Иван Ангелов: Петзвездните хотели започнаха ценова война

мениджър на "Грандхотел София"

<em>Иван Ангелов</em>

© Красимир Юскеселиев

Иван Ангелов



Иван Ангелов е мениджър на "Грандхотел София" от неговото отваряне през 2004 г. Хотелът има пет звезди и се налага в бизнес класата, в сегмента на високата категория. С Ангелов разговаряме за конкуренцията в хотелиерския бизнес и тенденциите в сектора.


В последните години в София отвориха доста петзвездни хотели, как се развива този сегмент от бизнеса?


- След Нова година се развива по учудващ за мен начин. Колегите се опитват да намаляват чувствително цените заради забавения приток на бизнес гости. В същото време бяха построени и пуснати няколко нови хотела, които още повече засилиха конкуренцията. Търсенето е намаляло значително, докато предлагането се е увеличило. Оттук идва и диспропорцията, която накара колегите да намалят драстично цените. Получи се нещо като ценова война, в която "Грандхотел София" няма намерение да участва. Философията ни е, че предлагаме услуга, която заслужава досега постиганата цена, и нямаме основание да отстъпваме от нея.




На какво се дължи отливът на бизнес туристи?


- Миналата година около влизането ни в ЕС имаше немалко бизнес и правителствени делегации. Отливът е конюнктурно или сезонно явление. Убеден съм, че тази година ще бъде трудна за бизнес хотелите и ще си проличи кой е бизнес и кой - всеяден. Ако искаш да бъдеш бизнес хотел, трябва да отговаряш на условията, с които привличаш гостите си, и да забравиш за нискобюджетните групи.


С какъв процент са паднали цените?


- С над 20%, дори и за корпоративни клиенти. Така наречените петзвездни хотели търсят вече три- и четиризвездни клиенти, особено в периодите, в които бизнес туристите нямат навика да пътуват - уикендите и дългите празници. Хотелът ни никога не е работил с обиколни групи, с туристи, които плащат по 40-50 евро на вечер, и смятаме, че това е обида към постоянните ни гости. Не може под един покрив да съжителстват хора, които плащат над 100 евро за стая, и в същото време на лобито да е пълно със сакове и торби от пазарите.


Тази цена не се ли доближава до цената в 4-звездните хотели?


- Те също свалят цените. Дори и хотели с 4+ слизат до нива около 50-70 евро.


В същото време в София се строят нови хотели. Как при това положение ще се развива пазарът?


- Свалянето на цените при всички положения се отразява зле на пазара. Мениджърите на тези хотели според мен би трябвало да работят повече за маркетинга на услугата - да предложат нещо ново, което не само ще задържи старите, но ще привлече и нови клиенти. Ние следваме именно тази политика и през миналата година имахме не едно и две нововъведения. Въведохме услугата Video on Demand, предлагаме разпечатване на чуждоезични вестници в реално време чрез специална програма. Интернетът е безплатен. Много от нашите гости ползват безплатен трансфер от летище София. Целта ни през тази година ще е да задържим клиентите и цените на хотела и в същото време да развием още повече конферентната и ресторантска дейност. Започваме кампания, с която редовните ни клиенти ще могат да дегустират безплатно новото ни меню през уикендите и по празниците.


Вместо да свалят цени, хотелите биха могли да предложат нещо ново, което да подобрява качеството на услугата. Не е въпросът човек да преспи в луксозна стая и да плати скъпо за нея. Гостът трябва да може да ползва всички допълнителни услуги - от интернета до малките зали за преговори или симултантния превод при конференции. Бизнес хотелът не е само място за пренощуване.


Кои са нишите на пазара в София, които все още не са заети?


- Хотелите в София вече са над 200, има най-различни видове. Повечето са толкова мобилни, че бързо се ориентират към новостите. От сватбени стават СПА, от бизнес стават масови. Не знам кои са незаетите ниши, по-скоро има пренасищане на туристически обекти като цяло. Усилията трябва да са насочени към създаването на инфраструктура, която да позволи на бизнес хотелите да работят. Това включва и необходимостта от ремонт на НДК. Разбирам, че държавата иска да си запази собствеността, но ако не се инвестира, НДК ще се превърне в базар, а няма да се развие като конгресен център. Само тогава ще има възможност и в София ще се прави конферентен туризъм на високо ниво, а не регионални срещи на компании, които заемат 40-50 стаи.


Може ли да се очаква, че силната конкуренция ще доведе до това някои хотели да спрат да съществуват или да се преформатират?


- Убеден съм в това. Преди време имаше събиране в "Шератон", посветено на недвижимите имоти и цените на хотелите. Определено има хотели, които при сегашните високи цени на недвижимите имоти, особено в централната част на града, би трябвало да променят предмета си на дейност. Освен това смятам, че кризата на ипотечния пазар, която започна в САЩ и Англия, няма да ни подмине. Балонът, който е раздут, особено за имотите в крайните квартали, рано или късно ще тръгне надолу. А тръгне ли веднъж надолу, спадът няма да е така постепенен, както покачването.


Кога може да се очаква такъв спад?


- Мисля, че скоро ще започне, ако вече не е започнал. Това няма как да не засегне и хотелите. За разлика от останалите имоти градските хотели трудно може да се преоборудват в бизнес или жилищна сграда. В града те биха заприличали на общежития.


Какви нови туристи биха могли да бъдат привлечени в София?


- Освен конферентни в София биха могли да дойдат и т.нар. инсентив групи - хора, които търсят място за провеждане на корпоративни събития, регионални срещи и др. Все пак София е и град, в който има добри забавления и не на висока цена.


Наскоро хотелът получи постоянна категоризация. Какво ви е мнението за начина, по който тя се прави?


- Никога не сме имали сериозни проблеми с категоризацията. Дори повдигнахме сами летвата и сме един от малкото хотели, които имат ИСО 9001 и ИСО 22 000 в храненето.


Сериозен проблем в туризма е липсата на кадри. Как това се отразява на вашия бизнес?


- Определяме годишните бонуси на хората според техния стаж тук. Около 60 на сто от хората тук са от годината на откриването - 2004, още около 20-ина процента са от следващата година. Коства ни усилия, за да изградим атмосфера за работа и възможност за изява на младите хора.


Как хотелите в курортите могат да се справят с проблема, при положение, че работят само по няколко месеца?


- Необходимо е да има окрупняване и изграждане на местни вериги, които да позволят целогодишен професионален ангажимент на хората и тяхното постоянно обучение. Вече има първи примери за създаването на български вериги и това ще се задълбочи. Окрупняването ще доведе и до постепенното отделяне на собствеността от мениджмънта в хотелиерския бизнес. Преплитането на двете е вредно и непрофесионално.


Защо липсват някои от големите хотелски вериги в София?


- Може би защото градът все още не предлага цялата съвкупност от бизнес и конферентни услуги, характерни за другите европейски столици. По улицата на София все още има дупки, просяци и миячи на стъкла. Самият пазар към момента не позволява появата на хотели от ранга на "Мариот" и "Хаят", които искат да имат поне 150 - 200 стаи. Към нас имаше сериозни интереси от верига хотели, но аз мисля, че ние се справяме достатъчно добре и без външни инструктори.


Каква беше изминалата година за "Грандхотел София" в цифри?


- Най-добрата, през която достигнахме заетост над 70%. Постигнахме и най-високата средна продажна цена от откриването му, която е най-висока и за пазара като цяло - над 130 евро нетно. Увеличихме сериозно приходите от банкетните мероприятия, което показва, че хотелът се налага като място за провеждане на бизнес и конферентни дейности. Съотношението между приходите от хотелската дейност и конферентната са две към едно.


И това е в резултат от...


- Стремим се да налагаме хотела като истински бизнес хотел и да ухажваме нашите клиенти. Критични сме най-много към себе си и не се радваме на чуждото нещастие. И мисля, че ни се получава. Доказателство са всички VIP гости, които имахме напоследък.

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на въпрос?
    *****
    Неутрално

    Иване как "Грандхотел София" стана частен? Срещу колко и кои бяха в "играта"? Може ли малко по вече инфо, ако обичаш? А, не така. Общи приказки - НЕ!

  2. 2 Профил на Бизнесмен
    *****
    Неутрално

    С влошената софийска инфраструктура хотелите в София автоматически са с ценова инфлация.

  3. 3 Профил на Наблюдател
    *****
    Неутрално

    Да вземеш без пари супер парцел в центъра е едно, ама да правиш истински бизнес е друго.

  4. 4 Профил на ю
    *****
    Неутрално

    Задава се буря в България,някой правят опит да се скрият(Грандхотела),други мислят ,че ще ги отмине или не Е толкова страшна,че ще издържи БАЛОНА .Но ..................!

  5. 5 Профил на наянкосливатасестринсин
    *****
    Неутрално

    Тия имат мазна мишена(таргет на мениджърски). Големите компании имат едни пари за пилеене, нещо като СБКМ или професионална квалификация по нашия търговски закон. Ако не ги профукат, се облагат. Бил съм на софрата на подобна компания. Годишните "премии" за изпълнен план на персонала е от тия пера. Водят ги обучение и пращат проявилите се на луксозна екскурзия. Което никак не се връзва с моя вкус. Представяте ли си почивка на екзотичен остров, задължително с опротивелите ви колеги? Нещо като ведомствените почивни станции. Цяла година им гледаш суратите и през наградата пак тях. Потрес! Вечер групово в луксозна кръчма. Фирмата плаща. Хубаво, ама си с изродите заедно.
    Това беше не толкова за статията и бизнеса на тия хотели, а за клиентелата.

  6. 6 Профил на проф.д-р П.Н.Галанов
    *****
    Неутрално

    Много ограничена, късогледа и кръгово затворена статия. Никакви оригинални идеи! Собствениците на хотели, ресторанти, големи магазини и др. би следвало да създадат сдружение с цел редовно привлиачне на клиенти. Това сдружение трябва да организира различни фиести-софийски празници с парични или други награди за победителите и най-редовните зрители за участниците. Фестивалите могат да бъдат културни-театрални, музикални, надпявания и др. или спортни като например надхвърляния, надскачания, танци на трева, на паркет, дори по играта народна топка! Може и да има и състезания по народно надлъгване, кокто и умело лъжене от професионални политици! И заедно с общината да измислят всякакви оригинални състезателни небивалици и чудесии, участнициите в които да получават дипломи и разлмични примамливи уникални сувенири. Състезанията да бъадт освен за професионалисти артисти и музиканти и за любители, като на победителите да се връчват документи за 1,2,3 до 12 място както и за участие в състезанията за тези балкански, европейски, световни любителски рекорди!
    Мисля, че само с подобни нетрадиционни идеи може да се привличат целогодишно гости на София!
    Разбира се и общената не трябва да разрешава да се строят само луксозни хотели, а да се помисли и за хората със средни доходи! Само след сериозно маркетингово проучване трябва да се дава разрешение за строеж на нови хотели! И още хотелите да се строят със собствени подземни паркинги за своите гости!

  7. 7 Профил на до  проф.д-р П.Н.Галанов
    *****
    Неутрално

    Уважаеми професоре,
    един път Ви натрих носа по една тема и добре че dnevnik.bg я сне навреме и ви спаси. Просто отивахте на кино от 5п до 3! Сега обаче ми харесахте със становището. То ми импонира защото като слуга на ОБЕКТИВНАТА ИСТИНА трябва да отдам заслуженото към Вас.Много добре казано с във Вашия постинг с едно малко допълнение.
    Всичките тия синковци дали ще се казва Иван Ангелов или Григор Петросян е без значение. Това са хора от СХЕМАТА предвидени да бъдат КАПИТАЛИСТИ със съответното полагаемо. Както знаете ноща на 10 ноември почти всички сме спали еднакво бедни, само че на следващата сутрин и 18 години по късно, едни си останаха бедни, а другите някой направи БОГАТИ. Добре, няма лошо било е тяхно и тяхно ще бъде-БЕДАТА е че не могат да уплавляват даденото. Няма принадена стойност и оттук живота на "електората" не е за описване.
    Бъдете жив и здрав!

  8. 8 Профил на 1985
    *****
    Неутрално

    Фразеологията на Иван Ангелов е замрузналанякъде в 1999 г. Тъй като очевидно не вижда по-далеч от рецепцията на хотела си, му препоръчвам да се порови в някои глобални сайтове като www.hotel.de, www.hrs.de, www.kayak.com, www.expedia.com и да види там, кой как си обижда гостите. Ако за Ангелов е нормално цените на хотели в София през 2006/7 да се по-високи от тези във Виена и Берлин, имайки предвид хотели като Мариот, ле Меридиен, Хилтон и Софител, то мога да пожелая само попътен вятър в бурното море на живота на Иван Ангелов.

  9. 9 Профил на не виждам как цените
    *****
    Неутрално

    София и БГ вече са доста скъпо и непривлекателно място за престой и не виждам как цените на имотите, хотелите, храната, бензина и всичките некачествени стоки и услуги как могат да са привлекателни за когото и да било, освен за идиоти или мафиоти.

  10. 10 Профил на bash manager
    *****
    Неутрално

    Да допълня долния коментар, изказвания от рода на: "Не може под един покрив да съжителстват хора, които плащат над 100 евро за стая, и в същото време на лобито да е пълно със сакове и торби от пазарите" не си позволява никой достоен западен хотелски мениджър, дори и на 5-звезден хотел. Не ми се и коментира как иска да изкара 100 евро на вечер като кой знае каква цена. За пореден път виждаме операциа "на гол тумбак пищови", типично явление за т.н. български хай лайф.
    Иначе за имотния балон е прав, тая година започва пукането, да видим колко ще продължи.

  11. 11 Профил на ДВОРЦИТЕ  БЕ  ТЯХНАТА  МЕЧТА!
    *****
    Неутрално

    линк - Феодалното царство “Златни пясъци” се оказва че големия демократ и антикомунист ИВАН КОСТОВ харизал Златните пясъци на кебабчията Славчо Христов и сие. Малък откъс" ...................................... ............... "При скандалната приватизация на “Златни пясъци” Иван Костов харизва улиците и цялата инфраструктура на туристическия комплекс. Днес никой не е виждал приватизационния договор, а общината няма право да се разпорежда с целия хаос, който цари с будки, бараки и павилиони. В Община – Варна е създадена комисия, която трябва да определи схемата и начина, по който да бъдат разположени временните преместваеми обекти в туристическите курорти и Морската градина в морската столица. Комисията се състои от трима общински съветника и двама представители на общинската администрация.Afera.bg обаче разкри, че това се оказва напълно безсмислено мероприятие. Защото бомбата срещу Община – Варна е заложена далеч назад във времето, в което с благословията на бившия премиер Иван Костов курортът “Златни пясъци” бе приватизиран скандално и в голямата си част влезе в ръчичките на Славчо Христов" и т.н. Сега нов виден приватизатор- Феим Чаушев с комплекса Дюни?
    http://www.afera.bg/index.php?option=com_content&amp;amp;task=view&id=237&Itemid=27

  12. 12 Профил на проф.д-р П.Н.Галанов
    *****
    Любопитно

    № 7, драги съмишленико, защо се срамувате или страхувате да напишете името си?
    Споделям напълно Вашето допълнение!
    Но много съм любопитен по какъв повод и как си въобразявате, че сте могли да ми натриете носа? Моят Е-М адрес е петгал@маил.бг!

  13. 13 Профил на от проф.П.галанов до №7
    *****
    Неутрално

    Сега аз ще се повторя и допълня !
    № 7, драги съмишленико, защо се срамувате или страхувате да напишете името си?
    Споделям напълно Вашето допълнение!
    Но много съм любопитен по какъв повод и как си въобразявате, че сте могли да ми натриете носа? Моят Е-М адрес е петгал@маил.бг!
    Фу, не можах да напиша адреса с латински букви, не се досетих как да го направя!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK