! Ами хайде бе,господа-хората на Запад са го направили.Ало-реформите се вършат ОТГОРЕ.Отдолу се РЕВОЛЮЦИИТЕ на даскаляци-босяци.Къде са министрите? Какво правят "научните" институти?

  6. 6 Профил на Nikolay UK
    *****
    Неутрално

    цитирам от интервюто: "Привличането на средства по европейските програми не е достатъчно, тъй като е свързано предимно с обмен на студенти и преподаватели."

    Това е неподготвено изказване. ЕС излива десетки милиарди евро за наука всяка година, но просто трябва да се пребориш за тях. А въпросният преподавател явно дори не знае за тази възможност.

    А иначе за оценяване на преподавателите от страна на студентите е прав. В Щатите ако асистент си навлече гнева на студентите това може да му коства работното място. И, колкото и да е странно, не са най-трудните преподаватели, на които им се случва, а такива, които нехаят, не си спазват часовете за консултации, не ти отговарят на въпросите (или отговорите са некомпетентни). Такива са много малко там, но у нас са болшинство.

  7. 7 Профил на Nikolay UK
    *****
    Неутрално

    #4 - писна ми да слушам за балона "БАН". Колко са публикациите в реномирани издания, които БАН е направила? Например колко статия са публикувани в "Science" или в "Nature". Аз нито веднъж не съм попадал на тяхна статия в тези издания. Не че ги чета от кора до кора, но просто се съмнявам, че изобщо в БАН се правят публикации на такова ниво. Ако съм попадал на български публикации то те са били в най-добрия случай второразредни журнали (макар и някои от статиите да са били иначе добре цитирани). На фона на тоталната липса на публикации от страна на повечето университети БАН може да се гордее, но то е все едно да си едноок при слепите.

  8. 8 Профил на Българин
    *****
    Любопитно

    БАН е доказана люпилня на гъски от щраусови яйца.След това се пишат докторати как българската гъската е придобила навика да си зарива главата в нашият чернозем.

  9. 9 Профил на Статистико
    *****
    Неутрално

    Преподавателите и университетите да се оценяват спрямо резултатите на студентите! Раабира се в някой университети студентския състав си е направо неграмотен (а и неграмотен завършва с едни нищо незначещи дипломи), но и това може да се вземе предвид - нали има уж входящо нива - кандидатстудетнски изпити, дипломи,а коро и матури.
    Лошото е че нито оценките от дипломите, нито от изпитите дават голяма гаранция за знанията и уменията.
    Затова първо трябва да се изгради механизъм за възможно най-адекватен начин на преценка постиженията и таланта на младежите.
    Няма ли как да се създадат тестове от типа САТ и подобните му? Ако някой има някаква идея какво пречи да се създаде такава система и в България да даде мнение моля.

  10. 10 Профил на Bloodymirova
    *****
    Неутрално

    Хехе, Матеев ли бре Знае нещата, които преподава, но понякога е голям нервак и се държи леко неадекватно. Ама иначе 3 курса съм взимала с него, да е жив и здрав.

  11. 11 Профил на :)
    *****
    Неутрално

    Леле мале. В Американския съвсем са го закъсали щом вземат бивши чейндажаджии да преподават.

  12. 12 Профил на щур та дрънка
    *****
    Любопитно

    аз предлагам всички тъпанари да се пробват на две матури - не в областта в която преподават и ако не ги издържат да духат супата. Да се започне с въпросния въздухар и ако не издържи матурата на Даниелчо НЕръкотворния паблик мениджър да се преквалифицира в раздавач на листовки с вицове за Иванчо. Хонорарът му е сигурен, зер цял милиард се усвоява... Пъблик къмпъни за половин милиард зъ мътуритъ кък Въ съ струвъ?

  13. 13 Профил на Анонимен
    *****
    Неутрално

    за да има наука и образование трябва да има икономика, която да се нуждае от подготвени специалисти. Сегашната ни наука и образование съответстват на състоянието на българската икономика: контрабандна, криминализирана и олигархична. Колкото до автора, може всякакъв да е бил и да е, но онова, което казва е вярно.

  14. 14 Профил на съвет за добър стил
    *****
    Неутрално

    Толкова много чуждици, направо ме дразни като чета. На български използването на чуждици се смята за белег на лош стил, това е съвет за онези, които не са учили български по-нататък от гимназията. А сега пак протестират (ето тази чуждица е неизбежна, защото няма българска дума) против матурите (тази може да се замести с две думи - зрелостен изпит, но с цел опростяване може да се каже и матура).

  15. 15 Профил на Иван
    *****
    Неутрално

    За парите, които българското общество отделя за образование, знанията придобити в училище са твърде добри. За да се обезцени нещо, то трябва някога да е било ценено. В България никога знание не е било ценено, няма да се цени и утре.
    На България, освен с редки изключения, никога не са и липсвали специалисти, най-малко пък такива дето пишат статии. Ако някой иска да се учи истински или да се занимава с наука да си вдига парцалите и на Запад.
    Добър учител не се става само с желание или с измислянето на някакви критерии. Учителят е само един елемент от образователната система. В крайна сметка обаче на едно обществото от въшльовци каквото е нашето и тия даскали са много добри, да не кажем отлични.

  16. 16 Профил на Иванчо
    *****
    Неутрално

    Защо България е и си остава най-бедната страна в Европейския съюз? Защото има най-голям брой простаци!

  17. 17 Профил на недоволен
    *****
    Неутрално

    Аман от чужди съвети как да си подобрим образованието, здравеопазването, селското стопанство или културата. От много слушане на съвети сме на тоя хал. Защо трябва да следваме някакви американски, европейски или занзибарски модели, които може да са добри за Америка, Европа или Занзибар, но не са добри за нас? Защо трябва някой, който си няма понятие от българските условия, традиции и народопсихология, а и не е доказано, че не преследва някакви други цели, да ни налага модели? Има един безспорен факт, ако някой не е съгласен, да възрази: преди всичките тези реформи нашето образование беше много по-добро, отколкото е днес. Учениците излизаха от училище с много по-добра обща култура, студентите излизаха от университета с много по-добри знания. Имам конкретен пример: синът ми завърши същата гимназия и същия университет, в които на времето учих аз, и мога да направя сравнение. В гимназията програмите са жестоко окастрени, за да не се преуморявали децата, уж по американски модел. Да, но имам колеги американци и от тях знам, че сега децата им учат много повече, отколкото преди години са учили те, а у нас е точно обратното. В университета изискванията към студентите са сринати, от година на година могат да влачат все повече изпити,пак уж по американски демократичен модел, а в Америка за невзети изпити студент може да отпадне и от най-скъпоплатения университет. И като говорим за скъпоплатени, вярно е, че в Америка има университети, които се финансират и от частни субсидии, и от големи студентски такси. Но те са единици, повечето се финансират от щатите. Колко университети в Америка са малки предприятия-предприемачи? Легенда е, че в Америка държавата не се меси. Там държавата излива огромни средства и в образованието, и в науката. А на нас ни пращат разни гурута, които след двуседмично обучение в Харвард ни се явявят с откровението, че университетите ни трябвало да станат частно-публични предприятия.

  18. 18 Профил на Nikolay UK
    *****
    Неутрално

    до #17 - уж не обичаш да дават за пример Америка, а сам го правиш

    Шегата настрана, наистина в Щатите държавата излива много пари в образование и наука. Но е също вярно, че повечето университети са си направо корпорации и съвсем умело привличат средства и по линия на дарения (най-често от бивши възпитаници) и по линия на частно финансирани изследвания и приходи от интелектуална собственост. Така, че "гуру-то" е прав.

    Дали е приложимо в България. Съмнявам се. Я накарай някой възпитаник на УНСС да дари и лев за своята Алма Матер. Повечето (включително и аз) ще почерпят ако някой ден бомба падне и срине това недоразумение наречено "университет".

    В Америка привличането на дарители си е много печеливша дейност за университетите защото възпитаниците си тръгват с позитивни впечатления, че университетът наистина им е дал това за което са си плащали студентските такси, че и отгоре. Но в България първо трябва възпитаниците да започнат да си тръгват с позитивни впечатления, а за това трябва да се промени и качеството на образованието и обслужването. Без това няма да има никакви дарения и никакво спонсорство.

  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  20. 20 Профил на Иво
    *****
    Неутрално

    И сто години да се дърлите, няма да има никакъв резултат, защото фундамента на който стоите е сбъркан.Няма дори едно единствено нещо, което да е създадено от комуняги и управлявано от тях и което да е било успешно и прогресивно.Българите не могат да проумеят този прост факт и затова са обречени да бъдат в блатото.Докато не ритните комунягите и техните производни, всичките ви начинания са обречени на провал.Само си чешите езиците.Аз напуснах Бг през 94, опасявайки се, че България е обречена на комунизъм, т.е., на вегетиране.Жалко, че опасенията ми се сбъднаха.

  21. 21 Профил на student
    *****
    Неутрално

    corporate bond = izobretenie na James Bond

    Tova mi ostana v glavata ot corporate finance.

  22. 22 Профил на aman
    *****
    Неутрално

    но този само като му гледаш пияната физиономия и ти става ясно кои какво преподава и какво се учи в училищата....жалко за бьлгарския ученик и студент.....мнооого жалко...просто са на светлинни години след Europe and the US... а имаше период когато не бяхме толова назад...

  23. 23 Профил на Do # 11
    *****
    Неутрално

    Yavno i v Harvard sa go zakasali po tvojta logika.. Mnogo simpatichen chovek e Mateev

  24. 24 Профил на Странната птица Матеев
    *****
    Неутрално

    Като влезете в сайта на ВАК разбирате, че господина е станал кандидат на техническите науки през 1993 г. През 2007 г. е станал доктор на икономическите науки. Хем инженер, хем икономист))Впрочем прави впечатление от представената биография, че отсъства информация за това какъв университет е завършил. Сигурен съм, че има инженерно образование. Стана нещо като традиция инженери да се бутат сред икономистите и дават акъл за икономиката. Поне за мен това е бутафория.
    Освен това не е професор, а е доцент. Явно и в така наречения Американски университет по примера на НБУ имат навива да си раздават един-друг професорски звания.
    ОТ така представената биография става ясно, че човека е със солидни връзки.....

  25. 25 Профил на до недоволен
    *****
    Неутрално

    Недоволен,
    в Америка няма "невзети изпити", системата на оценяаване е съвсем друга. Освен това, дори и така наречените "щатски университети" получават само около 25 % от финансирането си от съответния щат.
    Много малко си разбрал.. както повечето наоколо, които си мислят, че разбират от всичко..

  26. 26 Профил на tina
    *****
    Неутрално

    Ей, това българската подозрителност е нещо велико! Щом има градивна идея, веднага се нахвърляме върху оня, който я е изказал, и се почват разнищвания до десето коляно и оплювки от всякакво естество! Важно е какво казваш и правиш, а не кой си! Това, което казва Матеев, е вярно и се позовава на добър чужд опит.
    Преди време на една научна конференция за един виден европейски философ дошъл в СУ професор от известен западен университет, прикрепили му един "млад и амбициозен учен - МАУ", поназнайващ езика на човека. Почнала конференцията, а "МАУ" не спирал с коментари: този краде от еди кой си, този не знае чужди езици, този не си е защитил докторската дисертация и вече десет години е старши асистент, а на този съм спал с жена му". Тук професорът не издържал и запитал: "А какво казват всичките тези хора?"

  27. 27 Профил на Половината коментари не са по същество,
    *****
    Неутрално

    т.е. не изказва мнение по темата - БГ-образованието и неговите проблеми, ами се споделят посредствените лични впечатления на, предполагам, негови студенти към автора на интервюто. Изказват се мнения - че бил нервак, неадекватен, "бивш чейндажаджия", комсомолец, инженер, нагаждач, с една дума жалък и нещастен глупак, дръзнал да преподава на, както излиза, страховити студенти с невероятни умствени и академични качества, далеч превъзхождащи своите преподаватели (с по няколко магистратури, дисертации и преподавателски и всякакви стажове в реномирани световни университети). Нито дума обаче по темата, нито един аргумент за и против нещо, нито една единствена мисъл, макар и съвсем мъничка – просто едно плъзгане по опаковката, без дори минимално вникване. Чисто и просто едни посредствени гадни човеченца. Това не е смешно, а е още едно доказателство за лошото качество на образованието у нас. Защото, мисля, то - Образованието на изхода си бълва не само неграмотни и незнаещи отличници, ами и доста злобни, тъпи и НЕвъзпитани Възпитаници. Образованието не означава само купчина знания в една бедна студентска глава, а и ориентация и подход към околния свят, ВЪЗПИТАНИЕ НА ОПРЕДЕЛЕНИ ЛИЧНОСТНИ КАЧЕСТВА, примерно скромност, упоритост, последователност, СПОСОБНОСТ ЗА КОНЦЕНТРАЦИЯ (това, което най-много ни липсва като нация), умения за системен подход към работата и собствения живот, умения за изказване, за представяне на нещо, за писане, за търсене на информация, за правене на заключения, анализи и т.н. Абсолютно споделям мнението на Мирослав Матеев. О мен бих искал да добавя още нещо – за отношението към Образованието. Отношението на учениците, студентите, техните родители и преподаватели към Образованието е забележително НЕсериозно. В нашата народо-психология битува мнението, че студентските години са най-хубавите и че човек трябва добре да си поживее, щото после вече идва гадния живот… Той наистина е гаден – за тези, които пропиляват времето и шанса да израснат като нещо повече от посредствени и злобни човеченца. Света около мен е пълен с такива Псевдо-Висшисти, на които от Висшето им е останало едното нищо, а те самите не става за нещо.

  28. 28 Профил на Sunder
    *****
    Неутрално

    Брей, от двадесет и кусур коментара, близо 20 са на хора с очевидна умствена изостаналост.
    Да сте живички и здравички, пък по-малко пишете тук.
    Особено 27ми: моля те, не се насилвай.

  29. 29 Профил на Познат
    *****
    Неутрално

    Не зная какъв спец е Миро, но едно време тренирах с него Шотокан Карате и беше доста добър.

  30. 30 Профил на ралица
    *****
    Неутрално

    ДО проф. Мирослав Матеев: А не мислите ли, че образованието включва загубените часове пред телевизията, където може да се види просташкото шоу на Слави Трифонов, "Биг брадър","Пълна промяна", "Сделка или не", "Сървайвър", "Горещо", "Островът на изкущенията" и т.н. все "образователни" продукции, носещи единствено много пари за съответната телевизия. Защо министерство на образованието и това на културата нехаят за културното, образователно и духовно състояние на нацията?!

  31. 31 Профил на Мечката
    *****
    Неутрално

    Действително в Америка се изливат огромни пари в образованието. Сведения тук:
    Лидерът САЩ

    не изненадва никого в научните среди, където е прието да се смята, че ако си умен и амбициозен, отиваш в Америка. Все пак какво освен изтичането на мозъци поражда драстичната разлика между САЩ и останалия свят? На първо място това е традицията, обществената ангажираност и подкрепа. Да си учен в САЩ е престижно и добре платено за разлика от останалия свят. Държавните инвестиции в науката са огромни: САЩ отделят за нея повече пари от цяла Европа. За сравнение - научният бюджет на САЩ за 2007 г. е 137 млрд. долара, докато целият на ЕС за периода 2007 - 2013 г. (Седма рамкова програма) е 54 млрд. евро. Разбира се, европейските национални донори допълнително увеличават тази сума, но във всички случаи тя е много по-ниска от инвестираната отвъд океана.

    Филантропската подкрепа, която е почти непозната в останалия свят, също има огромно значение в САЩ. Там е прието богатите да даряват огромни суми за наука. Традицията датира от времето на благотворители като Джон Хопкинс (с чиито пари е основан едноименният университет), Андрю Карнеги (Carnegie-Mellon University) или Хауърд Хюз (Howard Hughes Medical Institute, HHMI), които раздават огромните си богатства още приживе. Всяка година частни лица, като например кметът на Ню Йорк Майкъл Блумбърг, даряват стотици милиони долари на изследователите. Бюджетът на неправителствения HHMI за 2007 г. е над 16 млрд. долара. Учените допълнително са подкрепени от връзката между индустрията и университетите. Университетите непрестанно разработват технологии за корпорациите, които се превръщат в патенти. Не е чудно, че множество американски учени са милионери, а университетите - милиардери. В останалия свят като цяло изследователите са доста зле платени, макар също да са умни и квалифицирани.

    Американската наука дължи успеха си и на образованието, което е много по-гъвкаво и практично от европейското. Както и на привличането на мозъци от целия свят. Подобно неравновесие в силите и липса на конкуренция обаче не е от полза за никого както икономически, така и културно. Време е Европа да се събуди и усилията за промяна на статуквото да не бъдат локализирани само в няколко държави.

  32. 32 Профил на Former  Student
    *****
    Неутрално

    На мен Г-н Матеев ми е преподавал...Корпоративни финанси. Беше по западен учебник, но можеше да бъде и по добре. Малко се губи ефекта, когато един професор преподава на 100 души в една зала, не може да се задълбае много, с подробности, а се добива само обща представа и знанията остават само в краткотрайната памет......

  33. 33 Профил на 6648
    *****
    Неутрално

    Авторът е прав,че на изхода на всяка образователна степен трябва да има независима оценка.Що се касае до образованието в САЩ,то нивото в различните университети е доста различно.Затова в Америка дипломата за висше образование не дава право за работа по специалността.Правото за работа се получава отделно във всеки щат с щатски изпит.

  34. 34 Профил на Sunder
    *****
    Неутрално

    Има маса греди за дялане, но пък е побъркан и ентусиазиран, което винаги е добро.
    И поназнайва, все пак с това се занимавам след като ми къса нервите в неговите лекции.

  35. 35 Профил на Настоящ Студент до #11 и #24
    *****
    Гневно

    Моля, който е малоумен и комплексиран да не пише по форумите, за да не се излага. Проверете биографията на човека :http://home.aubg.bg/faculty/mmateev/. Ако не знаете Лондон Бизнес Скуул не го заваршва всеки, а пък в Харвард сигурно само ченчаджии преподават,нали? Вместо да правите читателите свиедетели на простутията ви вземете да се опитате да се замислите какво означава дори само да те приемат в Лондон Бизнес Скуул. А ако можете да чете хварлете едно око на боиграфията на професор Матеев.

  36. 36 Профил на Sunder
    *****
    Неутрално

    Настоящ, аз съм бивш, така че там дето отиваш, аз се връщам.
    Тия работи далеч не са му силните страни на Матейката. Важното е че има много хъс, нещо което няма дори в най-професионалните преподаватели в други унита в България. С едно две изключения де.

  37. 37 Профил на MM
    *****
    Неутрално

    Много е лесно да плюеш по някой просто за спорта. Професор Матеев може да си има недостатъци, но поне си разбира от работата и се старае да даде максималното на студентите си. Малко са българските професори, които се стараят да са в течение с това, което се случва в действителния живот. Мога да кажа със сигурност, че курсовете които съм взимал с него са ми помогнали много повече, отколкото които и да било други. Не е въпроса само да си разбираш, но и да стимулираш активното участие на студентите в учебния процес.

  38. 38 Профил на All
    *****
    Неутрално

    Когато аз взимах с него Корпоративни финанси той се държеше арогантно с нас. Беше толкова нервен, че не успя да ни спечели уважението с нищо.
    Моето лично мнение е, че той прави всичко с лична амбиция и кариеризъм, което е чудесно качествот за бизнес средите, но е ужасно смущаващо за преподавател. Големият проблем за всеки един преподавател е да успее да заинтригува студентите да продължат да се занимават с предмета с интерес, дори и след последния изпит. Аз не усетих това от курса ми с Матеев.

  39. 39 Профил на Sunder
    *****
    Неутрално

    Както казах, аз с това се занимавам, предимно заради неговите курсове.
    Ако можеш да виждаш вътрешната нагласа на хората, не мисля, че трябва да си губиш времето с писане тук като мен. Това е много ценно и скъпо човешко качество - използвай го.

  40. 40 Профил на Luba
    *****
    Неутрално

    Проф. Матеев е голям професионалист и предметите с него ми бяха изключително полезни. Но не е там въпроса,не виждам защто тази дискусия се превърна в обсъждане на личностни характерстики. Типично по-български почнахме да се плюем.

  41. 41 Профил на Mojt komentar e
    *****
    Неутрално

    стига сте плюли българското образование и стига сте лизали г.......е на лондон и незнам си още какви скуулс
    в западна европа хеле пък в америка има хора които още не знаят да четат и да пишат правилно на родният си език та камо ли за някакви други научни подходи и напредък може да се мисли!!!

    на мен професора не ми е преподавал обаче има един друг преподавател в УНСС който според мен е най- добрият и той се казва Боян Дуранкев

    така че ако обичате "финансистите" да не се надуват много ами да си тренират по-добре карате)))))

  42. 42 Профил на До # 35
    *****
    Неутрално

    Като ти гледам писанията явно си доста тъп, така че е нормално Матеев да изглежда бог в твоите очи........
    Образ - просто влез в сайта на ВАК (а познай това какво е) и можеш да провериш що са птица е Матеев.
    Доста е странна......
    Кандидат на техническите науки е, после е станал доктор на икономическите науки и е доцент, а не професор. Това че е професор е лъжа. Просто в Американския университет за му дали това звание по приятелска линия (така практикува и НБУ). Има държавни изисквания за професор и той не е професор.
    Фактът, че е кандидат на техническите науки означава, че има инженерно образование (икономисти не се натискат на стават к.т.н.), от която явно се срамува, защото тук това отсъства от представената биография. После е навлязъл в икономиката.....
    Хем инженер, хем икономист - аз лично не гледам сериозно на такива....
    Впрочем - той няма нито една голяма сериозна книга.

  43. 43 Профил на The Brain
    *****
    Неутрално

    Не ме интересува кой и какъв е г-н Матеев. Това което обаче на мене ми направи впечатление е, че има голяма доза истина в неговите изказвания. Вместо да обсъждаме него като личност не е ли по добре да се аргументираме с валидни доказателства защо сме за и против това което той казва. Аз силно вярвам както в Българската така и в Американската образователна система. Това обаче не ми пречи да виждам слабости и в двете. В Американската система оценките на преподавателите дадени от учениците са понякога пълни с предразсъдъци и доста некомпетентни. В Българската система значителна слабост е фактът че за за всеки ВУЗ се държат различни изпити. Във връзка с това според мене човек на 18-19 години не е готов да взима решение за това каква кариера ще направи. Хубаво е да му се даде възможност да се ориентира за една или максимум две години, за да разбере какво го влече. Това е от мене засега. Интересно ми е да разбера повече мнения по този въпрос.

  44. 44 Профил на Sunder
    *****
    Неутрално

    държавни изисквания за професор

    ХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХ!!!!!
    Шшшшшш, тихичко, мойто пате.

  45. 45 Профил на sensei
    *****
    Гневно

    Оххх...ами то толкова се изписа, че не знам дали мога да кажа нещо допълнително... Настоящ студент съм на Матеев и вярвайте ми, това което виждам в очите му е огромното желание някой от нас да разбере и попие поне малко от това, което той дава. А той дава много от себе си... Много качествен преподавател.
    Типично по селски почнахте пак да нападате успелия... Та дори и да не е успял... Замислете се за това, което казва, а не за биографията му. Идиоти, щом му искат интервю от голяма медия значи има защо да го послушаме. Само защото системата ни е осрана и ви е страх да си го признаете, не трябва да обиждате човека. Послушайте го и погледнете "кадрите", които излизат от БГ ВУЗ-овете. Кал и помия...това е... Замислете се преди да говорите...бройте до 10...ако можете...!
    Хайде стига толкова, че ще стана още по-груб...Поздрави на Sunder :P

  46. 46 Профил на Неутрален
    *****
    Неутрално

    Аз ли нещо не разбирам или всички в тази страна са с промити мозъци.
    Този до 30-та си година не знаеше дума английски и преподаваше в МЕИ инженерни науки. Между другото, когато въртеше друг бизнес.
    Но и на български речниковият му запас е от същото време на 90-те. Входа и изхода... Не ми се продължава, но ще трябва. Интервюиращата не се е постарала да напише какво този гений е публикувал и къде. Естествено, двете седмици в Харвард са най-важното. За две седмици за човек с неговия английски не е достатъчно да се ориентира в каталога на библиотеката им.
    Както и да е.
    "Освен с преподаване се занимава активно и с консултантска дейност в сферите на чуждестранните инвестиции, приватизацията и др." Кога му остава време, сигурно не спи.
    А колкото и да ви е чудно, това не е цитата от Раб. дело (те така завършваха, с и др.) а от "Дневник" 2007 г.

  47. 47 Профил на M2M
    *****
    Неутрално

    Доколкото разбирам целта на тази дискусия е да плюете по автора. Как така се оказа че всички го познавате, били сте негови студенти или клиенти? А да кажете нещо по темата или мисловният ви процес отдавна е в застинало състояния.

  48. 48 Профил на До # 46
    *****
    Неутрално

    Поздравления за написаното ! Този няма нито една голяма книга. Но така е с пенкилер-специалистите. Които са и консултанти))) Като се отворят досиетата на преподавателите какво ли ще излезе ?
    А някой си Синдер говори за държавните изисквания за професор. Да, такива има, другарю. А приятелчето Матеев не е професор, ами тука ви пробутва тази яка лъжа. Уредил си е професори в рамките на така наречения Американски университет. Но тази професура е толкова професура, колкото България е Швейцария.

  49. 49 Профил на sensei
    *****
    Неутрално

    Говорите, говорите... и пак нищо не казвате по въпроса за така нареченото Българско образование. Било то висше или гимназиално (и при двете има толкова недомислици че...).

  50. 50 Профил на Sunder
    *****
    Неутрално

    46ти, мили мой Мио, (имаше такава книжка, ама не от училище знам), имам повече контакт с преподаватели от системата ни на висше образование, отколкото можеш да си представиш. Спести си диханието по моя посока, защото си гол и бос в темата, и храниш подозрителни чувства към несъществуващото образование в България.
    Повярвай ми, познавам наистина добрите, ентусиазирани, отворени, кадърни и професионални преподаватели в България. Броят се на пръстите на едната ми ръка.
    Докато си сляп за проблема, той ще си остане такъв.
    Сенсей, ритаме стена тука. Няма диалог.
    Поздрави

  51. 51 Профил на Sunder
    *****
    Неутрално

    Пардон, постът ми беше @48, не 46ти.

  52. 52 Профил на До Синдер
    *****
    Неутрално

    Просто казвам три неща:
    1. Матеев не е професор и това става ясно от сайта на ВАК. А той лъже, че е професор.
    2. Няма нито една голяма книга.
    3. Фактът, че е бил кандидат на техническите науки, а по-късно става доктор на ик. науки говори за здрави връзки. Аман от инженери, които претендират, че разбират от икономика.

  53. 53 Профил на az
    *****
    Неутрално

    прави особено впечатление комлескарското отношение на някои от коментарите за т.нар. връзки и звания раздавани в АУБ. просто някои хора са потанали в комлекси и не могат да превъзмогнат факта че са утайката на обществото. бил професор или не - чуваш ли се?

  54. 54 Профил на Sunder
    *****
    Неутрално

    Не ме разбра отново.
    Защо мислиш, че за мен "сайта на ВАК" е инстанция? Защо изобщо мислиш, че отдавам каквото и да било значение на "титлата" дадена от който и да било на когото и да било, в контекста на организирана структура на образование пълна с български "академици"?

  55. 55 Профил на До Синдер
    *****
    Неутрално

    Въпросът е в това, че Матеев лъже ! Лъже, че е професор.

  56. 56 Профил на Peace
    *****
    Неутрално

    За непросветените в този форум, "Професор" е името което се дава на преподавателите в американските университети! Това не е научна степен а просто английското наименование! Затова хората учили в такива висши заведения са свикнали да наричат преподавателите си професори! Ясно?
    Матеев НЯМА такава степен, така че се успокойте вече. Човекът е пич, колкото и откачалка да си пада. Винаги ме е дразнел с подхода си на преподаване и напрегната обстановка която създава, но това не значи че няма огромното желание да предаде своите знания на студентите си. До колко това желание се осъществява е друг въпрос.

  57. 57 Профил на Измислен
    *****
    Неутрално

    Умрях от смях - от всички вас...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK